Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מילון מונחים בתחום נהיגת השטח


שלומי
שימו לב! השרשור הזה בן 5615 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

חשבתי על רעיון לרכז בת'רד אחד את כל המונחים שקשורים בנהיגת שטח.

בשביל לעשות את זה מסודר, כל מי שחושב שהוא יכול לכתוב על מונח מסויים ירשום את זה בצורה הזו :

 

כותרת\מונח מקועי (למשל, נעילת דיפרנציאל)

הסבר טכני + תמונות אם זה אפשרי.

 

בסוף נעדכן הכול להודעה אחת (עם קרדיטים לכותבים כמובן) שתהיה מילון המונחים של פורום השטח.

 

מי מרים את הכפפה ראשון ?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יאללה נתחיל .

 

רציתי להתחיל מהצלבה , אבל בשביל זה צריך להסביר מהו תפקידו של הדריפנציאל .

 

הדריפנציאל

בזמן סיבוב שני גלגלים על אותו סרן עושים דרך שונה, מכאן ברור שהם עושים מספר סיבובים שונה , אם הם מורכבים על סרן (ציר) אחד ,יש לנו בעיה , או שאחד יחליק , או שהציר ישבר ואנחנו לא רוצים אף אחת מהאפשרויות.

 

הפתרון הוא מערכת בשם דריפנציאל, הדריפנציאל מקבל כוח מגל ההינע ומעביר אותו לשני הגלגלים ( נמצא בין הגלגלים) ,אם לגלגל אחד קל יותר להסתובב , יותר כוח יעבור אליו .

ככה בזמן סיבוב הגלגל החיצוני מקבל יותר כוח ועושה יותר סיבובים.

ברכב 4X4 יש שלושה דריפנציאלים , שני רוחביים אחד קדימה אחד אחורה , ואחד אורכי , שהוא חלק מתיבת ההעברה.

כש4X4 משולב, האורכי מחלק 50% מהכוח קדימה ו50% אחורה , והרוחביים מחלקים את ה50% ל25% לכל גלגל.

ברגע שיש הבדלים בהתנגדות בין הגלגלים (ובשטח תמיד יש הבדל) הדריפנצאלים מתחילים לעבוד , ולשנות את היחסים.

לכן בהרבה מצבים נרצה לנעול את הדריפנציאלים כדי לשלוט בחלוקת הכוח(לא בכל רכב כל האפשרויות קיימות אם בכלל).

חשוב לדעת !

אם ננעל דריפנציאל ונפעיל כוחות שונים וגדולים משני צידיו ,אנו עלולים לשבור אותו או את הסרן , תלוי ברכב.

חשוב לשים לב לפתוח ולנעול לפי הצורך .

 

מקובל , לא לנעול בשבילים רגילים ,ובקצת יותר קשים לנעול רק אורכי , ורק במצבי עבירות שמצריכים את זה לנעול רוחביים.

בחולות יש שנועלים רוחבי אחורי , לדעתי מיותר ,מספיק אורכי ברוב המיקרים.

 

 

הצלבה:

]

אחרי שהבנו שיש חלוקת כוח בין הגלגלים תדמיינו מצב שגלגל שמאלי קידמי מונח לו על סלע וגם ימני אחורי מונח על אחד כזה.

אבל שני הנגדיים באוויר , נוצר מצב ששני אלה שבאוויר מקבלים את כל הכוח ולא עושים איתו כלום .

אם הרכב ניחן בנעילה רוחבית אחת לפחות , אתם בחוץ ברגע , מוצאים לניוטרל נותנים לגלגלים לעצור , נועלים יוצאים ,משחררים נעילה וממשיכים בדרך .

 

הבעיה מתחילה כשאין לכם נעילה רוחבית , לבעיה הזו יש כמה פתרונות .

1. להרכיב אחת כזו 8).

2. אם אתם בעליה מדרדרים אחורה אם אפשר , ובאים עם קצת יותר תנופה, בהרבה מקרים זה יספיק .

3. מפרשית , שיטה מסוכנת , צריך להכיר טוב את הנהג, ואת הרכב , וגם לא מעט נסיון כדי לא לעשות תאונה , לכן לא כדאי ללמוד אותה בהתכתבות , בגדול מדובר על אדם שנתלה על הרכב מבחוץ כדי להצמיד גלגל לקרקע .

4. מרמים קצת את הגלגל שבאוויר , שמים מתחתיו סלע , ומורידים עליו את הגלגל, עכשיו לשני הצדדים יש התנגדות ויש התקדמות.

5. עוד שיטה שלא כדאי לנסות בלי נסיון , הברקס , אם נלחץ על הברקס תהייה התנגדות לגלגל שבאוויר ,והשני יקבל כוח , צריך הרבה רגש ,רבים וטובים ומקצוענים שברו ככה מגוון מכלולים כשהנפוץ בהם הוא גל ההניע .

 

דוגמא להצלבה בחסות discoTD5

 

attachment.php?attachmentid=138224&d=1229147024

 

בכל מקרה לכל בעיה בשטח יש פתרון נכון לה, תחשבו טכנית לפני שאתם עושים משהו ,בשטח יש מליון משתנים לפעמים מה שנכון בעליה אחת שונה לגמרי בעליה שאחריה , ותמיד עדיף לבקש עזרה מאשר לעשות תאונה .

נשוי לשתי חיפושיות 74 1300 האחת ידנית השניה חצי אוטומטית כבר לא חצי אוט' :twisted:.

וגם לסובארו בראט (טנדר ) 81 4X4.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם התחלנו בנעילות נמשיך בעוד סוג של נעילה הקיימת ברכבי שטח - לוקרים:

 

לוקרים

הלוקרים הם נועלי ציריה ונמצאים בטבורי הגלגלים בציר בעל ההנעה הבלתי קבועה (כלומר, הציר שבמצב 2X4 לא מקבל כח מהמנוע). מטרת הלוקר היא למען האמת לנתק את הציריה ולא לנעול, במצב 2X4 יש ציר אחד שלא מקבל כח מהמנוע אולם למרות זאת בעת נסיעה סיבוב הגלגלים גורם לסיבוב הציריות שמסובבות את הדיפרנציאל המנותק שמסובב את הטרנפר על ריק. ע"מ למנוע בלאי לרכיבים האלה מסיבוב על ריק נבנה הלוקר המנתק את הציריה מבית המיסבים וכך רק ציר בתי הגלגל מסתובב ללא כל מערכת ההינע. בעת מעבר לנסיעה ב4X4 יש לנעול את הלוקרים בנוסף לשילוב הטרנספר ל4X4 ע"מ שהכח יגיע לגלגלים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יאללה נתחיל .

 

הצלבה:

אחרי שהבנו שיש חלוקת כוח בין הגלגלים תדמיינו מצב שגלגל שמאלי קידמי מונח לו על סלע וגם ימני אחורי מונח על אחד כזה.

אבל שני הנגדיים באוויר , נוצר מצב ששני אלה שבאוויר מקבלים את כל הכוח ולא עושים איתו כלום .

אם הרכב ניחן בנעילה רוחבית אחת לפחות , אתם בחוץ ברגע , מוצאים לניוטרל נותנים לגלגלים לעצור , נועלים יוצאים ,משחררים נעילה וממשיכים בדרך .

 

 

הצלבה.

(התמונה מנחל פרצים עליון)

Picture 1142.jpg

www.car-pad.co.il - טיפים, חדשות, השקות, מבחנים, ועוד. על מכוניות. רק על מכוניות. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זווית גישה:

הזווית בה פוגש החלק הקידמי ביותר של הרכב במכשול. הזווית נמדדת מהנקודה הקדמית ביותר של הצמיג למקודה הבולטת ביותר של הרכב.(ברוב המקרים זה הפגוש). תמונה 1

זווית נטישה:

הזווית בה פוגש החלק האחורי ביותר של הרכב את הקרקע. הזווית נמדדת מהחלק האחורי ביותר של הצמיד לחלק האחורי ביותר של הרכב. (ברוב המקרים הפגוש או וו הגרירה). תמונה 2

זווית גישה.jpg

זווית נטישה.jpg

ארז רונן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה עושים במקרה כזה (זווית נטישה) שהחלק האחורי פוגש את הרצפה? במקרה כמו בתמונה.

שורטים את כל החלק האחורי?

אני לא נוסע שאני לא בפוקוס

0-100 12.5'

Ford Focus HatchBack 02' 1.6

Nissan Sunny 93' 1600cc R.I.P

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה עושים במקרה כזה (זווית נטישה) שהחלק האחורי פוגש את הרצפה? במקרה כמו בתמונה.

שורטים את כל החלק האחורי?

לא, לא שורטים חס וחלילה, פשוט תולשים...

ניתן להכניס אבנים מתחת לגלגלים האחוריים כדי להגביה אותו וכך להתקדם עד שהזווית מתיישרת.

אופציה אחרת זה לחפש נתיב חילופי.

זו בדרך כלל הבעיה ברכבי 4X4 נמוכים בעלי סרח גדול מלפנים ומאחור. לומדים לחיות עם זה לטוב ולרע.

ארז רונן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז הגבהה לרכב 4X4 היא בעצם דבר חיוני.(?)

אין זה משמע כי הרכב יתהפך בקלות?

אני לא נוסע שאני לא בפוקוס

0-100 12.5'

Ford Focus HatchBack 02' 1.6

Nissan Sunny 93' 1600cc R.I.P

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז הגבהה לרכב 4X4 היא בעצם דבר חיוני.(?)

אין זה משמע כי הרכב יתהפך בקלות?

רכב לא מתהפך בקלות ואפילו אם הרמנו לו את מרכז הכובד. ברור שאם אתה נוהג לעשות דריפטים עם רכב ה 4X4 שלך, מין הסתם כדאי שתפסיק. בשטח הגבהת הרכב יכולה להיות ההבדל בין טיול מוצלח לבין נזק בלתי הפיך. אומנם לרכבי 4X4 קלים ההגבהה היא לא יותר מאשר 4-4.5 ס"מ (הגבהה מעבר לזה תגרום נזק לציריות) אבל זה, בנוסף לנהיגה זהירה ואחראית פשוט עושה את העבודה.

ארז רונן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הסיבה העיקרית להגבהת רכב שטח היא לאפשר להכניס צמיגים גדולים יותר.

 

אבל כמובן שהגבה גם משפרת את הזויות המדוברות.

 

עוד דבר, ברכבי שטח אמיתיים, הפגושים והגחון עשויים ברזל , ככה שמפגש כמו בתמונות לא יגרום שום נזק.

 

 

אלכס.

דרושים מסגרים עם ניסיון בCO2

מחפש כנפונים לטנדר מאזדה 2003-2007

מחפשים מסגר? חפשו בפייסבוק: http://www.facebook.com/profile.php?id=100002187529747&sk=wall#!/profile.php?id=100002187529747&sk=wall

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הסיבה העיקרית להגבהת רכב שטח היא לאפשר להכניס צמיגים גדולים יותר.

 

אבל כמובן שהגבה גם משפרת את הזויות המדוברות.

 

עוד דבר, ברכבי שטח אמיתיים, הפגושים והגחון עשויים ברזל , ככה שמפגש כמו בתמונות לא יגרום שום נזק.

 

 

אלכס.

ממש לא מדוייק. המידות היחידות החוקיות המאושרות ע"י יצרן הרכב נקבעות לפי גובה הרכב המקורי. במידה ולפי הוראות היצרן המידה הגבוהה ביותר שהרכב שלך יכול לנעול היא לדוגמא: 205/70/15 גם אם תגביה את הרכב בחצי מטר עדיין אתה לא רשאי להגדיל את המידה.

גם ברכבים שהפגושים עשויים ברזל זוויות הגישה והנטישה מהווים בעיה לא פשוטה שמצריכה נסיון כדי להתמודד איתה. מי מאיתנו לא נתקל במגנום חייתי שמתחפר באדמה כשוו הגרירה שלו משמש כמחרשה לחריש עמוק ואין יוצא ואין בא? יצא לי גם לראות מגני גחון העשויים אלומיניום 6 מ"מ קרועים לגזרים משן סלע בולט. גם בטיטניק שהייתה בנויה מפלדה נפער חור מסלע שחדר לגחונה.

מה שאני מנסה להגיד זה שכשאין שכל בקודקוד גם פלדה לא תעזור.

ארז רונן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פויקה

הפויקה הינו אביזר הכרחי ראשון במעלה בטיולי שטח.

הפויקה הינו סיר ברזל יצוק הנועד לשמש ככלי בישול בתנאי שטח.

הפויקה מתאים לבישולי שטח מאחר שהוא מפזר את אנרגיית החום הגדולה אותה הוא סופג באופן שווה לכל חלקיו, תכונה שהופכת אותו למתאים לבישול על גבי מדורה. התבשיל אותו נהוג להכין בסיר זה - מעין נזיד בשרי או צמחוני, נקרא במקור "פויקהקוס", אך בארץ נהוג לכנות גם אותו פשוט "פויקה", כשם הסיר בו הוא מתבשל.

ארז רונן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מטרת הלוקר היא למען האמת לנתק את הציריה ולא לנעול, במצב 2X4 יש ציר אחד שלא מקבל כח מהמנוע אולם למרות זאת בעת נסיעה סיבוב הגלגלים גורם לסיבוב הציריות שמסובבות את הדיפרנציאל המנותק שמסובב את הטרנפר על ריק. ע"מ למנוע בלאי לרכיבים האלה מסיבוב על ריק נבנה הלוקר המנתק את הציריה מבית המיסבים וכך רק ציר בתי הגלגל מסתובב ללא כל מערכת ההינע.

 

האם כפועל יוצא של ההסבר הנ"ל יש גם חסכון בצריכת הדלק של הרכב בכביש (כאשר הלוקרים מנותקים)?

אם כן, האם זה מורגש או זניח?

מחפש חלפים יעודיים לאימפרצה סטיישן ניו אייג'.

אשמח לדעת אם מישהוא מכיר אחת בפירוקיה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה עושים במקרה כזה (זווית נטישה) שהחלק האחורי פוגש את הרצפה? במקרה כמו בתמונה.

שורטים את כל החלק האחורי?

 

קונים ג'ימני :)

לדבר הזה יש זוית נטישה מטורפת בגלל שהמרכב כמעט באורך של הבסיס גלגלים.

הזוית גישה הייתה דפוקה בגלל שהאוטו הגיע מהחברה עם פגוש מאוד נמוך, עכשיו היא כבר בסדר.

אור מעבר לדלת, שירותי פריצה לבית ולרכב 24/7

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5615 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...