Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מטוסים וטיסה אזרחית/מסחרית - אם לא תשאל איך תדע?


shais01
שימו לב! השרשור הזה בן 425 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

תהייה לגבי זויות בהמראה.

אני זוכר היטב המראות מפרנקפורט שבהם הנסיקה היא בזוית זוועה ומהירות גבוהה על מנת לפנות את המרחב האווירי של השדה (העמוס בעולם?) , זה נראה מפחיד מבחוץ ומורגש מאד גם בפנים. 

אני מניח שאז הG הוא הגבוה ביותר שמורגש על ידי הנוסעים, האם כך?

מהי זווית הנסיקה המכסימלית הנהוגה בשדות עמוסים כדוגמת פרנקפורט?

למעלה ממיליון קילומטר של נהיגה מאז ימי הכרמל 12 מודל 67 (מנוע פורד) ושום דבר לא השתנה סביבי , עדיין רואה נהיגה מבוהלת, הססנית ומנותקת בכל נסיעה . עכשיו גם הכל מתועד מלפנים ומאחור ואפשר לשחזר ולהתעצבן שוב ושוב :twisted:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שמתי לב שיש חברות שהטייסים שלהם לא אוהבים שהמטוס נוסע על המסלול ואיך שהוא נוגע בקרקע מדביקים אותך למשענת של המושב שלפניך (בעיקר ההודים והנפאלים). יש לזה סיבה כלשהי?

תודה הגברת שרה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פיקה אפשר קצת הסבר על מנועי ״שכבת גבול״ המבנה שלהם לעומת מנועי סילון?
נהג לילה, ממה ששמעתי מטייס אחד, מדובר על קיצור זמני סבב, רוצים לרדת כמה שיותר מהר מהמסלול ולהגיע לגייט, במקום לבזבז זמן על סיור מודרך בקצה השדה.

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זאפ,

אני מאוד אוהב את השדה בפרנקפורט וטס לשם המון ואני לא מכיר שום תופעה חריגה שמשפיעה על זוית האף או זוית הטיפוס אחרי המראה שם.

אין תחושת G בשלב הניתוק מהמסלול והטיפוס הראשוני.

G נוצר בפניות.

בקיצור קשה לי לענות על שאלתך.

 

נהג לילה, 

אתה מתאר בלימה אגרסיבית אחרי שהמטוס נוגע במסלול.

בניגוד למטוסים מיושנים, במטוס מודרני בדרך כלל המטוס בולם לבד על פי ההגדרות שהטייס קובע.

אני לא יודע למה ההודים והנפלים בחרו בבלימה אגרסיבית.

הסיבה הטריוויאלית היא נחיתה על מסלול קצר.

לפעמים בנחיתה על מסלול משובש, שהאספלט/בטון שלו במצב גרוע, כמו שאופייני לחלק מהשדות בעולם השלישי, הטייס יבחר בבלימה אגרסיבית כדי להגיע כמה שיותר מהר למהירות נמוכה ובכך לצמצם את החבטות שכני הנסע סופגים.

 

ככלל משתדלים להמנע מבלימה אגרסיבית בטיסה עם נוסעים, הם לא אוהבים את זה וזה לפעמים אפילו מלחיץ אותם. 

אנחנו בעד נוסעים רגועים ושלווים :)

166, קאפה, GTV, קופה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 1 דקה, shais01 כתב:

לפעמים בנחיתה על מסלול משובש, שהאספלט/בטון שלו במצב גרוע, כמו שאופייני לחלק מהשדות בעולם השלישי, הטייס יבחר בבלימה אגרסיבית כדי להגיע כמה שיותר מהר למהירות נמוכה ובכך לצמצם את החבטות שכני הנסע סופגים.

 

 

מצד שני, בעת בלימת חזקה החבטות שכן פגעת בהן מורגשות הרבה יותר, לא? כמו ברכב שאתה דוחס את הבולמים שלו בעת בלימה חזקה

מפתח אפליקציית פרטי רכב

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.OMApp.rechev

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 3 דקות, shais01 כתב:

לפעמים בנחיתה על מסלול משובש, שהאספלט/בטון שלו במצב גרוע, כמו שאופייני לחלק מהשדות בעולם השלישי, הטייס יבחר בבלימה אגרסיבית כדי להגיע כמה שיותר מהר למהירות נמוכה ובכך לצמצם את החבטות שכני הנסע סופגים.

אם כבר העניין הזה, לאייר אינדיה למשל יש (או הייתה?) גרסה מיוחדת של ה-A320 עם כן נסע שונה מזה שיש בדגם הרגיל.

בעבר: Hyundai Getz Fun GLX 1.4 Automatic | Renault Clio MK3 1.2 Manual | Fiat 500 Pop 1.2 Manual | Mazda 3 Sport 2.0 Automatic | Seat Arona FR 1.0TSI DSG7 | Toyota Corolla Hybrid Limited

בהווה:  Tesla Model 3 Highland SR | Mitsubishi Space Star Supreme

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 8 דקות, Igalz כתב:

פיקה אפשר קצת הסבר על מנועי ״שכבת גבול״ המבנה שלהם לעומת מנועי סילון?

 

זה הולך להיות לא פשוט, אני אצטרך לפרט מה זו שכבת גבול, למה זה משנה בכלל, ומה ההשלכות בכניסה למנוע רגיל. 

תן לי יום וקצת לעבוד על זה, אצטרך לקשקש קצת ציורים. אבל זו שאלה מצוינת שהמון אנשים שוברים עליה את הראש, כי ככל שסוג המנועים הזה יתפתח- נתקרב לתצורות עתידיות מהר יותר.

  • מעניין 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 9 דקות, Skity כתב:

 

מצד שני, בעת בלימת חזקה החבטות שכן פגעת בהן מורגשות הרבה יותר, לא? כמו ברכב שאתה דוחס את הבולמים שלו בעת בלימה חזקה

לא חושב כי הבלימה נעשית בעיקר במנועים.

תודה הגברת שרה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

@Pika007, בהמשך להסבר שלך שאני אשמח לקרוא:

מטוס נוסעים על-קולי, יש סיכוי שנראה אחד כזה בטווח של 30~שנה מהיום? יש משהו כזה בפיתוח?

*השאלה מכוונת גם לשי.

עריכה אחרונה על ידי Legend
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 1 שעה, Legend כתב:

@Pika007, בהמשך להסבר שלך שאני אשמח לקרוא:

מטוס נוסעים על-קולי, יש סיכוי שנראה אחד כזה בטווח של 30~שנה מהיום? יש משהו כזה בפיתוח?

*השאלה מכוונת גם לשי.

 

אם יהיה, זה יהיה במתכונת של מטוס קטן יחסית למספר מצומצם של נוסעים סופר עשירים. בדומה לקונקורד- אבל אפילו קטן יותר. אני יכול להיכנס לכל ההסברים המתוסבכים של למה טיסה על קולית זה סיפור מבחינת למצוא פרופיל כנף שיתאים לטיסה על קולית ולא יהיה דרעק מדי לתת קולית וכו' וכו', אבל הנקודות שהרגו את הקונקורד עדיין תקפות:

 

1- בום על קולי. אז אתה לא יכול לטוס בקרבת איזורים מיושבים, כלומר מעל כל אירופה והמזה"ת בערך. זה לא שלא היו התקדמויות משמעותיות בתחום, ומטוס חדש שכזה יפיק בום על קולי חלש בהרבה (בהרבה!), אבל אין דרך פלא להיפטר מזה.

2- צריכת דלק. גרר באופן כללי עולה בריבוע עם המהירות (בואו נתעלם מ "תחום הבלאגן" של 0.9-1.2 מאך בערך שמעוות את הגרף מאוד), התקדמויות בעיצוב גופים לזרימה על קולית נעשו בהחלט, אבל רוב העבודה תקפה גם לזרימה איטית יותר. כלומר- אם אנחנו שומעים שהצליחו לשפר את צריכת הדלק של מטוסים על קוליים באופן ניכר, זה אוטומטית אומר שצריכת הדלק של מטוסים איטיים יותר שופרה גם כן.

*מקדם הגרר דווקא יורד ככל שעולים אל תוך התחום העל קולי, אבל לא בצורה שהופכת את הדבר לכדאי.

3- מנועים. כל המטוסים היום משתמשים בתצורה שנקראת טורבו-מניפה (turbofan, בעברית כנראה "טורבו-מאוורר" לא נשמע טוב, אבל זה בערך מה שזה. מנוע סילון שמניע את ה "מאוורר" הגדול שבחזית.). במטוסי נוסעים ביחס עקיפה גבוה, כלומר המניפה גדולה משמעותית מליבת המנוע ורוב האוויר "עוקף" את הליבה, במטוסי קרב ושאר יצורים על-קוליים ביחס עקיפה נמוך, רוב האוויר נכנס אל הליבה.

תחום היעילות של היצורים האלו שונה, וככל שהמהירות עולה המנוע שמתאים לה הוא כזה עם יחס עקיפה נמוך יותר.

אז זה אומר שאו שנהיה מאוד לא יעילים בדלק כל הדרך אל המקום בו נוכל לטוס טיסה על קולית, או שנהיה מאוד לא יעילים בדלק בשיוט העל קולי שלנו. וזה בנוסף לסעיף 2.

4- תחזוקה. מהירת גבוהה יותר=שלל עומסים גבוהים יותר, בלאי מנוע מהיר יותר, וכו'. עלות התחזוקה מרקיעה שחקים.

 

אנחנו בעידן החסכון, דברים שהיו צריכים להריץ בשבילם איש עסקים מניו יורק ללונדון נסגרים היום בזום ב 2 דקות ובלי כרטיס טיסה של 2000 דולר (של 1993) לכיוון. אז טסים קצת יותר לאט (למעשה רוב המטוסים טסים היום איטי יותר לעומת 1970), ונהנים ממחיר הזוי של 650-700 דולר ת"א-ניו יורק אם אתם לא בעונת השיא. ספרו את זה לאדם בשנת 1992, הוא יתעלף במקום. הצורה היחידה של טיסה על קולית שאני כן רואה מתרחשת בעתיד היא מטוסי חלל או כאלו שמשייטים בסטרטוספירה. גם זה יהיה נישתי לדעתי, ו blended wing-body יהיה השינוי הגדול הבא.

 

עריכה אחרונה על ידי Pika007
  • אהבתי 2
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

~

יש קשר בין להיות טייס מטוס לטייס מסוק? צריך את האחד בשביל השני או שאפשר ללמוד ישר על מסוק? לאו דווקא בישראל, אלא במדינות שיש בהן יותר שמיים ועבודה בתחום.

 

יש לך מושג איך נראים חיים של טייס תובלה אזרחי, בדומה למה שתיארת על המשמרות שלך והזמן בבית? כמי שמביט על העניין מבחוץ, קשה לי להבין למה כל טייס לא שואף לתובלה וחוסך לעצמו את ההתעסקות עם נוסעים, דיילים וכל האחריות הנלווית. על פניו החו"ל אותו חו"ל, הנוף מהחלון אותו נוף, ובניגוד לנהג משאית מול אוטובוס למשל גם ככה אין לך אינטראקציה ישירה עם נוסעים, כך שספק אם הגורם החברתי משחק תפקיד. האם השכר שונה מהותית, או שהשעות פחות נוחות וכד'?

 

יצא לך לטוס פעם בזוג/צוות עם טייס לא ישראלי? מעניין איך ההיבט התרבותי משפיע על העניין, כמו הנטיה בתרבויות מסויימות לא להמרות את פיו של הבכיר גם כשברור שהוא תכף הולך לרסק את המטוס. (זכור לי איזה פרק כזה של תעופה בחקירה, מקוריאה נדמה לי.)

 

מניח שיש לכם תגי צ"א שמאפשרים מעבר זריז יותר בנמלי תעופה, אבל הדרכונים סטנדרטיים או שגם בהם יש איזה סימון מיוחד כמו אצל דיפלומטים?

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

@Pika007 אכן fan היא מניפה, החל מזו שהגברת מחזיקה ביד כחלק מהופעתה ועד זו שבקדמת מנוע הסילון. זה נכון גם בביטוי שאחד מחברי הפורום כל כך אוהב.

 

@Derish ימאים נושאים "פנקס ימאי" (seaman's book) שהוא התיעוד המקצועי הרשמי שלהם, ובמצבים מסויימים יכול להחליף את הדרכון בכניסה למדינות זרות. איני מכיר את הכללים לגבי צוותי אויר, אבל הם ימלאו דרכון מהר מאד.

עריכה אחרונה על ידי sperial
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 7 שעות, Pika007 כתב:

בום על קולי. אז אתה לא יכול לטוס בקרבת איזורים מיושבים, כלומר מעל כל אירופה והמזה"ת בערך. זה לא שלא היו התקדמויות משמעותיות בתחום, ומטוס חדש שכזה יפיק בום על קולי חלש בהרבה (בהרבה!), אבל אין דרך פלא להיפטר מזה.

עוצמת הבום העל קולי הולכת ביחס ישר לרעש שהמטוס פולט.

 

בכל מקרה הרי אם יפתחו מטוס נוסעים כזה הוא לא יהיה מיועד לטיסות קצרות.

תודה הגברת שרה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 10 שעות, Skity כתב:

 

מצד שני, בעת בלימת חזקה החבטות שכן פגעת בהן מורגשות הרבה יותר, לא? כמו ברכב שאתה דוחס את הבולמים שלו בעת בלימה חזקה

 

לפני 10 שעות, Night Driver כתב:

לא חושב כי הבלימה נעשית בעיקר במנועים.

מערכת כני הנסע שונה מאוד מזו של רכב.

יש בלמים רק בכני הנסע הראשיים (האחוריים).

הבלמים מאוד חזקים ובנויים לספוג כמויות אנרגיה עצומות אבל עדיין במצבים מסויימים האנרגיה שהם יספגו גדולה עליהם. מטוס כבד שמפסיק המראה קרוב למהירות ההחלטה (V1) מעביר כמעט את כל האנרגיה הקינטית שלו לבלמים ולצמיגים. במצב כזה בהחלט אפשרי שתפרוץ אש בבלמים או שהצמיגים יאבדו את לחץ האויר (דרך פיוזים טרמיים מיוחדים כדי למנוע פיצוץ צמיג הרסני). זה סצנריו מאוד קיצוני אבל אפשרי.

צריך לזכור שהרבה פעמים מתחילים את ריצת ההמראה עם בלמים שאינם קרים, כי המטוס רק נחת מטיסתו הקודמת לפני שעה.

יש גרפים וחישובים שלוקחים בחשבון את הנחיתה הקודמת, את תנאי מזג האויר בשדה עכשיו כדי לחשב מתי לכל המוקדם מותר להמריא שוב, בהיבט יכולת הבלמים לספוג הפסקת המראה ועדיין לתפקד עד עצירה (ואז למות במופע מרשים...).בהמראה עצמה הבלמים לא מתחממים כמעט, רק בהסעה לקראת ההמראה.

כני הנסע שונים ממתלים של רכב ביכולתם לספוג מכות נחיתה משמעותיות, רכב סטנדרטי לא בנוי לספוג נפילות מגובה של כמה מטרים שוב ושוב וזה מה שקורה בנחיתה לא חלקה.

הבלמים הרבה יותר יעילים מהרוורס של מנועי סילון. במרבית התרחישים בכלל לא לוקחים את האפקט של הרוורס בחשבון, מכל מני סיבות.

לפני 7 שעות, Derish כתב:

~

יש קשר בין להיות טייס מטוס לטייס מסוק? צריך את האחד בשביל השני או שאפשר ללמוד ישר על מסוק? לאו דווקא בישראל, אלא במדינות שיש בהן יותר שמיים ועבודה בתחום.

 

יש לך מושג איך נראים חיים של טייס תובלה אזרחי, בדומה למה שתיארת על המשמרות שלך והזמן בבית? כמי שמביט על העניין מבחוץ, קשה לי להבין למה כל טייס לא שואף לתובלה וחוסך לעצמו את ההתעסקות עם נוסעים, דיילים וכל האחריות הנלווית. על פניו החו"ל אותו חו"ל, הנוף מהחלון אותו נוף, ובניגוד לנהג משאית מול אוטובוס למשל גם ככה אין לך אינטראקציה ישירה עם נוסעים, כך שספק אם הגורם החברתי משחק תפקיד. האם השכר שונה מהותית, או שהשעות פחות נוחות וכד'?

 

יצא לך לטוס פעם בזוג/צוות עם טייס לא ישראלי? מעניין איך ההיבט התרבותי משפיע על העניין, כמו הנטיה בתרבויות מסויימות לא להמרות את פיו של הבכיר גם כשברור שהוא תכף הולך לרסק את המטוס. (זכור לי איזה פרק כזה של תעופה בחקירה, מקוריאה נדמה לי.)

 

מניח שיש לכם תגי צ"א שמאפשרים מעבר זריז יותר בנמלי תעופה, אבל הדרכונים סטנדרטיים או שגם בהם יש איזה סימון מיוחד כמו אצל דיפלומטים?

 

יצא לי להטיס פעם מסוק באופן חד פעמי. כל עוד לא טסים לאט זה יחסית דומה למטוס. ברגע שמאיטים ובוודאי בריחוף זו חיה אחרת לגמרי וחלק מהאינסטינקטים של טייס כנף קבועה מפריעים. זה לא מכשול בלתי עביר, ממש לא, זה פשוט שונה.

 

אני מניח שאתה שואל לגבי טיסת מטען.

יש יתרונות לפה ולפה.

אני ארים לנהג לילה להנחתה ואומר שנוסעים ככלל זה דבר די עצבן. הם מאחרים להגיע, יוצרים בלגאן באופן כללי מטרידים את צוות הקבינה (ולפעמים הדילמות מגיעות גם לקוקפיט במצבים קיצוניים).

לעיתים נדירות טסים טיסת העברה עם מטוס ריק וזו חוויה לראות את הדיילים שרועים להם על הכסאות ונהנים מהחוויה.

 

אבל זה יפתיע, מטען מעצבן הרבה יותר, וגם מפחיד.

לטיסת נוסעים יש לו״ז, והוא קשיח. איחור של רבע שעה ביציאה הוא משמעותי, חצי שעה זה כבר די חריג.

בטיסות מטען הזמנים הרבה פחות קשיחים. לפעמים דוחים בשעות כי חלק מהמטען עוד לא הגיע או כי ברגע האחרון משהו מצטרף ומחכים לו. זה ברמה כזו שבחברה שלי כשאתה טס טיסת נוסעים יש לך זמן איסוף, פיקאפ שמופיע בתוכנית העבודה החודשית ונדיר מאוד שדוחים או משנים אותו. בכלל לא מדברים איתך ואתה יוצא למונית לפי מה שנכתב באימייל לפני שלושה שבועות, והיא שם.

בטיסות מטען, כשהיו (היום כבר אין), זה עובד אחרת, יש זמן מתוכנן, אבל אתה יודע שכנראה הוא ישתנה, ומתוקשרים אליך חצי שעה לפיקאפ. אין יציאה אוטומטית למונית.

אז אם יציבות בחיים חשובה לך, והיא חשובה לכל אחד, מטען זה בעייתי.

 

למה מפחיד?

מטוסי נוסעים מודרניים הם חזקים מאוד ובעלי תאי מטען ענקיים. הם סוחבים המון מטען שלא קשור לנוסעים שעליהם. טרום הקורונה בערך חצי מכמות המטען האווירי טסה במטוסי נוסעים. זה מה שגרם משלוחים מאמזון להגיע למחירים הזויים עם פרוץ הקורונה, לא היו מטוסים זמינים.

מה טס במטוסי מטען? מה שלא נכנס פיזית לתא מטען של מטוס נוסעים שמטבעו הוא קטן יותר, ומה שאסור להטיס במטוס נוסעים כי הוא נפיץ, דליק, רדיואקטיבי ועוד.

יש חוקים ברורים מה מותר להטיס במטוס נוסעים בתאי המטען, ומה שאסור יטוס במטוס מטען.

בנוסף טיסות מטען כמעט תמיד טסות בלילה, שזה די לא נוח...

באופן כללי הן פחות נחשבות, אם כי יש בהן קסם מסויים, וכשיצא לי לעשות אותן זה היה מגניב, למרות כל מה שכתבתי עד כה.

לטוס במטוס ענק כמו 747-400, עם 150-200 טון מטען שמסודר בתא המטען בצורה מופתית, בלילה, ורק שני אנשים נמצאים על המפלצת הזו, זה מגניב.

הכי טוב זה צי משולב, עם הרבה מטוסי נוסעים ומעט מטען, אז נהנים מכל העולמות.

 

לא טסתי עם זרים אמיתיים, אין כאלה בחברה שלי, הכי רחוק זה עם ישראליים שלמדו לטוס בחול, טסו בחברות זרות ובאו לארץ כי לא עמדו בריחוק מהמשפחה והחברים, אצל רובם זה היה התכנון מראש והם היו מאושרים שזה הצליח.

אז הם נשארו ישראלים כמובן, אבל מהסיפורים שלהם למדתי איך זה לטוס בחברת לאו קוסט ואיך זה לטוס במייגור מערבי.

 

לכל שדה יש את הנהלים שלו. יש תעודת איש צוות אויר ויש תעודת עובד חברה.

יש מדינות שעם קצת ביטחון עצמי אתה עובר עם תעודת עובד חברה בלי לעצור. בדיוק כמו בבסיס הצבאי שלך לשעבר.

יש שמחייבים חותמת בדרכון שזה מעצבן.

עריכה אחרונה על ידי shais01
  • אהבתי 2
  • רעיון טוב! 1

166, קאפה, GTV, קופה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

×
×
  • תוכן חדש...