Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

ניהול התנועה לאחור - מה זה?


חן ג.
שימו לב! השרשור הזה בן 4364 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

ניהול התנועה לאחור זה קסם תעבורתי (עבור רוב האנשים, לפחות) - זו הדרך שבה הנהג מלפנים נמנע מלהסתבך בתאונה שבה ייכנסו בו מאחורה. זה נראה לא אפשרי אבל האמת היא שזה מאוד אפשרי ואפילו די פשוט, רק קצת לשנות הרגלים, ונגמר עניין. אני אפרט את עיקרי הטכניקה (יש עוד מרכיבים, אבל נדלג עליהם לצורך הפשטות).

 

האם השיטה עובדת?

בהחלט כן. בציי רכב התקבלה לעתים הפחתה של 50% מההתנגשויות בהן נכנסו בנהג מאחור, וגם בשאר התאונות מסוג זה חלה הפחתה משמעותית בחומרת הפגיעה. השיטה מומלצת ומתורגלת בכל בית ספר לנהיגה מתקדמת במסגרת קורסים לנהיגת כביש.

 

האם פגיעה מאחור אינה אשמת הנהג השני?

לא בהכרח. לנהג ממול יש חלק גדול במניעת ההתנגשות ולכן גם באחריות לה. בדרך כלל האחריות החוקית בהתנגשות מתחלקת ביחס כלשהו בין שני הנהגים. נהג שנוהג בלי לחשוב בהשפעה של פעולות הנהיגה שלו (האטה, האצה וכדומה) על התנועה מאחוריו הוא נהג מסוכן וחסר התחשבות.

 

איך ניתן למנוע פגיעה מאחור בזמן נסיעה?

בזמן נסיעה בשיוט, פגיעה מאחור ניתנת למניעה על ידי נסיעה במהירות התנועה (בשאיפה), שמירה על הנתיב הימני ורצוי בצמוד לקו השוליים הימני, זהירות במעברי נתיבים ומבט רחוק לפנים - כל הדגשים של נהיגה נכונה באופן כללי. אבל בעיקר שני צעדים נוספים חשובים:

 

א. שמירת מרחק: שמירת מרחק של קצת יותר משתי שניות, מאפשרת להימנע מהאטות מיותרות וגם להתקדם קצת קדימה אם צריך לשחרר לנהג מאחור קצת שטח. בנוסף, אם אנחנו אפילו חושדים שהנהג מאחור קצת קרוב מיד, מומלץ להגדיל את הרווח בעדינות בעוד שניה ואם הוא ממש קרוב אז בעוד שניה.

 

ככה גם פיצינו על הקרבה שלו מאחורינו (אנחנו שומרים מרחק גם בשבילו) וגם עודדנו אותו לעקוף ונתנו לו דרך לעשות. צעדים נוספים שניתן לעשות הם מעבר נתיב ועידוד מעבר נתיב על ידי שימוש באורות מצוקה. העיקר - לטפל בנהג בעייתי מאחור מיד. הרבה נהגים חשדו בנהג מאחור קצת לפני ההתנגשות, אך לא טיפלו בו.

 

ב. בדיקת מראות: בתנועה דלילה, בדיקת מראות כ-5 פעמים בדקה היא סבירה. בתנועה רגילה - כ-8-10 פעמים בדקה ובתנועה כבדה - עד 15 פעמים בדקה. רק כך ניתן להיות מודעים למה שמתרחש מאחור.

 

אבל! בניגוד למה שניתן לחשוב, ברוב המקרים לא מתנגשים בנהג מאחור בזמן שהוא נוסע במהירות קבועה, אלא בזמן האטה או אפילו לאחר שהוא עצר ועומד במקום בסוף של טור מכוניות או ברמזור. איך מונעים את זה?

 

איך מונעים התנגשות מאחור בזמן האטה?

יש לצפות את ההאטה ולהתחיל להאט כמה שיותר מוקדם וכמה שיותר בהדרגה תוך כדי סדרת מבטים לראי הפנימי. ככה נותנים מספיק זמן לנהג שמאחורינו להגיב וחשוב אף יותר מכך - גם הנהג שנמצא כרגע רחוק מאחורינו יספיק "להדביק" אותנו כשאנחנו עדיין בתנועה ויש בינינו פער מהירויות יחסית קטן וגם יכולת תגובה לא רעה.

 

גם הנהג השני מאחור יספיק להדביק אותנו עוד לפני העצירה וכך בעצם "נאסף" מאחורינו טור של מכוניות שאנו שולטים בהאטה שלו - זהו "ניהול התנועה לאחור." כך אנו לא עומדים בסוף הטור שממול כשאנחנו חשופים לפגיעה מאחור, אלא עומדים בראש הטור "שלנו" כשהמכוניות האחרות מחפות עלינו מאחור. במקרה של עצירה ארעית כמו בעומס תנועה, מומלץ להקפיד במיוחד על השיטה הזאת כדי להימנע מעצירה בכלל. דבר זה מקטין את הסכנה עוד יותר.

 

איך מונעים התנגשות מאחור בזמן עצירה?

השיטה שמצוינת לעיל היא השיטה האידאלית, אבל לעתים אין רכבים מאחורינו בזמן ההאטה והעצירה. במצב זה - ורק במצב הזה - יש לעצור מוקדם מאוד לפני הרכב ממול או קו העצירה - במרחק של לפחות שניים-שלושה רכבים משפחתיים. יש להישאר מרוכזים בכביש (בעיקר במראות) וברכב ידני - להישאר בהילוך ראשון משולב.

 

ברגע שרואים רכב מגיע מאחור - יש לוודא שהוא שם לב אלינו ומאט כנדרש. אם יש ספק - מיד מתחילים להתקדם קדימה באטיות. במקרה שבו מתברר שהנהג מאחור אכן עומד להתנגש בנו - אפשר להאיץ קדימה (בדרך כלל מונע את הפגיעה) ובמקרים קיצוניים אפשר גם לברוח הצדה, אפילו תוך כדי טיפוס על מדרכה. לשם כך, מומלץ לתכנן מראש נתיב מילוט אפשרי - כביש צדדי, נתיב ריק, שוליים פנויים, מדרכה, אי תנועה משורטט במזלגות וצמתים וכדומה.

 

יש להמתין בצורה כזאת עד שעוצרים מאחורינו שני רכבים פרטיים לפחות או רכב כבד (משאית) אחד ואז מתקדמים בהדרגה לקו העצירה או למרחק סביר מהרכב ממול וברכב ידני אפשר גם להעביר להילוך סרק. בסך הכל, בחלק גדול מהמקרים אפשר להימנע מהצורך בשיטה הזאת על ידי ניהול התנועה לאחור תוך כדי תנועה ולא לאחר העצירה (כפי שצוין לעיל) וגם במקרים בהם יש צורך בשיטה הזאת - לרוב לא נידרש "להחזיק כוננות" למשך זמן רכב כי מהר מאוד יגיע רכב נוסף מאחורה וייכסה עלינו.

 

איך מונעים התנגשות מאחור בזמן בלימת חירום?

מעבר לכל העצות שהוצעו לעיל, בזמן בלימת חירום כשיש תנועה מאחור - יש לבלום חזק. קודם כל לוחצים בכל הכוח ורק אז, אם רואים שזה חזק מדי ואנחנו עומדים לעצור מוקדם מכפי הצורך, אפשר להרפות מעט מהדוושה כדי "לנצל" את כל הרווח בינינו לבין המכשול. בנוסף, על ידי שימוש בטכניקת התחמקות בזמן בלימה, ניתן לברוח לנתיב מילוט מתוכנן מראש כדי להשתחרר מהסכנה שמאחור.

 

האם השיטה גורמת לעיכוב או בעיות מכניות?

לא, להיפך! האטה מוקדמת לקראת עצירה או עצירה מוקדמת (אם אין מכוניות מאחור בזמן ההאטה לקראת העצירה), אינן גורמות לשום עיכוב. למעשה, האטה מוקדמת יכולה אפילו לאפשר התקדמות מהירה יותר בזמן התחלפות הרמזור או בתוך פקק תנועה. האטה כזאת גם חוסכת בלאי לבלמים וחוסכת זמן עמידה בסיבובי סרק שגורמים להצטברות פיח במנוע, בעיות סיכה ובלאי במערכת החשמל ברכב.

 

עצירה מוקדמת עם מצמד מופרד שוחקת את מיסב הלחץ אך באופן זניח. השפעה זו הופכת זניחה עוד יותר אם מקפידים להאט מוקדם כנדרש וכן משלבים להילוך סרק מיד לאחר שמקבלים "כיסוי" מאחור. גם לשיטה הזאת יש יתרון מבחינת התקדמות ביכולת זינוק טובה יותר אם הרמזור מתחלף.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הבעייה: אם מישהו צמוד מאחור וחצי רכב שלו נמצא בשוליים ומהבהב כל שנייה.

הפתרון: להוריד את הרגל מהגז עד שהאדון מאחור לא ישמור מרחק. בהזדמנות הראשונה לעבור לנתיב הימני (אם יש). במקרים קיצוניים לא נשארת ברירה אלא לבלום מאוד במתינות כדי להוריד את המהירות אם הסכנה שרכב מאחור יכנס בך עדיין קיימת.

הסיבה: במהירות נמוכה יותר נזק יהיה קטן יותר אם אותו אדון יכנס בך.

כיצד לחסוך דלק? להאיץ לאט, לצבור תנופה לקראת עליות, לחזות מהלכים של נהגים אחרים בכביש, לא לעבור על המהירות המותרת, להמנע מגז-ברקס אלא לגלוש כמה שיותר ולהתאים נסיעה לתנאים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רבותי, אני מודה לכם מאוד כי בניגוד לחלק מהאנשים, אתם קולטים את הרעיון ולא ישר מנסים "להוציא את הרוח מהמפרשים" עם ביקורת. בכל, מקרה, ראיתי לנכון לצרף בתגובה זו, בנפרד, כמה צעדים יותר מתקדמים שאת חלקם השמטתי בכוונה ואת חלקם שכחתי:

 

נתיב מילוט

בכל שלב בנהיגה, רצוי שיהיה נתיב מילוט מתכונן מראש. נתיב המילוט אמור לשמש למטרות הבאות:

 

א. למנוע התנגשות עם רכב שעובר נתיב ולא שם לב אליך - לשם כך יש לשמור לצידך את השוליים הפנויים ובמידה והשוליים לא פנויים או שאין שוליים - יש לשמור מקום פנוי בצד שמאל (לא לתת לרכב אחר לשבת מקביל אליך) או להגדיל את המרחק ממול.

 

ב. למנוע התנגשות עם רכב מאחור שעומד להתנגש בך - גם בזמן נסיעה וגם בזמן האטה קלה. שוליים פנויים, נתיב ריק, אי תנועה משורטט וכדומה יכולים לשמש למטרה זו. יש לתכנן נתיב מילוט גם בזמן עצירה, אם לא מצליחים "לאסוף" את התנועה מאחור. כמו כן, ניתן להשתמש בנתיב המילוט כדי למנוע התנגשות מלפנים אם אי אפשר לעצור בזמן גם בבלימת חירום.

 

זה שלב קצת מתקדם ואף אחד לא מצפה מכל נהג רגיל ליישם אותו בכל שלב בנהיגה, אף על פי שזה לא כל כך מורכב ובהחלט די אפשרי. לכן לא ציינתי זאת בתגובה המקורית.

 

 

מניעת הנזק

נגיד שעשיתם הכל - האטתם מוקדם, עצרתם, ראיתם סכנה, התקדמתם, הסטתם את הרכב הצדה - ועדיין עומדים לפגוע בכם. מה עושים? קודם כל, עצם ההתקדמות לפנים והסטיה הצדה - סביר שיקטינו את חומרת הפגיעה, יופי. דברים נוספים שניתן לעשות בשלב זה הם:

 

א. להצמיד את הראש למשענת הראש. משענת זו צריכה להיות מכוונת מראש כך שהגובה שלה הוא בין גובה הגבות לגובה קצה הראש, והמרחק שלה מהעורף הוא פחות משש סנטימטרים לכל היותר. אם המשענת לא מתכווננת למרחק או שאי אפשר להגיע לכוונון מספק - אין ברירה אלא להזקיף את כל משענת הגב עוד קצת כדי שהמשענת תשב במקום הנכון.

 

ב. ללחוץ חזק על הבלמים. זה מונע את הדחיפה קדימה ולכן את הטלטול של חוליות הצוואר. עם זאת, במקרה שאתם נוהגים ברכב קטן עם נוסעים במושב האחורי ואתם עומדים לחטוף מכה ממש חזקה מאחורה - עדיף לא ללחוץ כל כך חזק על הבלמים מחשש שחלקו האחורי של הרכב יימעך.

 

נקודה נוספת וחשובה, שבגללה נגרמות רוב התאונות הקשות של פגיעה מאחור, קשורה בעצירה בשוליים, אבל על זה פתחתי שרשור ייעודי לפני זמן רב.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

+1 חן ! נושא חשוב ובטיחותי, וטוב לעורר אליו את המודעות.

 

אולי כבר נכתב בין השורות - ברשותך תוספת קטנה : אם מתאפשר לפי תנאי הדרך והמצב, בבלימה מבוקרת או מהירה שיש מירווח זמן קטן לפניה - תנו כמה לחיצות על הדוושה כדי שאיתותים כאלו יתפסו את תשומת הלב של הנהג/ת מאחור, במיוחד אם אינו עירני או עסוק בסלולרי/מוזיקה/ילדים וכו'.

ילה גבר בא נראה! מר +1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חן אחלה כתיבה!

 

יש לי מנהג של במקרה של בלימת חירום אני ישר מסתכל במראת צד (לצד הרלוונטי) לראות אם אני יכול לברוח הצידה אם אין ברירה.

 

כמובן שקודם עדיף להמנע מבלימת חירום אבל אי אפשר כל הזמן, לפעמים זה לא נמנע (גם ששומרים מרחק - יש משוגעים גם בצדדים).

 

שימוש במראות בכל זמן הנהיגה אכן מאוד מאוד חשוב ומציל חיים לפעמים.

 

שימרו מרחק, תכננו את המהלך הבא שלכם, שימו עין על משתמשי הכביש האחרים ותמיד תשמשו במראות ולא רק לפני מעבר נתיב או עצירה והנה מתכון לבטיחות מוגברת בכביש.

:turn-l:מכונאי וחשמלאי אופנועים מוסמך :turn-l:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ועוד טיפ קטן במקרה שמישהו נדבק מאחור בזמן נסיעה במהירות קבועה:

כאשר אנחנו בנתיב הימני, ניתן מאוד בקלות לגרום לאדיוט לעקוף ולהמשיך הלאה.

כל מה שנדרש הוא ללטף את דוושת הבלם עד כדי הפעלת אורות הבלם. אין צורך שהרפידות יגעו בדיסקים ותהיה באמת בלימה, רק הידלקות אור הבלם מספיקה כדי להעיר את הנהג מאחור ולגרום לו לעבור נתיב ולעקוף.

אילת-מצפה רמון: שעה ורבע. (דרך עובדה)

20 ליטר דלק הכי מהנים ששרפתי עד היום.

צריכה 1:8.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כשאני בירידה שמצריכה הישארות בהילוך נמוך זה בדיוק מה שאני עושה שמאחוריי רכב. גם כשאני בשמאלי אני עושה את זה.

אני הרי בולם אבל לא לוחץ על הדוושה - אז כדי שהפרופסור מאחוריי שאולי לא מסתכל על הכביש לא ייכנס בי, אני לוחץ על דוושת הבלם ככה שלא תהיה באמת בלימה אבל האור יידלק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל מה שנדרש הוא ללטף את דוושת הבלם עד כדי הפעלת אורות הבלם. אין צורך שהרפידות יגעו בדיסקים ותהיה באמת בלימה, רק הידלקות אור הבלם מספיקה כדי להעיר את הנהג מאחור ולגרום לו לעבור נתיב ולעקוף.

 

קודם כול השכלתי מקריאת הדברים, ומקווה שעם הזמן אני יעשה את כל מה שאמרת- בכל זאת אני בקושי נהג חדש..

 

מכל הדברים שאמרת הסכמתי (והשכלתי!) חוץ מדבר אחד: כתבת שאם מישהו נדבק אלייך, צריך להאיץ על מנת להגדיל את המרחק-

לדעתי עדיף מה שהבחור פה כתב למעלה, ללטף את הברקס כדי שידלק האור וככה לגרות את המניאק לעקיפה. עדיף מאשר לעבור על המהירות המותרת ו\או להיצמד למישהו לפנייך.

 

בכל מקרה, שמחתי לקרוא ולהבין, עזר קצת יותר להבין את הכביש ולחשוב מעבר.... :-D

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4364 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...