Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4845 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

אני אומר דבר אחר, הדירה שכורה אז שבעל הדירה ישבור את הראש.

 

תציג לו את הבעיה שלך ותבקש ממנו פיתרון. מעבר לזה אתה לא צריך לשבור את הראש אלא אם סתם בא לך ללמוד ולהבין איך זה עובד ואיפה מקור הבעיה.

some people need a high five

in the face

with a chair

  • תגובות 69
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

פורסם
למדתי חשמל לפני הרבה שנים, אבל נראה לי שכל מאמ"ת אצלך יכול לעבוד מקסימום על מכשירים שהקיבולת שלהם 2200 וואט.

הנוסחא פשוטה :

 

P=V*I

 

עכשיו רק נשאר לך לסכם את כל הצרכנים שעל אותו מעגל (שמחבורים לאותו מאמ"ת), ולראות שסכומם לא חורג מ2200 וואט.

 

הנוסחה שרשמת לא נכונה ל-AC ולכן לא רלוונטית לעניינינו.

 

הבעיה אצלך בבית זה לא ההספק שמגיע מחברת חשמל, אלא החלוקה הגרועה בלוח.

 

חוטים ישנים מגבילים את החשמלאי ל"פקקים" של 10A לכל היותר, ו 16A עלולים לגרום לשריפה כי הם מעמיסים על החוטים.

 

סתם לידע כללי- רבים מחשמלאי ישראל (גם הטובים שבהם) נהגו להתקין מא"זים של 16A לחוטים של 1.5 ממ"ר. לא סביר שזה יגרום לשריפה אך זה אסור מבחינת תקנות החשמל.

 

החלוקה עצמה בתוך הבית (ברמת התשתית) היא גרועה, וע"מ לנצל אותה טוב יותר יש להשחיל חוטים עבים יותר (אני מאמין שכל חשמלאי ימליץ להחליף ישירות לחוטים עם שטח חתך של 2.5 מ"מ ולא 1.5 מ"מ) עד לנקודות ביקורת בסיסיות בתקרה או בקיר, ומשם *אולי* להעביר חוטים דקים יותר עם שטח חתך של 1.5 מ"מ לנקודות חשמל וכד'.

כמובן שהוא גם יגדיל את ה"פקקים" ל 16A או אפילו 20A (לתשתית עם חוטים בעובי שטח חתך של 4 מ"מ).

 

פתרון כזה לא פותר את הבעיה ולא אפשרי מבחינה חוקית/בטיחותית. גודל המבטח נקבע לפי החוט הדק ביותר במעגל (מסיבות ברורות- תפקיד המבטח להגן על החוטים במעגל). במקרה שתארת לא ניתן יהיה להתקין מא"ז של 16A/20A והבעיה תישאר בעינה. אמנם זה יקטין התחממות ועומס על המוליכים אך כמעט תמיד זו איננה הבעיה, כל שכן במקרה הנוכחי. פתרון כזה אפשרי רק אם מתקינים בנקודת הפיצול לוח משנה, מה שלרוב לא מאד ישים לדירה רגילה.

 

אם הלוח קרוב למזגן ולדוד, יש סיכוי שחשמלאי יתן פתרון זול ויוציא מהלוח חשמל כבל XLPE של 2.5 מ"מ או 1.5 מ"מ ישירות לדוד עם "פקק" נפרד, ויעשה את אותו הדבר עם "פקק" נפרד גם למזגן. סיכוי טוב שאם תבודד את צרכי החשמל הללו, הקפיצות יקטנו באופן משמעותי ותצטרך להקפיד בעיקר על התנור והקומקום החשמלי.

 

בגדול, 40A זה מספיק לחלוטין לדירת 3-4 חדרים ואם החלוקה נכונה, לא יקפוץ שום פקק גם אם כל המכשירים בבית יעבדו.

צודק.

 

איציק

 

התייחסותי לדבריו של איציק בתוך הטקסט, בכתב מודגש.

 

לפותח השרשור-

אתחיל מהפתרון הפשוט ואמשיך להסבר הפחות פשוט:

הפתרון הפשוט- לתת לבעל הדירה לשבור את הראש. בשביל זה הוא בעל הדירה.

 

ההסבר-

הסיטואציה שאתה מתאר לא תקינה בהרבה מאד מובנים

  1. לוח של 40A לא מתאים לדירה בה תשתית החשמל כ"כ ישנה. ספציפית החלוקה לארבעה (או לשלושה) מעגלים בלבד וכן החיווט הישן (שע"פ תקנים מקובלים הבידוד שלו נמצא בסוף ימיו).
  2. תיאור החלוקה לצרכנים שתארת לא חוקי ולא הגיוני מבחינה טכנית. בכל מעגל שציינת יש לפחות צרכן אחד שחייב קו נפרד (מה שנקרא נקודת כח)- מזגן גדול (אם זה פחות מ-3 כ"ס ניחא), תנור אפיה, מחמם מים, מכונת כביסה. כל אלו דורשים נקודות כח.

כל הדברים שתארתי אמנם לא תקינים אך הם אינם הסיבה לבעיה שאתה חווה. הבעיה שלך לדעתי נובעת מצירוף של שני עניינים:

  1. כל המבטחים שהותקנו אצלך בלוח הם של חברת סינית באיכות ירודה וידוע (בקרב חשמלאים) שהם מרבים לעשות בעיות ולא עומדים בנתונים שלהם. כך קורה שהם קופצים בזרם שונה מזה שמפסקים מאיכות טובה היו קופצים בו.
  2. הסיטואציה שאתה מתאר- שני עומסים שיושבים על מעגלים שונים מקפיצים את הפקק של המזגן מרמזת על כך שיש צימוד בין המעגלים. סיבה סבירה (למרות שלצערי בעלי מקצוע רבים לא מודעים לה) היא תלות זרם השימוט של מ"אז בטמפ'. ככל שטמפ' המ"אז עולה כך זרם השימוט יורד. במעבר זרם כל העסק מתחמם (אפשרי במידה נורמלית ואפשרי שבמידה לא נורמלית עקב חיבורים רופפים). חימום הדדי גורם לקפיצת המ"אז בזרם נמוך מידיי.
  3. ראשית יש לבדוק שאין בעיית חיבורים והתחממות יתר בלוח. שנית יש לוודא שהמזגן אינו צורך זרם יתר. במידה ועד כאן הכל תקין הפתרון יהיה להחליף את המבטחים לכאלו מחברה טובה וככל שיש מקום גם לרווח אותם בלוח ולא להצמידם אחד לשני.

אני לא בטוח שבעל הבית שלך ישמח לעשות שיפוץ לכל תשתית החשמל הרעועה בבית ולכן אין לי עצה טובה לתת לך מלבד לחפש דירה טובה יותר. המצב אצלך לא בטיחותי ואני הייתי קצת חושש מזה.

פורסם

אביב ,רב תודות על התשובה המנומקת .

 

האם עצם זה שה"פקקים" הם מחברה באיכות ירודה זה ההסבר לבעייה בסבירות גבוהה אם הבנתי נכון ? .

 

האם החלפת פקקקים לחברה אחרת - חברה ידועה וטובה תפתור את הבעייה ? .

 

האם במצב הנוכחי - חיווט דק ככל הנראה , ניתן יהיה להפעיל לדוגמא דוד חשמלי - שיושב על פקק מספר 4 היום ובמקביל להפעיל לדוגמא קומקום חשמלי- שיושב על פקק מספר 1.

 

שפניתי לפני מספר חודשים לבעלת הדירה - ותיארתי את הבעייה היא אמרה לי שהיא החליפה לפני כשנה את כל הפקקים בארון חשמל והדירה ישנה , היא אמרה שהיא לא מתכוונת לסדר את בעיית החשמל , האם זה דבר סביר לבקש ממנה לטפל בבעייה .

 

אמרה לי בזמנו שאם אני לא מרוצה אני יכול למצוא דירה אחרת , ולמצוא שוכר אחר .

 

אמרה לי "אל תפעיל מזגן וקומקום חשמלי ביחד " , או שני צרכנים כבדים ביחד .

Sound Stream -Trantula 800.2

פורסם

כתבתי בסעיף 3 מה בדיוק צריך לעשות בשביל לפתור את הבעיה המיידית.

לגבי השאר- זו החלטה שלך. אני יכול להגיד לך בתור מי שיש לו קצת נסיון בתחום הדירות השכורות, השיפוצים, החשמל ומה שביניהם שלעשות שיפוץ לדירה בת 50 שנה מבלי להחליף את כל מערכת החשמל זה טימטום לשמו, חוסר הבנה, קמצנות- כולם או מקצתם. יכולתי להגיד כבר לפני חצי שנה שרק יצוצו בעיות במערכת החשמל. כבר היה עדיף לא לגעת בכלום.

 

מכל מקום- ההתנהלות שלך מול בעלת הדירה זה לשיקולך. אינני יודע מה מצבך ומה השיקולים שלך לגבי הדירה ומעבר. מבחינה מקצועית אני יכול להגיד לך שמערכת החשמל בדירה איננה תקנית. ע"פ החוק זה אסור ומבחינה חוקית עלולה להיות גם לך אחריות כיוון שאתה נחשב "מפעיל המתקן". להגיד לך שבארץ עד שמישהו לא מת אוכפים משהו- אני לא יכול. לא מזמן ראית בפורום סיפור על לוח חשמל שנשרף, ויש לא מעט מקרים כאלו.

פורסם

תודה אביב , האם צריך להיות מבחינה תקנית פקק אחד לכל אחד מהמכשירי חשמל הכבדים : דוד חשמלי , תנור במקלחת , מכונת כביסה , מזגן עילי (2-2.5 כ"ס) וכו' ? .

Sound Stream -Trantula 800.2

פורסם

אביב - גם לי עלה בראש העניין של התחממות אבל זה נשמע קלוש כי המאמ"תים הבעייתיים לא צמודים זה לזה בכלל.

התחממות תורגש בין שני מודולים שכנים, לא?

אילת-מצפה רמון: שעה ורבע. (דרך עובדה)

20 ליטר דלק הכי מהנים ששרפתי עד היום.

צריכה 1:8.

פורסם

לבתים חדשים יש תקן שמגדיר שורה ארוכה של מכשירים שחייבים קו נפרד.

תנור, בוילר, מזגן ועוד.

 

אבל אין חובה חוקית להביא מתקן קיים לתקן של היום.

וזה גם לא ריאלי.

 

הבעיה של קפיצה של הפקקים הלא קשורים היא מוזרה ותנסה ללחוץ שיפתרו לפחות את זה.

זה אמור להיות אפשרי ע"י עבודה בלוח בלבד בלי לחצוב שום קיר.

3 מאמ"תים טובים עולים גרושים, עיקר העלות היא עבודה.

אילת-מצפה רמון: שעה ורבע. (דרך עובדה)

20 ליטר דלק הכי מהנים ששרפתי עד היום.

צריכה 1:8.

פורסם

שמתי לב שגם אם אני מפעיל שני צרכנים מהצרכנים שציינתי למרות שהם לא על אותו פקק החשמל קופץ - לדוגמא דוד חשמלי(נמצא בפקק מספר 1 ) + מזגן בסלון (נמצא בפקק מספר 4) .

איזה פקק יקפוץ במקרה הזה?

:turn-l:
פורסם

אני רוצה לחדד את השאלה , בלוח 4 פקקים .

 

פקק 1 - 16 אמפר

 

פקק 2,3,4 - 10 אמפר כל אחד , פקק 3- לא מפעיל שום צרכן חשמלי בבית ושם שקע - מוזר מאוד .

 

נאמר שהבעייה היא בפקקים , האם לאחר ההחלפה תתאפשר הפעלה של מזגן (2-2.5 כ"ס) - שיושב על פקק מספר 1 .

 

ובמקביל הפעלה של דוד חשמלי - שיושב על פקק מספר 4 .

 

על הפחת כתוב 40 אמפר , פקק 1- 16 אמפר , 2+4=20 אמפר = סה"כ 36 אמפר . פקק 3 לא מחובר לכלום .

 

האם הספק של 36 אמפר אמור להספיק להפעלת המזגן ביחד עם הפעלת דוד חשמלי ? .

Sound Stream -Trantula 800.2

פורסם

מספרים מעוגלים בנדיבות:

 

מזגן - 2.5 כ"ס = 1900 וואט = 9 אמפר

דוד חשמלי - 2500 (לפעמים 3000) וואט - 14 אמפר.

 

התשובה - כן.

 

 

בכל פקק אסור שיצרך יותר ממגבלת הזרם שלו - בכל 3 הפקקים 10/16 אמפר ובראשי - סכום הזרמים, לא יותר מ-40 אמפר.

 

ליתר דיוק - לזמן קצר (למשל התנעת מנוע המזגן) גם יכול להצרך עד פי 5 מהזרם המקסימלי בלי להקפיץ (סוג C).

 

אתה יכול לענות לשאלה שלי?

:turn-l:
פורסם
תודה אביב , האם צריך להיות מבחינה תקנית פקק אחד לכל אחד מהמכשירי חשמל הכבדים : דוד חשמלי , תנור במקלחת , מכונת כביסה , מזגן עילי (2-2.5 כ"ס) וכו' ? .

 

לדוד חשמלי, לתנור אפיה ולמכונת כביסה יש דרישה למעגל ייעודי. למזגן גדול הדרישה עקיפה ונובעת ממספר המעגלים המינימאלי הנדרש ומצריכת הזרם של המזגן.

 

אביב - גם לי עלה בראש העניין של התחממות אבל זה נשמע קלוש כי המאמ"תים הבעייתיים לא צמודים זה לזה בכלל.

התחממות תורגש בין שני מודולים שכנים, לא?

 

גם אם הם אינם צמודים כשזרם עובר כל הלוח מתחמם, בוודאי במקרה שיש בעיה. מעבר לזה- אפילו אם יש מא"ז שאליו צמוד מא"ז אחר שלא עובד זה גם גורם להתחממות כי כושר הקירור הטבעי יורד עקב הצמידות. הדבר הזה לא קלוש כלל ויש בדפי הנתונים גראפים/טבלאות/נוסחאות לחישוב זרם השימוט עם עליית הטמפ' או בהצמדה של מא"זים. מעבר לזה כמו שאמרתי- מבטחים מסוג ז' ידועים כבעייתיים ובכל מקרה תיתכן גם תקלה במבטח.

 

לבתים חדשים יש תקן שמגדיר שורה ארוכה של מכשירים שחייבים קו נפרד.

תנור, בוילר, מזגן ועוד.

 

אבל אין חובה חוקית להביא מתקן קיים לתקן של היום.

וזה גם לא ריאלי.

 

הבעיה של קפיצה של הפקקים הלא קשורים היא מוזרה ותנסה ללחוץ שיפתרו לפחות את זה.

זה אמור להיות אפשרי ע"י עבודה בלוח בלבד בלי לחצוב שום קיר.

3 מאמ"תים טובים עולים גרושים, עיקר העלות היא עבודה.

 

לא מדויק- אם אתה מדבר על תקנות הבניה זה סיפור אחר. בוודאי שלא נוגע לבתים קיימים. תקנות החשמל לעניין מעגלים סופיים הן משנת 84. אינני יודע אם חלק מהדרישות לא היו קיימות גם בתקנות הישנות משנת 59 אבל נניח שלא. בכל מקרה התקנות חלות גם על מתקן שנעשה בו שינוי יסודי לאחר תחילן. כמובן שאפשר להתווכח על האם השיפוץ + החלפת לוח + הגדלת הזינה נחשבים לשינוי יסודי. ההיגיון שלי אומר שכן ונדמה לי שבכל הגדלת זינה נדרש שכל המתקן יעמוד בתקנות החשמל העדכניות. מה גם שאם נשים בצד את עניין החוק מבחינה טכנית מה שקורה בדירה הזו לא תקין.

פורסם

להלן תרשים מפורט של לוח החשמל , בנוסף לתרשים הצרכנים שלא ניתן להפעיל ביחד הם הצרכנים הבאים :

 

מזגן בסלון , תנור אפייה , קומקום חשמלי , טסוטר מוחץ (גבינה צהובה) - כולם מופעיל מפקק 1 שהוא 16 אמפר , לא ניתן להפעיל 2 מכשירים מהרשימה הנ"ל ביחד .

 

 

בנוסף לכך לא ניתן להפעיל מכשירים הבאים : מכונת כביסה , פאן לשיער - יושבים על פקק מספר 3 .

 

פקק מספר - 4 - מפעיל את הדוד חשמלי והתנור במקלחת - לא ניתן להפעיל את שניהם ביחד .

 

ז"א לא ניתן להפעיל שני מכשירים ביחד שמופעלים בפקק 4 , לא ניתן להפעיל שני מכשירים ביחד שיושבים על פקק מספר 1 .

 

בנוסף לכך לא ניתן להפעל צרכנים מהרשימה שציינתי למרות שיושבים על פקקים שונים : לדוגמא מזגן בסלון - מופעל מפקק 1 , והדווד חשמלי שמופעל מפקק 4 .

IMG_0397 (Medium).jpg

Sound Stream -Trantula 800.2

פורסם

חוק מרפי הדלקתי את הדוד לדקה ביחד עם במזגן בסלון והפקקים לא קפצו ,מרגיז.

 

אני יודע להגיד בוודאות שאם אני מחבר "מייבש שיער" - לשקע שמופעל מפקק מספר 3 ובנוסף התנור במקלחת עובד - מופעל ע"י פקק מספר 4 , פקק מספר 3 - קופץ ? .

Sound Stream -Trantula 800.2


×
×
  • תוכן חדש...