Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 1096 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

להבנתי, המנוע של מדחס המזגן הוא פשוט מנוע הרכב. יש אפילו רצועה מהמנוע למזגן. נכון?

אז השאלה היא, איך זה שהדלקת המזגן משפיעה על צריכת הדלק. למה אני שואל:

הרי הרצועה מחוברת מדחס בכל מקרה. כאשר אני לוחץ גז ואני על נגיד על 3K סל"ד, אז מבחינתו של המנוע אין זה משנה אם המזגן דולק או כבוי. הוא מסבוב את הרצועה באותה התדירות, לא?

אבל הדיווחים הם שהמזגן מעלה את צריכת הדלק בצורה ניכרת (אומרים שיכול להגיע ל10% יותר בשיא). איך זה? השאלה פה היא "מכנית", במובן שאני מנסה להבין את העיקרון של המנגנון.

 

ועוד שאלה קטנה:

אם עומדים בפקק (מהירות אפס) והמנוע בסל"ד מינימום, אז האם יש הבדל בצריכה אם אני שם מזגן על מקסימום או מינימום או אפס? כי העבודה שמבצע המנוע בזמן עצירה היא אפס, אז אולי עדיף לנצל את הרגע ולשים מגזן על מקסימום, שהמנוע יעשה לפחות משהו מועיל?

פורסם

הרצועה של המדחס אכן מחוברת למנוע, אבל יש קלאץ' שמונע מהמדחס להסתובב/להעמיס על המנוע כשהוא לא בשימוש - אתה יכול לראות הדגמה כאן (באיזור ה-50 שניות מתחילת הסרטון) - 

 

  • אהבתי 1
  • מעניין 1
פורסם

די פשוט. מדחס המזגן מהווה עומס מכאני על המנוע. (שווה ערך ל-8 עד 10 כ"ס) כדי להתגבר על העומס ולשמור על הסל"ד הנדרש, על המנוע לצרוך יותר דלק.  

כמו במקרה בו על מנת לנסוע בעליה ולשמור על הסל"ד בו המנוע נמצא עבור אותה מהירות נסיעה יש ללחוץ יותר על דוושת המאיץ. על פניו בעליה הרכב נוסע באותה מהירות ובאותו הסל"ד, אבל כדי שזה ייקרה, יישרף יותר דלק.

  • אהבתי 3
פורסם (נערך)

המממ... אני רואה. כלומר יש מין קלאצ' שאם הוא "דלוק" אז הוא מעלה בצורה ניכרת מאוד את ההתנגדות. כאשר הוא כבוי אז הרצועה חופשית.

אז אם אני מבין אותכם נכון, המנוע "מפצל" את הכוח שלו בין המזגן לבין הסרנים ביחס כלשהו. אז אם אני מכבה את המזגן מבלי לשנות את יתר הפרמטרים (אותו הגז, קו ישר, כביש מישורי לחלוטין), אז מהירות הרכב אמורה לעלות?

עריכה אחרונה על ידי סתם כינוי אחר
  • חברי המעגל הראשון
פורסם

כן.

זה ניכר במיוחד ברכבים חלשים, ניתוק המזגן משפיע על הכח שמועבר לגלגלים בצורה משמעותית.

  • אהבתי 3

אומרים שהעתיד הוא אנרגיה סולארית, אז עברתי לסולר.

פורסם
לפני 30 דקות, סתם כינוי אחר כתב:

המממ... אני רואה. כלומר יש מין קלאצ' שאם הוא "דלוק" אז הוא מעלה בצורה ניכרת מאוד את ההתנגדות. כאשר הוא כבוי אז הרצועה חופשית.

אז אם אני מבין אותכם נכון, המנוע "מפצל" את הכוח שלו בין המזגן לבין הסרנים ביחס כלשהו. אז אם אני מכבה את המזגן מבלי לשנות את יתר הפרמטרים (אותו הגז, קו ישר, כביש מישורי לחלוטין), אז מהירות הרכב אמורה לעלות?

 

ברכב ישן (מאוד ישן, עם קרבורטור) וחלש, כיבוי המזגן תוך כדי נסיעה במישור ועם דוושת גז במיקום קבוע יגרום לעליית מהירות מסויימת. ברכבים שלמנוע שלהם יש הזרקת דלק (כל המכוניות שנמכרו כאן ב-30 השנים האחרונות פחות או יותר) זה לא יורגש, בגלל שמערכת ההזרקה מתאימה את כמות הדלק לעומס על המנוע באופן מיידי, וכך לא יורגש כמעט שינוי בהתנהגות הרכב (שוב, בהנחה שהדוושה נשארת באותו המקום).  

פורסם (נערך)
לפני 12 דקות, ALX כתב:

 

ברכב ישן (מאוד ישן, עם קרבורטור) וחלש, כיבוי המזגן תוך כדי נסיעה במישור ועם דוושת גז במיקום קבוע יגרום לעליית מהירות מסויימת. ברכבים שלמנוע שלהם יש הזרקת דלק (כל המכוניות שנמכרו כאן ב-30 השנים האחרונות פחות או יותר) זה לא יורגש, בגלל שמערכת ההזרקה מתאימה את כמות הדלק לעומס על המנוע באופן מיידי, וכך לא יורגש כמעט שינוי בהתנהגות הרכב (שוב, בהנחה שהדוושה נשארת באותו המקום).  


אז אני אחרוג טיפה מהשאלה המרכזית, כי סיקרת אותי.
כזכור לי דוושת הגז אחראית למעשה להספקת האוויר למנוע ולא לכמות הדלק המוזרם, כלומר ככל שהלוחצים יותר על הגז אז יותר אוויר מוזרם, ואחוז גובה יותר של בנזין נשרף בכל פעימה. האם זה תיאור נכון?
אז אם הבנתי אותך נכון, יש איזה מגנון ברכבים מודרניים שעבור דוושה במקום זהה ידע להזרים יותר בנזין עבור כמות אוויר נתונה, בהתאם לעומס על המנוע?
ואם לא הקרבורטור קובע את היחס אוויר לבנזין ברכבים מודרניים, אז מה כן?

עריכה אחרונה על ידי סתם כינוי אחר
פורסם

היתה לי פיאט פונטו 60 כ"ס שכדי להעלות לירושלים במהירות סבירה הייתי חייב לכבות את המדחס (a/c כבוי)

  • מבאס 2

.

פורסם
לפני כשעה, סתם כינוי אחר כתב:


אז אני אחרוג טיפה מהשאלה המרכזית, כי סיקרת אותי.
כזכור לי דוושת הגז אחראית למעשה להספקת האוויר למנוע ולא לכמות הדלק המוזרם, כלומר ככל שהלוחצים יותר על הגז אז יותר אוויר מוזרם, ואחוז גובה יותר של בנזין נשרף בכל פעימה. האם זה תיאור נכון?
אז אם הבנתי אותך נכון, יש איזה מגנון ברכבים מודרניים שעבור דוושה במקום זהה ידע להזרים יותר בנזין עבור כמות אוויר נתונה, בהתאם לעומס על המנוע?
ואם לא הקרבורטור קובע את היחס אוויר לבנזין ברכבים מודרניים, אז מה כן?

זה לא מנגנון יחיד, היום הכל ממוחשב ובהתאם למספר פרמטרים ממספר חיישנים המחשב יודע לשלוט על כמות הדלק.
מה גם שברכבים מודרניים הדוושה היא למעשה עוד חיישן, היא כבר לא מכאנית כמו בעבר (זאת אומרת שאין כבל שרץ מהדוושה למצערת ששולט על פרפר מכאני, יש חיישן TPS שמספר למחשב את מיקום הדוושה והוא שולט על פרפר אלקטרוני במצערת).

 

פורסם
לפני 3 שעות, סתם כינוי אחר כתב:

כי העבודה שמבצע המנוע בזמן עצירה היא אפס, אז אולי עדיף לנצל את הרגע ולשים מגזן על מקסימום, שהמנוע יעשה לפחות משהו מועיל?

 

???

ציטוט

יבגניפ כתב:

 

אוף. למה אני מגיב פה? 

 

פורסם
לפני שעתיים, סתם כינוי אחר כתב:


אז אני אחרוג טיפה מהשאלה המרכזית, כי סיקרת אותי.
כזכור לי דוושת הגז אחראית למעשה להספקת האוויר למנוע ולא לכמות הדלק המוזרם, כלומר ככל שהלוחצים יותר על הגז אז יותר אוויר מוזרם, ואחוז גובה יותר של בנזין נשרף בכל פעימה. האם זה תיאור נכון?
אז אם הבנתי אותך נכון, יש איזה מגנון ברכבים מודרניים שעבור דוושה במקום זהה ידע להזרים יותר בנזין עבור כמות אוויר נתונה, בהתאם לעומס על המנוע?
ואם לא הקרבורטור קובע את היחס אוויר לבנזין ברכבים מודרניים, אז מה כן?

 

בנסיעה עם מזגן דולק בשביל להגיע לאותה תאוצה או לשמור על אותה מהירות אתה תלחץ על הגז יותר מאשר ללא מזגן, אין מנגנון שעושה את זה בשבילך.

 

בעמידה במקום עם מנוע מונע דוושת הגז משוחררת יש מנגנון שיכול להיות מישם בשתי דרכים.

1. רכב עם מצערת מכנית מופעלת בכבל מהדווה. יש מעבר אוויר עוקף מצערת שהפתח שלו נשלט על ידי מייצב סיבוי סרק "מנוע צעדים", שמקבל פיקוד ממחשב ניהול מנוע. מחשב מנוע תמיד ישאף לשמור על סיבובי סרק מוגדרים נגיד 750 סל"ד. אם בפועל הסל"ד יותר נמוך, הוא נותן פקודה למייצב סיבובי סרק לפתוח יותר את המעבר העוקף. נכנס יותר אוויר, הסל"ד עולה. לדוגמא אחרי הפעלת מזגן, המדחס מעמיס על המנוע, הסל"ד בסרק ירד ואז יתבצע הפיצוי הזה. 

 

לאחר כיבי המזגן הסל"ד יעלה כי כבר אין עומס ואז יתבצע פיצוי לכיון השני - סגירת מעבר אוויר עוקף. 

 

 

2. ברכב על מצערת אלקטרונית אין מעבר עוקף, התיקונים מתבצעים על ידי המצערת עצמה, המחשב פותח או סוגר את המצערת מעט. מכניס  יותר אוויר או פחות. הדלק מוזרק בהתאם לכמות האוויר שנכנסה כפי שנמדדה על ידי חיישן MAF, זה ככה על קצה המזלג, יש עוד משתנים שנלקחים בחשבון. 

 

 

 

 

פורסם
לפני שעה, Yarin כתב:

זה לא מנגנון יחיד, היום הכל ממוחשב ובהתאם למספר פרמטרים ממספר חיישנים המחשב יודע לשלוט על כמות הדלק.
מה גם שברכבים מודרניים הדוושה היא למעשה עוד חיישן, היא כבר לא מכאנית כמו בעבר (זאת אומרת שאין כבל שרץ מהדוושה למצערת ששולט על פרפר מכאני, יש חיישן TPS שמספר למחשב את מיקום הדוושה והוא שולט על פרפר אלקטרוני במצערת).

 

הסבר מעולה בסרטון

 

 

 

עברו כבר למעלה ממיליון קילומטר של נהיגה מאז ימי הכרמל 12 מודל 67 (מנוע פורד) דבר לא השתנה. עדיין רואה סביבי נוהגים נהיגה מבוהלת, הססנית ומנותקת מכל הקורה בכביש . 

 

פורסם
בתאריך 15.6.2023 בשעה 14:56, SlowRide כתב:

כן.

זה ניכר במיוחד ברכבים חלשים, ניתוק המזגן משפיע על הכח שמועבר לגלגלים בצורה משמעותית.

 

יש לי רכב עם מנוע חלשלוש ומזגן ממש מקפיא, אני תמיד צוחק שיש לי כפתור טורבו- בתאוצה אני לוחץ על כפתור A/C לכיבוי והרכב מזנק (יחסית..)

בפועל כדי להתמודד עם זה בשיוט ובירידות אני מפעיל מזגן חזק שדי מקפיא את הרכב ואז בעליות אני מכבה מזגן בלי לסבול מחום.

בתאריך 15.6.2023 בשעה 15:23, ALX כתב:

 

ברכב ישן (מאוד ישן, עם קרבורטור) וחלש, כיבוי המזגן תוך כדי נסיעה במישור ועם דוושת גז במיקום קבוע יגרום לעליית מהירות מסויימת. ברכבים שלמנוע שלהם יש הזרקת דלק (כל המכוניות שנמכרו כאן ב-30 השנים האחרונות פחות או יותר) זה לא יורגש, בגלל שמערכת ההזרקה מתאימה את כמות הדלק לעומס על המנוע באופן מיידי, וכך לא יורגש כמעט שינוי בהתנהגות הרכב (שוב, בהנחה שהדוושה נשארת באותו המקום).  

 

מוזמן לסיבוב ברכב שלי. כמובן הרכב עם הזרקת דלק ובכיבוי A/C הרכב בהחלט מאיץ כשהדוושה באותו מקום.

מערכת ההזרקה יכולה להתאים את כמות הדלק כמה שבא לה - המנוע חלשלוש ואין לו מה לתת יותר. גם בתאוצה במישור זה משמעותי מאוד.

  • אהבתי 2
פורסם

זה כמו שתיסע עם רכב מלא ויחיד הצריכת דלק שונה. זה עומס על המנוע מרגישים גם שהרכב פחות סוחב במנוע סטנדרטי.

×
×
  • תוכן חדש...