Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הבדלים בין הספק למומנט


יניב_ה
שימו לב! השרשור הזה בן 1844 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

נגיד שהיא ליניארית לצורך הדיון.

ב 50% מהלך דוושה מצערת נפתחת גם כן ב 50%.

אבל מי אמר שבמצב זה של המצערת ממוע יפיק 50% הספק?

 

איך אפשר לדעת כמה הספק הוא יפיק בלי מדידה?

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בקיצור אני חותר לזה שיכול להיות ששני מנועים בהספק דומה בסלד דומה (ולצורך הדוגמה ברכב בעל אותו יחס בגיר ומשקל זהה), יתנו ביצועים שונים בנסיעה מנהלתית (שהרי אנחנו לא נוסעים כל הזמן עם דוושה לחוצה לריצפה)

מה שאומר שמנוע מסויים יכול להיות יעיל יותר אם הוא מספר כח רב יותר בחצי דוושה, מה שגם לדעתי יתן צריכת דלק טובה יותר.

האם היצרנים מכוונים את המנועים לצורה כזו של יותר הספק בפחות דוושה או שלא מעניין אותם, מה שחשוב זה ההספק בלחיצה מלאה?

ליאור.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יצרני מכוניות, כשמפרסמים נתוני הספק בקטלוגים, מפרסמים נתונים שנמדדו במנוע שמורכב על סטנד בדיקה מחוץ לרכב.

 

אם היו מודדים בגלגלים, מנוע זהה נניח 100 כ"ס שמותקן בכמה דגמים שונים בכל דגם היה מוציא הספק אחר בגלגלים, כיוון שהגיר והתמסורת לא זהים.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • חודשיים מאוחר יותר...

שלום

רוב המכוניות היום עם מנועים בנפח קטן מהעבר אבל עם "טכנולוגיה" טורבו ויותר כוחות סוס.

יש סוג של "מחסום פסיכולוגי" של לקנות רכב לא קטן (רנו קדג'אר למשל) עם מנוע 1.2 ליטר טורבו\בנזין

נסעתי ברכב ומרגיש טוב בנהיגה.

 

אפשר אולי לקבל הסבר או הכוונה על מה באמת חשוב?

נפח, CV , נתונים אחרים?

 

תודה

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זה לא שאתה קונה או 1.2 טורבו או V8 בנפח 6 ליטר.

 

זה ברור שמנועי טורבו קטני נפח הם כאן כדי להשאר.

 

אם להסביר את זה מאוד מאוד בפשטות (תוך השמטת פרטים טכניים רבים): המנוע צריך לשרוף תערבובת ביחס מסויים בין אויר ודלק. אפשרות אחת הגדיל את הכוח היא להגדיל את הנפח, ככה נכנס יותר אויר ואז אפשר להכניס יותר דלק, ואפשרות שניה היא לשים "משאבת אויר" (מגדש לצורך העינין, כמו טורבו) ואז במנוע קטן נכנס יותר אויר, אפשר להכניס יותר דלק ולקבל יותר כוח כאשר צריך (למשל בשיוט או עומס נמוך המגדש גודש לא במלוא העוצמה, לכן מתקבל חיסכון).

בפועל יוצא שמנוע בעל נפח קטן יותר נעשה חזק יותר ועם יותר מומנט על סל"ד נמוך (טורבינה קטנה עם מעט אינטרצייה) - המנוע מרגיש נמרץ ועם כוח זמין, אבל גם נשאר חסכוני.

 

לא אכנס להסברים על פאזות בעומסים שונים ומילוי צילינדרים (תזמון משתנה לפי סל"ד למשל), סוגי הזרקה (ישירה או לסעפת יניקה), מחזורים שונים (מילר/אטקינסון או אוטו), תערבובת עניה/עשירה, יחס דחיסה, אובדן על חיכוך במנועים גדולים יותר בעלי הרבה צילינדרים ויותר חלקים זזים וכד'.

אבל בפועל יוצא שאפשר לייצר מנוע קטן יחסים עם מעט צילינדרים, שמספק הרבה כוח וחיסכון.

 

האופנה כיום היא לכיוון מנועי טורבו קטני נפח, יש יצרניות שמתעקשות על אטמוספרי "של פעם" (עם כל מיני שכלולים לחיסכון כמו הזרקה ישירה ויחס דחיסה מוגדל, תזמון משתנה ועבודה על מחזורים שונים לפי עומס וסל"ד - כמו מאזדה למשל).

יש גם כל מיני יוצאי דופן כמובן. אבל לא לדיון הזה :)

עריכה אחרונה על ידי tzvipper

כיצד לחסוך דלק? להאיץ לאט, לצבור תנופה לקראת עליות, לחזות מהלכים של נהגים אחרים בכביש, לא לעבור על המהירות המותרת, להמנע מגז-ברקס אלא לגלוש כמה שיותר ולהתאים נסיעה לתנאים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה שבתכלס תרגיש ביום יום זה:

1. עקומת מומנט (גרף של איך המומנט נבנה בטווח הסלד, מהתחתית עד הקו האדום)

2. תגובת הדוושה, בעיקר במנועי טורבו ישנה לפעמיים השהייה מהרגע שאתה לוחץ על הדוושה עד ש"דברים מתחילים לקרות". אני אישית שונא את ה-לאג הזה, יש אנשים שאוהבים אותו. במנועים בלי גדישה זה פחות מורגש.

3. יחס של משקל הרכב למומנט וכ"ס, בסופו של דבר, יכול להיות שלמשאית יהיה 500 כ"ס ומומנט של 200 קג"מ, אבל היא עדיין תהיה איטית להחריד כי היא כבדה מאוד.

 

נפח המנוע כבר לא כ"כ רלוונטי בימינו, יש רכבי ספורט אקזוטיים עם נפח מנוע של פחות מ-2 ליטר (לדוגמא: לוטוס אליז ואלפא 4C)

מאזדה מיאטה 2008 משופרת לנפש

פורד פיאסטה 2016 למבצעים מיוחדים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

וסתם בשביל לסבר את האוזן ולתת המחשה.

 

ניקח לדוגמה את האוקטביה החדשה עם המנוע ליטר המוגדש. היחידה הזאת מפיקה כמעט אותו מומנט שהמנוע של המונדאו שלי עם מנוע 2.3 (!) מפיק ובסל"ד יותר נמוך.

 

הנסיעה באוקטביה תרגיש יותר נמרצת עקב סל"ד מאוד נמוך בו מתקבל המומנט המרבי.

 

כדי שאני אשיג את אותה התחושה של משיכה ברכב שלי, אצטרך לסחוט את הדוושה כדי לגרום לרכב לטפס לסל"ד היחסית גבוה בו מתקבל המומנט המרבי.

 

ההבדל בכל זאת בין שתי יחידות הכוח הוא שלי יש 160 כוחות סוס ולאוקטביה "רק" 115 כמדומני.

 

אבל אודות לגיר 7 הילוכים אם אינני טועה באוקטביה, התחושה במהירות גבוהה לא תהיה מחוספסת מדי. אם זה היה גיר עם 4 הילוכים כמו פעם, זה היה יכול להיות זוועתי.

 

 

בשורה התחתונה, מנועים קטנים עם טורבו הם מדליקים, ומאוד יעילים, ומסוגלים להניע רכבים שמנים למדי בצורה נמרצת, ומתאימים גם לנהגים ממהרים :)

 

מנועים קטנים ללא טורבו פחות מעניינים, ועושים את העבודה בפרופיל נמוך. לפחות הם חסכוניים (לרוב) :p

עריכה אחרונה על ידי ramik33
:twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • שנה מאוחר יותר...

שלום וחג שמח, מה זה קגם או מומנט, אני רואה שהוא מוגדר כמספר...כמה שיותר נמוך זה יותר טוב? כי לפעמים אני רואה במכונית מסויימת מספר נמוך, ואז במכונית אחרת שהיא מהירה יותר מספר יותר גבוה, אשמח להסבר מורחב, ברצוני ללמוד טיפה ממכם

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המנוע מסובב ציר כלשהו.

יש התנגדות על הסיבוב של הציר-משקל הרכב,חיכוך,רכב נוסע בעליה וכו'.

היכולת של המנוע להתגבר על העמיסה הנגדית נמדדת, וזה המומנט.

לרוב ביחידות של ניוטון/מטר.

 

ככל שהמספר גבוה יותר,המנוע מסוגל להפעיל יותר מונמנט.

אבל זה לא מדויק,מתקבל גרף מומנט והמספר שמופיע זו נקודת המקסימום בגרף.

 

הערה ששכחתי,מומנט גבוה תמצא במנועי דיזל שמזיזים משאיות ורכבים מסחריים,שם העומס גדול ואין צורך במהירות.

 

מסתייג מ"כמה שיותר-יותר טוב",מכלולי הרכב צריכים לעמוד במומנט.

נניח תיבות של מרצדס ווואג מוגדרות לעמוד במומנט מירבי כלשהו(למשפרים).

עריכה אחרונה על ידי halperin96

Ford Fiesta 2014- Manual 1.25

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המנוע מסובב ציר כלשהו.

יש התנגדות על הסיבוב של הציר-משקל הרכב,חיכוך,רכב נוסע בעליה וכו'.

היכולת של המנוע להתגבר על העמיסה הנגדית נמדדת, וזה המומנט.

לרוב ביחידות של ניוטון/מטר.

ניוטון X מטר.

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1844 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...