Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הבדלים בין הספק למומנט


יניב_ה
שימו לב! השרשור הזה בן 1845 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

ההספק של המנוע (כ"ס) והמומנט (קג"מ) הם אלו שישפיעו על ביצועי הרכב .

יכול להיות מנוע שהוא עתיר נפח , אבל עם טכנולוגיה מיושנת למשל רוב מנועי 2.0 של לפני 15 שנים היו חלשים יותר ממנועי 1.6 של היום כשמדברים על מנוע אטמוספרי.

היום גם יש המון מנועים קטנים עם טורבו שנותנים הספק של מנועים גדולים בהרבה .

אז למה בעצם יש מנועים היום עדיין עם נפחים גדולים? כאילו מה האפקט של הנפח מנוע?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

היתרון במנועים גדולים שהם מאפשרים מומנט גבוה בסל"ד נמוך, הם יחסית זולים ופשוטים לייצור ואחזקה, העומס המבני עליהם נמוך ולכן שרידותם גבוהה. שמת לב שכל היתרונות האלו חשובים למשל למנועי משאיות, שם אכן המנועים גדולי נפח ובעלי יתרונות שימושיים אלו. החסרון כמובן בתצרוכת דלק וזיהום גבוהים.

הסיבה שיצרני מכוניות עוברים למנועים קטנים ומתוחכמים הינם מסיבות של צריכת דלק ותקנות זיהום. למה עדיין יש מנועים עתיר נפח? ליצרנים יש מגוון סיבות - חלק כי מנועים עתירי נפח (מעל 3 ליטר) הם גם מרובי בוכנות (6,8,12) דבר שמוסיף לשקט, איזון ועידון.

סיבות נוספות - כי יש בקנה וזול לייצר מנוע קיים. יש גם לקוחות (ארה"ב, למשל) שזה מה שהם רגילים ואוהבים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז למה בעצם יש מנועים היום עדיין עם נפחים גדולים? כאילו מה האפקט של הנפח מנוע?

 

ביצועי המנוע נמדדים בהספק ומומנט. ישנה גם חשיבות באילו סיבובי מנוע הם מושגים.

כמובן שביצועים מושפעים ממשקל הרכב ותיבת ההילוכים.

 

את נתמקד בשאלתך אז ממנוע גדול קל יותר להוציא ביצועי מנוע עדיפים. כדי להשיג אותם ביצועים ממנוע קטן יותר צריך יותר טכנולוגיה. טכנולוגיה עולה כסף ולעיתים פוגעת באמינות. גם עצם "החילוץ" של יותר עצמה ממנוע קטן פוגת בעמידות שלו, אף אם אין בעיית אמינות.

 

הכיוון בתעשיה הוא בגדול לכיוון של מנועים יותר קטנים ויותר מתקדמים. עם דגש על מנועי בנזין טורבו (בעיקר באירופה).

 

ישנם גם שיקולים שונים בשווקים שונים כי תקנות הזיהום והרגולציה שונות.

בארה"ב לדוגמא הקהל מורגל ברכבים עם צריכת דלק יותר גבוהה אך זולים ואמינים יותר. כך שלרוב יעדיפו שם רכב עם מנוע 3.5 ליטר בעוד אוטו רכב מחוץ לארה"ב יימכר עם 2 ליטר טורבו (יקר יותר, אולי חזק יותר, חסכוני יותר אך יותר עדין ופחות אמין).

 

יש גם כמובן הרגלים צרכניים תרבותיים והעדפות של צליל והרמוניות מנוע....

 

לדוגמא בארץ הטסט השנתי הוא על פי נפח המנוע. ולכן מנוע 1.4 טורבו חזק ומתקדם יצריך אגרה קטנה יותר ממנוע 1.8 שנחות ממנו בכל הפרמטרים.

 

בעבר שמעתי שביפן רצו לעודד רכבים לא מזהמים ונתנו הקלות מס משמעותיות לרכבים עם מנוע קטן מליטר.

קל יותר לבחור גודל מאשר צריכת דלק ומדדים של זיהום. אף שלעיתים זה לא מייצג.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ביצועי המנוע נמדדים בהספק ומומנט. ישנה גם חשיבות באילו סיבובי מנוע הם מושגים.

כמובן שביצועים מושפעים ממשקל הרכב ותיבת ההילוכים.

 

את נתמקד בשאלתך אז ממנוע גדול קל יותר להוציא ביצועי מנוע עדיפים. כדי להשיג אותם ביצועים ממנוע קטן יותר צריך יותר טכנולוגיה. טכנולוגיה עולה כסף ולעיתים פוגעת באמינות. גם עצם "החילוץ" של יותר עצמה ממנוע קטן פוגת בעמידות שלו, אף אם אין בעיית אמינות.

 

הכיוון בתעשיה הוא בגדול לכיוון של מנועים יותר קטנים ויותר מתקדמים. עם דגש על מנועי בנזין טורבו (בעיקר באירופה).

 

ישנם גם שיקולים שונים בשווקים שונים כי תקנות הזיהום והרגולציה שונות.

בארה"ב לדוגמא הקהל מורגל ברכבים עם צריכת דלק יותר גבוהה אך זולים ואמינים יותר. כך שלרוב יעדיפו שם רכב עם מנוע 3.5 ליטר בעוד אוטו רכב מחוץ לארה"ב יימכר עם 2 ליטר טורבו (יקר יותר, אולי חזק יותר, חסכוני יותר אך יותר עדין ופחות אמין).

 

יש גם כמובן הרגלים צרכניים תרבותיים והעדפות של צליל והרמוניות מנוע....

 

לדוגמא בארץ הטסט השנתי הוא על פי נפח המנוע. ולכן מנוע 1.4 טורבו חזק ומתקדם יצריך אגרה קטנה יותר ממנוע 1.8 שנחות ממנו בכל הפרמטרים.

 

בעבר שמעתי שביפן רצו לעודד רכבים לא מזהמים ונתנו הקלות מס משמעותיות לרכבים עם מנוע קטן מליטר.

קל יותר לבחור גודל מאשר צריכת דלק ומדדים של זיהום. אף שלעיתים זה לא מייצג.

האם אתה מעריך שבעתיד מנועי 1000 סמ"ק יוכלו להפיק יכולות של מנועי 3800 של היום?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין לי מושג. מחמיא לי שאתה שואל אותי.

אני מניח שכבר היום זה ניתן לביצוע (גוגל וויקיפדיה בטח יעזרו). השאלה היא האם זה כלכלי או אמין.

 

בכל מקרה אני משער שהרגולציה והמיסוי המתבססים על נפח המנוע יעלמו לאט לאט ויבדקו מדדי זיהום/צריכת דלק/הספק וכו.

 

ההיגיון והידע הכללי שלי מביאים אותי למסקנה הדי ברורה שמנועי בעירה פנימית ייעלמו תוך מספר עשורים. מנועי החשמל לא צריכים שיפור כה דרמטי בשביל להשתלט על העסק (או משהו אחר). טעינה מהירה/החלפת סוללות כבר כאן. גם אם זה טרם הצליח. זה בשילוב עם שיפור בסוללות ינצח את הבעירה הפנימית.

בעירה פנימית זה מאוד מאוד לא יעיל. וגם לא אמין. פשוט לא יחזיק לאורך זמן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין לנפח המנוע משמעות לגבי הביצועים. מה שמשנה זה כמה כ''ס יש כמה מומנט יש ובכמה סל''ד הוא הכח מגיע.

קאדילאק משנות ה70 הוציאו ממנוע V8 בנפח 8200 סמ''ק 170 כ''ס בזמן שג'ולייטה מ2011 מוציאה הספק דומה ממנוע 1.4 סמ''ק.

הרגולציות ותקנות זיהום אויר הן דבר מגוכך, הרכבים אכן חסכוניים אבל רק בתנאי המעבדה המאוד ספצפיים, אין מה לעשות כוח צריך אנרגיה, והאנרגיה מגיעה מהדלק. (ואני אפילו לא התחלתי לדבר על הבדיחה של נתוני היצרן במכוניות היברדיות שגורמת לרכב לצאת עם נתונים של 1 ל74 ק''מ לליטר)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • שנה מאוחר יותר...

שאני רואה נתון של לדוגמה 100 כ"ס ב 5500 סל"ד, האם הכוונה שהמנוע נמצא ב 5500 סלד ודוושת התאוצה לחוצה עד הסוף? הרי אני יכול להגיע לסל"ד כזה גם בלי לילחוץ על הדוושה עד הסוף. ומה ההספק שאני מקבל אז?

וכנ"ל לגבי מומנט, 15 דג"מ ב 3000, האם גם הוא מסופק במלואו רק בלחיצה מלאה על דוושת התאוצה?

ודרך אגב, למה קראו לזה פעם כ"ס לבלימה?

תודה,

ליאור.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין קשר ישיר לעוצמת הלחיצה על הדוושה- בדוגמאות שהבאת, לא משנה מה עוצמת הלחיצה על הדוושה, ב- 5500 סל"ד המנוע מוציא 100 כ"ס והחל מ- 3000 סל"ד 15 קג"מ מומנט.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

^^ זה לא כל כך, המנוע יספק את המומנט והכח הדרוש במידה וישנו שימוש במנוע, במידה ותמצא על הסל"ד הזה בזמן בלימת מנוע לדוגמא, אין צריכת דלק כמעט וכמובן אין גם מומנט, אלא אם תלחץ על דוושת הגז, כך שזה כן תלות בלחיצה על הדוושה אך לא תלות כמה אתה לוחץ עליה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שאני רואה נתון של לדוגמה 100 כ"ס ב 5500 סל"ד, האם הכוונה שהמנוע נמצא ב 5500 סלד ודוושת התאוצה לחוצה עד הסוף? הרי אני יכול להגיע לסל"ד כזה גם בלי לילחוץ על הדוושה עד הסוף. ומה ההספק שאני מקבל אז?

וכנ"ל לגבי מומנט, 15 דג"מ ב 3000, האם גם הוא מסופק במלואו רק בלחיצה מלאה על דוושת התאוצה?

ודרך אגב, למה קראו לזה פעם כ"ס לבלימה?

תודה,

ליאור.

כל הנתונים נמדדים עם דוושת גז לחוצה עד הסוף.

 

כמה תקבל עם לחיצה חלקית - אי אפשר לדעת, רק בדיקה בדיינו יכולה להראות את זה.

 

 

בכל מקרה עם לחיצה חלקית ב 5500 סל"ד לא תקבל את ההספק המקסימלי, מה שנאמר פה בכמה הודעות, לא נכוון.

 

בשביל להוציא הספק מקסימלי, מנוע צריך לקבל כמות מקסימלית של אוויר ודלק וזה קורה רק בפול גז.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אגב, אם אני לא טועה, המומנט המוצהר מתקבל בהילוך ראשון.

הספק מוצהר מתקבל בהילוך אחרון.

זה בטוח לא נכון, אין קשר בין ההילוך לנתוני ההספק/מומנט של המנוע

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל הנתונים נמדדים עם דוושת גז לחוצה עד הסוף.

 

כמה תקבל עם לחיצה חלקית - אי אפשר לדעת, רק בדיקה בדיינו יכולה להראות את זה.

 

נכון. כלומר, אפשר היה לדעת אילו פתיחת המצערת היתה ליניארית למהלך הדוושה אבל בדרך כלל - היא לא.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1845 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...