Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4811 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

וכיצד קבעת את המיומנות ללא התנסות? האם תסמוך על רופא מנתח ללא נסיון? ורופא מנתח עם נסיון רב שכבר שנים לא ניתח?

 

דני

 

או שאני לא יורד לסוף דעתך, או שאתה מחזק את דברי.

יש נהג רב נסיון ועתיר ידע שנוהג על רכב אוטומטי, ויש נהג חסר ידע וחסר נסיון שנוהג על רכב ידני.

עדיין לא הבנתי את הקשר בין סוג תיבת ההילוכים ברכב לבין מיומנותו של האישית של הנהג וליכולתו להתחמק ממכשול בבלימת חירום.

  • תגובות 81
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

פורסם

עדיין לא הבנתי את הקשר בין סוג תיבת ההילוכים ברכב לבין מיומנותו של האישית של הנהג וליכולתו להתחמק ממכשול בבלימת חירום.

 

אם מדובר בצורך לבלום בלימה אחת קצרה וחזקה בקו ישר, אז באמת אין קשר לכלום - צריך ללחוץ חזק על דוושת הבלם וזהו. כפי שראינו בסרטון עם און, אפשר ללמוד את זה בדקה אחת.

 

אבל אם יש מקרה יותר מסובך, שבו רוצים להאט בצורה מבוקרת תוך כדי היגוי ו/או שמירה על הבלמים, או בעצם כל דבר אחר שאינו בלימה פשוטה בקו ישר, אז צריך להכיר ולהרגיש את הרכב. וכל מנגנון שמנתק את הנהג מרכבו - ABS, תיבה אוטומטית, בקרת החלקה, וכדומה - מפחית את היכולת הזו.

 

הסבר לגבי ABS: יש לפעמים מין מחשבה כזו, ש-ABS זו מערכת פלא שנותנת לכל נהג בלימה מושלמת בכל מצב. זה לגמרי לא נכון:

ראשית, עצמת הבלימה נקבעת על ידי גודל הבלמים והצמיגים. ABS אינה מאפשרת הוצאת יותר אנרגיה מהמערכת; בלמים גדולים יותר כן מאפשרים את זה.

שנית, מערכת ABS אינה בולמת בלימה מירבית (סף בלימה), אלא קצת פחות מכך. נכון שההבדל לא גדול; נכון שנהג ממוצע לא יודע מה זה בלימת סף, ובודאי שלא יבלום כך במקרה חירום; אבל האפשרות קיימת לנהג מיומן - רק כאשר אין ABS.

 

למערכת ABS יש גם יתרונות שאין בלעדיה, לא משנה כמה הנהג מיומן: היכולת לבלום בעצמה שונה בכל גלגל.

 

בסופו של דבר, כמו שאמרתי, המערכות האוטומטיות אכן משפרות את רמת הנהיגה של הנהג הממוצע, ומעלות אותה לרמה טובה ללא מאמץ מצד הנהג. אבל החסרון הוא שאי אפשר לעלות מעבר לרמה טובה, גם עם מאמץ רב.

 

דני

פורסם

מספר הנהגים שברגע נתון יכולים לבצע תמרון חרום של בלימה והתחמקות ממכשול טוב יותר ברכב ללא ABS ו ESP מאשר ברכב אשר בו יש מערכות כאלו שואף ל0. גם בתנאים אופטימליים קשה מאוד "לנצח" את המחשב אז בנהיגה רגילה שבה יש גם הסחות דעת וגם דברים נוספים לדאוג להם כמו - רכבים נוספים על הכביש, נוסעים ברכב שבד"כ לא מגיבים באופן רגוע, הבנת הסיטואציה וכ"ו.

זה לא שאין כאלו אולם אלו נהגים שמתרגלים תמרון כזה באופן שוטף ורגילים לבצע אותו. גם מי שלמד פעם לעשות זאת ולא תרגל זאת מאז באופן קבוע, לא סביר שיבצע את התמרון נכון. רובם המכריע של הנהגים יבצע 3 טעויות במצב זה

1) לא יסיר את עיניו ממקור הבעייה (לזה אין עדיין פטרון)

2) יבלום הססני מידי ואז חזק מידי (נעילת גלגלים) ואז אולי שוב חלש (פמפום)

3) יסובב את ההגה חזק מידי כי בזמן נעילת הגלגלים (כי האוטו לא מסתובב) ואז יסתחרר במידה והגלגלים הקידמיים יתחילו להסתובב שוב

 

זו הייתה המציאות של בלימות החרום עד להכנסת המערכות האלקטרוניות. היום רוב האנשים מסוגלים לבלום ולסובב את ריכבם בזמן בלימת חרום.

כך או כך אין קשר לתיבת ההילוכים

פורסם
אם מדובר בצורך לבלום בלימה אחת קצרה וחזקה בקו ישר, אז באמת אין קשר לכלום - צריך ללחוץ חזק על דוושת הבלם וזהו. כפי שראינו בסרטון עם און, אפשר ללמוד את זה בדקה אחת.

 

אבל אם יש מקרה יותר מסובך, שבו רוצים להאט בצורה מבוקרת תוך כדי היגוי ו/או שמירה על הבלמים, או בעצם כל דבר אחר שאינו בלימה פשוטה בקו ישר, אז צריך להכיר ולהרגיש את הרכב. וכל מנגנון שמנתק את הנהג מרכבו - ABS, תיבה אוטומטית, בקרת החלקה, וכדומה - מפחית את היכולת הזו.

 

הסבר לגבי ABS: יש לפעמים מין מחשבה כזו, ש-ABS זו מערכת פלא שנותנת לכל נהג בלימה מושלמת בכל מצב. זה לגמרי לא נכון:

ראשית, עצמת הבלימה נקבעת על ידי גודל הבלמים והצמיגים. ABS אינה מאפשרת הוצאת יותר אנרגיה מהמערכת; בלמים גדולים יותר כן מאפשרים את זה.

שנית, מערכת ABS אינה בולמת בלימה מירבית (סף בלימה), אלא קצת פחות מכך. נכון שההבדל לא גדול; נכון שנהג ממוצע לא יודע מה זה בלימת סף, ובודאי שלא יבלום כך במקרה חירום; אבל האפשרות קיימת לנהג מיומן - רק כאשר אין ABS.

 

למערכת ABS יש גם יתרונות שאין בלעדיה, לא משנה כמה הנהג מיומן: היכולת לבלום בעצמה שונה בכל גלגל.

 

בסופו של דבר, כמו שאמרתי, המערכות האוטומטיות אכן משפרות את רמת הנהיגה של הנהג הממוצע, ומעלות אותה לרמה טובה ללא מאמץ מצד הנהג. אבל החסרון הוא שאי אפשר לעלות מעבר לרמה טובה, גם עם מאמץ רב.

 

דני

 

לגבי הדיון הקודם:

תיבת הילוכים אינה מערכת בטיחות. היא לא אמורה להיכנס לפעולה במצב חירום ולא משפיעה על אחיזת הרכב. זה בערך כמו להשוות חלונות חשמל לחלונות ידניים, ולטעון שנהג שיש לו חלונות ידניים ברכב, הוא יותר "מחובר" למכונית ולכן נהג טוב יותר.

אני לא מסכים לטענה הזו.

 

עכשיו הסטת את הדיון מתיבות הילוכים למערכות בטיחות, אז בהקשר הזה:

כשמשוים את פעולת הABS משוים אותה לרכב נתון עם גודל בלמים נתון. בלמים גדולים יותר מספקים בלימה טובה יותר, כמו שצמיגים רחבים מספקים אחיזה טובה יותר ומרכז כובד נמוך מספר זויות גלגול קטנות יותר. אז עלינו לדבר על רכב נתון, עם או בלי ABS.

אין לזלזל בבלימת חירום בקו ישר. זה משהו שגם נהגים מודעים ומיומנים מתרגלים שעות נוספות לא תמיד בהצלחה מסחררת. כל שכן התחמקות ממכשול מפתיע שמגיע מהצד והוא גם בתנועה ומשנה את מיקומו.

 

לגבי הנהג הסופר-מיומן, כזה שלא נמצא ביננו לדעתי, הABS אולי יפריע.

לנהג הממוצע וגם לנהג המיומן-אבל-עדיין-לא-נהג-ראלי-בWRC,

הABS הוא ברכה. כמו גם בקרת האחיזה. שניהם יחד הצילו הרבה נהגים ממוות, פציעה והרבה פאדיחות מול החבר'ה.

 

 

אני מסכים שהתנעת הרכב בעזרת סיבוב ידית מלפנים היא הרבה יותר אמינה משיטות ההנעה החשמליות שלנו היום. לא היה מצבר, וגם לא היה צריך. מניע מיומן ידע גם ביום קר איך לסובב את הידית כדי להניע את האוטו במכה אחת. היא לעולם לא הייתה מאכזבת. התקלה הכי חמורה במערכת זה שהידית הייתה נשברת. לא כמו היום עם ההנעות החשמליות האלה, שתמיד לא עובדות כשאין מצבר.

ועם כל זה, לא הייתי מוותר על ההנעה החשמלית שיש לנו היום.

פורסם

מה אתה עושה בפורום חובבי רכב אם אתה חושב ככה? לא עדיף פורום "אור ירוק"?

I feel like I'm missing pieces of sleep
A memory fades to a pale landscape
You were an extinction, a desert heat
A blind illness of my anxiety

_______________________

ZC6 | JB43 | 932

פורסם

דני, תגובה לתגובתך (:puzzled:) מהעמוד הקודם, לא היה לי אינטרנט אתמול בלילה אז לא יכולתי להגיב : אני רואה שנתפסת לנקודה אחת והיא 'מהות התיבה האוטומטית', לא את זה רציתי להעביר. רציתי להעביר עד כמה אפשר לשלוט בתיבה אוטומטית אל מול כמה אפשר לשלוט בתיבה ידנית בסיטואציה של מצב חירום הדרגתי (יש לי זמן לבחוש בהילוכים) או אקוטי (ברקס ברצפה).

אין תיבה אוטומטית שיודעת להוריד הילוך לקראת עצירה, אבל אין גם תיבה ידנית שיודעת להוריד הילוך לפני עצירה.

 

הנקדוה המדוברת כאן היא הנהג והנהג יכול גם ברכב ידני וגם באוטומט להוריד הילוך בצורה ידנית במידה והוא נדרש לכך, בדיוק בשביל זה יש את O/D,2,1 על בורר ההילוכים ברכבים ישנים או + - ברכבים חדשים יותר, הם שם בשביל מטרה מסויימת.

 

כל הוויכוח על להוריד הילוך נבע מהאמירה של ZAL שטענה שבמקרה חירום, לו, בניגוד לנהג שנוהג ברכב אוטומטי תהיה את האופציה להוריד הילוך, אמירה שהיא שטות מוחלטת בגלל שתי הסיבות שמניתי למעלה ובהודעות קודמות (לא יהיה לו זמן או צורך להוריד הילוכים ואפשר להוריד הילוכים ברכב אוטומטי).

 

לגבי נהגים שיודעים לנהוג אל מול נהגים שלא יודעים לנהוג? גם היא שטות, העברת הילוכים (ואת זה אני אומר מנסיון על רכב ידני) היא אחוז מאוד קטן מההתעסקות הכללית בזמן הנהיגה. מרבית הנהיגה עצמה מתרכזת בציפייה, תכנון קו הנסיעה ותגובה למצבים משתנים (בינהם מצבי חירום) ולכן תפקידה של תיבת ההילוכים ברכב משני לקביעת 'טיב' הנהג. נהג טוב הוא זה שידע להתכונן למצב חירום נכון כך שאותו מצב חירום לא יווצר כלל (שמירת מרחק, צפייה של סטיות צפויות של נהגים וכו') ולא זה שיוריד הילוכים בבלימת חירום, כי זה באופן חד משמעי לא יבלום את הרכב יותר טוב או יותר מהר, חד משמעית. זה ישמור על הבלמים, זה יימנע מהרכב לחזור להאיץ, אבל זה חד משמעית לא יעזור לבלום טוב יותר.

 

תמונות להמחשה: ידית עם מצבי "1,2,3"

automatic-gear-knob_770.jpg

ידית עם + - (במקרה, של בנטלי, אבל בעקרון זהה)

2009-bentley-continental-flying-spur-4-door-sedan-gear-shift_100234837_l.jpg

 

עד כאן לגבי תיה"ל.

 

לגבי הקארטינג: חשבתי הרבה עם לציין את הנקודה הזאת או לא כי זה נושא כאוב אצלי עוד מלפני שהתחלתי לעבוד שם, הגישה של "קארטינג זה לילדים" או "קארטינג זה לא נהיגה" כלכך מושרשת אצל אנשים שלא הייתי בטוח אם ציון העובדה הזאת יועיל או יזיק לי, מסתבר שצדקתי והוא לא הועיל. מה לעשות...

 

נקודה קטנה ואחרונה (מבטיח) לגבי מה שאמרת על ABS ושהיא מאפשרת לחלק את כח הבלימה בצורה שונה לגלגלים שונים: לא מדוייק, למערכת הזאת קוראים EBD electronic brake distribution והיא זו שמגלה סימני ראשונים של החלקה (הפקשים במהירות סיבוב בין הגלגלים ביחס למצב ההגה - כלומר, אם ההגה ישר כל הגלגלים צריכים להסתובב באותה מהירות) בזמן בלימה ומתקנת אותם. היא עובדת באותה צורה בדיוק כמו הESP (זיהוי הפרשי מהירות בלה בלה בלה) רק שהESP נכנסת לפעולה גם שלא לוחצים על הבלמים.

Ford Focus estate ; Subaru XV


×
×
  • תוכן חדש...