Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

כיריים חשמליות, תלת פאזי? אפשר לבטל את זה?


ceyal
שימו לב! השרשור הזה בן 3973 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

  • תגובות 40
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

בעוונותי כבר התחשמלתי כמה פעמים בחיי, ואני מכיר אישית חשמלאי ראשי במפעל גדול שהפך נכה (למזלו קל) בגלל קשת שפרצה במעגל 3.3 קילו-וולט בגלל טיפול לא זהיר.

 

אין קשר בין הדברים. כל עיסוק טומן בחובו סכנה. שמן במחבת עלול להתלקח, וכבר קראתי (לא מכיר זאת מקרוב, זה כנראה מצב מאד חריג) על מים במצב של חימום יתר במיקרוגל שרתחו בבת אחת וגרמו לכוויה כשנגעו בכוס.

 

בבית הזיקוק קרה בעבר מקרה שמישהו נהרג בגלל ניצוץ מחוט ששימש להוצאת דגימת דלק. איש מיומן, הליך שיגרתי, אבל צירוף קטלני של חמסין וחוט שצבר חשמל סטטי והוא מת.

 

אני חסיד של להסביר, להצביע על הסכנה ולהמליץ. לא להנחית, זה פורום פתוח ולא בסיס צבאי.

אבל זה רק אני.

 

יוסי

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל קוצו של יוד וכל פיפס בעניין חשמל מעוגן בחוקים ותקנות (אם תרצה, הממשלה זו שמנחיתה), וכמו שאני רואה את העניין, אין מה להסביר בחשמל שום דבר, יש קורסים שבהם לומדים הכל ובסופם מקבלים רישיון (שבניגוד לשאר הדוגמאות שהבאת, זו הדרך היחידה לעסוק באופן חוקי בחשמל בארץ).

 

ולדעתי, אם אתה צריך לשאול (ולא במסגרת התייעצות בין קולגות) זה אומר שאין לך רישיון, וכמו שלא היית עולה על הכביש בלי רישיון, אתה לא מבצע עבודות חשמל בלי רישיון, ואם יש ביידך רישיון חשמלאי, אני מתנצל מראש.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יוסי, מה לגבי המוליך של ה"אפס" ?

 

נניח ויש לך מכשיר אחד שדורש 16A אבל המוליך של הפאזה\אפס\הארקה הוא 1.5 ממ"ר (מה שאומר מאמ"ת של 10A), האם זה בטיחותי לחזק את הפאזה עם חוט נוסף ולהחליף מאמ"ת ל 16A מבלי לחזק גם את החוט של האפס ?

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איציק, אני מניח שהשאלה היא שאלה רטורית למרות שסיימת אותה ב-"?" ולא ב-"?!" (סימן תקני לשאלה רטורית).

התשובה היא שכמובן שלא. במעגל חד-פאזי אותו הזרם שזורם בפאזה חוזר דרך האפס (במצב תקין כמובן).

 

כדי להוסיף שמן למדורה- יש מכשירים שהיו מסופקים לחיבור דו-פאזי. כדוגמת דגמי אטמור 5.5KW הישנים. המכשיר היה מקבל 2 פאזות (שונות) ואפס. לדעתי זו פשרה לא מוצלחת במיוחד במקרה הטוב. במעגל כזה יש 4 חוטים (2 פאזות, אפס והארקה) ובכל אחד מהם זורם 12A. לעומת זאת אילו החיבור היה תלת פאזי ללא אפס, עדיין היו 4 חוטים ובכל אחד מהם היה זורם 8A. יכול להיות שהם עשו את זה כדי להקל על התקנה קיימת (כאילו צריך להוסיף רק חוט אחד למעגל). בסוף אני מניח שגם הם הבינו שזה טמטום וירדו מזה. הדגמים החדשים הם או חד-פאזיים או תלת-פאזיים.

 

כאשר מוסיפים חוט נוסף מאותה פאזה הדבר שקול כמובן להחלפת חוט הפאזה לאחד בעל שטח חתך כפול. במקרה כזה צריך להכפיל גם את האפס. במידה ומוסיפים פאזה אחרת אין צורך לעבות את האפס (בהנחה והמעגל מזין מכשיר אחד בו שתי הפאזות זהות).

 

הדיון הטכני אמנם מעניין אך כל עבודה צריכה להיעשות במסגרת החוק, שלא מתיר אפשרות לקומבינות שונות ומשונות. עם זאת אני יכול לומר שחוק החשמל והתקנות רחוקים מלכסות את כל מה שצריך, טוב, נכון, מותר או אסור לעשות, בפרט כשזה נוגע לצרכנים עצמם. כאן יש כבר תקנים רבים שנכנסים לעניין ותכנון הנדסי. החוק לכשעצמו אומר- יש מכשיר- חבר אותו ע"פ הוראות היצרן ואל תעשה בו שום שינוי.

 

אם עוסקים בדיון טכני גרידא, אפשר לנהל אותו מנקודת מבט כאילו אנחנו מתכננים את הכיריים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פעם (לפני עשרים שנה בערך), לחברת חשמל היה תעריף מיוחד לדוד חשמל לחימום המים, ע"מ לממש את התעריף הזה התקינו מונה נוסף, במקביל למונה הקיים ,שניזון מפאזה אחרת, נוצר המצב שלמי שהיה דוד חשמל היה מקבל דו-פאזי.

 

היום חברת החשמל מורידה את המונים הנוספים ומבטלת את חיבור הדו-פאזי למרות שאתה עדיין יכול לראות בחלק מהבתים הישנים 2 מונים עבור דירה אחת.

 

האטמור הישן ניצל את הדו-פאזי ע"מ לחלק את הזרם בצורה טובה יותר, עם ביטול החיבור הדו-פאזי ע"י חברת החשמל, הופסק השיווק וההתקנה של הצרכנים המשתמשים בתצורת החיבור הזאת.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ידוע ומוכר ע"י מי?

ע"י חשמלאים מקצועיים (המגיב "רשר" הוא מנהל פורום חשמל וחשמלאי מקצועי).

 

אתה כנראה לא ראית אנשים שהתפחמו או נשרפו בגלל התחשמלות או קומבינה חשמלית, במקצוע הקודם שלי, אני כן.

כולנו יודעים שחשמל זה מסוכן. גם מכוניות. למרות זאת, כולנו משתשמשים גם בזה וגם בזה. אם אתה יכול להסביר למה החיבור שהצעתי הוא מסוכן יותר מחיבור רגיל - בבקשה. אם לא, אז ההפחדות הן לא לענין.

 

יש קורסים שבהם לומדים הכל ובסופם מקבלים רישיון

הנה עוד דוגמה לחשמלאי עם רשיון (אשר שטרן) שאומר את מה שאני אמרתי.

 

זהירות זה דבר אחד; היסטריה זה דבר אחר.

 

דני

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

גם חשמלאים מוסמכים כותבים ועושים הרבה שטויות (חלקן גם בפעולות שמנוגדות לחוק) כך שמה שכתוב בפורומים איינו ערובה לנכונות.

אם יצרן הכיריים (ובהתאם לכך גם ניתן תקן ישראלי למוצר) התיר חיבור חד פאזי אזי מותר לחבר בחד פאזי. (בכוונה אמרתי מותר ולא אפשרי). אם לא זה אסור.

 

לגבי אפשר או שלא, זה כבר תלוי במערכת החשמל בבית. שים לה שהעצה שלך לא כ"כ מדויקת. כאשר הנתיך הראשי בבית הוא 32A משמע שהחשמלאי שהתקין את הלוח עשה קומבינה לטובת בעל הדירה- החלפה לא חוקית של נתיך חח"י מ-25A ל- 35A, ואז שמים בבית ראשי של 32A. זוהי קומבינה שהייתה מאד מקובלת בעבר (וגם חח"י מעלימים עין), היום פחות ופחות חשמלאים מוכנים לסכן את הרישיון (והחופש) שלהם בשביל שבעל הבית יחסוך את ה-3000 ש"ח שעולה להגדיל ל-40A. מעבר לכל הסיפור היפה מה שחשוב לזכור הוא שלעיתים קרובות חברת החשמל לא החליפה את החוטים מהמונה ל-10 ממ"ר ואז יש מא"ז ראשי של 32A, אך החוטים מהמונה הם 4/6 ממ"ר. להעמיס על חיבור מקומבן כזה כיריים תלת-פאזיות שהסבו לחד פאזיות- ממש לא מומלץ ויעמיס מאד על מערכת חשמל שבסבירות גבוהה דיי רעועה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שים לה שהעצה שלך לא כ"כ מדויקת. כאשר הנתיך הראשי בבית הוא ...

כמובן שהסבר בן משפט אחד אינו הסבר ממצה: לא הזכרתי, למשל, שצריך להדק את ברגי החיבורים היטב כי מדובר בזרם חזק. יש בודאי עוד עשרות סעיפים שלא הזכרתי.

 

אבל הנקודה שלי בעיה עומדת: אפשר בהחלט לחבר הזנה כפולה מלוח חד מופעי, בלי לעבור לא על חוקי החשמל, לא על חוק אוהם ולא על ההגיון הישר, ובלי לגרום לסכנה גדולה יותר מכל חיבור חשמלי אחר שנעשה כראוי.

 

אם כדאי או לא, זה כבר תלוי בגופו של מקרה - כמה קל ונוח להעביר קו זינה נוסף או עבה יותר; מה עצמת החיבור של הלוח; כמה עצמה עודפת יש בבית; וכן הלאה.

 

אבל האפשרות קיימת.

 

דני

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים


×
×
  • תוכן חדש...