Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

בלימה נכונה


amir74
שימו לב! השרשור הזה בן 4640 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

השאלה בעצם למה לא מומלץ להגיע לקו האדום בירידה בהנחה שאתה לא נוגע בגז? מה הבעיה עם זה? הרי אמרנו שזה לא לוקח גרגיר של של דלק, אין הזרקה של דלק, את כל הכוח אתה מקבל מכוח גרביטציה בירידה.

למה זה לא מומלץ ?

האם זה בגלל שפיזית המנוע (או יותר נכון למשל גל ארכובה, גל זיזים) עצמם מסתובבים במהירות של 5000-6000RPM ויוצרים מבחינת חיכוך בלאי וכדומה?

קלעת בול - הקו האדום מצביע בדיוק על הסל"ד המקסימלי שהמנוע יכול לעמוד בו, לפני שיווצרו נזקים עקב מאמצים מוגברים.

בסל"ד גבוה מכך כוחות האינרציה והחיכוך במנוע כבר עלולים מאוד ליצור נזק בלתי הפיך - ואין גבול לנזק - ממיסבים ששובקים (ובמקרה כזה יש צורך בשיפוץ כללי למנוע או החלפתו) ועד קריסת טלטלים ובוכנות שקורעות את ראש המנוע ועפות לשחקים.

גם כשאתה לא לוחץ על דוושת הגז בירידה ולא שורף דלק, המנוע עדיין מסתובב במהירויות גבוהות וכאשר הסל"ד חורג לכיוון הקו האדום נזקים כאמור יכולים להיווצר.

 

השאלה אם לא תיהיה "אכילה" מהירה יותר של הרפידות? בלאי יותר מאסיבי שבא על חשבון להוריד את הטמפ' של הבלמים. (ואני מתכוון גם במישור ולא רק בירידה קיצונית)

צריך להפריד: בירידה קיצונית אנו מתעלמים כליל מאמינות ובלאי ומתייחסים אך ורק להיבט הבטיחותי, בנסיעה יומיומית ניתן לחשוב על הבלאי ולתכנן את הבלימה בהתאם - שוב, הכל בהתאם לתנאי הדרך.

לגבי מה בדיוק 'יאכל' את הרפידות בנסיעה שגרתית הדעות חלוקות ויש המון כיוונים לכאן ולכאן - אני אישית משתדל לא לבלום בלימה רציפה במהירויות בינעירוניות ושוב, הכל עניין של רגש והתאמה לתנאי הדרך.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תסלח לי, אבל זה נשמע לי קצת פלצני כבר. לא לוחץ לחיצה ארוכה ורצופה במהירויות בינעירוניות...

אף פעם לא הייתה לי בעיה עם הבלמים גם כשבלמתי מאוד מהר ממהירויות בינעירוניות ל-0 ואפילו קצת יותר ממהירויות בינעירוניות.

זה בחיים לא גרם לי להחליף רפידות כל יומיים, לא מרגיש איבוד כוח בלימה בבלימות ארוכות.

ולא, אין לי רכב ספורט, ספורטיבי, או משהו שמזכיר אפילו את המילה ספורט ורכב באותו משפט. :|

אני בסה"כ מטפל באוטו כמו שצריך. וזה כולל טיפול לבלמים פעם בכמה חודשים. (פירוק של הקאליפר והרפידות למען ניקוי יסודי בפנים, ד"א זה גם משתיק את חריקות הנוראיות האלה).

Volvo S40 T4 MT

 

Volvo For Life :-D

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא מדובר כאן על בלימה לסירוגין. מדובר על בלימה מוקדמת, ארוכה ורצופה, שבמהלכה מרפים מהבלם לרגע פעם או פעמיים כדי לתת לו להתקרר קצת. הרווחנו פחות שחיקה, יותר בטיחות, פחות צריכת דלק (כי עוזבים גז מוקדם יותר) וגם "מנהלים" את התנועה מאחור כך שלא ייכנסו בנו.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תסלח לי, אבל זה נשמע לי קצת פלצני כבר. לא לוחץ לחיצה ארוכה ורצופה במהירויות בינעירוניות...

לא כתבתי תורה, דיברתי על העדפה אישית בסגנון הנהיגה שאני סיגלתי לעצמי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שנית, מחשב המנוע מגביל את תאוצת המנוע מעבר לסל"ד מסויים ע"י ניתוק ההצתה - אך זה רלוונטי רק למצב של תאוצה. בתאוטה במורד כפי שציינתי אין הזרקה, משמע גם ההצתה לא רלוונטית (והגבלתה לא תתן כלום), אך הסל"ד יגדל עקב כוח חיצוני (גרביטציה) - אם תוריד 4 הילוכים במכה בשיפוע מספיק חד - מחשב הדרך בעצמו יעצר בוואדי לאחר שאחת הבוכנות תלשה אותו מהמקום בתעופתה מהמנוע המפוצץ.
הגזמת. אולי ברכב ספורט טהור הנעול בצמיגים המתאימים (מישהו אמר RS2000?) הבוכנות יעופו ויגרם נזק למנוע, ברכב יותר "רגיל" הצמיגים פשוט ינעלו וזהו.

 

קרה לי (בטעות) לפני זמן מה. ירדתי מירושלים כביש מספר 1 וקצת לפני העליה של הקסטל (ומרבה הצער בתוך סיבוב) רציתי להוריד מרביעי לשלישי כאשר אני ב 70 קמ"ש, משום מה הורדתי לשני ומה שקרה היה שמחוג הסל"ד קפץ לאדום והגלגלים האחוריים (מרצדס) ננעלו. בוא נגיד שהשניות שאחר כך היו דיי מענינות, למרבה המזל ותודות לצמיגי הדנלופ המגוחכים שהיו לי אז ביצעתי דיי הרבה עבודת הגה יצירתית ונישארתי בתוך הסיבוב. אבל לאחר מכן קיללתי כהוגן את המהנדס המטומטם שאיפשר תוכנתית את הירידה לשני בסל"ד הנתון (הרי התה"ל אוטומטית וממוחשבת).

 

בכל מקרה, אני נוקט בשיטות שצוינו כאן בזמן ירידות ארוכות ובבדיקת ה 10K האחרונה שעשיתי הרפידות והדיסקים הקדמיים נאכלו בפחות משליש לאחר יותר מ 40K ק"מ מההחלפה האחרונה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אולי ברכב ספורט טהור הנעול בצמיגים המתאימים (מישהו אמר RS2000?) הבוכנות יעופו ויגרם נזק למנוע, ברכב יותר "רגיל" הצמיגים פשוט ינעלו וזהו.

אני לא בא להתווכח או להתנצח, אבל המקרה הראשון שעולה לי בראש עונה בדיוק על ההיפך מההגדרה שנתת - קנגו (מסולר ובעל צמיגי החד אופן האופייניים) ששבק מנועו לאחר הורדה מחמישי לשני - אמנם הבוכנות לא עפו, רק מיסב טלטל נפרץ, אך הנזק למנוע היה מספיק אקוטי (עלות החלפה הייתה נמוכה מאשר שיפוץ).

טווח הנזקים הוא רחב, הפוטנציאל לנזק כלשהו גדול.

 

ומפתיע מאוד שבמרצדס ניתנה לך האפשרות להוריד לשני מרביעי בסל"ד שגרם לחריגה מהקו האדום.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא מדובר כאן על בלימה לסירוגין. מדובר על בלימה מוקדמת, ארוכה ורצופה, שבמהלכה מרפים מהבלם לרגע פעם או פעמיים כדי לתת לו להתקרר קצת. הרווחנו פחות שחיקה, יותר בטיחות, פחות צריכת דלק (כי עוזבים גז מוקדם יותר) וגם "מנהלים" את התנועה מאחור כך שלא ייכנסו בנו.

 

לגבי "העברת מסר" לרכב מאחוריך ע"י בלימה, לשם כך לא צריך יותר מלחיצה רפה ביותר.

 

אם אתה נמצא במצב בו אתה בולם בלימה "מוקדמת ארוכה ורצופה", עד כדי כך שאתה נאלץ לבצע הרפייה מהבלם מידי פעם, כדי למנוע מהבלמים להתחמם - אתה מתפעל את ההילוכים לא נכון. כלומר, נמצא בהילוך גבוה מדי באופן שיטתי.

uʍop ǝpısdn sı ɹǝʇndɯoɔ ɹnoʎ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שחף, אתה צודק, אני כל כך התרגלתי להנעה אחורית שהתעלמתי מהשאר.

 

ההבדל הוא שבקנגו ההנעה היא קידמית ובזמן בלימת מנוע כפי שתוארה החרטום שוקע ומשפר את הבלימה (ותוך כדי מעביר יותר כוח למנוע) וברכבים עם הנעה אחורית אין את השקיעה הזו ולכן בלימת המנוע גורמת לנעילת הגלגלים והעברת פחות כוח למנוע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מנצל -

מה שוחק פחות את הרפידות (למשל לפני רמזור): מרחק בלימה ארוך עם לחיצה חלשה יחסית על הדוושה או לחיצה חזקה יותר ומרחק בלימה קצר? (ואני לא מתכוון לשום דבר קיצוני, לא בלימות פתע וכיוצ"ב).

אם ראיתם וולוו 240 בפירוקיה אנא ספרו לי על כך

וגם אם ראיתם וולוו 700 או 900

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתה נמצא במצב בו אתה בולם בלימה "מוקדמת ארוכה ורצופה", עד כדי כך שאתה נאלץ לבצע הרפייה מהבלם מידי פעם, כדי למנוע מהבלמים להתחמם - אתה מתפעל את ההילוכים לא נכון. כלומר, נמצא בהילוך גבוה מדי באופן שיטתי.

 

אני לא מדבר על התחממות ממשית (כזאת המורגשת בתגובת הדוושה) אלא על נסיון לחסוך במשהו בשחיקת הבלמים לאורך כל תקופת השימוש ברפידות. הדברים נאמרו כעצה כללית (לא מבית היוצר שלי!) אשר ככזאת מכוונת גם עבור נהגי האוטומטיות.

 

מה שוחק פחות את הרפידות (למשל לפני רמזור): מרחק בלימה ארוך עם לחיצה חלשה יחסית על הדוושה או לחיצה חזקה יותר ומרחק בלימה קצר? (ואני לא מתכוון לשום דבר קיצוני, לא בלימות פתע וכיוצ"ב).

 

בסייג שלך (כלומר, שלא מדובר במצב קיצוני של בלימה ממש חזקה) לדעתי עדיפה בלימה במרחק קצר יחסית. בשלב זה יש להכניס לשיקול גם את התנועה מאחור. האמת היא שעבור צרכים של נהגים ספורטיביים או כאלו הנוסעים ללא ABS, במצב שבו אין תנועה מאחור, עדיף לנצל זאת לתרגול של בלימת "חירום" נכונה (לא מבחינת עוצמת הבלימה אלא אופן תפעול הבלמים בלחיצה "דועכת").

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא מדבר על התחממות ממשית (כזאת המורגשת בתגובת הדוושה) אלא על נסיון לחסוך במשהו בשחיקת הבלמים לאורך כל תקופת השימוש ברפידות. הדברים נאמרו כעצה כללית (לא מבית היוצר שלי!) אשר ככזאת מכוונת גם עבור נהגי האוטומטיות.

 

עדיין, זו עצה לא טובה. הדבר הנכון לעשות הוא להוריד הילוך (גם באוטומטית) במקום להשתמש בבלימות ארוכות ורציפות. בלימות הן לעולם לא לסירוגין, כשיטה.

uʍop ǝpısdn sı ɹǝʇndɯoɔ ɹnoʎ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ההבדל הוא שבקנגו ההנעה היא קידמית ובזמן בלימת מנוע כפי שתוארה החרטום שוקע ומשפר את הבלימה (ותוך כדי מעביר יותר כוח למנוע) וברכבים עם הנעה אחורית אין את השקיעה הזו ולכן בלימת המנוע גורמת לנעילת הגלגלים והעברת פחות כוח למנוע.

נכון, ובנוסף יש את הבדלים במקרה של הקנגו - כמו כוחות אינרציה גבוהים יותר במנועי דיזל עקב משקל החלקים, משם הסבילות הנמוכה יותר לחריגות סל"ד בין היתר.

אך המסר ברור - הורדת הילוך לרמה שתביא את הסל"ד מעבר לקו האדום מסוכנת הן מבחינת הנהיגה (סיכון לנעילת גלגלים) והן מהבחינה המכנית (נזק משמעותי למנוע ומכלולי ההנעה).

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4640 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...