Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם, הרי אפשר להגיב גם בלי, וממש לא בא לנו להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מטוסים וטיסה אזרחית/מסחרית - אם לא תשאל איך תדע?


shais01
 שיתוף
עוקבים 28

Recommended Posts

בשרשור אחר עלה הרצון/הצורך לדון ולשאול שאלות בנושאי טיסה מסחרית אזרחית - מטוסי נוסעים, הכשרת טייסים, נהלי טיסה ועוד.

מסתבר שיש כאן כמה מומחי תוכן לעניין מחד ועניין מאידך.

 

מאחר וכבר יש שרשור מפותח להפליא בעניין אלעל, עתידה - כן ולא ולמה לא, בואו נשאיר את השרשור הזה נקי מעניין עתיד התעופה הישראלית ונתמקד בסוגיות כלליות יותר.

 

מוזמנים להעלות נושאים/שאלות/סוגיות.

עריכה אחרונה על ידי shais01
  • רעיון טוב! 3

166, קאפה, GTV, קופה.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
  • תגובות 196
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

ההודעות עם הניקוד הגבוה ביותר

אני לא מכיר לעומק את ההכשרה הראשונית, אז אני מצטער אבל זה יהיה קצר. יש קבוצה לא רעה בכלל בפייסבוק, טייסים עושים טייסים שעוסקת בדיוק בזה, באיך אדם שאינו טייס חיל האויר מתחיל מהצעד הראשון ועד שהוא מגיע

איך אתה אומר דבר כזה ובוחר לעבוד באל על?

אני ממש שמח שיש לשרשור הזה תרומה ננסה להרחיב קצת על פרנקפורט ועל הדרך ללמוד טיפה איך שדה בינלאומי גדול (כמו גם נתבג) עובד בהיבט האווירי. פרנקפורט שדה גדול ומשמעותי עם נפח תעבורה גדול. ד

תמונות שפורסמו בשרשור

קצת בנוגע להכשרה:

אם אתה יכול לספר בבקשה, שי, איך הגעת לתעופה האזרחית ? - מניח שהיית טייס בצבא.

האם אתה יכול להרחיב קצת בנושא בבקשה לגבי שרותך הצבאי (מה שמותר כמובן) ?

תודה.

alfa 156 2.5.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

בס"ד 

 

בהחלט שרשור שיהיה שווה לעקוב אחריו 

אני קם כל בוקר בשביל הילדים, בלעדיהם הייתי קם בצהריים...:lol:

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני כשעה, חולגי כתב:

קצת בנוגע להכשרה:

אם אתה יכול לספר בבקשה, שי, איך הגעת לתעופה האזרחית ? - מניח שהיית טייס בצבא.

האם אתה יכול להרחיב קצת בנושא בבקשה לגבי שרותך הצבאי (מה שמותר כמובן) ?

תודה.

מצטער, רק תעופה אזרחית.

166, קאפה, GTV, קופה.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

200.gif

  • מצחיק 1
  • מעניין 1
עם השאלה הזו אתה צריך לפנות לפורום מתאבדים, הבעיה ששם לא תקבל עצות מאנשים עם ניסיון.

זה כל כך תמים שאני על סף לעניין אותך באופציות למסחר בפורקס.
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אז אולי משהו על מסלול ההכשרה. יש כאן חבר'ה צעירים מוכשרים, אולי מישהו מעוניין באתגר הזה. הרי משבר הקורונה יחלוף והעולם יחזור לטוס, ומי שמתחיל מסלול היום יבשיל רק בעוד מספר שנים. וגם הובלת המטענים רק הופכת חשובה עם הזמן.

עריכה אחרונה על ידי sperial
לא יודע :confused:

אבל רגע.... יש לי רעיון....

ארוץ לשאול את אישתי, היא טובה בזה. :lol:

מכוניות זה לא מעניין
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אשמח לשמוע על תהליך ההכשרה, דרישות הסף ותהליך הקידום (מן הסתם לא מסיימים קורס והופכים לקברניט בקו לאוסטרליה).

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 2 שעות, shais01 כתב:

מוזמנים להעלות נושאים/שאלות/סוגיות.

 

האם מטוס נוסעים שאיבד את כול המנועים בגלל תקלה מסויימת ניתן להנחית בצורה בטוחה ?

האם מבצעים תרגול אמיתי של כיבוי כול המנועים בזמן ההכשרה ?

תרנגול אדום, תרנגול אדום

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

 

אני לא מכיר לעומק את ההכשרה הראשונית, אז אני מצטער אבל זה יהיה קצר. יש קבוצה לא רעה בכלל בפייסבוק, טייסים עושים טייסים שעוסקת בדיוק בזה, באיך אדם שאינו טייס חיל האויר מתחיל מהצעד הראשון ועד שהוא מגיע לעבוד במקצוע.

אני מתרשם משיטוט לא מעמיק בה שיש שם אנשים מכל הסוגים ורובם מאוד נחמדים ומאוד נכונים לשתף. בפני מי שמחליט ללכת על זה ניצבות כל מיני דילמות, בעיקר האם ללמוד בארץ/אירופה/צפון אמריקה ואני ממש לא הכתובת לתת תשובות מה נכון יותר.

 

מה שאני מכיר טוב יותר זו ההכשרה בחברת התעופה, מהרגע שהתקבלת.

מתחילים בהסמכת קצין ראשון שכוללת הדרכות מבנה מטוס ונהלים, מרביתן עצמאיות מול אפליקציות ב Ipad ואז ביצוע מבחנים ברת״א (רשות התעופה האזרחית) ועוד קצת תדריכים פרונטליים. סימולטור בו לומדים לתפעל את המטוס בשגרה ובתהליכי החרום, כולל מבחנים בסימולטור בהם יש פרמטרים מאוד מדוייקים מה נדרש להשיג בכל תרגיל כדי לעבור.

אח״כ מתחילים לטוס על המטוס, ומה שיפתיע/יזעזע אולי את חלקכם זו העובדה שבפעם הראשונה שהטייס החדש יטיס את המטוס באמת זה יהיה כשהוא מלא (או לא, תלוי כמה כרטיסים נמכרו...) בנוסעים משלמים, כחלק מטיסת קו רגילה.

אפשר להרחיב על זה בהמשך אם זה יטריד אבל כל החברות בעולם נוהגות כך.

החניך טס עם מדריך בשלב הזה בטיסות שנקראות ׳צבירת נסיון׳ וכשמן כן הן, הוא פשוט צובר נסיון על הקו. אסור לתרגל בטיסות הללו דבר שאינו קשור לטיסה השגרתית עצמה. כשהוא משלים את מכסת הטיסות המוגדרת ומדריכו מאשר שהוא ברמה נאותה הוא טס עם מדריך בכיר יותר בטיסת מבחן שבוחנת את כישוריו ו׳משחררת אותו לקו׳.

מהרגע הזה הוא קצין ראשון לכל דבר, למעט שאסור לו לטוס עם קברניט שהוא חדש בעצמו. הוא גם יהיה מוגבל בביצוע תהליכי מזג אויר של ראות מאוד נמוכה שמחייבים נחיתה אוטומטית לפרק זמן מסויים.

 

כשהחברה תזדקק לקברניטים נוספים היא תציע לקצינים הראשונים הבכירים (הסיניורים, לא ניגע במנגנון הסניוריטי עכשיו אלא בהמשך אם זה יעניין כי זה מורכב) לעבור תהליך קברניטאות (אפגרייד).

יש תנאים מקדמיים לכניסה לתהליך מבחינת הוותק והרמה שהטייס הפגין עד כה שמשתנים על פי מדיניות החברה.

תהליך הקברניטאות הוא מאוד מעמיק ותובעני ויש אחוז מסויים של טייסים שלא מצליחים בו.

הוא מתחיל במה שנקרא מבחן ועדה, בו הטייס עומד בפני ועדה של קברניטים בכירים ונדרש להפגין בקיאות (אחרי חודשים של לימוד אינטנסיבי) בידע הנדרש מקברניט - מבנה מטוס, נהלי יצרן המטוס, נהלי החברה, נהלי חירום, נהלי תעופה בינלאומיים ועוד.

מי שעבר את מבחן הועדה מבצע סימולטור קברניטאות שבו הדגש בהתחלה על הטסת המטוס מכסא שמאל (הקברניט תמיד יושב בכסא שמאל, הקצין הראשון בכסא ימין, מסיבות הסטוריות), וממשיך לניהול הקוקפיט והתמודדות עם דילמות שונות של שילוב תקלות, מזג אויר ובעיות שונות. בסיומו כמובן מבחן עם בוחן בכיר.

אחריו בדומה להסמכת קצין ראשון יש טיסות צבירת ניסיון על הקו שבהן בנוסף לתפעול המטוס הוא נדרש לנהל את הצוות (קוקפיט, קבינה) ולהתמודד עם כל הבעיות שצצות (והן תמיד צצות).

בסוף מבחן עם בוחן אחד, ועוד מבחן עם בוחן שני ובזה הסאגה לא נגמרה, כי מחכים לוועדה שתתכנס ובה בכירי הצי ביחד עם הבוחנים שטסו איתו וכולם ידונו ויחליטו האם הבחור כשיר ומתאים להיות קברניט.

ויש אומללים שעוברים את כל הדרך ובוועדה מחליטים שלא. לא סופי או לא עכשיו או שהוא נדרש לעוד תהליך כלשהו.

 

קברניט צעיר שהוסמך, בדומה לק/ר צעיר מוגבל לפרק זמן מסויים מבחינת מזג אויר מגבלתי.

לפני 47 דקות, מרק10 כתב:

 

האם מטוס נוסעים שאיבד את כול המנועים בגלל תקלה מסויימת ניתן להנחית בצורה בטוחה ?

האם מבצעים תרגול אמיתי של כיבוי כול המנועים בזמן ההכשרה ?

מטוס ללא כח מנועים הופך לדאון.

דאון לא מוצלח במיוחד אבל כזה שממשיך לטוס תוך איבוד גובה מתמיד.

הקושי העיקרי הוא שחלק מהמערכות שמונעות ישירות על ידי המנועים עלולות או עשויות להפסיק לפעול ולהקשות עוד יותר. מדובר בעיקר בחשמל, הידראוליקה ודיחוס.

כל מטוס בנוי קצת אחרת אבל כולם בנויים כך שהם ימשיכו לטוס על חלק מהמערכות בצורה מספקת.

 

באופן עקרוני לא מתאמנים על המתאר הזה בשגרה.

לפעמים כשלטייס הראשי משעמם במיוחד הוא יכול לשלב תרגול דומה באימון התקופתי (מבנה האימון התקופתי מוכתב מראש). זה קרה למשל אחרי הארוע על ההדסון.

אבל בגדול, לא מתאמנים על מתאר כזה.

הכל כמובן בסימולטור. במטוס האמיתי לא מזיזים מפסק שלא לצורך הטיסה האמיתית, בוודאי שלא סוגרים מצערת (מקביל לעזיבת הגז ברכב) שלא לדבר על כיבוי מנוע.

  • אהבתי 3
  • מעניין 2
  • רעיון טוב! 4

166, קאפה, GTV, קופה.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מהו סדר הגודל של זמן תהליך ההסמכה והקידום?

 

אולי משהו על הסיכונים המקצועיים - המבחנים התקופתיים והבדיקות הרפואיות התקופתיות וכיצד הם משפיעים על ההתקדמות?

 

מרק - לגבי השאלה שלך, היו כמה מקרים מפורסמים מאד של מטוסים שדאו בהצלחה לנחיתה. "תעופה בחקירה" ודומותיה הקדישו להם פרקים. אז עם כל הדרמטיזציה, היו דברים מעולם. לא יודע מה סטטיסטיקת ההצלחה.

לא יודע :confused:

אבל רגע.... יש לי רעיון....

ארוץ לשאול את אישתי, היא טובה בזה. :lol:

מכוניות זה לא מעניין
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הסמכת קצין ראשון והסמכת קברניט משהו כמו חצי שנה כל אחת.

כמה זמן ביניהן זו שאלת מליון הדולר (יש יאמרו תרתי משמע).

זה תלוי בכמה קברניטים החברה צופה שהיא תצטרך בשנה הקרובה אל מול כמה יש וכמה מתוכננים לפרוש.

יש שהמתינו 20 שנה. יש שזה לקח להם 4 שנים.

טיימינג זה עניין חשוב.

 

נחיתת אונס, נחיתה ללא כח מנועים כלל זה משהו שלא מתורגל בתעופה אזרחית כי הסבירות שיתרחש כל כך זעומה שאין מה להתעסק בזה.

באופן כללי טיסה אזרחית עוסקת המון בהסתברויות. אין וודאות בשום דבר ומקרה כמו של סאלי בהדסון יכול לקרות שוב.

האחרונים שאני מכיר שהגיעו לנחיתת אונס ללא כח מנועים היו הפקיסטנים בהתרסקות של האיירבס 320.

אבל שם הם התנהלו כל כך גרוע בשרשרת הארועים שלקחה מטוס תקין ושמיש והרגה אותו, שזה היה ממש מפתיע אם צמד אהבלים כזה היה מצליח לנחות בשלום מנחיתת אונס (שהם הכניסו את עצמם לתוכה, ממש בכח).

166, קאפה, GTV, קופה.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מרק שאל על המקרים שבהם  נחתחו בשלום המקרים המפורסמים הם שני הקנדים שנשארו בלי דלק. והאנגלי וההולנדי עם האפר הוולקני. וכמובן סאלי.

 

הפקיסטנים הם סיפור הזוי לחלוטין, אבל מרק לא שאל על התרסקויות. 

עריכה אחרונה על ידי sperial
לא יודע :confused:

אבל רגע.... יש לי רעיון....

ארוץ לשאול את אישתי, היא טובה בזה. :lol:

מכוניות זה לא מעניין
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 11 דקות, shais01 כתב:

נחיתת אונס, נחיתה ללא כח מנועים כלל זה משהו שלא מתורגל בתעופה אזרחית כי הסבירות שיתרחש כל כך זעומה שאין מה להתעסק בזה.

 

 

רוצה להדגיש את הנקודה הזו. מנועי הסילון המודרניים, כאשר מתוחזקים כהלכה, הם דבר אמין ועמיד בצורה הזויה. לרוב המכלולים מסביב שמזינים את המנוע יש יתירויות, ואפילו אם מנוע נכבה בטיסה- יש סבירות גבוהה שיצליחו להדליק אותו מחדש. כל עוד לא נכנסים גופים זרים בגודל משמעותי שמתחילים לשבור דברים בפנים, די קשה לגרום למנוע להפסיק לתפקד. אתם יכולים להשפריץ פנימה עם זרנוק של מכבי אש, גם עם זה המנועים של כל מטוס בגודל של 737 ומעלה יתמודד.

אפילו אם איכשהו נכבה המנוע- כל מטוס נוסעים יכול לנחות בצורה בטוחה גם עם מנוע בודד (לא רק לנחות, גם להמשיך לטוס. ברמת העיקרון ה 777 למשל מאושר לטוס בדרכים שמרוחקות עד 330 דקות טיסה מכל נמל תעופה, שכן הוא אמור להיות מסוגל לטוס את המרחק הזה בבטחה גם רק עם מנוע אחד.)

 

עריכה אחרונה על ידי Pika007
  • מעניין 1
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 23 דקות, sperial כתב:

 

הפקיסטנים הם סיפור הזוי לחלוטין, אבל מרק לא שאל על התרסקויות. 

נכון, אבל מכל ההתנהלות שלהם הם הגיעו למצב ששני המנועים כבו, ואז הם היו בנחיתת אונס, שאותה הם לא הצליחו לסיים על המסלול. 

לארוע שלהם יש הרבה רבדים, אבל בסוף בסוף זו נחיתת אונס כושלת.

 

לפני 18 דקות, Pika007 כתב:

 

רוצה להדגיש את הנקודה הזו. מנועי הסילון המודרניים, כאשר מתוחזקים כהלכה, הם דבר אמין ועמיד בצורה הזויה. לרוב המכלולים מסביב שמזינים את המנוע יש יתירויות, ואפילו אם מנוע נכבה בטיסה- יש סבירות גבוהה שיצליחו להדליק אותו מחדש. כל עוד לא נכנסים גופים זרים בגודל משמעותי שמתחילים לשבור דברים בפנים, די קשה לגרום למנוע להפסיק לתפקד. אתם יכולים להשפריץ פנימה עם זרנוק של מכבי אש, גם עם זה המנועים של כל מטוס בגודל של 737 ומעלה יתמודד.

אפילו אם איכשהו נכבה המנוע- כל מטוס נוסעים יכול לנחות בצורה בטוחה גם עם מנוע בודד (לא רק לנחות, גם להמשיך לטוס. ברמת העיקרון ה 777 למשל מאושר לטוס בדרכים שמרוחקות עד 330 דקות טיסה מכל נמל תעופה, שכן הוא אמור להיות מסוגל לטוס את המרחק הזה בבטחה גם רק עם מנוע אחד.)

 

נכון.

בהרבה מקרים הורגשה פגיעה במנוע, אולי אפילו עם ריטוט רגעי של המחוונים, אבל הנתונים התייצבו והמנוע תיפקד כרגיל.

רק אחרי נחיתה התגלה הנזק הנרחב שהמנוע ספג.

מנוע סילון מודרני נראה על פניו כמשהו עדין ושברירי, להבים עדינות שמסתובבות בסל״ד מטורף ובתוכו טמפרטורות גבוהות מאוד. אבל למעשה הוא מאוד מאוד קשוח ואמין.

עריכה אחרונה על ידי shais01

166, קאפה, GTV, קופה.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
 שיתוף

×
×
  • Create New...