Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

האם הסוף של ענף המוניות קרב?


tzvipper
שימו לב! השרשור הזה בן 697 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

מונית = נוחות ו\או זמינות בשעות ומקומות בהם אין תחבצ. תחבורה משלימה, כמו שמוטיעוז קורא לזה. משלמים על זה ולא שום דבר אחר.

אם זה הגיוני שיש הסדרה ולא כל אחד יכול להיות נהג מונית? עד רמה מאוד מסוימת. אבל מספר זה לא משהו שצריך לשלם עליו 300,000 שקל ולא משהו שאי אפשר לפתור עם אפליקציה. ועד עכשיו, חוץ מאזכור של קורס עזרה ראשונה, לא מצאתי שום דבר יוצא דופן הכשרת נהגי מוניות, ועם כל הצער שבדבר, אני גם לא רואה איזו התנהלות בטוחה מדי שלהם בכבישים.

 

אם בהנתן כל זה התחרות של אובר, על הפעלת הלוביסטים וכו', הוגנת? לא.

 

תחבורה משלימה זה מונח של משרד התחבורה עצמו.

ככה הם יכולים לאפשר תח"צ (כלשהי) בשבת בלי להסתכסך עם החרדים.

 

המספר עולה קצת פחות מ-250 אלף, ויש עוד הוצאות קנייה ככה שזה יוצא בערך 250 אלף.

 

מעבר לשתי הנקודות הבאמת שוליות האלה הרבה זמן לא הסכמתי עם הודעה שלך כל כך כמו עם זו.

 

אני גם חושב שבאופן כללי צריך להקשיח את ההכשרה של נהגים בכלל, בלי קשר לנהגי מוניות.

 

הבעיה עם סוגיית המוניות, זה שבא הרגולטור ומתערב באופן גס בשוק, ובכך מעוות את עקומת ההיצע - וזאת ע"י הגבלת ההיצע + הכנסת חסם כניסה בשיטת המספר הירוק. ברגע שהמספר הירוק הפך ל"מטבע" (או "נכס") סחיר בשוק, שם כבר נהיה ברור שמדובר בכשל שוק.

 

תודות לכשל שוק הזה נוצר מצב ששחקנים חדשים לא יכולים להיכנס לתחום, והמוטיבציה לשפר איכות יורדת בהתאם.

 

תלוי בפוזיציה שלך, אם אתה ימין כלכלי זה כשל שוק, אם אתה שמאל כלכלי זה רגולציה.

הזכות הציבורית היא רגולציה שנוצרה בשוק שנשלט על ידי שמאל כלכלי כשבשלב מסוים המדינה עצמה השתמשה בה כמטבע עובר לסוחר, על מנת להמנע מהוצאת כספים מהקופה.

מה זאת אומרת? במקום לתת כסף מזומן למשל ליתומים ואלמנות צה"ל או נכי צה"ל וכו', המדינה נותנת להם את אותה זכות ציבורית שעלתה למדינה סדר גודל של כמה עשרות גרושים.

 

2. הכניסה (/אי-הכניסה) של אובר בסה״כ מדגיש את מה שדי ברור מאליו - המספר הירוק זה משהו משולל הגיון - עיוות של השוק - והגיע הזמן להפטר ממנו. גם אם אובר לא נכנסת צריך לחזל״ש את השטות הזו, כנראה יחד עם איזשהו מנגנון פיצוי דיפרנציאלי, ולשחרר את השוק מהדבר הזה. כמו שאין ״מספר חום״ למהנדסים ו״מספר בורדו״ לפרמדיקים, אין שום צורך ו/או הגיון ב״מספר ירוק״ לנהגי מוניות, מעבר הצורך של מי שמחזיק במספר הזה לגזור קופון על הגב של נהגי המוניות שידם אינה משגת.

בגדול זה ככה היה מעולם, מתוך רצון של המדינה מצד אחד להכניס כסף ע"י מכירת הזכויות, ומצד שני להמנע מהוצאת כסף ע"י מתן זכויות כשווה כסף (כשהעלות שלהם היא אפסית למדינה).

אני לא רואה את זה קורה (לצערי, אני באמת מאמין שצריך להעביר את הדבר הזה מהעולם) מהסיבה הפשוטה שכל תיקון גורר הוצאת כסף מה"כיס" כלומר מקופת האוצר, בזמן שאוכלים לנו את הראש עם הגירעון זה נראה כמו משהו שלא יקרה אם לא יסובבו לנערי האוצר את הידיים.

 

מי שיחפש קצת באינטרנט יראה שהסוחרים במספר הירוק אינם בהכרח נהגי מוניות בעצמם(!), המדינה יצרה בעצם יש מאין ״תעודת סל״ המניבה 7.5% תשואה שנתית, הממומנת ע״י נהגי המוניות שידם אינה משגת עבור רכישת תעודה עבור עצמם. כמובן שמי שנהנה מההפקר חושש לאבד נכס כזה, מי מאיתנו לא היה חותם על תעודת סל עם 7.5% תשואה שנתית עם הגנה של רגולציה ממשלתית?

 

מי שמבין שה-7.5% האלה מנותקים מהמציאות :lol:

אם אתה יוצא עם אחוז ורבע בסוף שנה תגיד תודה.

רוב הסיכויים שהמספר שלך יישב לא מושכר לפחות רבע מהשנה (אפשר לראות כמה מספרים פנויים להשכרה יש, זה תמיד בסדר גודל של אלפים), יש עלות של מתווך וכו', מבטיח שאם תבוא עם כסף אקח אותך למתווך, תשכיר כמה מספרים שאתה יכול לשלם עליהם, רוצה להשכיר 100? 500? 1000? אני אמצא לך כמות כזו פנויה.

 

3. לא.

זה כמו שאני אמציא ״מספר בורקס״, אנפיק מספר סופי של מספרים כאלו, ואדרוש מכל בעל בית קפה לשלם כמה מאות אלפי שקלים עבור מספר בורקס - או לשכור מספר בורקס ממי שרכש כזה. ״מספר הבורקס״ לא מייצר ערך, הוא לא תורם לשוק, אין בו הגיון מיוחד - פשוט ייצור מכשיר פיננסי יש מאין.

ואז יבוא איזה מישהו וישאל ״רגע למה בעצם אני צריך מספר בורקס בשביל לפתוח בית קפה!?״, ואז נוכל לומר לו שזה כמו מספר ירוק, it is what it is!

 

נכון, וזו המצאה של מדיניות שמאל כלכלי, שנשארה איתנו כי להרוג אותה עולה כסף, ונערי האוצר לא אוהבים להוציא כסף, בטח לא כזה שאין לו שום רווח בצד השני, נניח והמדינה מחליטה לקנות במחיר יד 2 את כל הזכויות הקיימות ולהשמיד את הסיפור הזה, בטבלת האקסל של האוצר זה מינוס בלי שום צפי לפלוס, כלום. זה להוציא כסף כדי לתקן עיוות שוק וזהו.

 

אגב מכשיר פיננסי משעשע כי הרי אין יתרון לזכות ציבורית ישנה יותר לעומת חדשה יותר, ואין סוגים (מאז הרפורמה האחרונה שהסירה את ההפרדה בין זכות למונית ספיישל וזכות למונית שירות), אבל בכל זאת מהמדינה זה עולה כ-250K ומאדם פרטי פעם אחרונה ששמעתי זה בסביבות 150K.

 

אין שום קשר להסדרת הענף כשהמדינה לוקחת כסף.

זו טעות היסטורית שהפכה לקומבינה מודרנית.

שאלה אחרת,

 

זו לא טעות, זה תכנון של כלכלת שמאל, רגולציה קוראים לזה אצל מעריצי הכלכלה הסובייטית.

וזו לא קומבינה מהסיבה שזה מעולם לא היה קומבינה, זו תפיסה כלכלית שונה, וזכות ציבורית היא לוגית והגיונית וקונסיסטנטית בתפיסה הכלכלית הזו.

 

כשאתה קונה מספר המדיהה מתחייבת לתשואה?רווח עתידי? או שאתה קונה מספר למונית וזהו?

מאיפה הרעיון שהמדינה מחויבת שהמספרים לא יפסידו?

 

מה זאת אומרת יפסידו או לא?

קניית זכות ציבורית מהמדינה עולה כ-250K, מאדם פרטי כ-150K, לזכות זהה לחלוטין, רק המספר שלה יהיה שונה.

אין התחייבות לתשואה (בכל זמן נתון יש אלפי זכויות ציבוריות פנויות שאינן מייצרות הכנסה לבעליהן)

אין התחייבות לרווח עתידי (יש תקופות שבהן השכרת זכות עלתה 1000 שקל לפני מע"מ, יש תקופות של 2000 וגם בין לבין).

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מסתבר שחלק מהטיעונים שהועלו כאן בדיון הארוך ונדחו על בסיס "אתה זקן", זאת הקידמה", אתה טכנופוב", "הועד למען עגלוני הסוסים" וכו', דווקא טיעונים ואלידיים בהחלט...

 

https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3777025,00.html

 

 




סיכום העשור

[h=1]איך הפכה כלכלת השיתוף מבשורה לאסון תעסוקתי[/h][h=2]אובר ו־Airbnb בישרו עידן חדש של מחירים נמוכים ומהפכה בשוק העבודה — שמסמן עתיד עגום לשוק התעסוקה ולחיים בערים. הימים שבהם הכל השתנה. כתבה שלישית בסדרה[/h]

מחפש חלפים יעודיים לאימפרצה סטיישן ניו אייג'.

אשמח לדעת אם מישהוא מכיר אחת בפירוקיה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • חברי המעגל הראשון

תפריד בין "כלכלת שיתוף" שזה בדרך כלל עקיפת רגולציה בצורה חוקית כדי להרוויח היום ולדפוק את כולם מחר, לקדמה, שזה העתיד.

אני בטוח שלא היית רוצה שהמדינה תילחם נגד הקידמה כדי לתמוך במוכר קרח או עגלון על חשבון כספי המיסים שלך, כשבמקומות אחרים אנשים נוסעים במכוניות ויש להם מקררים בבית.

עריכה אחרונה על ידי SlowRide

אומרים שהעתיד הוא אנרגיה סולארית, אז עברתי לסולר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מסתבר שחלק מהטיעונים שהועלו כאן בדיון הארוך ונדחו על בסיס "אתה זקן", זאת הקידמה", אתה טכנופוב", "הועד למען עגלוני הסוסים" וכו', דווקא טיעונים ואלידיים בהחלט...

 

https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3777025,00.html

 

 

סיכום העשור

איך הפכה כלכלת השיתוף מבשורה לאסון תעסוקתי

 

אובר ו־Airbnb בישרו עידן חדש של מחירים נמוכים ומהפכה בשוק העבודה — שמסמן עתיד עגום לשוק התעסוקה ולחיים בערים. הימים שבהם הכל השתנה. כתבה שלישית בסדרה

 

 

כל הדחיות לטיעונים הן ואלידיות. אתה באמת זקן וטכנופוב וזאת באמת הקדמה.

 

צריך לעשות הבדל בין כלכלה שיתופית (המינוח של "כלכלת חלטורות" בכתבה מאוד מצא חן בעיניי) כמו אובר ודומותיה לבין רכבים אוטונומיים.

מצד אחד, כלי רכב אוטונומיים מגיעים וכמו אינטרנט מול מברקים, אין להם באמת חסרונות מול מכוניות רגילות. בכל פן שאני יכול לחשוב עליו, הם יעשו לעולם רק טוב. לחשוב אחרת זה לחלוטין להתכחש לקדמה ולהיות זקן וטכנופוב.

 

אובר, מאידך, הם די גלוריפייד GETT עם יח"צ טוב יותר (או לפחות היה בהתחלה. עכשיו הוא לא מי יודע מה :lol:). אבל רגע, נראה לי שכבר כתבתי את זה איפשהו...

 

או, הנה:

עם כל הכבוד לאובר, המודל הנוכחי שלה הוא לא יודע ממדרגה (Stepping stone) ובתכלס התנאים של הנהגים, הסינון שלהם והסטטוס שלהם כעצמאיים/שכירים הם לא רלוונטיים לכלום בטווח הארוך. באובר הנהגים עצמם הם לא יותר מפלסטר שנועד לחפות על מצב זמני במהלכו הטכנולוגיה והרגולציה עדיין לא מאפשרים נסיעה אוטונומית. לכן לא מפתיע שיש תביעות ולכן גם לא ממש מפתיע שאובר עצמה לא ממש נלחמת בסיפור הזה, כי בטווח הארוך המלחמה הזו תעלה לה יותר כסף ותרחיק ממנה מה שהוא כרגע משאב זול - בני אדם שמוכנים לעבוד איתה.

 

חוץ מזה, המושג "אובר" זה שטות. ולהתייחס אליה בשונה ממונית זה שטות. זו מונית. פשוט בקנה מידה גדול ועם עובדים שמקבלים קצת יותר גמישות. מה ההבדל בין אובר ל-GETT? ששם יש אנשים פרטיים ופה יש "נהגי מונית"? אם חברות המוניות היו חכמות מספיק, הן היו יכולות לפתח בדיוק את אותו המודל של אובר כבר לפני שנים. קוראים לזה "סניפים". אגב אובר, הם לא באמת המציאו כאן שום דבר, הם פשוט חיברו בין אנשים שמוכנים לשלם על נסיעה לבין אנשים שמוכנים להסיע מישהו תמורת כסף שאין ביניהם קשר עין. בקונספט של "מונית אזרחית" נתקלתי לראשונה ברוסיה ב-2004, ולהורים שלי שהייתי איתם אז הקונספט הזה לא נראה מוזר בכלל, לכן הוא קיים לפחות משנות ה-80, אז פשוט לא היו אפליקציות.

 

לא מזמן התפרסמו כתבות על זה שכבר בארץ יתחילו לנסוע מוניות אוטונומיות במרכזי ערים (ערים=כנראה תלאביב) כבר ב-2021. אז הסוף של ענף המוניות בכלל לא קרב, מה שרץ לכיווננו מהר יותר מטי-רקס עצבני זה הסוף של נהגי המוניות. אין מה לעשות, נהגי המוניות של המאה ה-20 הם מדליקי הפנסים של המאה ה-19, שתפקידם נעלם אחרי המצאת ה"נר החשמלי" (נר חשמלי, מכונית אוטונומית, הדמיון בניסוח מדהים). אבל כמו שאמר פמגניב, כל תפקיד שיכול להתבצע אוטומטית, יהפוך בקרוב מאוד - או כבר הפך - לאוטומטי. מוניות זה פשוט עוד חתיכה בפאזל שמקבלת יותר תשומת לב כי זה משהו יותר מסובך ומשהו שכולנו מזדהים איתו כי רובנו עושים אותו (נוהגים) ביומיום, אז עצם המחשבה על אוטומציה של נהיגה גורמת גם לנו להרגיש קצת לא מוערכים, כי הרי לנהוג זה קשה, אז מה? אני טיפש חסר תועלת? (אל תענו. תודה).

מכניסים לצנצנת, סוגרים, לופתים את המכסה כאילו חייך תלויים בזה, ומנערים את הצנצנת עד שהיא מודה ברצח ארלוזורוב.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ספייר - Gett היא חידוש טכנולוגי, השרת והטלפון שמחליטים את "מי פנוי באלנבי". נהגי המוניות הם אותם נהגי מוניות, המחיר לקילו טר אותו מחיר והמספר הירוק אותו מספר ירוק.

 

אובר אינו הקדימון לרכב אוטונומי. הוא עוד אמצעי לניצול פרצות בחוק ולניצול אנשים שלא בטוח שמבינים האמת את המשמעויות הכלכליות של צורת העבודה הזו.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נו...? זה בדיוק מה שאני אומר.

 

שכל מי שנותן את אובר והצרות שהיא נכנסת אליהן כמו גם פרקטיקות העבודה/תגמול עובדים שלה כטיעון למרחק שלנו מרכבים אוטונומיים, מבלבל בין שני נושאים שאין ביניהם שום קשר (על פניו. אולי אובר מפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית). אובר כמו שאנחנו מכירים אותה לגמרי יכולה להשתלב בתרחיש בו המכוניות הן אוטונומיות כפלטפורמה שמשרתת את הלקוחות וספקי התחבורה (בעולם של TaaS, שזה לדעת בערך 100% ממי ששמעתי, הכיוון אליו אנחנו הולכים) אבל היא עצמה לא תביא את סוף "ענף" המוניות. בדיוק כמו שאיירבנב לא הביאה את סוף ענף המלונאות. "מוניות" זה לא "ענף", זה "עץ", ואובר - כמו GETT, ליפט, ההוא עם האופנועים וגם הסדרן בתחנה עם הטלפון והמכשיר קשר - הם כולם "ענפים" ב"עץ" הזה. יהיה מי שיגדל, יהיה מי שיקטן, אבל אני מאמין שמכוניות אוטונומיות מספיק קרובות כדי שאף אחד מהענפים האלה לא ייכחד לפני האחרים, אלא כולם יהפכו לא רלוונטיים בו זמנית.

מכניסים לצנצנת, סוגרים, לופתים את המכסה כאילו חייך תלויים בזה, ומנערים את הצנצנת עד שהיא מודה ברצח ארלוזורוב.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחד הדברים שלמדתי במקצוע שלי זה שכולם גיבורים עד שנוגעים בכיס שלהם. זה לא משנה אם מדובר בנהג מונית או מתכנת או מהנדס או אלוהים יודע מה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא רואה רכבים אוטונומיים משייטים להם ברחובות ת"א ב-2021.

 

אבל אכן אין שום קשר בין כלכלת החלטורה (שאין לי כלום נגדה כל עוד התחרות היא בתנאים שווים) ובין הרכב האוטונומי.

ולצורך העניין אין שום קשר גם בין כלכלת החלטורה לצורת העבודה של אובר שהיא כפי שכתבתי במקום אחר לחפש את הסדקים בתנאי התחרות ולהיכנס אליהם כדי לנצל אותם ולהתחרות בתנאים לא שווים, וכשזה לא עובד לנסות לכופף ידיים של ממשלות כדי לייצר סדקים כאלה.

 

אגב אף אחד לא מתכוון לכתוב משהו על המחאה?

כמו עם מחאת הנכים - תמחו כמה שבא לכם מול הכנסת ומול משרד התחבורה (מה השכנים של סמוטריץ' עשו לכם שהלכתם להפגין מול הבית שלו?).

אבל אל תשתמשו בכלי שממומן / מסובסד מכספי המיסים שלי כדי להפריע להתנהלות שלי.

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחד הדברים שלמדתי במקצוע שלי זה שכולם גיבורים עד שנוגעים בכיס שלהם. זה לא משנה אם מדובר בנהג מונית או מתכנת או מהנדס או אלוהים יודע מה.

 

100%. אבל לדעתי הפתרון צריך להגיע מהצד השני.

כלומר לא להילחם על להשאיר מקצוע לא רלוונטי, אלא לתת את המלוא העזרה לנפלטים מאותו מקצוע לרכוש מקצוע חדש/לפרוש בכבוד. אחרת עד היום היינו מאירים את הרחובות עם עששיות נפט וכותבים תגובות בפורום באמצעות נוצה ושולחים אותן עם רץ.

מכניסים לצנצנת, סוגרים, לופתים את המכסה כאילו חייך תלויים בזה, ומנערים את הצנצנת עד שהיא מודה ברצח ארלוזורוב.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כבר דובר בפוסט הזה שאובר זה לא קידמה, האוטונומיות כן.

אז עד שיגיעו האוטונומיות אם בכלל, נהג מונית זה כן מקצוע רלוונטי.

במידה ויגיעו האוטונומיות אשמח לקבל עזרה במציאת מקור פרנסה חדש.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מאיפה הרעיון שהמדינה צריכה לעזור מעבר למה שיש עכשו(קורסים בלשכת תעסוקה)?

 

בעיקרון כי זה אינטרס של המדינה (ושלך) שלא ישבו בבית עשרות אלפי מובטלים שהמקצוע שלהם פס מהעולם. וגם כי אם חלילה זה יקרה לך, תרצה גם לקבל את העזרה הזו. אל אחת כמה וכמה כשהמדינה היא זו שמייתרת את המקצוע שלך, בין אם זה ע"י חקיקת חוקים שמאפשרים נהיגה אוטונומית ובין אם זה ע"י סיפוק שירות התחבורה (ע"י זכיינים שמפעילים ציים של מכוניות אוטונומיות).

מכניסים לצנצנת, סוגרים, לופתים את המכסה כאילו חייך תלויים בזה, ומנערים את הצנצנת עד שהיא מודה ברצח ארלוזורוב.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ועל אחת כמה וכמה גם כשהמדינה עשתה לעצמה "קופה קטנה" מחיוב לקנות ממנה אישור לעסק במקצוע.

ועל אחת כמה וכמה כשאותה מדינה לאחר מכן נתנה את אותו אישור כשווה כסף במקום פיצויים.

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

או שתחפש עבודה כמו כל בן אדם שמפוטר.

מאיפה הרעיון שהמדינה צריכה לעזור מעבר למה שיש עכשו(קורסים בלשכת תעסוקה)?

 

אמרתי שאני אשמח לקבל עזרה, לא חייבתי אף אחד.

אבל כבר קבלת תשובה מאיפה הרעיון.

 

בכל מקרה התגובה של ChemGuy85 כל כך נכונה לגביך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 697 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...