Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

החלפת מצבר עם מנוע דולק


Michaelr
 שיתוף

פוסטים מומלצים

אהלן,

לקחתי את הרכב להחלפת מצבר.

הבחור שם לא ביקש לדומם את המנוע ולא כל כך יחסתי לזה חשיבות אז החלפת המצבר בוצעה עם מנוע דולק. 

בדרך הביתה הבנתי שזה כנראה לא תקין וחיפוש קצר בגוגל העלה שאכן עלול להיגרם נזק לרכיבים החשמליים בגלל קפיצות מתח שיכולות לקרות עם מצבר מנותק.

על פניו נראה שהכל ברכב תקין, אין נורות תקלה דלוקות ואין קודי תקלה בסריקה עם סורק OBD, כל המערכות החשמליות עובדות.

האם יש סיכוי לנזק נסתר כלשהו שיצוץ בעתיד?

תודה

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

היה לי מיקרה דומה. 

הזמנתי ניידת של/מטעם מקס מצברים בחוצות להחלפת מצבר יזומה. 

טכנאי ביקש להניע את הרכב. הייתי בטוח לצורך בדיקת מערכת טעינה. במקום זה הוא התחיל לפרק את המגעים. מייד כיביתי. 

הוא לא רצה לאפס לי תחנות רדיו, לפי הסברו. 

זה יכול ליצור נזק מיידי וגם נזק מצטבר עקב עליית מתח לא מבוקרת. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 6 שעות, Michaelr כתב:

אהלן,

לקחתי את הרכב להחלפת מצבר.

הבחור שם לא ביקש לדומם את המנוע ולא כל כך יחסתי לזה חשיבות אז החלפת המצבר בוצעה עם מנוע דולק. 

בדרך הביתה הבנתי שזה כנראה לא תקין וחיפוש קצר בגוגל העלה שאכן עלול להיגרם נזק לרכיבים החשמליים בגלל קפיצות מתח שיכולות לקרות עם מצבר מנותק.

על פניו נראה שהכל ברכב תקין, אין נורות תקלה דלוקות ואין קודי תקלה בסריקה עם סורק OBD, כל המערכות החשמליות עובדות.

האם יש סיכוי לנזק נסתר כלשהו שיצוץ בעתיד?

תודה

 

אכן אסור להחליף מצבר כאשר הרכב מונע.

במידה והכול תקין אתה לא צריך להיות מודאג לגבי אפשרות של נזק נסתר או תקלה שתופיע בעתיד. אם לא קרה עכשיו זה לא יופיע בעתיד.

  • אהבתי 1

 

"עבודה קשה משתלמת בעתיד, עצלנות משתלמת עכשיו"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, Jenek כתב:

הזמנתי ניידת של/מטעם מקס מצברים בחוצות להחלפת מצבר יזומה. 

אני החלפתי באוטו דיפו, מבלבלים שם את השכל יותר מדי (גם בקנית צמיגים לפני כמה שבועות) וגם עושים שטויות כאלה בהחלפת המצבר, לא אחזור לשם יותר.

 

לפני כשעה, מרק10 כתב:

במידה והכול תקין אתה לא צריך להיות מודאג לגבי אפשרות של נזק נסתר או תקלה שתופיע בעתיד. אם לא קרה עכשיו זה לא יופיע בעתיד.

טוב לדעת, מרגיע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

גם אני החלפתי לפני כמה ימים אצל "מקס מצברים" והוא עשה זאת במנוע פועל ולשאלתי אמר שהאלטרנטור מחזיק את המתח תקין.

זו פעם ראשונה שאני רואה דבר כזה.

בינתיים הכל עובד בלי בעיות אבל לי זה נראה מוזר 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

גם לי החליפו כך מצבר.
על האלטרנטור יש מעגל מייצב מתח, לא רואה סיבה לקפיצות מתח פתאומיות, האלטרנטור בכל מקרה מספק חשמל למכלולי הרכב כאשר המנוע פועל, המצבר לא מונע קפיצות מתח.
יש דרך פשוטה להחלפת מצבר: אפשר לחבר מצבר חדש עם כבלים לחיבורים של הרכב, לשחרר אותם מהמצבר הישן, להחליף את המצבר ואז לחבר אותם למצבר החדש ולשחרר את הכבלים כאשר המחברים מהודקים על האלקטרודות של המצבר החדש.

עריכה אחרונה על ידי beatman1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 5 שעות, beatman1 כתב:

גם לי החליפו כך מצבר.
על האלטרנטור יש מעגל מייצב מתח, לא רואה סיבה לקפיצות מתח פתאומיות, האלטרנטור בכל מקרה מספק חשמל למכלולי הרכב כאשר המנוע פועל, המצבר לא מונע קפיצות מתח.
*** ווסת המתח של האלטרנטור לא מסוגל להגיב במהירות מספקת בכדי לשמור על מתח מוצא תקין של 14 וולט בזמן ניתוק המצבר.

 

עובדה:
ניתוק המצבר בזמן פעולת המנוע עלול לגרום לנחשול מתח של 120 וולט למשך זמן של כ-400 מילי שניות עד לדעיכתו.

 

בזמן פעולת המנוע המצבר הינו למעשה עומס עבור האלטרנטור וגם מוריד את מתח האדווה המיוצר על-ידי האלטרנטור. ניתוק המצבר מכול סיבה שהיא בזמן פעולת המנוע הינו אחד הגורמים העיקריים לגרימת נזק לרכיבים אלקטרונים ברכב. מחשבי הרכב השונים אומנם מוגנים בפני נחשולי מתח אבל עד גבול מסויים וגם לזמן קצר לכן חל איסור מוחלט לנתק את המצבר בזמן פעולת המנוע.

 

עריכה אחרונה על ידי מרק10
  • אהבתי 4
  • רעיון טוב! 1

 

"עבודה קשה משתלמת בעתיד, עצלנות משתלמת עכשיו"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש לי  40 שנה נסיון עם רכבים, פעם ראשונה אני קורא על השארת מנוע דולק בהחלפת מצבר. בהחלט לא תקין מכל ההיבטים החשמליים והבטיחותיים.

לגבי מניעת איפוס הגדרות, וגם למקרה התרוקנות מצבר, תרכוש בוסטר התנעה לרכב, קומפקטי ומאוד שימושי (רכשתי את שלי May70 Xiaomi ב AliExpress  -   מחיר כ- 200 שח).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 7 שעות, מרק10 כתב:

 

עובדה:
ניתוק המצבר בזמן פעולת המנוע עלול לגרום לנחשול מתח של 120 וולט למשך זמן של כ-400 מילי שניות עד לדעיכתו.

 

בזמן פעולת המנוע המצבר הינו למעשה עומס עבור האלטרנטור וגם מוריד את מתח האדווה המיוצר על-ידי האלטרנטור. ניתוק המצבר מכול סיבה שהיא בזמן פעולת המנוע הינו אחד הגורמים העיקריים לגרימת נזק לרכיבים אלקטרונים ברכב. מחשבי הרכב השונים אומנם מוגנים בפני נחשולי מתח אבל עד גבול מסויים וגם לזמן קצר לכן חל איסור מוחלט לנתק את המצבר בזמן פעולת המנוע.

 


וואו, עד כדי כך לקפוץ.
הגיוני האמת, המצבר הוא כמו קבל נטען עבור האלטרנטור, המתח עליו רציף, ברגע ניתוק פתאומי המתח על האלטרנטור יכול לקפוץ, משום מה חשבתי שמייצב המתח עליו מונע קפיצה גבוהה כזאת.
מה שכן זה לא קרה כאשר החליפו לי מצבר, המוכר מצברים ביקש להניע והחליף את המצבר כאשר הרכב דלוק.
כנראה הוא גם לא יודע על כך.

עריכה אחרונה על ידי beatman1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא מוצא את הסרטון ביו-טיוב, אז אסביר שוב במפורט איך להחליף מצבר בעזרת כבלי התנעה בצורה בטוחה:
1. להעמיד את המצבר החדש קרוב למיקום המצבר הישן.
2. לחבר כבל אדום בין אלקטרודת ה (+) של המצבר החדש (התנין במצב שוכב, כך שאפשר יהיה להלביש את המחבר מעל) למקטע החשוף של המחבר (+) שמתחבר למצבר הישן.
3. לחבר כבל שחור בין אלקטרודת ה (-) של המצבר החדש (התנין במצב שוכב, כך שאפשר יהיה להלביש את המחבר מעל) למקטע החשוף של המחבר (-) שמתחבר למצבר הישן.
4. לנתק את המחברים מהמצבר הישן, להוציא אותו ולהכניס את המצבר החדש במקומו.
5. לחבר ולהדק את המחברים אל המצבר החדש, ברגע שכל מחבר נוגע באלטקרודת המצבר - לשחרר את התנינים ולהדק את המחבר.

עריכה אחרונה על ידי beatman1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שעתיים, beatman1 כתב:


וואו, עד כדי כך לקפוץ.
הגיוני האמת, המצבר הוא כמו קבל נטען עבור האלטרנטור, המתח עליו רציף, ברגע ניתוק פתאומי המתח על האלטרנטור יכול לקפוץ, משום מה חשבתי שמייצב המתח עליו מונע קפיצה גבוהה כזאת.
מה שכן זה לא קרה כאשר החליפו לי מצבר, המוכר מצברים ביקש להניע והחליף את המצבר כאשר הרכב דלוק.
כנראה הוא גם לא יודע על כך.

 

הנושא הטכני קצת יותר מורכב. בכדי להגן גם על האלטרנטור וגם על מערכות החשמל ברכב מפני נזק אפשרי ברוב האלטרנטורים מתח המוצא מוגבל או מרותק (מהמילה ריתוק) בעזרת דיודות זנר במקום דיודות יישור רגילות. בדרך כלל המתח שאליו הדיודות מתוכננות נעה בין 22-27 וולט (ראה דוגמא בקובץ המצורף).

 

 

BZV61-Silicon Power Zener Diode.pdf

 

"עבודה קשה משתלמת בעתיד, עצלנות משתלמת עכשיו"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שעתיים, beatman1 כתב:

אני לא מוצא את הסרטון ביו-טיוב, אז אסביר שוב במפורט איך להחליף מצבר בעזרת כבלי התנעה בצורה בטוחה:
1. להעמיד את המצבר החדש קרוב למיקום המצבר הישן.
2. לחבר כבל אדום בין אלקטרודת ה (+) של המצבר החדש (התנין במצב שוכב, כך שאפשר יהיה להלביש את המחבר מעל) למקטע החשוף של המחבר (+) שמתחבר למצבר הישן.
3. לחבר כבל שחור בין אלקטרודת ה (-) של המצבר החדש (התנין במצב שוכב, כך שאפשר יהיה להלביש את המחבר מעל) למקטע החשוף של המחבר (-) שמתחבר למצבר הישן.
4. לנתק את המחברים מהמצבר הישן, להוציא אותו ולהכניס את המצבר החדש במקומו.
5. לחבר ולהדק את המחברים אל המצבר החדש, ברגע שכל מחבר נוגע באלטקרודת המצבר - לשחרר את התנינים ולהדק את המחבר.

 

 

זה מסורבל מאוד וקשה לביצוע, במיוחד אם מיקום המצבר לא הכי נגיש. התנינים של כבלי ההתנעה גדולים מאוד, הסיכוי לקצר את הפלוס לגוף הרכב גבוה וגם לחבר משהו לקטבי המצבר כשהתנינים של כבלי התנעה מחוברים אליהם, די בעייתי עד לא אפשרי.

 

 

ממליץ להתארגן עם כבל יעודי עם תנינים קטנים או להשתמש במתאם לשקע מצית רק שזה אפשרי רק במכוניות שמשאירות מתח בשקע מצית במצב כבוי. 

 

 

או לחילופין, לא לחבר בכלל מתח גיבוי, ברוב המכוניות הפשוטות זה לא גורם לשום בעיה וזה לא כזה סיפור לכוון שעון ותחנות רדיו אחר כך. 

 

 

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 שיתוף

×
×
  • תוכן חדש...