Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

חידון שאלות טכניות


Buki

פוסטים מומלצים

שאלה הבאה (מקווה שאני יודע את התשובה [emoji15] ):

 

מדוע אין שימוש במגדשים מכאניים במנועי דיזל? (למעט מאזדה שניסו משהו שנקרא Comprex ויחסית לא הצליחו עם זה).

 

* מגדש מכאני - סופרצ'ארג'ר. לא טורבו.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא בטוח שזה נכון, אף פעם לא יצא לי לחשוב על זה, אבל זאת השערתי.

מנוע דיזל מגיע להספקים שלו יחסית בסל"ד נמוך, והטורבו עובד כבר בסל"ד נמוך. לכן זה כבר פתר את היתרון של הסופר צ'רג'ר.

בנוסף, כיום יש מגדשים עם גיאומטריה משתנה שפותרים את הבעיה של ההשהיה של הטורבו.

טורבו לעומת סופר צ'רג'ר, משתמש בגזי פליטה וסופר צרג'ר לוקח אנרגיה מהמנוע ובכך הוא מצמצם במעט את הזיהום האוויר.

 

זאת הסיבה שיש רק טורבו בדיזלים לפי דעתי.

אשמח לדעת מדוע משתמשים רק בטורבו בדיזלים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • חברי המעגל הראשון

במנועים של הנגמ"שים בצבא יש.

אומרים שהעתיד הוא אנרגיה סולארית, אז עברתי לסולר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בעבר מגדשי טורבו היו לא יעילים במנועי בנזין בסל"ד נמוך בגלל כמות מועטה של גזי פליטה.

הסופר צ'ארג'ר בא לחפות על החיסרון הזה ומביא איתו שלל חסרונות אחרים.

בדיזל גם בסל"ד נמוך כמות גזי הפליטה רבה יותר ולכן כניראה העדיפו לא להתעסק עם סופר צ'רג'ר

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם תוכל גם לענות מדוע יש כמות רבה יותר של גזי פליטה בדיזל בסל"ד נמוך אז אולי נחשוב לחסום אותך מלהשתתף בתחרות וזהו [emoji12]

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם תוכל גם לענות מדוע יש כמות רבה יות של גזי פליטה בדיזל בסל"ד נמוך אז אולי נחשוב לחסום אותך מלהשתתף בתחרות וזהו [emoji12]

אני מניח שבגלל העדר פרפר מצערת, המנוע נושם מלוא הצלינדר

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אגב התופעה שתיארת במנוע לאורך, באופנועי bmw בעלי מנוע בוקסר התופעה מורגשת מאוד, בייחוד כאלה המצויידים בדרייבשאפט. בתאוצה חריפה אפילו נדרשת התערבות מצד הרוכב על מנת שהאופנוע ישמור על קו ישר

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בעבר מגדשי טורבו היו לא יעילים במנועי בנזין בסל"ד נמוך בגלל כמות מועטה של גזי פליטה.

הסופר צ'ארג'ר בא לחפות על החיסרון הזה ומביא איתו שלל חסרונות אחרים.

בדיזל גם בסל"ד נמוך כמות גזי הפליטה רבה יותר ולכן כניראה העדיפו לא להתעסק עם סופר צ'רג'ר

למייטב ידיעתי והבנתי (וכמובן יכול להיות ששנינו טעוים) זו באמת הסיבה.

 

מנוע דיזל יונק יותר אוויר ממנוע בנזין במצבי עומס חלקיים עקב העדר פרפר המצערת שמגביל את כניסת האוויר. בנוסף מנוע דיזל לא מחוייב לעבוד ביחס אוויר/דלק של 1:14.7 או קרוב לזה ולכן במצבי עומס חלקי הוא יכול לשרוף יותר אוויר. (חמצן)

 

כל זאת גורם לכמות גדולה יותר של גזי הפליטה שמסובבים טוב מאוד את הטורבו גם בסל"ד נמוך ובלחיצה קלה על הגז.

מה שדי פותר את בעיית ההשהיה והתגובה בסל"ד נמוך והופך את השימוש במגדשים מכאניים למיותר.

 

אפשר אפיל להרגיש את ההבדל אם מצמידים יד לקצה צינור הפליטה כשמנוע פועל בסרק. בדיזל אפשר להרגיש בזרימה חזקה יותר.

 

 

את אותו הדבר אפשר כנראה לאמור על מנועי בנזין הזרקה ישירה, כשהם פועלים במוד GDI בעומסים נמוכים. מצערת נפתחת לגמרי, שליטה בסל"ד ובהספק מתבצעת על ידי שינוי כמות דלק כמו בדיזל.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בנוסף מנוע דיזל לא מחוייב לעבוד ביחס אוויר/דלק של 1:14.7 או קרוב לזה ולכן במצבי עומס חלקי הוא יכול לשרוף יותר אוויר. (חמצן)

כל מי שהתעסק אי פעם עם שינויים במנועי קרבורטור, כיוון קרבוראטורים וג'טינג מכיר את תופעות הלוואי וההשפעות ההרסניות של תערובת עניה במנועי בנזין.

מנוע אם כך במנוע בנזין חשוב לשמור על יחס אויר דלק מסויים ובמנוע דיזל בערה ענייה זה בסדר?

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אגב התופעה שתיארת במנוע לאורך, באופנועי bmw בעלי מנוע בוקסר התופעה מורגשת מאוד, בייחוד כאלה המצויידים בדרייבשאפט. בתאוצה חריפה אפילו נדרשת התערבות מצד הרוכב על מנת שהאופנוע ישמור על קו ישר

במנועים עם מנוע אורכי וגלגל תנופה כבד. גם במוטוגוצי. הדבר מורגש בהורדת הילוך, אז השינוי בסל"ד הוא מהיר הרבה יותר מאשר בתאוצה.

:turn-l:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל מי שהתעסק אי פעם עם שינויים במנועי קרבורטור, כיוון קרבוראטורים וג'טינג מכיר את תופעות הלוואי וההשפעות ההרסניות של תערובת עניה במנועי בנזין.

מנוע אם כך במנוע בנזין חשוב לשמור על יחס אויר דלק מסויים ובמנוע דיזל בערה ענייה זה בסדר?

הסיבה נעוצה ביחס דחיסה.

בגלל שמנועים מהסוג הזה מפוצצים כתוצאה מדחיסה הם עובדים על יחס דחיסה גבוהה מאוד בהשוואה למנועי בנזין - 14,16,18 ו 23 : 1 כתוצאה המשטחים שיוצרים את תאיי השרפה שלהם מתוכננים לטמפ' עבודה גבוהות משמעותית ממנועי בנזין ולכן תערובת ענייה לא תגרום להם להתרגש.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל מי שהתעסק אי פעם עם שינויים במנועי קרבורטור, כיוון קרבוראטורים וג'טינג מכיר את תופעות הלוואי וההשפעות ההרסניות של תערובת עניה במנועי בנזין.

מנוע אם כך במנוע בנזין חשוב לשמור על יחס אויר דלק מסויים ובמנוע דיזל בערה ענייה זה בסדר?

בספרים שמסברים את עיקרון הפעולה של מנוע בנזין כמעט כל שורה שניה אומרת "תערובות סטכימטרית 1:14.7..."

 

בספרים שמסבירים את עיקרון הפעולה של הדיזל המספר הזה לא מוזכר אף פעם.

 

בכל זאת, מה שנמצא בתא השריפה של הדיזל זה לא תערובת הומוגנית, אלא יש איזורים שכוללים הרבה דלק (ממש טיפות סולר), יש איזורים שכוללים רסס ויש איזורים שכוללים רק אוויר.

 

הממוצע כנראה משתנה מאוד בתלות בעוצמת הלחיצה על הגז, אבל לדעתי במצבי עומס חלקי ובסרק יש יחס אוויר דלק עם חלק יחסי גדול של אוויר, יותר מ 14 חלקי אוויר פר חלק אחד של דלק.

 

הרי בדיזל אין שליטה בכלל על כמות האוויר שנכנס, מה שמשתנה זה רק כמות דלק ולכן (לדעתי) יחס מדוייק של אוויר/דלק פחות קריטי ויכול להשתנות בתחום רחב.

 

אם הוא משתנה לכיוון עודף דלק רציני, מנוע יעבוד אבל יעשן בעשן שחור. תופעה קלאסית של פילטר אוויר סתום לדוגמא.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בגלל שמנועים מהסוג הזה מפוצצים כתוצאה מדחיסה הם עובדים על יחס דחיסה גבוהה מאוד בהשוואה למנועי בנזין - 14,16,18 ו 23 : 1 כתוצאה המשטחים שיוצרים את תאיי השרפה שלהם מתוכננים לטמפ' עבודה גבוהות משמעותית ממנועי בנזין ולכן תערובת ענייה לא תגרום להם להתרגש.

זה מעניין.. כי מנועי דיזל לרוב ידועים בעבודה קרירה יותר מאחיהם לוגמי הבנזין..

עריכה אחרונה על ידי igal_zeltser

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הממוצע כנראה משתנה מאוד בתלות בעוצמת הלחיצה על הגז, אבל לדעתי במצבי עומס חלקי ובסרק יש יחס אוויר דלק עם חלק יחסי גדול של אוויר, יותר מ 14 חלקי אוויר פר חלק אחד של דלק.

הספרות מדבר על סדרי גודל של 1:60 בסרק.

השאלה שלי (ואני לא יודע את התשובה לצערי) היא מדוע זה בסדר שמנוע דיזל יעבוד עני (אפילו עני מאוד) בעוד שבמנוע בנזין זה קטסטרופה?

יום טוב גם לך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זה מעניין.. כי מנועי דיזל לרוב ידועים בעבודה קרירה יותר מאחיהם לוגמי הבנזין..

מעניין מאוד.

כל כך מעניין שלא נמצא אף סימוכין ברשת למה שאתה רושם.

אם אתה מדבר על טמפ' של אגזוזים אתה צודק.

אם אתה מדבר על טמפ' עבודה - אין שום היגיון במה שאתה אומר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...