Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

איזה הילוך בעליה? כמה שמן למלא?


chatul
שימו לב! השרשור הזה בן 4131 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום אנשים יקרים

יש לי סוזוקי גראנד ויטרה שנת 2000 מנוע 1600 232000 ק"מ

 

כמה שמן מומלץ למלא במנוע? עד הגבול העליון של המדיד או פחות? אם פחות אז כמה פחות? (שמעתי פעם שמעל הגבול העליון זה יכול ליצור לחץ גבוה במנוע ולהזיק. זה נכון? איזה נזק?)

 

בגיר ידני איך נכון להשתמש בהילוכים בעליות רציניות? האם בהילוך נמוך , מעט גז, עם סיבובים גבוהים (בין 3500 ל 4000 סל"ד) או הילוך גבוה עם חצי דוושת גז לחוצה וסיבובים יותר נמוכים 3000 סל"ד ומעט מתחת אפילו? מה ההשלכות של כל שיטה? [בכלל כמה סל"ד אוטו כמו שלי אוהב בעליות וכמה במישור]

בעליות לירושלים תמיד אני בהתלבטות האם להעביר לשלישי ואז האוטו קצת צועק או לעשות את זה ברביעי ואז דוושת הגז לא כל כך מגיבה.

 

תודה רבה מראש

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כמה שמן מומלץ למלא במנוע?

כמו שכתוב בספר הרכב. אם לא כתוב - עד סימן "MAX", כלומר עליון, במדיד. לא יותר.

 

שמעתי פעם שמעל הגבול העליון זה יכול ליצור לחץ גבוה במנוע ולהזיק. זה נכון? איזה נזק?

נכון. יכול להזיק לאטמים ואולי לעוד דברים, תלוי בדגם.

 

בגיר ידני איך נכון להשתמש בהילוכים בעליות רציניות?

בהכללה:

אם אתה רוצה לחסוך בדלק ובבלאי, תיסע בהילוך גבוה ככל האפשר, בלי שהמנוע "נחנק", כלומר שדוושת הגז לא לחוצה עד הסוף.

אם אתה רוצה ביצועים מירביים, תיסע בהילוך נמוך ככל האפשר.

 

דני

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בעליה תמשוך יותר, לפניי העליה תנסה לצבור כמה שיותר מהירות.

יש למשל עליה לכיוון אחת מהשכונות בבאר שבע,

לפעמים אני תופס גל ירוק, ואז אני עולה את העליה בכיף בהילוך 5 והאוטו סוחב יפה במהירות המותרת בלי להתלונן.

כשאני בלי גל ירוק, ויש שם שיפוע יחסית רציני ועליה מתמשכת, אני יכול למשוך הילוך 3 גם עד 50-55 קמ"ש, למרות שבמישור במהירות כזאת אני יכול לשייט בכיף בהילוך 4 ואפילו בהילוך 5.

בעבר: Hyundai Getz Fun GLX 1.4 Automatic | Renault Clio MK3 1.2 Manual | Fiat 500 Pop 1.2 Manual | Mazda 3 Sport 2.0 Automatic | Seat Arona FR 1.0TSI DSG7 | Toyota Corolla Hybrid Limited

בהווה:  Tesla Model 3 Highland SR | Mitsubishi Space Star Supreme

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מפלס השמן: מומלץ למלא קצת מתחת לקו העליון. ההבדל בין קו המינימום למקסימום יכול להיות חצי ליטר ויותר, ולכן מומלץ למלא לכיוון המקסימום ליתר בטחון, למשל במקרים של אכילת שמן קלה (וכל רכב אוכל קצת שמן).

 

לא מומלץ למלא מעל לקו המקסימום (אפילו שקצת מעל הקו זה בדרך כלל לא מסוכן) כי כך נוצר לחץ גבוה במערכת שגורם יותר נזק מאשר חוסר בשמן. הדבר יכול לפרוץ אטמים, להעלות את לחץ העוקה, לגרום לגל הארכובה "לבחוש" בשמן ולהקציף אותו וכן לבעיות נוספות.

 

בחירת ההילוך: בנסיעה רגילה מושכים הילוכים בדרך כלל עד שיא המומנט. בנסיעה תחת עומס, כמו בעליה, מושכים הילוכים עד שיא ההספק. כמו כן, במקומות בהם נדרשת שליטה גבוהה יותר ברכב, יש להישאר בהילוך שבו השיוט במהירות קבועה מושג בלחץ של רבע-שליש ממהלך דוושת הגז.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

בחירת ההילוך: בנסיעה רגילה מושכים הילוכים בדרך כלל עד שיא המומנט.

 

זה לא ממש מדוייק, למשל היום יש לא מעט מנועים עם שיא המומנט ב 1500-1600 סל"ד.

 

אם תעביר הילוך בסל"ד זה - בהילוך הבא המנוע יסתובב באיזור 1000 סל"ד ולרכב לא תהיה שום יכולת תאוצה.

 

ומצד שני - יש מנועים עם שיא המומנט ב 5000 סל"ד (למשל בטויטה קורולה שיא המומנט ב 5200) וברור שבנהיגה רגילה לא משוכים לסל"ד זה.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני חושב שכל הענין של "שיא הספק" ו"שיא מומנט" כבר לא כל כך מתאים למכוניות חדשות, בגלל שתי סיבות:

א. כמו שאמר בוקי - במנועים חדשים (מוגדשים) אין בכלל שיא מומנט, אלא מומנט קבוע ברוב טווח הפעולה של המנוע. בחלק מהמנועים האלו גם ההספק קבוע בטווח רחב למדי (לקראת סוף הסל"ד).

ב. מנועים היום הם הרבה יותר חזקים מבעבר, ולכן בנסיעה רגילה אין שום צורך בהספק או המומנט המירבי של המנוע, ולכן אין חשיבות לנקודה שבה הם נמצאים.

 

לכן, לדעתי, מי שרוצה לנסוע נסיעה חסכונית ולא לשבור שיאי מהירות או תאוצה, צריך להעביר הילוכים מוקדם ככל האפשר, ולנצל רק את ההספק הדרוש מהמנוע - לא את ההספק המירבי.

 

ומי שרוצה ביצועים מירביים - להיפך.

 

דני

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • שבועיים מאוחר יותר ...

אתם יכולים להסביר בבקשה מה זה "שיא המומנט"ו"שיא ההספק" ואיך יודעים מתי אני שם?

 

אתם טוענים שבשביל חיסכון להעביר כמה שיותר מוקדם.

זה יכול לגרום לכך שצריך בעלייה ללחוץ כחצי עד שלושת רבעי דוושת דלק. האם זה באמת יותר חסכוני?

האם הלחיצה על הדוושה לא אומרת שאני משחרר יותר דלק למנוע?

אולי דווקא הנסיעה בטורים גבוהים עם מעט דוושה היא היותר חסכונית

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כשאני בלי גל ירוק, ויש שם שיפוע יחסית רציני ועליה מתמשכת, אני יכול למשוך הילוך 3 גם עד 50-55 קמ"ש, למרות שבמישור במהירות כזאת אני יכול לשייט בכיף בהילוך 4 ואפילו בהילוך 5.

הילוך 3 הוא ההילוך המתאים ברוב הרכבים למהירות שציינת אפילו במישור ועל אחת כמה וכמה בעלייה.

 

כשאתה משייט בהילוך 5 במהירות 50-55 אתה לא חוסך דלק אלא ההפך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הילוך 3 הוא ההילוך המתאים ברוב הרכבים למהירות שציינת אפילו במישור ועל אחת כמה וכמה בעלייה.

 

כשאתה משייט בהילוך 5 במהירות 50-55 אתה לא חוסך דלק אלא ההפך.

בעליה כן, אמרתי את זה גם כן.

אבל במישור בשביל מה הילוך 3? סתם עושה מלא רעש ובולע דלק, עדיף לנסוע אצלי על הילוך 4/5.

אחריי הכול הרכב הזה אצלי 7 חודשים ואני מכיר אותו כנראה יותר טוב.

בעבר: Hyundai Getz Fun GLX 1.4 Automatic | Renault Clio MK3 1.2 Manual | Fiat 500 Pop 1.2 Manual | Mazda 3 Sport 2.0 Automatic | Seat Arona FR 1.0TSI DSG7 | Toyota Corolla Hybrid Limited

בהווה:  Tesla Model 3 Highland SR | Mitsubishi Space Star Supreme

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מנועים היום הם הרבה יותר חזקים מבעבר, ולכן בנסיעה רגילה אין שום צורך בהספק או המומנט המירבי של המנוע, ולכן אין חשיבות לנקודה שבה הם נמצאים. לכן, לדעתי, מי שרוצה לנסוע נסיעה חסכונית ולא לשבור שיאי מהירות או תאוצה, צריך להעביר הילוכים מוקדם ככל האפשר, ולנצל רק את ההספק הדרוש מהמנוע - לא את ההספק המירבי.

 

בסך הכל אני מסכים אבל יש לזכור דבר אחד והוא שבנהיגה של יום יום אנו גם לוחצים על דוושת הדלק בעדינות ולכן כדי להשיג מספיק מומנט צריך להגיע לטווח סל"ד גבוה יותר ממה שנדמה על בסיס נתוני המנוע (המושגים כזכור בנהיגה במצערת פתוחה לחלוטין). העברת הילוכים מוקדמת מדי אינה מועילה אלא להיפך.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

העברת הילוכים מוקדמת מדי אינה מועילה אלא להיפך.

 

תיבות הילוכים רובוטיות חד או דו מצמדיות מעבירות הילוכים מוקדם מאד במצב של חיסכון (לחיצה חלשה על הדוושה), ושומרות על סל"ד נמוך מאוד (1500-2000).

 

שוב אני אומר: דברים שהיו נכונים פעם, בימי המאיידים וההצתה המכאנית, אינם נכונים היום או אפילו לפני 20 שנה, עם הצתה והזרקה ממוחשבות. גם המגדש שיש היום ללא מעט מכוניות משנה את התמונה.

 

דני

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתם יכולים להסביר בבקשה מה זה "שיא המומנט"ו"שיא ההספק" ואיך יודעים מתי אני שם?

 

למנוע יש שתי תכונות שקשורת לכוח: מומנט (פיתול) והספק. בהילוך נתון, שיא המומנט יתן (בדרך כלל) את שיא התאוצה. אבל בכל מקרה שיא ההספק יתן תמיד הכי הרבה כוח (ולכן תאוצה).

 

במנועים ישנים, עקומות המומנט וההספק נראו בדרך כלל כך:

 

torque_power_curve_zonda_f.jpg

 

הסבר: הקו האדום הוא קו המומנט, ויש לו שיא הדרגתי בערך במחצית הסל"ד - 4000 פחות או יותר. הקו השחור הוא קו ההספק, ויש לו שיא ברור קצת לפני שיא הסל"ד - "הקו האדום" על המחוג, 6000 במקרה זה.

 

 

 

אבל במנועים חדישים יותר (ומוגדשים יותר :wink: ) זה נראה בערך כך:

 

Power-Curve.jpg

 

כאן יש שני גרפים מקבילים, אז נתעלם מהקוים השחורים לגמרי. הקו האדום השטוח יותר הוא קו המומנט, והוא פחות או יותר קבוע ברוב תחום הפעולה של המנוע - מ-3000 ועד 6000 בערך. הקו האדום העולה הוא קו ההספק, והוא עולה פחות או יותר ככל שעולה הסל"ד, אבל פחות בחדות מהמנוע שאינו מוגדש. כמו כן אין לו שיא ברור, אלא איזור רחב יותר לקראת סוף הסל"ד שבו ההספק הוא בערך בערכו המירבי. יש מנועים מוגדשים שבהם עקומת ההספק עוד יותר שטוחה.

 

לכן, אי אפשר לקחת המלצות שנכתבו למנוע שמתנהג כמו בגרף הראשון, ולהשליך אותן על מנוע שמתנהג כמו בגרף השני.

 

דני

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4131 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...