Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 6398 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

כפי שכבר כתבתי בעבר המכשיר הנ"ל כמעט לא בשימוש אצלי, קניתי אותו לפני כ-10 חודשים.

שתי שאלות לידע כללי,יש לי אליכם המומחים אביב ומרק, תודה מראש על התשובות.

א. בכמה זמן המטען יטעין מצבר 60A שפרוק למחצה בזרם של 1.2A ?.

ב. מצבר 60A שנתן סטרטר אחרון והפסיק לתת, כמה הוא ירד מהקיבולת שלו באחוזים (אני מתכוון לגבול, ושעדיין יש בו זרם)?.

נראה שלא ניסחתי נכון את השאלה. מה הכמות באחוזים שתישאר, במצבר שלא מסובב את הסטרטר ?.

לא ניסתי את זה כי אני מטעין דרך אלטרנאטור.

דוד.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

  • תגובות 34
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

פורסם

דוד שלום,

 

לצערי אין תשובת בית ספר לשאלות ששאלת, לפחות לא לשניה ואני אסביר למה.

לשאלה הראשונה-

מצבר 60Ah שנפרק ל-50% עומד תיאורטית על 30Ah. זה אומר שבזרם 1.2 הטעינה תיקח 25 שעות. כמובן שזה לא מדוייק בכלל במציאות כי זה לא עובד לפי הנוסחאות ולא לוקח בחשבון את השלב השני של הטעינה במתח קבוע. חישוב מדוייק יותר דורש התעמקות יתרה בעניין ומידע נוסף מהיצרנים, אשר לא מסופק ולא ניתן להשגה באופן חפשי. מה שכן חשוב זה שזה נותר סדר גודל וזה מה שמעניין אותך.

 

לשאלה השניה- השאלה לא מדוייקת כיוון שסטרטר אחד לוקח יותר/פחות זרם מסטרטר אחר ורכב אחד מניע יותר מהר/לאט מרכב אחר. בגדול מצבר שלא מצליח להניע רכב דיזל סביר בהחלט שיוכל להניע רכב בנזין בעל מנוע קטן לכן שוב השאלה לא מדוייקת.

בגדול לרכבי בנזין המשפחתיים/קטנים אתה יכול להניח שמצבר שלא מצליח להניע עומד על משהו כמו 50%-75% לדעתי. לכן שוב תצטרך הרבה שעות טובות בשביל להטעינו.

 

סתם לידע כללי- סוללות המיועדות להתנעה (SLI- Starting, Lighting, Ignition) מתוכננות לעבוד אלפי מחזור פריקה וטעינה כל עוד לא מרוקנים אותן יותר מ- 5-10%. לעומתן סוללות Deep cycling ניתן לפרוק בלפחות 80%. רק שתבינו את ההבדל וכמה נזק הפריקה העמוקה גורמת למצברי רכב.

פורסם

עדכון.

בנסיון שעשיתי עכשיו בעזרת רב מודד, בדקתי זרם למצברים.

מצבר AH55 שמניע בקלות (בדקתי), מנוע 1.6. מיד פירקתי אותו וחיברתי למטען האלטר' שמונע ע"י המדחס.

חיברתי רב מודד על סקלה של A10 בטור בין הפלוס של המטען למצבר. קיבלתי A4.8. אותו חיבור למכשיר החשמלי, קיבלתי A1.2.

מצבר פרוק שלא הניע (בדקתי), כאשר הסטרטר "גירגר". חיברתי למטען האלטר' קיבלתי A2.4 .

חיברתי למטען החשמלי וקיבלתי שוב A1.2.

אז אני שואל אותכם, כיצד קבעתם שיש נזק למצבר בטעינת אלטר' ?.

דוד.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

פורסם

נשמע קצת מוזר כי זה היה אמור להיות הפוך. בכל מקרה זה תלוי מאד במצב המצבר.

מכל מקום- אם אכן המקרה הוא כפי שאתה מתאר אז אין סכנה בלהטעין דרך האלטרנטור פרט לעובדה שהוא לא מסוגל לטעון מצבר איכותית ל-100% או יותר (ניתן להגיע במטען איכותי גם ל-110%) או לשקם מצבר שנפרק קשות.

 

מעבר לזה- בין מצבר שלא הצליח להניע לבין מצבר שנפרק יום שלם ע"י אורות יש הבדל גדול. במקרה השני אתה כבר מתחיל להסתכן שזרם הטעינה יהיה גבוה מידיי ויגרום נזק למצבר. בכל מקרה ע"פ הגדרה לא מתחילים להטעין מצבר שנפרק עמוק בזרם הטעינה הרגיל, אלא בזרם טעינה נמוך יותר עד שמתח ההדקים שלו עולה אל מעל ערך מסויים. התהליך הזה נקרא Trickle charging והוא השלב הראשון באלגוריתם הטעינה של מטען רב שלבי טוב. לרוב מדובר על טעינה בזרם בסדרי גודל של C/100.

פורסם

דוד ואביב,

 

המידע המצורף הינו פרי ניסיון בבניית מטען אחזקה ומוניטור למצברים ובדיקת כול הפרמטרים כולל פריקה של מצבר למתח הדקים של 11.7 וולט בגולף דור 4 ו-5.

 

הסבר

 

המינוח מצבר פרוק הינו חסר ערך מבלי להתייחס לטבלה הבאה שמקובלת על-ידי כול ייצרני הרכב :

 

מתח (וולט) ---------מצב טעינה

12.7----------------100 אחוז

 

12.35----------------65 אחוז

 

12.20----------------50 אחוז

 

11.7-------------------0 אחוז (מצבר פרוק או פריקה עמוקה)

 

דוד, המצבר היה 'פרוק' אבל מהו מתח הקטבים שנמדד ?

 

ברוב הרכבים המודרנים כאשר מתח קטבים יורד לערך של 11.9-12.2 הסטרטר 'ימות' ולא יניע את הרכב.

 

מאוד ייתכן שמתח הקטבים של המצבר שנפרק ולא הניע היה בסביבות 12.1 וולט לכן זרם הטעינה היה יחסית נמוך (4.8 אמפר).

 

במידה ומתח הקטבים שנמדד על-פני המצבר היה בסביבות 12-12.2 וולט אזי זרם הטעינה שקיבלת בזמן טעינת המצבר בעזרת אלטרנטור מחובר לטורבינת אוויר :-) מתקבל על הדעת .

 

מצבר שמתח ההדקים שלו הינו 11.7 וולט נחשב מצבר שעבר פריקה עמוקה או פרוק.

 

במידה ומתח המצבר 'הפרוק' היה 11.7 וולט היית מקבל זרם טעינה הרבה יותא גבוה בסביבות 7-8 אמפר.

 

נקודה נוספת מהו מתח הטעינה של האלטרנטור שלך ? במידה ומתח הטעינה הינו 13.8 וולט או 14.5 וולט אזי תקבל זרם טעינה שונה בהטענת מצבר שנפרק לאותו מתח קטבים.

 

בל נשכח שהרבה רכבים לא מניעים כתוצאה מזליגת זרם או עקב אורות דולקים שנשכחו למשך הלילה במקרה כזה ייתכן שמתח המצבר נופל גם ל-11 וולט וגם מתחת לערך זה ואז טעינה בעזרת האלטרנטור וטורבינת הרוח שבניית יטעין את המצבר בזרם של יותר מ-10 אמפר.

 

נסה לפרוק מצבר למתח של 11.7 וולט כפי שאני עשיתי בניסויי שלי.

 

הדלקתי אורות גבוהים+מפוח למשך שעה (בערך) ולאחר מכן תטעין את המצבר מידית.

 

למה מידית ?

 

לאחר הפריקה של המצבר מתרחש תהליך כימי במצבר שגורם למתח ההדקים לעלות לאחר מספר דקות או שעה ב-0.2 וולט או יותר (תלוי לאיזה מתח פורק המצבר). וכמובן לאחר מכן מתחיל תהליך הפריקה העצמית של המצבר.

 

כול המדידות של מתח הקטבים של המצבר מתייחסות למצבר שהקוטב השלילי מנותק מהמצבר. קיים הבדל של 0.3-0.2 וולט בין מצבר מקוטב למצבר שכבל המינוס מנותק.

 

כלומר ברגע שהמצבר מחובר לרכב תקבל מתח של 12.3 וולט ולאחר שתנתק את כבל המינוס ותמתין קצת תקבל מתח של 12.7-12.6 וולט.

איזה כייף לי :)

פורסם
עדכון.

בנסיון שעשיתי עכשיו בעזרת רב מודד, בדקתי זרם למצברים.

מצבר AH55 שמניע בקלות (בדקתי), מנוע 1.6. מיד פירקתי אותו וחיברתי למטען האלטר' שמונע ע"י המדחס.

חיברתי רב מודד על סקלה של A10 בטור בין הפלוס של המטען למצבר. קיבלתי A4.8. אותו חיבור למכשיר החשמלי, קיבלתי A1.2.

מצבר פרוק שלא הניע (בדקתי), כאשר הסטרטר "גירגר". חיברתי למטען האלטר' קיבלתי A2.4 .

חיברתי למטען החשמלי וקיבלתי שוב A1.2.

אז אני שואל אותכם, כיצד קבעתם שיש נזק למצבר בטעינת אלטר' ?.

דוד.

 

לדוד ערב טוב.

 

לצערי שוב פיספסת .

 

את הבדיקות ביצעתה על שני מצברים שונים מבלי לבדוק חומציות עם הידרומטר אולי המצבר השיני מיובש ותקול אולי התאים לא אחידים והוא פסול , לכן בצעה את הבדיקה על אותו המצבר תקין ובדוק ואז תקבל תוצאות נכונות.

 

ערב טוב יצחק.

:evil:סייג לחוכמה שתיקה :brickwall:
פורסם
לדוד ערב טוב.

 

לצערי שוב פיספסת .

 

את הבדיקות ביצעתה על שני מצברים שונים מבלי לבדוק חומציות עם הידרומטר אולי המצבר השיני מיובש ותקול אולי התאים לא אחידים והוא פסול , לכן בצעה את הבדיקה על אותו המצבר תקין ובדוק ואז תקבל תוצאות נכונות.

 

ערב טוב יצחק.

 

אין שום קשר בין השאלה לתשובה.

מה זה חומציות ? אני מכיר מלפפון חמוץ :-) אבל מצבר חמוץ זה חדש לי.

איזה כייף לי :)

פורסם
אין שום קשר בין השאלה לתשובה.

מה זה חומציות ? אני מכיר מלפפון חמוץ :-) אבל מצבר חמוץ זה חדש לי.

 

לפני שאתה קופץ כמה מללפון חמוץ תבדוק על מה התשובה:shock: .

:evil:סייג לחוכמה שתיקה :brickwall:
פורסם

דוד ואביב,

 

 

 

במידה ומתח הקטבים שנמדד על-פני המצבר היה בסביבות 12-12.2 וולט אזי זרם הטעינה שקיבלת בזמן טעינת המצבר בעזרת אלטרנטור מחובר לטורבינת אוויר :-)למה לך "להעליב את המטען המשובח שלי ? :-P . מתקבל על הדעת .

 

מצבר שמתח ההדקים שלו הינו 11.7 וולט נחשב מצבר שעבר פריקה עמוקה או פרוק.

 

במידה ומתח המצבר 'הפרוק' היה 11.7 וולט היית מקבל זרם טעינה הרבה יותא גבוה בסביבות 7-8 אמפר.

 

ואז טעינה בעזרת האלטרנטור וטורבינת הרוח שבניית, מה שוב ?. טוב שיהיה :-P. יטעין את המצבר בזרם של יותר מ-10 אמפר.

 

 

 

 

 

 

המתח שבדקתי על המצבר הפרוק היה 11.6V (לפני הטעינה). זרם הטעינה היה A2.4. כל דבר בדקתי פעמיים.

כרגע בדקתי שוב את המתח עליו, יש 11.4V .שוב חיברתי " למטען טורבינת הרוח", הראה 3.2A, והתחיל לרדת מתחת ל-3A.

משהו כאן לא נראה לי, למה הזרם יורד ?. אביב צודק, נראה מעט מוזר.

דוד.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

פורסם

היי דוד,

 

הזרם יורד וזה תקין מכיוון שהמצבר נטען ומתח הקטבים שלו עולה ולכן הזרם יורד.

 

מהו מתח הטעינה ללא עומס של האלטרנטור שלך ?

כמה זרם הוא יכול לספק מכסימום ? לייתר דיוק מהו הסל"ד של הפולי של האלטרנטור ?

 

השערה

 

ייתכן שייחס התמסורת בין האלטרנטור לטורבינת האוויר :-) הוא כזה שהאלטרנטור מסתובב במהירות סיבוב נמוכה מידי ?!...

 

מעניין...

איזה כייף לי :)

פורסם

מרק,המנוע המניע הוא, 5 כ"ס של קומפרסור 150 ליטר.

בעבר ניסתי לבנות את זה על מתקו ברזל, מחובר למנוע של מכונת כביסה.

ברגע שחיברתי מצבר הרצועה החליקה, ועלה עשן מהמנוע. בכל המהירויות.

לא יודע מה הסל"ד של המנוע.

"הזרם יורד וזה תקין מכיוון שהמצבר נטען ומתח הקטבים שלו עולה ולכן הזרם יורד".?. המשפט מתאר באופן כללי, פרט.

מהירות סיבוב "הטורבינה" נראה יותר מהר מסל"ד סרק של רכב. 1500-2000 סל"ד.

דוד.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

פורסם

חסרים המון פרטים בכדי להבין כמה אמפר מסוגל האלטרנטור שלך לספק.

 

מהו קוטר הפולי המניע ? והפולי המנוע ? כמה אמפר רשום על האלטרנטור ?

 

נניח שהפולי של הקומפרסור מסתובב ב-1500-2000 סל"ד וקוטר הפולי 5 אינ'ץ והפולי של האלטרנטור הוא 2 אינ'ץ נקבל מהירות סיבוב של 5000 סל"ד וזה מספיק בכדי שהאלטרנטור יסםק זרם של יותר מ-10 אמפר.

 

במידה ומהירות הסיבוב היא בסביבות 1000 סל"ד (של הקומפרסור) ויחס ההעברה הינו 1:1 או 1:1.5 כלומר האלטרנטור מסתובב במהירות דומה או פי 1.5 ממהירות המדחס אזי במקרה כזה הזרם שהאלטרנטור מסוגל לספק הוא מאוד נמוך.

 

ברוב הרכבים שבהם קיימת ההעברה ישירה על-ידי רצועה ללא פולי נוסף באמצע נהוג להרכיב פולי הקטן ב-2.5 מהפולי של הקראנק.

איזה כייף לי :)

פורסם

"מהירות סיבוב של 5000 סל"ד וזה מספיק בכדי שהאלטרנטור יסםק זרם של יותר מ-10 אמפר."

המטען נותן יותר מ-10 אמפר בוודאות. הרב מודד שלי, מודד רק עד 10 אמפר.

לשאלתך, חיברתי אותו למטען (ללא עומס) הוא עבר את ה-10A השמיע רעש של ניצוץ והתחמם לי ביד. מזל שלא הלך, ניתקתי בזמן.

מיד הכנסתי אותו לפריזר ל-5 דקות.

דוד.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

פורסם
"מהירות סיבוב של 5000 סל"ד וזה מספיק בכדי שהאלטרנטור יסםק זרם של יותר מ-10 אמפר."

המטען נותן יותר מ-10 אמפר בוודאות. הרב מודד שלי, מודד רק עד 10 אמפר.

לשאלתך, חיברתי אותו למטען (ללא עומס) הוא עבר את ה-10A השמיע רעש של ניצוץ והתחמם לי ביד. מזל שלא הלך, ניתקתי בזמן.

מיד הכנסתי אותו לפריזר ל-5 דקות.

דוד.

 

לא הבנתי...

מה חיברת למטען ?

 

שים לב ! לא לחבר מד זרם למשל יותר מ-30 שניות כאשר הזרם הוא בסביבות 10 אמפר אחרת הרב מודד יישרף או הפיוז שלו במידה וקיים כזה.

איזה כייף לי :)


×
×
  • תוכן חדש...