Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מדריך ועצות למבקשים לשפר את מערכת השמע ברכב מנסיון של לקוח/אדם לא מקצועי לקחים חשובים שכדאי לדעת.


Dani Cohen
שימו לב! השרשור הזה בן 1277 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

פוסט זה וסידרת עצות, נכתב על ידי אדם לא מקצועי בתחום האודיו לרכב.  לאור הניסיון שצברתי במהלך נסיון שיפור מערכת השמע ברכב, מצאתי לנכון לכתוב פוסט זה על מנת לנסות לעזור ולכוון את כל האנשים המבקשים לשפר את מערכת השמע ברכב לחובב המתחיל.  אני לא אכתוב המלצות ו/או ביקורת לגבי אף מתקין,  לגבי איזה רמקול ומגבר יותר טובים. כל מה שאני כותב הוא מנסיון אישי שלי בלבד, לא מחייב אף אחד.  שוב ברצוני לציין שאין אני כלל מומחה ו/או בעל נסיון עשיר וותק בתחום, אבל אני חושב שיש לי מה לתרום לכל אלו המבקשים לשפר את המערכת השמע ברכב ( רמקולים, מגברים, ככלים וחיווט הוספת סבאבוופר ). קראתי הרבה פוסטים של אנשים המבקשים לשפר את מעכת השמע, ושואלים מה אפשר לשפר/לעשות בתקציב של 2500 ש"ח עד 3000 ש"ח כדי לשמוע מוזיקה יותר טוב ברכב. כבר עכשיו אכתוב ספויילר - בסכומים כאלה  עדיף להשאיר את נמערכת המקורית שקיבלתם בזמן רכישת הרכב. מי שמעוניין לראות יוטיוב ( YOUTUBE ) במערכת מולטימדיה גם תקציב זה מספיק בהחלט. מי שיש לו ידע וידים טובות, אז לקניית ציוד בסיסי, סכומים כאלה הם בסיסים ביותר, אלא אם רוכשים ציוד משומש. 

                                                                                                                       

פרק - א                                                                                                                                                                                                                                                                                             1. דבר ראשון תגדירו/תקבעו לכם תקציב מאשר, כמה כסף אתם מוכנים להשקיע במערכת החדשה, אילו חלקים/אלמנטים אתם רוצים להוסיף ו/או להחליף.

תעשו סקר שוק לגבי אלמנטים שהחלטתם להחליף, ומה הם העלויות הכספיות.   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                      2.

בניית תשתית חשמל למערכת שמע, כוללת כבלי נחושת מלא ( לא מעורב עם אלומינים ), עבים עבור הפלוס והמינוס, אשר יזרימו את זרם החשמל מהמצבר למגבר.  פיוז טוב        לא הפשוט ביותר,  להגנה על הרכב והמערכת מקצר חשמלי או כל דבר אחר, שיכול לעמוד בעומס הזרם החשמלי. ( אם אני זוכר נכון עלות של 500 עד 800 שקל ) תלוי בחברה.    כבל  עשוי מאלומיניום עם ציפי נחושת, מוליך/מעביר פחות טוב את זרם החשמל למגבר ( פחות 30% ) מנחושת מלא , מקבל קורוזיה ומתקלקל מהר. לאומת זאת כבל                  נחשות  טוב ללא חמצן בתוכו, מעביר את מלוא הזרם שיוצא מהמזבר למגבר.   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                        3. החלפת חוטי/כבלים של הרמקולים המקוריים, עם כבלים טובים, נחושת מלא בלבד ללא חמצן, כמה שקרוב לראש המערכת/מולטימדיה עד לרמקולים, מהרמקולים למגבר/מגברים בדרך כלל בחלק האחורי של הרכב.  עבור כל הכבלים/חוטי הנחושת, ל - 4 רמקולים ו/או 6  ( כולל 2 טוויטרים ) כולל 4 או 5 כבלים RCA איכותיים גם מנחושת מלאה, שמאל/ ימין אחורה וקדימה וכבל לסאבוופר, כולל עבודה להעביר את הכבלים/חוטים סכום של 2000 עד 3000 ש"ח כולל עבודה בערך, במקרה הטוב. אפשר להשאיר את החוטים המקוריים של הרמקולים, אבל נצילות הרמקול החדש תהיה פחותה בהרבה ללא כבלים/חוטים עבים עם נחושת מלא.  אז עד עכשיו רק דיברנו על החיווט/כבלים חדשים וטובים למערכת השמע החדשה, וכבר מדובר בסכום של כ 3000 ש"ח. כן אני בתחילת הדרך חשבתי, לקנות מערכת מולטימדיה סינית תואם מקור, 4 רמקולים קומפוננט, וזה מה שעשיתי אבל שעמתי רק יותר רעש חזק ולא צליל איכותי.  אז אני כותב כמי שהיה חייב להחליף את הכבלים/החוטים שתיארתי, לכן, לפי דעתי ממש ממש לא מספיק סכום של 3000 ש"ח למערכת שמע טובה יותר מהמקורית ברכב. זאת רק ההתחלה. בפרק הבא בחירה/קניה רמקולים קומפוננט והרכבתם, מגבר/מגברים, DSP, מכשיר מולטימדיה תואם מקור.   

   

 דבר חשוב ביותר הוא להתייעץ עם חברי פורום מנוסים בעלי ידע וותק וניסיון בתחום כמו :  LANOSFORCE, BEEKER,  ALPINE,  BOO, KALMANGAR, AUDIO KING ועוד חברי פורום רבים שיש להם הרבה ידע ונסיון בתחום.   כן,   גם אני עד לפני חודש חשבתי שאני שומע מוזיקה בווליום טוב וחזק. בפועל שמעתי הרבה רעש ! כן הרבה רעש, ולא צליל ברור ואיכותי. מנסיון אישי שלי בסכומים שכתבתי בתחילת הפוסט, לא תקבלו מערכת שמע עם צליל טוב, אלא הרבה רעש, רעש סטטי ממכשיר מולטימדיה סיני עם יציאות RCA חלשות. הרבה עוגמת נפש ותסכול, בזבוז של מאות שעות והרבה דלק לנסוע לכל מיני מתקינים, על מנת לתקן את הטעויות שעשו מתקינים קודמים. אני גם יוסיף תמונות של כבלים/חוטים שנחשבים לטובים יחסית מול המקוריים, ועוד תמונות נוספות. בקרוב פרק ב.

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

1049559059_.thumb.jpg.b036fb08bcc00d82ddfb96fb1b4dc65d.jpg

Excellent-Quality-Material-1PC-12-Universal-Car-Subwoofer-Waffle-Grill-Speaker-Cover-Protector-Guard-Mat-Speaker.jpg_q50.jpg

לפני 6 דקות, Dani Cohen כתב:

1049559059_.thumb.jpg.b036fb08bcc00d82ddfb96fb1b4dc65d.jpg

Excellent-Quality-Material-1PC-12-Universal-Car-Subwoofer-Waffle-Grill-Speaker-Cover-Protector-Guard-Mat-Speaker.jpg_q50.jpg

התמונות הם לדוגמה של כיסוי רמקול אוריגינאלי שבא על הרכב. כיסוי עם חורים קטנים אשר לא מאפשרים לאוויר שדוחף רמקול מוגבר ( לא רמקול מקורי עם הגברה מקורית ). כאשר מחליפים לרמקולים בעלי הספק חזק עם מגבר טוב, חייבים להחליף את הכיסוי המקורי. הכיסוי המקורי עם חורים קטנים מונע מהאוויר שדוחף הרמקול המוגבר, להשתחרר לתוך הרכב. גרוע מזה, האוויר שדחף הרמקול חוזר לאחור, וגורם לממברנה של הרמקול להדחף לאחור, גם כאשר היא דוחפת אוויר קדימה. זאת אחת הבעיות הקשות והחשובות, שצריכים לחשוב עליה כאשר מחליפים את הרמקול המקורי בעל הספק של 15 עד 20 WATT ברמקול בעל הספק של 100 WATT ועוד מוגבר על ידי מגבר בעל הספק דומה. זאת כאשר הרמקול המקורי עם המערכת המקורית בקושי זז, היות שלמערכת המקורית יש הגברה של 5 עד 10 WATT מקסימום. כמות האוויר שרמקול חזק בעל הספק גבוה דוחף בשנייה הוא עצום, לכן חייב להשתחרר ללא הפרעה לתוך הרכב. התמונה השניה היא של גריל שכדאי להחליף את הפלסטיק המקורי. אם יש להם מזל והפלסטיק ברכב באיזור הרמקול הוא 90 מעלות, אז עשו חור ותחליפו את כיסוי הפלסטיק המקורי. אם אין להם מזל והפלסטיק בעל זויות משתנות, אז תפנו למתקין שעושה בנייה של תוספת לדלת, כדי להחליף את הפלסטיק עם החורים הקטנים.

לדעתי ולאחר ששמעתי את הרמקולים שהחלפתי, עם כיסוי ובלי כיסוי זה עולם אחר ! הרמקול גם עובד כפי שתוכנן על ידי היצרן של הרמקולים, מאחר שאין לא הפרעה של אוויר שחזר לממברה מהפלסטיק עם החורים הקטנים, אשר חוזרים לאחר לתוך הרמקול עצמו. אני מתכוון לרמקולים בגדלים 5 עד 8 אינץ. לטוויטר זה פחות משפיע.

לצערי דבר נוסף, לא כל מתקין עושה בנייה בדלת, להחליף את הפלסטיק המקורי אשר נועד להגן על הרמקול. זה גם עולה לא מעט אם אתם לא יודעים או יכולים לעשות בעצמכם או בעזרת חברים. שוב לדעתי בלבד, ולדעת כל אודופיל חשוב לא לשים מחסום מסוג או מין כל שהוא, ואם חייביםאז שהוא יהיה מינימאלי ויאפשר לאוויר שדוחף הרמקול להשתחרר במהירות לתוך הרכב.  

בנוסף לדעתי זה יותר חשוב מבידוד הדלתות עם חומר בידוד. תחפשו ביוטיוב סרטונים על רמקולים מקצועיים של אודופילים, תראו שאין כל מחסום בפני הממברנה של הרמקול.   

עריכה אחרונה על ידי Dani Cohen
הוספה של תיאור
  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עוד דוגמאות לכיסוי רמקולים MIDBASS וופרים 6.5 עד 8 אינץ בדלתות. שוב לזכור חשוב ביותר לכל אחד שמחליף רמקולים מקוריים של היצרן הרכב, ברמקולים עם יותר עוצמה. הפלסקיק שמכסה את הרמקול תוכנן ע"י היצרן לרמקול המקורי והוא עובד היטב עם כיסוי הפלסטיק מאחר שאין לו עוצמה ( אנרגיה ) חזקה שדוחפת עשרות ליטרים אוויר כפי שעושה רמקום עם אנרגיה גדולה מוגבר על-ידי מגבר חיצוני טוב בעל הספקים גדולים. החורים הקטנים אינם מאפשרים לאנרגיה שמיצרת הממברנה של הרמקלים להשתחרר מיד לתוך הרכב, כפי שצריך להיות בפועל. מקצוענים בתחום האודיו לרכב, לא מכסים כלל את הרמקולים, אבל למי שיש ילדים כדאי מאוד לשמור על הרמקולים עם מגן כל שהוא. אם יש לכם מזל ויש לכם רכב שהכיסוי הפלסטיק הוא 90 מעלות (ישר ) מכל זוית אז יש לכם מזל. ניתן לחתוך עם מברגה וכוס קידוח או סכין יפני חזק את הפלסטיק ולהרכיב כיסוי רמקול כפי שמופיע בתמונות. הרכבים הקוריאנים ואחרים באים עם כיסוי פלסטיק עם המון זויות לא ישרות אשר מצריכים בניה חדשה סביב הרמקול, להגיע למצב 90 מעלות.

אני אישית מכיר נכון להיום, רק 2 מתקינים שעושים עבודות כאלה יוסי אלפיין מעלית קאר ( אלוף בהרכבות מערכות סטריאו ורמקולים ברכב ). השני הוא VOVA מאשדוד 

SPL STUDIO DECIBEL . יש גם את ישראל גיוניאור. שיהיה לכם בהצלחה. רק לזכור שאחת הסיבות המרכזיות והעיקריות  שלא שומעים טוב, לאחר הרכבת רמקולים חדשים ברכב, היא זאת שתיארתי בפוסט הזה. בשנת 2015 כתב LANOSFORCE מדריך מקיף מקצועי בנושא. גם בשנת 2012 הוא כתב מאמר בנושא, שם המאמר המדריך המלא לאודיופיל המתחיל. לדעתי זה מדריך ברמה של עבודת גמר לתואר אקדמאי, אבל נתפנו למאמרים של LANOSFORCE משנים אלו, ניתן ללמוד הרבה.X-AUTOHAUX-2-Piece-10-Auto-Car-Speaker-Hollow-Mesh-Sub-Woofer-Subwoofer-Grill-Cover-Black.jpg_q50.thumb.jpg.ee636c8b6a9f232eb30798062ef202d9.jpg

HTB1o7VNOpXXXXXBaXXXq6xXFXXX5.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה על השיתוף.

 

קצת קשה לקרוא את ההמלצות - הייתי מבקש סיוע מהאתר ליישר שורות וכד'

 

חוץ מזה, יש כמה נקודות קריטיות חשובות שציינת.

 

נקודה שלדעתי כדאי לשים לב היא נושא התקציב מול הציפיות. ואולי גם אני לא שמתי לב - כמה כסף השקעת במערכת שלך. וכמה היית חוסך אילו ידעת מה שאתה יודע היום.

 

הבעיה הכי גדולה בתחום, היא חוסר היכולת להתרשם ממה שאתה עומד לקנות. יש מחיר עצום על ניסוי וטעיה והמון הסתמכות על הוגנות המתקין - ולכן אני מניח שהדרך הנכונה זה לחשוב טוב כמה כסף מוכנים להשקיע ולשתף את המתקין שיתן אפשרויות במסגרת זו.

 

  • אהבתי 2
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ניסיתי לערוך את ההודעה הראשונה חברים אבל משהו במלל שם או כנראה בתוכנה בה הוא נרשם במקור - לא הסתדר לי. 

 

אבקש מפותח השרשור לנסות לעלות פוסט חדש. 

  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אכן נכון, לצערי הפוסט הראשון ערוך בטעות בצורה רשלנית מצידי ( הסדר של השורות ) מצר על כך, וכן מצטרף באהבה לרעיון שאחראי על הפורם יעשה תיקון לעריכה. תודה ולילה טוב.

לפני 9 שעות, מיץ פטל כתב:

תודה על השיתוף.

 

קצת קשה לקרוא את ההמלצות - הייתי מבקש סיוע מהאתר ליישר שורות וכד'

 

חוץ מזה, יש כמה נקודות קריטיות חשובות שציינת.

 

נקודה שלדעתי כדאי לשים לב היא נושא התקציב מול הציפיות. ואולי גם אני לא שמתי לב - כמה כסף השקעת במערכת שלך. וכמה היית חוסך אילו ידעת מה שאתה יודע היום.

 

הבעיה הכי גדולה בתחום, היא חוסר היכולת להתרשם ממה שאתה עומד לקנות. יש מחיר עצום על ניסוי וטעיה והמון הסתמכות על הוגנות המתקין - ולכן אני מניח שהדרך הנכונה זה לחשוב טוב כמה כסף מוכנים להשקיע ולשתף את המתקין שיתן אפשרויות במסגרת זו.

 

אתה צודק לחלוטין מיץ פטל בתגובה שלך. באמת הבעיה הכי גדולה אצל רוב המתקינים שהייתי, היא חוסר יכולת להתרשם על איזה איכות שמע הם מדברים ו/או מבקשים כסף. אני לא מדבר על איזה רמקול, או איזה מגבר או  DSP. אף פעם אף מתקין שהייתי אצלו לא השמיע לי מרכב שלו ו/או של חבר/מכר שלו, איך נשמעת מערכת 3 WAY וסבאבוופר, כלום !!  רק מילים כמו אתה תהיה מרוצה, יהיה לך אחלה מערכת וכו"ל. אני מדבר על כך שננו לי הצעות על עבודה וציוד, בסכומים שבין10,000 ש"ח ועד 16,000 ש"ח. שוב אני מציין כאשר אני לא מבין כלום בנושא, לא שומע אף מערכת איך היא נשמעת ! קצת קשה לקבל הצעות מחיר כאלו, מבלי לדעת ו/או שיהיה לך מושג קטן ביותר ( חמש דקות השמעה והדגמה בתוך רכב ) על מה אתה/אני כל אחד הולך לשלם כאלה מחירים ?  ( נמשיך לכתוב מחר ) .  

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, Dani Cohen כתב:

אף מתקין שהייתי אצלו לא השמיע לי מרכב שלו ו/או של חבר/מכר שלו, איך נשמעת מערכת 3 WAY וסבאבוופר, כלום !!  רק מילים כמו אתה תהיה מרוצה, יהיה לך אחלה מערכת וכו"ל. אני מדבר על כך שננו לי הצעות על עבודה וציוד, בסכומים שבין10,000 ש"ח ועד 16,000 ש"ח.

 

מסכים שלקוח צריך לראות ולשמוע מערכות לפני שהוא מוציא סכומים בסדר גודל שכזה.

מצד שני, 

לא תמיד יש רכב תצוגה זמין ליבואן או למתקין, כך שחייבים לשמוע מערכות של חברים,

או במפגשים.

 

דרך אגב,

לא תמיד המערכות היקרות, הן אלו שגם נשמעות הכי טוב.

לפעמים המציאות מוכיחה שמערכות זולות ומכוונות היטב,

מתעלות בקלות על פני מערכות בעשרות אלפי ש"ח

  • אהבתי 1

-

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בגדול אני חושב שתכנון מערכת צריך בכלל להתחיל בשאלה - כמה זמן אני מתכוון להשאר עם הרכב? 

 

כי אם פתאום נחתה על הבן אדם המוזה להתקין מערכת אבל הוא במקביל חושב למכור את הרכב - לא כדאי להשקיע כאן - או לפחות לא כדאי להשקיע כאן סכומים גדולים ואם כן - לתכנן את ההתקנה שתהיה פשוטה להסרה בכדי להעבירה לרכב הבא - בטח ובטח שלא להשקיע בבידוד אקוסטי ברכב שישנה כוונה להחליפו. 

 

השאלה הבאה תהיה - מה המטרה של המערכת? 

 

איכות צליל בעוצמות שמע סבירות? - אפשר להמנע כאן ממגברים זוללי הספק, מסאב וופרים שיכולים לדרוש ממגבר לייצר הספק גדול - אפשר להתרכז ברכיבים זולים יותר או לפחות נצילים יותר ולהסתמך על התשתית הקיימת.  מאידך אפשר לחסוך כך בהוצאות על שיפורי תשתית חשמל.  אפשר לבצע בידוד בסיסי. 

 

איכות צליל בעוצמות שמע גבוהות? - כאן כבר צריך גם לקחת בחשבון חיזוקים ושדרוגים של תשתית החשמל, בידוד אקוסטי מאסיבי יותר. 

 

כאן גם כבר לוקחים בחשבון את גודל האלמנטים - גודל התיבות, משקלים של כל אלמנט ומשקלים של הבידוד האקוסטי, התיבות וכך הלאה. 

 

האם מטרת המערכת היא פשוט לייצר כמה שיותר עוצמת שמע ולחץ אוויר? - דהיינו SPL - כאן כבר התכנון שונה לחלוטין, מטרת הבידוד האקוסטי היא שונה לחלוטין, העלויות הקשות כאן יהיו בראש ובראשונה שדרוג רציני מאוד לתשתית החשמל של הרכב, סאב וופר ותיבות ענקיים ועד בניה של רכיבים רבים אל תוך דלת הרכב. 

 

ומכאן כמובן אנחנו מגיעים לשאלה שמפרידה בין חלומות למציאות - מה התקציב? 

 

האם חלק מהרכיבים שבחרנו יכנסו במקומות המקוריים להם ברכב? או שצריך לעשות בניות? 

פיבר? 

פודים? 

עץ? 

שעות עבודה? 

 

ואז גם מן הסתם לוקחים בחשבון עליות של שדרוג תשתית עם צריך לבצע. 

עלויות של בידוד אקוסטי - חומרים, עבודה. 

עלויות הרכיבים. 

 

כבר כאן בדרך כלל המון חלומות מתנפצים והפשרות מתחילות - אבל אם תקפידו להבין קודם מה התקציב שלכם - הרבה משלב התכנון שיתברר אח"כ כמיותר - יחסך מכם! 

 

ואז מתחיל שלב התכנון של המערכת 

 

אני תמיד מתחיל מהראש - איך ומאיפה אני מוציא את הסיגנל וכמה מקורות ניגון יהיו לי ברכב 

האם אני הולך להשתמש ביחידת ראש עם יציאה דיגיטלית למשל ובכך אני חוסך שימוש בטלפון, חוסך התקנה של דיבורית חיצונית ואולי אפילו חוסך DSP. (פרוססור) 

 

האם אני צריך משהו שיתאם בין סוג היציאה שיש לי בHU למגברים או לDSP? 

 

מכאן אני עובר לDSP - כמה יציאות אני צריך שיהיו לו? (וזה אח"כ יענה לי על כמה רמקולים אני באמת הולך להתקין) 

האם אני הולך על מגבר משולב DSP או DSP ומגברים חיצוניים או שילוב כלשהוא של השניים - טופולגיה... 

 

ואז לפי המגברים שאני יכול להרשות לעצמי - אם ההספק שלהם נמוך אני כנראה אבחר רמקולים נצילים בעיקר בכדי שאוכל להנות מהם למשל. 

 

ואז מגיע שלב החיווט וציוד נלווה - הרי צריך לחבר בין הדברים 

איזה חיווט אני צריך, אילו עוביים אני הולך להעביר בתוך הרכב.

 

האם יש אביזרים נלווים שצריך לחבר כמו מצלמות DVR קדימה\אחורה, שלט DRC של הDSP, כניסות USB, אנטנות GPS TV וכך הלאה... מסכי משענות ראש? סורקי OBD ומתאמי CAN BUS. 

 

ולבסוף - מיקומי הרמקולים ואיך הם הולכים להיות מותקנים - במקום המקורי ברכב? בפוד? בבניה? בתיבה? 

 

אלו הם הדברים שאני לוקח בחשבון כשאני מתכנן מערכת ללא קשר לכוונים שלה אלא פשוט לרכיבים ולעלויות ולשיקולים כלליים. 

 

דברים שאני עושה טרם ההתקנה

 

ורגע לפני ההתקנה - אני תמיד מבצע - מודל טכני

 

אני לוקח ספק של מחשב, מקצר בין החוט הירוק בצמה לאחד החוטים השחורים - זה גורם לכך שברגע שתחברו את הספק לחשמל - הוא ידלק. 

חיווט צהוב - 12 וולט. 

שחור - GND 

אפשר גם להוציא 5V אני רק לא זוכר כרגע את הצבע שמסמן 5V ואפשר פשוט לחבר על חיווט צהוב ספק כוח USB מ12V ל5V או שקע מצת. 

 

ובודק שכל הציוד תקין - נדלק. אפילו מגדיר הגדרות ראשוניות בבית כמו כיוון בסיסי בDSP, כמו להגדיר חשבון גוגל ולהוריד אפליקציות לHU כבר בבית ולחסוך ממני זמן שהוא באמת יקר ברכב לדברים האלה. 

 

למידת הרכב 

 

אני משתדל מראש ללמוד איך מפרקים את החלקים של הרכב בכדי להמנע מכמה שיותר הפתעות - ככה אני יודע לרכוש טבעות מתאמות לרמקולים, ברגים, מחברים וכלי עבודה שאני מבין פתאום שחסרים לי. 

נכנס ליוטיוב ומחפש סרטונים - איך לפרק דלתות, תא כפפות וכך הלאה ברכב שלי. 

 

אני חושב שזה פחות או יותר התהליך המלא שאני עובר כשאני מתכנן מערכת. 

 

אחרי ההתקנה 

 

תמיד חשוב להבין שבמערכות מורכבות, כאלו שיש בהן הרבה רכיבים - תמיד יכולים להיות ריג'קטים - דברים שלא נלקחו בחשבון - לא להבהל, לקחת את הזמן לפתור אותם. 

 

רכיבים חדשים - רמקולים חדשים - חשוב מאוד לתת להם זמן לעבור BURN IN - לפחות 8 שעות של מוזיקה בווליום נמוך עד סביר - לא להביא רכיבים חדשים לקצה כי הספיידר שלהם, הסראונד וכל הדבקים שמחזיקים אותם יחדיו - צריכים זמן להגיע לגמישות המלאה שלהם. 

 

 

 

 

 

 

 

  • אהבתי 2
  • רעיון טוב! 1

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אדי, הכל נכון, מתוך ניסיון ומחכים. העניין שנראה לפחות לי שמי שחולם על מערכת איכותית אך אין לו כל ניסיון לא יכול ללמוד את זה בהתכתבות. 

יש אחת מה2 - להתרשם ממערכות קיימות, או לסמוך על מילה של בעל מקצוע טוב. האופציה האחרת זה ללמוד בדרך מאוד יקרה ומתסכלת. 

  • רעיון טוב! 3
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 9 שעות, lanosforce כתב:

בגדול אני חושב שתכנון מערכת צריך בכלל להתחיל בשאלה - כמה זמן אני מתכוון להשאר עם הרכב? 

 

כי אם פתאום נחתה על הבן אדם המוזה להתקין מערכת אבל הוא במקביל חושב למכור את הרכב - לא כדאי להשקיע כאן - או לפחות לא כדאי להשקיע כאן סכומים גדולים ואם כן - לתכנן את ההתקנה שתהיה פשוטה להסרה בכדי להעבירה לרכב הבא - בטח ובטח שלא להשקיע בבידוד אקוסטי ברכב שישנה כוונה להחליפו. 

 

השאלה הבאה תהיה - מה המטרה של המערכת? 

 

איכות צליל בעוצמות שמע סבירות? - אפשר להמנע כאן ממגברים זוללי הספק, מסאב וופרים שיכולים לדרוש ממגבר לייצר הספק גדול - אפשר להתרכז ברכיבים זולים יותר או לפחות נצילים יותר ולהסתמך על התשתית הקיימת.  מאידך אפשר לחסוך כך בהוצאות על שיפורי תשתית חשמל.  אפשר לבצע בידוד בסיסי. 

 

איכות צליל בעוצמות שמע גבוהות? - כאן כבר צריך גם לקחת בחשבון חיזוקים ושדרוגים של תשתית החשמל, בידוד אקוסטי מאסיבי יותר. 

 

כאן גם כבר לוקחים בחשבון את גודל האלמנטים - גודל התיבות, משקלים של כל אלמנט ומשקלים של הבידוד האקוסטי, התיבות וכך הלאה. 

 

האם מטרת המערכת היא פשוט לייצר כמה שיותר עוצמת שמע ולחץ אוויר? - דהיינו SPL - כאן כבר התכנון שונה לחלוטין, מטרת הבידוד האקוסטי היא שונה לחלוטין, העלויות הקשות כאן יהיו בראש ובראשונה שדרוג רציני מאוד לתשתית החשמל של הרכב, סאב וופר ותיבות ענקיים ועד בניה של רכיבים רבים אל תוך דלת הרכב. 

 

ומכאן כמובן אנחנו מגיעים לשאלה שמפרידה בין חלומות למציאות - מה התקציב? 

 

האם חלק מהרכיבים שבחרנו יכנסו במקומות המקוריים להם ברכב? או שצריך לעשות בניות? 

פיבר? 

פודים? 

עץ? 

שעות עבודה? 

 

ואז גם מן הסתם לוקחים בחשבון עליות של שדרוג תשתית עם צריך לבצע. 

עלויות של בידוד אקוסטי - חומרים, עבודה. 

עלויות הרכיבים. 

 

כבר כאן בדרך כלל המון חלומות מתנפצים והפשרות מתחילות - אבל אם תקפידו להבין קודם מה התקציב שלכם - הרבה משלב התכנון שיתברר אח"כ כמיותר - יחסך מכם! 

 

ואז מתחיל שלב התכנון של המערכת 

 

אני תמיד מתחיל מהראש - איך ומאיפה אני מוציא את הסיגנל וכמה מקורות ניגון יהיו לי ברכב 

האם אני הולך להשתמש ביחידת ראש עם יציאה דיגיטלית למשל ובכך אני חוסך שימוש בטלפון, חוסך התקנה של דיבורית חיצונית ואולי אפילו חוסך DSP. (פרוססור) 

 

האם אני צריך משהו שיתאם בין סוג היציאה שיש לי בHU למגברים או לDSP? 

 

מכאן אני עובר לDSP - כמה יציאות אני צריך שיהיו לו? (וזה אח"כ יענה לי על כמה רמקולים אני באמת הולך להתקין) 

האם אני הולך על מגבר משולב DSP או DSP ומגברים חיצוניים או שילוב כלשהוא של השניים - טופולגיה... 

 

ואז לפי המגברים שאני יכול להרשות לעצמי - אם ההספק שלהם נמוך אני כנראה אבחר רמקולים נצילים בעיקר בכדי שאוכל להנות מהם למשל. 

 

ואז מגיע שלב החיווט וציוד נלווה - הרי צריך לחבר בין הדברים 

איזה חיווט אני צריך, אילו עוביים אני הולך להעביר בתוך הרכב.

 

האם יש אביזרים נלווים שצריך לחבר כמו מצלמות DVR קדימה\אחורה, שלט DRC של הDSP, כניסות USB, אנטנות GPS TV וכך הלאה... מסכי משענות ראש? סורקי OBD ומתאמי CAN BUS. 

 

ולבסוף - מיקומי הרמקולים ואיך הם הולכים להיות מותקנים - במקום המקורי ברכב? בפוד? בבניה? בתיבה? 

 

אלו הם הדברים שאני לוקח בחשבון כשאני מתכנן מערכת ללא קשר לכוונים שלה אלא פשוט לרכיבים ולעלויות ולשיקולים כלליים. 

 

דברים שאני עושה טרם ההתקנה

 

ורגע לפני ההתקנה - אני תמיד מבצע - מודל טכני

 

אני לוקח ספק של מחשב, מקצר בין החוט הירוק בצמה לאחד החוטים השחורים - זה גורם לכך שברגע שתחברו את הספק לחשמל - הוא ידלק. 

חיווט צהוב - 12 וולט. 

שחור - GND 

אפשר גם להוציא 5V אני רק לא זוכר כרגע את הצבע שמסמן 5V ואפשר פשוט לחבר על חיווט צהוב ספק כוח USB מ12V ל5V או שקע מצת. 

 

ובודק שכל הציוד תקין - נדלק. אפילו מגדיר הגדרות ראשוניות בבית כמו כיוון בסיסי בDSP, כמו להגדיר חשבון גוגל ולהוריד אפליקציות לHU כבר בבית ולחסוך ממני זמן שהוא באמת יקר ברכב לדברים האלה. 

 

למידת הרכב 

 

אני משתדל מראש ללמוד איך מפרקים את החלקים של הרכב בכדי להמנע מכמה שיותר הפתעות - ככה אני יודע לרכוש טבעות מתאמות לרמקולים, ברגים, מחברים וכלי עבודה שאני מבין פתאום שחסרים לי. 

נכנס ליוטיוב ומחפש סרטונים - איך לפרק דלתות, תא כפפות וכך הלאה ברכב שלי. 

 

אני חושב שזה פחות או יותר התהליך המלא שאני עובר כשאני מתכנן מערכת. 

 

אחרי ההתקנה 

 

תמיד חשוב להבין שבמערכות מורכבות, כאלו שיש בהן הרבה רכיבים - תמיד יכולים להיות ריג'קטים - דברים שלא נלקחו בחשבון - לא להבהל, לקחת את הזמן לפתור אותם. 

 

רכיבים חדשים - רמקולים חדשים - חשוב מאוד לתת להם זמן לעבור BURN IN - לפחות 8 שעות של מוזיקה בווליום נמוך עד סביר - לא להביא רכיבים חדשים לקצה כי הספיידר שלהם, הסראונד וכל הדבקים שמחזיקים אותם יחדיו - צריכים זמן להגיע לגמישות המלאה שלהם. 

 

 

 

 

 

 

 

לאדי - LANOSFORCE, באמת שאין לי מילים להגדיר עד כמה ההערות שלך נכונות ב 100% ויתר. אני גם שמח שהגבתה לפוסט, ותרמתה נסיסיונך הרב והעשיר בתחום. עשיתה את זה בצורה פשוטה, יעילה ומתומצתת דבר אשר רק יכול להועיל  לחברים בפורום שהם לא אנשי מקצוע וידע בתחום האודיו לרכב. אני מקווה שחברים שרוצים שיפור קטן לסאונד או כאלה שרוצים ללכת לאודיו מקצועי ברכב, יקראו היטב את הפוסט שלך. מקווה שילמדו מדבריך, דבר שעשוי להקל עליהם ולעזור בתכנון שיפור מערכת השמע ברכב, אם בצורה קלה למי שרוצה שיפור קטן ומינורי. אם לאנשים שמבקשי ללכת עד הסוף למערכות מקצועיות ואיכותיות, וצליל נהדר. תודה לך על כך שתרמתה רבות לנושא. 

  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כמה דברים אישיים - מהחיים והניסיון שלי, שגם מתקשרים לתחום של תחביב (כל תחביב ברגע שהוא נהיה רציני). 

 

בתור נער, האופי שלי היה מאוד תחרותי. 

תחום הספורט העיקרי שהתאמנתי בו היה שחיה - בתיכון הייתי קם כל בוקר סביבות 5, הולך לשחות בין 20 ל40 ולפעמים אפילו גם 80 בריכות אולימפיות ומשם לבית ספר, חזרה הביתה - ארוחת צהריים, שיעורי בית ואז שוב, עוד אימון - הולך לישון גמור. 

משטר תזונה

משטר אימונים 

משטר לימודים 

בקושי יש זמן לחברים ולא ממש נהנה מזה - לשחות כל יום קילומטר זה הרבה מאוד זמן להעביר עם עצמך בתוך המים ואז גם לא היו אזניות ונגנים שאפשר לשהתמש בהם בשחיה - בקיצור - המון זמן למחשבות. 

עד שהגיעה תחרות שאחריה הדלקות בכתפיים ובעיניים היו כל כך חמורות שלא הצלחתי לפתוח את העיניים למשל במשך שעתיים בגלל הצריבה של הכלור. (היו נכנסים לי מים למרות המשקפת שעלתה כמו איזו משכורת קטנה דאז). ופשוט נאלצתי לפרוש בגלל הכאבים. 

 

ואז התחלתי להנות מהחיים הרבה יותר וכשחזרתי לשחות - חזרתי לשחות בשביל הספורט, בשביל הבריאות והאופי התחרותי שלי נרגע ונעלם. 

 

אחרי הצבא כשהתחלתי לבנות את עצמי כבעל מקצוע - הייתי לומד כמו מטורף, לוקח איתי מחשבים הביתה מהעבודה מקים ממש חברות מדומות ומבקש מהחברים לי למצוא פרצות אבטחה ולהשתמש בשירותים שהקציתי להם וכך הלאה... הגעתי מחברה אחת לאחרת עד שב2007 נכנסתי לחברה בשוק הייטק במשרת מהנדס ו... הייתי בטוח שתוך שנתיים שלוש אני קופץ להיות ראש צוות או מפתח או פרוייקטור או יועץ... 

 

מה באמת קרה? 

 

עברו כמעט 14 שנה ואני באותו תפקיד ובאותו הצוות 

פשוט גיליתי כמה נוח! להיות בתפקיד קטן (אבל משתלם) לחזור הביתה רוב הזמן בין 17:30 ל18:30, לא לטוס לחול, להיות אבא לילדים שלי וממש - להנות מהחיים! 

לא מתעורר באמצע הלילה לעבודה, שבת זה שבת 

אם אני אתקדם - כן, יהיה לי שכר עוד יותר גבוה, כן יהיה לי תפקיד עוד יותר "נחשק" - לא, לא יהיו לי את החיים שאני כל כך אוהב עכשיו. 

 

והבנתי שאני לא תחרותי כבר - שאני דווקא אוהב את אזור הנוחות, שטוב לי ככה ואני בסה"כ רוצה להנות. 

 

 

איך זה מתקשר לאודיו לרכב? 

 

במשך שנים הייתי הכי תחרותי שיכלתי להרשות לעצמי (שזה לא הרבה יחסית) - בניתי תיבות מפיבר, עשיתי פרוייקטים סופר מסובכים של CARPC וטאבלטים וקניתי רמקולים מאוד יקרים כל הזמן ועם הזמן גם מגברים טובים ורדיפת טכנולוגיות ברכב אחד שהיה אצלי 8 שנים היו לי אולי 6 מערכות שונות זו מזו ואח"כ היו לי לפחות עוד חמישה רכבים מאז שבכל אחת מהן מערכת מאוד מושקעת! הדפסות תלת ממד מחומרים ומדפסות תעשייתיות וכך הלאה. 

 

ועם הזמן ועם הידע שרכשתי - הבנתי שאין לי כבר כוח לזה - כל פעם לבודד רכב כמו משוגע, כל פעם להתקין רכיבים שתופסים לי הרבה מקום ומשקל בתא המטען - כל פעם חיווט של קילומטרים  ובפועל כל זה בשביל להשיג עוד קמצוץ של תוצאה מעבר למה שהיה לי קודם. 

 

יצא לי הכיף.

הפסקתי להנות מזה. 

 

היום מה שאני רוצה זה - להשקיע סכום שפוי - המינימום שצריך בכדי ממש להנות מסאונד. 

להתקין כמה שפחות רכיבים. 

לכוון כמה שיותר טוב ומהר יחסית 

ופשוט להנות משם הלאה ואז כשיבוא היום שאחליף את הרכב הפירוק וההתקנה החדשים יהיו פשוטים ככל הניתן. 

 

לא מחפש להתחרות באף אחד או להיות טוב מאחר - רוצה להנות ורוצה שזה יהיה שפוי. 

 

BEEN THERE DONE THAT 

 

  • אהבתי 4
  • רעיון טוב! 2

B4 2010 - ANY-PHONE + MOSCONI AMAS2 + Audsion BitOne + Voce5.1K FullDA + MASSIVEBX4 +HatL1 + Morel CDM880 + Morel Hybrid602 + Micca COVO-S + Audison TH10 + Pioneer TS-X150

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1277 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...