Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

למה, בעצם, יש ריקולים?


ariel000

פוסטים מומלצים

לא יודע לתת כותרת אחרת.

 

קראתי, אצל גיל מלמד על ריקול אשר מתבצע ברכבי טסלה.

האם תקלות אמורות להיות ברכבים? באופן טבעי נשמע לי שכן, אחרי הכל זה מוצר עם חלקים נעים, חשופים לאלמנטים בחוץ ובדרך טבעית, יש בלאי ותקלות.

 

מצד שני אני חושב, כאשר מייצרים רכב חדש, קודם כל בונים מספר דגמי אב ומבצעים איתו נסיעות מבחן במגוון מצבים.

לפי מה שפעם קראתי, דגם אב יכול להגיע למיליון ק"מ, לא יודע אם זה מדויק או לא.

 

בטסלה ההגה מפסיק לעבוד, כאשר ההמהירות ממוצעת היא 30-40 קמ"ש והכי גבוה, כפי שרשום בכתבה, היה 120 קמ"ש.

איך לא עולים על דבר כזה?

 

אני לא מדבר על כך שיש משהו שידוע מראש, למשל הצמיגים בפורד או תא הדלק המתפוצץ, גם בפורד וידעו על כך והסתירו.

 

תקלות מנוע בפיג'ו, תקלות מנוע ברנו, תקלות מנוע ביונדאי וכן תקלות אחרות במגוון רכבים.

 

איך לא עולים על הדברים האלה בשלב הראשוני?

 

פרנקופיל מושבע!

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כי רכבי אבטיפוס עם כל הק"מ הרבים שהם עוברים,  עובדים בערך באותם תנאים על ידי אותם אנשים.

כשרכב מגיע להפצה כלל עולמית הוא באמת פוגש את מגוון התנאים החיצוניים ורק אז מתגלות תקלות.

בדיוק כמו פיתוח תוכנה שעושים טסטים במשך חודשים ואז בהפצה מגלים שתחת תנאים מסויימים שלא ניתן היה לסמלץ בטסטים התוכנה קורסת או לא מתנהגת כצפוי, זה יכול לנבוע מעומסים שלא ניתן לסמלץ באופן מלאכותי/הצטרפות מקרים שלא עלו בתסריטי בדיקה/התנהגות קצה לא אופיינית ועוד 1001 דברים שלא ניתן לחשוב עליהם מראש.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאגידי ענק בכלל ובפרט בחברות רכב יש מתח גדול בין מחלקת הפיתוח/הנדסה לבין מחלקת השיווק והכספים. 

אינטרס המפתחים/מהנדסים לייצר מוצר אמין ואיכותי בעוד שמחלקות השיווק והכספים  לחוצות להקדים השקת מודל חדש ככל שניתן ולצמצם עלויות פיתוח. גם אם קיצור תהליכי פתוח ועיגול פינות משמעו שייתכן שהאיכות ירודה ועלולה להתגלות כבעייתית בהמשך עדיף מבחינתם לרוץ קדימה ולפתור בעיות,אם יהיו, בריקול פתוח או שקט. כנראה בהיבט המאזנים הכספיים זה עדיף. 

עוד יתרון בגישה זו - בהמשך היצרן מרוויח יותר בהיבט תיקונים וחלפי חילוף או החלפה למודל חדש. לא משתלם לייצר רכב שאינו מתקלקל ושורד בלי סוף...

עריכה אחרונה על ידי orankohn
  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה שואל שאלה כללית בנוגע לפיתוח וייצור של מוצר. יכול להיות לך ריקול בגלל תרחיש שלא סומלץ, או לא סומלץ באופן שמייצג את התרחיש בפועל כמו שנכתב. יכול להיות ריקול בגלל כשל הבטחת איכות בייצור (בואינג?), או ברכיב שלא אתה תכננת בכלל (Takata). ברור שהשאיפה היא לעלות על כל הכשלים לפני שאתה משחרר לייצור, יש לזה סטנדרטים ופרוטוקולים (יכול לגגל HALT נגיד, זה אחד מהם). אבל אין לך יכולת לסמלץ כל תרחיש אפשרי.

יש גם אלמנט של הערכת סיכונים/סבירות. כמו שנאמר, אתה לא בוואקום, הכל בקונטקסט של חברה שהמטרה שלה היא למכור מוצר. יש אינטרסים מנוגדים. איכות היא ביחס הפוך ל-time to market. השאיפה של ארגון היא מן הסתם להמנע מריקול כי יש לזה השפעה עצומה על השורה התחתונה, גם בטווח המיידי וגם בעתיד כאובדן מוניטין. אבל בסוף זה תהליך שמנוהל ע"י אנשים, ואנשים טועים בביצוע/שיקול דעת/קבלת החלטות.

עריכה אחרונה על ידי yoni162
  • אהבתי 3
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אכן כך המצב.
בכל מוצר יש שלבים שונים של פיתוח ובדיקות. הכי מוכר זה תהליך פיתוח,אימות פיתוח, בדיקות , העברה לייצור, בדיקות /בקרת איכות וכך הלאה.

לפעמים בדיקות וסימולציות, בעיקר לתנאי קיצון/עומס גבוה, ציוד הסימולציה יקר ביותר. ואז מבצעים חיזוי סטטיסטי. אחרת לא יהיה כלכלי לייצר. 

 

יש גם מצבים שבהם בשלב הפיתוח והבדיקות מושקע סכום גבוה ונבחרים רכיבים מאוד יקרים שמבטיחים משהו מושלם, אבל כשמורידים לייצור , נכנס נושא של טיוב והורדת עליות. במקרה כזה מוחלפים לפעמים מרכיבים יקרים האחרים שעדין עונים על המפרטים והתכנון אבל זולים יותר מסיבות שונות. ואז לאורך זמן מתגלים קשיים.

 

שים לב שיש ריקולים לרכבים בני כמה שנים. שגם חיזוי ובדיקות HALT/HASS יתקשו לחזות.

  • אהבתי 1

למעלה ממיליון קילומטר של נהיגה מאז ימי הכרמל 12 מודל 67 (מנוע פורד) ושום דבר לא השתנה סביבי , עדיין רואה נהיגה מבוהלת, הססנית ומנותקת בכל נסיעה . עכשיו גם הכל מתועד מלפנים ומאחור ואפשר לשחזר ולהתעצבן שוב ושוב :twisted:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

חלק מהריקולים זה תקלות ייצור ולא משהו שאפשר היה לעלות עליו בשלב הבדיקות לפני העלה לפס הייצור.

 

 

למשל בתאריך מסויים הרובוט שסוגר בורג מסויים התקלקל והדק את הבורג פחות מהדרוש. עד שעלו על זה, שנה הוא הדק ככה. 

 

לקח הרבה זמן לעלות על זה כי הכל בסדר האוטו נוסע אבל אחרי כמה שנים הבורג יכול להשתחרר ולגרום לתקלה. אז לא עלו על זה מיד. אחרי שעלו מוציאים ריקול בדיקת הידוק בורג לכל המכוניות שיוצרו עד הטיפול בתקלה ברובוט. 

 

 

  • אהבתי 2

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מיליון ואחת סיבות ויש סיכוי שזה רק ילך ויחמיר שכן ברכבים מודרניים נשלטי תוכנה, ישנה נטייה לקצר משמעותית את שלב הפיתוח כי "נעדכן בהמשך". הפלצנים יגידו "זה לא ריקול, זה רק עדכון תכונה" למרות שהם קיבלו מוצר לא מלוטש עם בעיות שפשוט לא אמורות להיות ברכב, לפעמים זה סתם משהו מעצבן ולפעמים זה יכול להיות חמור. משהו שהיה אמור להיות חיובי עקרונית אפשר ליצרנים לחפף בשלב הפיתוח כך שבמקום שעדכונים יהיו בעיקר עבור שיפורים ברכב הם בעיקר עסוקים בתיקון שלו. 

 

הנה משהו שנראה תמים, חיפוי לגלגל בסך הכל, אבל היצרן לא עלה על הבעיה וכעת צריך לשלוח לכל הרוכשים חיפוי חדש וכמובן שלתכנן אחד חדש. איך לא עלו על זה? פשוט ביצועו את רוב נסיעות המבחן ללא החיפוי הזה ולרוב עם צמיגים או חישוקים שונים. 

 

 

עריכה אחרונה על ידי Supertigre
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בנוסף, כל רכב מכיל בתוכו מאות רכיבים תוצרת זרה.

כל יצרן רכב עובד עם אלפי ספקים.

 

אז קח את כל מה שרשמו לך פה ותכפיל בספקים החיצוניים של הרכב.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זאת שאלה מאוד מוזרה לכל מי שחי את עולם התכנון/ייצור של ... כל דבר. הייטק, מכוניות, דפוס, מה שתרצה.

 

אם כבר, השאלה הנכונה היא - איך יכול להיות שמוצר כל כך מסובך כמו רכב מצליח לעבוד עם כל כך מעט בעיות בצורה כל כך אמינה.

 

זה כמעט נס.

עריכה אחרונה על ידי hans
  • אהבתי 2
  • רעיון טוב! 1

אוכל את הכובע שהגיש לי avergel ומודה קבל עם ועדה שלפעמים מחשבים של אסוס מחזיקים מעמד אפילו מעל לשנה שלמה - אם נזכרים לעדכן את ה-bios.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...