Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

התאונה הנוראית בטבריה


יוסי פרנקוס
שימו לב! השרשור הזה בן 3346 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

כדאי להעיף את הסרטון הזה ומהר, הוא ממש מטומטם ומסוכן !

 

אכן, סרטון לא מבריק במיוחד. נורא קל לדמות את הסיטואציות האלה כשמנקים לך את הכביש מרכבים נוספים ומשאירים רק שניים של צוותי הצילום, מלבדך. העיצה היחידה שמועילה בו היא לא לכבות את המנוע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 410
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

בתיאוריה של משרד התחבורה הובהר כי נסיעה על שטחים בעלי מקדמי חיכוך שונים עלולים לגרום לאיבוד שליטה על הרכב.

אני הייתי מוריד הילוך ומשתפשף בעצמים בשביל להוריד את המהירות, ובסוף על מהירות של כ-30 קמ"ש בלם יד הדרגתי.

אני מצטער אבל אלוהים לא ישמור אותי, עדיף לנסות משהו שיש עליו מחלוקת מאשר לא לעשות כלום ולאבד שליטה כללית על הרכב.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קודם כל יהי זכרה של המשפחה ברוך. אסון נוראי. מעבר לזה אני לא רוצה להיכנס לסיבות לתאונה הנוראית הזאת ולזריקת ההאשמות. גם אחרי החקירה לא בטוח שנדע באמת מה קרה.

 

 

קראתי את ההודעה הזו וזה גרם לי לחשוב, נראה לי שהמסקנות פה לא מדויקות.

 

 

 

 

לפי מה שאתה טוען שהרכב יאיץ למרות הבלמים כי השיפוע חזק לו מדי, אז מיצובישי גרנדיס לא אמור ליהיות מסוגל לחנות בשיפוע של 12 מעלות עם צמיגים סיניים, או לפחות ליהיות גבולי - כלומר בן אדם נשען על האוטו והוא מתחיל להתגלגל למטה עם הגלגלים האחוריים נעולים. לא נשמע הגיוני.

 

עשיתי חישוב של כוח הבלימה שהגלגלים האחוריים יכולים לייצר. לקחתי נתוני גובה מרכז כובד וחלוקת משקל של מיניואנים של קרייזלר, כי משום מה יש את המידע הזה לגבם באינטרנט. משקל לקחתי של גרנדיס והוספתי כמה מאות קילו של נוסעים (2100 קילו בערך). מסתבר שגם עם לוקחים את השפעת השיפוע יש משהו כמו 800 קילו על הגלגלים האחוריים (קח בחשבון שמדובר ברכב ארוך ומלא אנשים ששוקלים הרבה ולוקחים את מרכז הכובד אחורה, יכול ליהיות שהרכב אפילו היה קרוב ל50:50).

 

אם מקדם החיכוך הוא אכן 0.75, כוח הבלימה שמתקבל הוא 800XgX0.75=בערך 6100 ניוטון. כוח הכובד שפועל על המכונית זה המשקלXgXסינוס(12)= 4400 ניוטון בערך. כלומר נשאר לרכב רזרבה של 1700 ניוטון לבלום, זה לא מעט.

 

אם אתה מכניס את האוויר (לקחתי שוב מקדם גרר ושטח קדמי ממיניואן קרייזלר) אתה מקבל שב-100 קמ"ש כוח הבלימה שמתווסף הוא בערך 500 ניוטון (כוח שאדם במשקל 50 קילו מפעיל על הרצפה בערך, רק להמחשה לאלה שלא מתעסקים בניוטונים). זה חישוב גס שלא מתייחס לעוד מיליון דברים אבל אם בלם היד היה במצב שהוא מסוגל לנעול גלגלים הרכב היה אמור ליהיות מסוגל להאיט ולעצור בקצב איטי.

 

ברור שכל זה לא רלוונטי עם הרפידות של בלם היד והדיסקים האחוריים לא מסוגלים לספק חיכוך שיגרום לנעילת הגלגל.

 

לא מכיר את הספר, אבל אני לא רואה שום התייחסות למהירות בנוסחא f = mu * N

כביש עם מים עומדים זה סיפור אחר לגמרי.

 

לא עשיתי בלגן עם היחידות פשוט לא הסברתי את עצמי טוב, היחידות היו אחרי חישוב, כי לא ביצעתי חישובים מדוייקים אלא הערכות. 0.75g התייחס לגבול תאוצה ללא החלקה במישור. וה-0.2g התייחס לתאוצה המקסימלית ללא החלקה מבלימת הגלגלים האחוריים במידרון והנתון הזה הוא הערכה גסה. אפשר להשוות תאוצה של כוח בלימה עם תאוצה של כוח כבידה כי שניהם משפיעים על אותה מסה ולכן אפשר לצמצם את המסה ובמקום כוחות מקבלים תאוצות.

בלי קשר יש לך שגיאה בחישוב או שלא הסברת נכון. כוח שהגלגלים האחוריים יכול להפעיל יהיה 800*g*cos a*0.75. בנוסף שכחת לקחת בחשבון שכשהרכב מאט או אפילו רק מנסה, הבלימה על הגלגלים האחוריים גורמת להעברת משקל קדימה, כך שהמשוואה לעיל נכונה רק לרכב חונה. ובכל אופן שיפוע של 12 מעלות הוא הרבה יותר חד ממה שזה נשמע. למרות שאני חושב שזה כן עומד בתקן.

את ההתנגדות האווירית כמו כן התנגדות גלגול הזנחתי.

 

בקשר לבלימות המקוטעות ההשערה שלי שזה יכול להיות עדיף כי זה גורם לסירקולציה של נוזל הבלימה. אני לא מלציח לחשוב על שום סיבה אחרת.

 

 

misterb, אני לא מבין איך מה שאתה אומר שונה ממה שאני אמרתי. לגבי נעילת גלגלים במהירות גבוהה ראה משפט ראשון בהודעה הזאת. לא אמור להיות הבדל בכוח הנדרש לכך במהירויות שונות, להוציא עמידה כי אז אין העברת משקל קדימה.

1995 Mitsubishi Colt

2004 Mazda MX-5

2012 Toyota GT86

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אף לא אחד מכם שם דעתו על כך שמעקה הבטיחות נפרץ ולא עשה את תפקידו במיוחד למקרים כאלה .

מוות מיותר .עצוב...

 

מעקה הבטיחות לא נפרץ , הרכב טיפס מעליו , בנוגע לגדר הבטיחות , היא בצד הנגדי של הכביש , במרחק של כמה מטרים טובים ומיועדת למניעת נפילה של הולכי רגל בטיילת , בטח ובטח לא רכב ששועט במהירות של כמאה קמ"ש לעברו.

כשאתם מחפשים את המקומות המעניינים באמת!

👈 היסטוריה על המפה | :wave: פרוייקט טיגארט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא קראת כל מה שכתבתי כנראה.. אחרת לא היית ממשיך עם הטענה שהשיפוע הוא 12 מעלות כשהראיתי לך בבירור שהוא 3.5% שהם 2 מעלות. אתה יכול לראות בגרף אפילו בחלק השני שהוא תלול יותר מדובר על הפרש גובה של 150 מטר על 4 ק"מ כביש, שזה בערך 3.5% כמו שאמרתי. בכל מקרה שיפוע מרבי תקני לכביש שהמהירות המותרת בו היא 70 קמ"ש - זה 8% שהם כ-4.5 מעלות.

 

כתבת גם שהבלמים האחוריים לא יעבדו ממילא אם הקדמיים הלכו וזה לא נכון ברוב המקרים כי רוב העומס והחום הולך לקדמיים בגלל חלוקת עוצמת הבלימה והמשקל.

Tesla model Y RWD

Mazda Miata NC1 2008

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא אמרתי בשום מקום מה היה השיפוע שם, תקרא שוב.

לגבי הבלמים תקרא שוב. כי מה שאתה טוען שאמרתי בכלל לא קשור למה שאמרתי.

1995 Mitsubishi Colt

2004 Mazda MX-5

2012 Toyota GT86

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

12 מעלות זה שיפוע מטורף כך שרכב משפחתי, המנסה לעלות את השיפוע, עם גיר 4 הילוכים, לא יצליח להאיץ בו בהילוך שני ולכן יתקע על 50 קמ"ש. אני לא מכיר שיפועים כאלה בכבישים מהירים.

 

אם השיפוע היה 3.5% הוא מייצר על הגרנדיס כוח של כ 70 קילו של תאוצה (700 ניוטון). מכיוון שחושב פה בשרשור שהתנגדות האוויר תייצר כוח נגדי של 50 קילו, ומכיוון שבלימת מנוע תייצר עוד 20 קילו לפחות, הרי שהגענו למצב בו הרכב אינו מאיט אך גם אינו מגביר מהירות. (70 קילו להגברת מהירות אך גם 70 קילו להאטת מהירות).

 

סביר שהמשקל על החלק האחורי, גם בשיפוע של כמה מעלות, וגם תחת העברת משקל בבלימה קלה, הוא עדיין לפחות 30% ממשקל הרכב.

 

רוב הבלימה מיוצרת בדסקים הקדמיים, אך הם גם גדולים משמעותית ולפעמים מחוררים לצרכי קירור עדיף, כך שלא ברור איזה בלם מתחמם קודם.

 

נסיון להאיט בעדינות עם בלם היד ימשך זמן רב במהלכו תתחמם הרפידה האחורית מאוד, שהרי היא לא מתוכננת לשאת לבדה את בלימת הרכב כולו, ודאי לא בירידה ארוכה. בלימה ממש עדינה תימשך לנצח (הרכב לא יגביר מהירות אך גם לא יאיט). עדיף לבלום קצת יותר חזק ולקצר את משך הבלימה לשניות בודדות.

 

נסיון להכניס לרוורס יכול להיות מעניין, הייתי פעם בטנדר שעשה את זה והמנוע לא נכבה אלא נשמע צרחת צמיגים תוך האטה חזקה. ברכב הנעה קדמית יש מצב שהצמיגים לא יחליקו בכזאת קלות ואז הרכב דווקא יכבה.

עוד דבר שלא נאמר וכנראה בלתי אפשרי, אך עשוי לבלום את הגלגלים הקדמיים- הכנסה לפארקינג.

 

לגבי הנסיון להימנע מאיבוד שליטה-

אם האלטרנטיבה היא לעוף מהכביש בצורה לא מתוכננת, אני מעדיף להכנס לסחרור יזום במקום בו אני בוחר. למשל באזור בו הכביש ישר או שיש עיקול קל שכיוונו כזה שהוא זורק אותי לכיוון ההר ולא התהום. מהסחרור הרכב יעצר מייד.

 

לגבי מה ש ceyal כתב על הבעיה בגרנדיס שלו:

"צלחות הבילום מתעוותות בצורה קבועה כל בערך 15K ק"מ וצריך לחרוט/להחליף. כמו כן בבלימות חזקות חוזרות ונשנות בפרק זמן קצר, הבלמים מתחממים והאוטו מתחיל לרעוד."

נשמע לי שאולי עלינו על הגורם לתאונה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתה מתעקש אז בוא נקרא שוב :

 

"* שימוש בבלם היד אפשרי במידה והבלמים האחוריים מתפקדים. אאל"ט האפשרות היחידה שהבלמים האחוריים לא יעבדו דרך הבלם שרות, אבל כן דרך הבלם יד זה אם הבעיה נעוצה בנוזל הבלימה. שכן הבלם היד מפעיל את הבלמים האחוריים דרך כבל פלדה ולא דרך לחץ נוזל הבלמים."

 

המשפט המודגש פשוט שגוי. כי המצב הנפוץ הוא שהקדמיים מתחממים ולא בולמים בעוד האחוריים עדיין כשירים יחסית.

כשאתה בולם עם הדוושה רוב העוצמה מהמשאבה מופנית לקדמיים, שלא בולמים. לכן הפעלה של בלם היד מועילה כי היא מפעילה אותם במלוא היכולת שלהם.

 

"* למרות הנאמר לעיל שימוש בבלם היד הוא לא אפקטיבי בכל מהירות ומסוכן במהירות גבוהה. ברכב הממוצע המשקל על הגלגלים האחוריים הוא כ-40% ברכבי סדאן וכ-30% ברכבי האצבקים, דיינו בהינתן מקדם חיכוך של הצמיג הסיני הממוצע 0.75g ובשיקלול העברת המשקל קדימה בבלימה, כוח הבלימה במקסימלי לפני נעילת גלגלים אחוריים עומד על כ-0.2g. בירידה של יותר מ-12 מעלות, התאוצה ע"י כוח הכבידה גדולה יותר מ-0.2g."

 

את כל החישובים שלך אתה עורך על בסיס ההנחה שהשיפוע גדול מ-12 מעלות, מאיפה המספר הזה ? שיפוע תקני לא עולה על 9% או 5 מעלות, אז מאיפה הבאת את זה ?

במסמך הזה (המעניין בלי קשר - מחקרים בקשר לקביעת המהירות המירבית בכבישים), תוכל לראות בעמוד 17 את השיפוע המירבי המותר ב-% בתלות במהירות המירבית בקטע הכביש :

http://www.news1.co.il/uploadFiles/678402125835419.pdf

 

ומנסיון אישי אני יכול להגיד לך שבלמתי בלי שום בעיה מ-140 קמ"ש רק ע"י בלם יד בירידה של האוניברסיטה לנשר, שהיא 8-9% שיפוע, המקסימלי המותר בכביש בארץ, כמובן שבעדינות והדרגתיות וזה לקח הרבה זמן יחסית, אבל זה בהחלט עצר ועבד יותר טוב מכל פתרון אחר שהוצע פה.

אני מוכן לצלם את זה בוידאו אם אתה מפקפק..

Tesla model Y RWD

Mazda Miata NC1 2008

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נסיון להכניס לרוורס יכול להיות מעניין, הייתי פעם בטנדר שעשה את זה והמנוע לא נכבה אלא נשמע צרחת צמיגים תוך האטה חזקה. ברכב הנעה קדמית יש מצב שהצמיגים לא יחליקו בכזאת קלות ואז הרכב דווקא יכבה.

עוד דבר שלא נאמר וכנראה בלתי אפשרי, אך עשוי לבלום את הגלגלים הקדמיים- הכנסה לפארקינג.

 

 

לא ניתן לבלום ע"י שילוב לרוורס.

בגיר ידני לא תוכל לשלב לרוורס, בטח שבמהירות כזאת.

בגיר אוטומטי גם כן יש מנגנון המונע את השילוב לרוורס. תוכל להעביר פיזית למצב R אבל המנגנון בעצם יעביר את הרכב ל-N.

 

הדבר נבדק בייסודיות ב"מכסחי המיתוסים" המשודרת בערוץ דיסקברי. המיתוס שניתן לבלום רכב ע"י שילוב לרוורס נופץ.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תאונה מחרידה. אין מילים על הזעזוע.

ובקשר לענין, המשטרה טוענת שהרפידות שחוקות. מישהו חשב על כך שהאוטו עלה כליל בלהבות? מישהו שם חשב מה החום הזה (מעל 600 מעלות לפני שהאוטו עלה השמיימה בלהבות. רק מהבלימה והחיכוך עם הכביש והסלעים) עושה לתרכובת של הרפידות (הבשר) מישהו יודע? להערכתי הלא מקצועית בעליל זה יכול בקלות להמיס אותה טוטלית עד המתכת.

 

(ה"בשר" הוא סגסוגת של מתכות מעורבות בחומרים נוספים, מה שמחזיק אותה זה פלטת מתכת יצוקה שעמידה בחום גבוה יותר).

 

ובאמת, בירידות האלו בקלות אפשר לשרוף בלמים. ממש לאחרונה הייתי שם וצ'יק צ'אק הרחתי את הבלמים, (לא אני נהגתי) מיד הוריתי לנהג לשנות את סגנון הנהיגה שלו, לרגוע יותר, שימוש בהילוכים (ידני) להאטה, לחיצות קצרות וחזקות על הבלמים, ("נשיכות") וב"ה עברנו שם בשלום. אם הוא היה אומר לי שהוא מרגיש ירידה בכח הבלימה, הייתי עוצר אותו בכח בצד ומזמין גרר.

 

[אפרופו הסבר למה עדיף בלימות חזקות וקצרות מאשר בלימות ארוכות וחלשות. א. אין שום דימיון וקשר לשיוט בגז רגוע שעדיף מלחיצות על הגז, כמו שמישהו כתב כאן. קשקוש מוחלט.

הבלימה מושגת על ידי חיכוך של הרפידה בדיסק. חיכוך ממושך יוצר חום. חום גבוה מידי גורם לכשל גם בנוזל הבלימה שמאבד מתכונותיו כשהוא רותח, (ואגב, זה ההבדלים בין דוט3 לדוט4, טמפ' הרתיחה שלהם) וגם ברפידה והדיסק שכבר לא יוצרים חיכוך מספק כדי לבלום. לכן עדיף לשמור על מהירות יחסית נמוכה, להיעזר בבלימת מנוע והילוך נמוך, ולחיצות קצרות וחזקות על הבלמים. לחיצה קצרה ומשמעותית ("ביס", כמובן לא כזו שתגרום לתאונה פנים אחור) משמעותה בלימה חדה ואפקטיבית, ולעומת זה, כל המכלולים לא הספיקו להתחמם. בבלימה ארוכה, כל זמן שהרפידה נוגעת בדיסק, יש חיכוך. חיכוך=חום. חום רב=ירידה באפקט הבלימה. אם הגענו למצב שהחום גבוה מידי= אין בלמים בכלל.

המטרה היא לנסוע במהירות שמאפשרת שליטה ברכב, ומאפשרת בלימה טובה בשעת הצורך.

צריך להתייחס לזה כאל חשבון בבנק, כשהמשאב שאנו צריכים לשמור עליו ולחסוך בו, הוא החום של הבלמים. לשמור אותו ככל האפשר על נמוך, ושיהיה זמין אם נצטרך אותו באמת. אם מבזבזים אותו, אז בשעת מבחן אבוד לנו. אם חוסכים במשאב הזה ומשתמשים בו בצורה מושכלת, הוא לצידנו בשעת משבר.

אם תטפל קבוע אצל אותו מוסכניק, יגיע השלב שהוא יפסיק לעבוד עליך וסתם יהיה יקרן...
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא מכיר את הספר, אבל אני לא רואה שום התייחסות למהירות בנוסחא f = mu * N

כביש עם מים עומדים זה סיפור אחר לגמרי.

 

לא עשיתי בלגן עם היחידות פשוט לא הסברתי את עצמי טוב, היחידות היו אחרי חישוב, כי לא ביצעתי חישובים מדוייקים אלא הערכות. 0.75g התייחס לגבול תאוצה ללא החלקה במישור. וה-0.2g התייחס לתאוצה המקסימלית ללא החלקה מבלימת הגלגלים האחוריים במידרון והנתון הזה הוא הערכה גסה. אפשר להשוות תאוצה של כוח בלימה עם תאוצה של כוח כבידה כי שניהם משפיעים על אותה מסה ולכן אפשר לצמצם את המסה ובמקום כוחות מקבלים תאוצות.

בלי קשר יש לך שגיאה בחישוב או שלא הסברת נכון. כוח שהגלגלים האחוריים יכול להפעיל יהיה 800*g*cos a*0.75. בנוסף שכחת לקחת בחשבון שכשהרכב מאט או אפילו רק מנסה, הבלימה על הגלגלים האחוריים גורמת להעברת משקל קדימה, כך שהמשוואה לעיל נכונה רק לרכב חונה. ובכל אופן שיפוע של 12 מעלות הוא הרבה יותר חד ממה שזה נשמע. למרות שאני חושב שזה כן עומד בתקן.

את ההתנגדות האווירית כמו כן התנגדות גלגול הזנחתי.

 

בקשר לבלימות המקוטעות ההשערה שלי שזה יכול להיות עדיף כי זה גורם לסירקולציה של נוזל הבלימה. אני לא מלציח לחשוב על שום סיבה אחרת.

 

 

misterb, אני לא מבין איך מה שאתה אומר שונה ממה שאני אמרתי. לגבי נעילת גלגלים במהירות גבוהה ראה משפט ראשון בהודעה הזאת. לא אמור להיות הבדל בכוח הנדרש לכך במהירויות שונות, להוציא עמידה כי אז אין העברת משקל קדימה.

צמיגים לא עובדים לפי החוקים של פיזיקה תיכונית. הנוסחא רלוונטית אולי לחיכוך של גוש פלדה על לוח אלומיניום אבל צמיג בתור חומר וויסקואלסטי לא מציית לחוקים האלה, גם לא כל כך קרוב (בגלל זה אמרתי שהמחשבון אחיזה ההוא ששמתי לינק אליו בהודעה הקודמת מצ'וקמק). צמיג שתפעיל עליו לחץ אנכי כפול לא יתן פי שתיים אחיזה. אלה חוקים שכל צמיג פניאומטי עומד בהם, יותר או פחות. אגב, התופעה נקראת 'רגישות הצמיג לעומס' או Tire Load Sensitivity אם זה מעניין מישהו לקרוא על צמיגים (אותי כן). מצחיק שהמשפט שפותח את ההודעה הזאת גם פותח את הערך של המושג הזה בויקיפדיה (וזה לא בכוונה, כי זו פעם ראשונה שאני נתקל בערך ויקיפדיה הזה. נשבע!).

 

ה-800 שלקחתי הם הנורמל מהכביש, בעצם המשקל של החלק האחורי כפול הקוסינוס כבר נמצא בפנים. אולי לא הסברתי נכון באמת.

 

בקשר למעבר המסה, תאוצה של 0.1 g שהיא לא רעה בכלל הייתה מעבירה קדימה סה"כ 100 קילו (עשיתי את החישוב עם הגובה מרכז כובד של מיניואן קרייזלר שוב אבל הפרשי הגובה אמורים ליהיות די זניחים). בקיצור הרכב עדיין היה מצליח לעצור. עם משקל שעבר לגלגלים הקדמיים. עם שיפוע מוגזם לגמרי של 12 מעלות. ועוד הזנחתי את ההתנגדות של האוטו לגלגול ואת התנגדות ההינעים. יכול ליהיות שאפילו היה ניסיון לבלום בעזרת המנוע שהוזנח כאן לגמרי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מתנצל על התגובה שלי שאמרה שמדובר ברכב מסוג פוקוס, בעת התגובה לא היה שום מידע על סוג הרכב והייתה תמונה של פורד פוקוס בזירת התאונה כאשר זאת הייתה כתמונה של האוטו לאחר ההתהפכות (ככל הנראה זו הייתה אילוסטרציה למרות שלא נאמר כך ולתמונה הייתה התיחסות ישירה לאירוע).

השרשור הטוב ביותר בפורום

אני לא הייתי הולך לקנות עכשיו דייהו נובירה - אבל אחרי הרמה שהורגלתי אליה בדייהו נובירה, אני מוכן לעבור רק לב.מ.ו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה אתה עף על עצמך , מה אתה בן שנתיים? איפה ראית התלהמות?

לפני קורס נהיגה מתקדמת (שאני דווקא כן עברתי!) קח קורס הבנת הנקרא כי כנראה שלא הבנת מה שאלתי, ומי שמגיב פה באמוציות זה אתה.

 

קבל התנצלותי, לא ידעתי שמכבד אותנו בנוכחותו נהג מירוצים אמיתי!

אני מוריד בפניך את הכובע, ובסוף השבוע אקח את משפחתי (שאגב הבן הצעיר שלי הוא בן יותר משנתיים,כך שלא, אני לא בן שנתיים). לכביש ממש מפותל ותלול ואנסה את מה שהצעת!

 

דרך אגב:

לאון יעקובסון אתה מרשה לומר בדיוק את מה שכתבתי אני?

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4232477,00.html

אני מקווה שהוא נחשב למוסמך מספיק בעיניך

 

 

ובנימה שונה לגמרי ללא טיפת ציניות:

אנא,מסור את תנחומי הכנים למשפחת ההרוגים.

ממה שקראתי באתרים השונים , למדתי שמדובר על מה שנוהגים לכנות "מלח הארץ".

ראיתי את אחיו של רפאל אטיאס ז"ל מדברים בטלוויזיה,את תמונות הילדים,את העובדת הסוציאלית שמספרת על רחל הקטנה שבוכה כל הזמן ואי אפשר לעצור את הדמעות.

1. MAZDA 3 ACTIVE 08 1.6

2.  MITSUBISHI  SPACE STAR 1.2 instyle 2018

נפרדנו בצער מהטריוס הקשישה...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתה מתעקש אז בוא נקרא שוב :

 

"* שימוש בבלם היד אפשרי במידה והבלמים האחוריים מתפקדים. אאל"ט האפשרות היחידה שהבלמים האחוריים לא יעבדו דרך הבלם שרות, אבל כן דרך הבלם יד זה אם הבעיה נעוצה בנוזל הבלימה. שכן הבלם היד מפעיל את הבלמים האחוריים דרך כבל פלדה ולא דרך לחץ נוזל הבלמים."

 

המשפט המודגש פשוט שגוי. כי המצב הנפוץ הוא שהקדמיים מתחממים ולא בולמים בעוד האחוריים עדיין כשירים יחסית.

כשאתה בולם עם הדוושה רוב העוצמה מהמשאבה מופנית לקדמיים, שלא בולמים. לכן הפעלה של בלם היד מועילה כי היא מפעילה אותם במלוא היכולת שלהם.

 

"* למרות הנאמר לעיל שימוש בבלם היד הוא לא אפקטיבי בכל מהירות ומסוכן במהירות גבוהה. ברכב הממוצע המשקל על הגלגלים האחוריים הוא כ-40% ברכבי סדאן וכ-30% ברכבי האצבקים, דיינו בהינתן מקדם חיכוך של הצמיג הסיני הממוצע 0.75g ובשיקלול העברת המשקל קדימה בבלימה, כוח הבלימה במקסימלי לפני נעילת גלגלים אחוריים עומד על כ-0.2g. בירידה של יותר מ-12 מעלות, התאוצה ע"י כוח הכבידה גדולה יותר מ-0.2g."

 

את כל החישובים שלך אתה עורך על בסיס ההנחה שהשיפוע גדול מ-12 מעלות, מאיפה המספר הזה ? שיפוע תקני לא עולה על 9% או 5 מעלות, אז מאיפה הבאת את זה ?

במסמך הזה (המעניין בלי קשר - מחקרים בקשר לקביעת המהירות המירבית בכבישים), תוכל לראות בעמוד 17 את השיפוע המירבי המותר ב-% בתלות במהירות המירבית בקטע הכביש :

http://www.news1.co.il/uploadFiles/678402125835419.pdf

 

ומנסיון אישי אני יכול להגיד לך שבלמתי בלי שום בעיה מ-140 קמ"ש רק ע"י בלם יד בירידה של האוניברסיטה לנשר, שהיא 8-9% שיפוע, המקסימלי המותר בכביש בארץ, כמובן שבעדינות והדרגתיות וזה לקח הרבה זמן יחסית, אבל זה בהחלט עצר ועבד יותר טוב מכל פתרון אחר שהוצע פה.

אני מוכן לצלם את זה בוידאו אם אתה מפקפק..

 

 

אתה צריך לעבוד על ההיקשים הלוגיים שלך.

 

אני אמרתי אם הבלמים האחוריים לא עובדים אבל הבלם יד כן אז הבעיה היא בנוזל בלמים.

אתה אומר אם הבלמים האחוריים עובדים גם הבלם יד עובד.

המשפטים האלו לא מנוגדים.

 

אני בשום מקום לא ציינתי את השיפוע, ציינתי שבשיפוע התאוצה מכוח הבלימה שאפשר להפעיל בחישובים גסים הוא X, ותאוצה מכוח המשיכה גדולה מכך החל משיפוע שהוא גדול מ-Y. בשום מקום לא ציינתי שהשיפוע שם הוא Y.

 

 

צמיגים לא עובדים לפי החוקים של פיזיקה תיכונית. הנוסחא רלוונטית אולי לחיכוך של גוש פלדה על לוח אלומיניום אבל צמיג בתור חומר וויסקואלסטי לא מציית לחוקים האלה, גם לא כל כך קרוב (בגלל זה אמרתי שהמחשבון אחיזה ההוא ששמתי לינק אליו בהודעה הקודמת מצ'וקמק). צמיג שתפעיל עליו לחץ אנכי כפול לא יתן פי שתיים אחיזה. אלה חוקים שכל צמיג פניאומטי עומד בהם, יותר או פחות. אגב, התופעה נקראת 'רגישות הצמיג לעומס' או Tire Load Sensitivity אם זה מעניין מישהו לקרוא על צמיגים (אותי כן). מצחיק שהמשפט שפותח את ההודעה הזאת גם פותח את הערך של המושג הזה בויקיפדיה (וזה לא בכוונה, כי זו פעם ראשונה שאני נתקל בערך ויקיפדיה הזה. נשבע!).

 

אכן צמיגים לא עובדים לפי הנוסחא הפשטנית, לצמיג יש מקדם חיכוך שתלוי בעומס עליו וכמות ההחלקה, אבל כוח החיכוך שאני מדבר עליו הוא לא של הצמיג.

בו נפשט את העניין ונגיד שבטווח המהירויות של 0-200 קמ"ש לצמיג יש מקדם חיכוך מינימלי של 0.8, שזה נתון סביר לצמיג value של חברה מוכרת. הכוונה שלי היתה שבשביל ליצור האטה מסויימת הכוח שאתה צריך להפעיל על הפדאל זהה לא משנה מה היא המהירות. הסיבה לכך היא שהכוח שאתה מפעיל על הפדאל מוכפל בעזרת התגבור ומופעל ע"י הקליפר ישירות על הדיסקה. הכוח הזה מייצר מומנט שעובר דרך ציר הגלגל ומייצר כוח לינארי בנקודת המגע בין הצמיג לכביש.

 

אנשים פה טענו שבמהירות גבוה הבלם יד לא יהיה מסוגל לנעול את הגלגלים האחוריים והרי אלו שטויות.

 

 

 

לגבי כמה כוח בלימה אפשר בפועל לייצר בעזרת הגלגלים האחוריים בלבד ומה המידרון המקסימלי שאפשר יהיה להאט בו, אני השתמשתי בהערכות ולא בחישובים מדוייקים. מה גם שאני הערכתי לגבי מקרה כללי של האצבק \ סדאן ולא המקרה הספציפי של מיני ואן.

1995 Mitsubishi Colt

2004 Mazda MX-5

2012 Toyota GT86

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הנקודה היא שכשאתה משתמש בבלם הרגיל ואין בלימה אתה לא יודע אם האחוריים מתפקדים או לא, כי הם לא מקבלים את מלוא העוצמה מהמשאבה. לכן בכל מקרה כדאי להשתמש בבלם היד וברוב המקרים הוא יהיה אפקטיבי במידה גבוהה.

 

לגבי השיפוע - אוקיי, אז לא אמרת שהשיפוע שם הוא 12 מעלות, אבל לקחת שיפוע של 12 מעלות כבסיס לכל החישובים שלך, כשבפועל זה שיפוע שלא קיים בשום כביש ! שיפוע מירבי כמו שאמרתי בכביש של 70 קמ"ש הוא 5 מעלות, ככל שהמהירות המותרת עולה השיפוע המירבי יורד, ראה טבלה. 12 אחוז זה השיפוע הכי גדול שמותר, וזה בכביש עירוני של 50 קמ"ש, וזה מתורגם ל-7 מעלות.

pic.jpg

Tesla model Y RWD

Mazda Miata NC1 2008

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 3346 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...