Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 5013 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

שלום חברים,

בחיטוט במחסן מצאתי מיכל חדש אטום של שמן פירסטון סינטטי 10/40.

לא הצלחתי למצוא על המיכל תאריך ייצור או תוקף.

כמה זמן שמן יכול לעמוד?

(אם יש מגבלת זמן - איך יודעים שהשמן שנרכב בחנות לא אוכסן שנים באיזה מחסן של היבואן והוא ישן מידי?)

אם ראיתם וולוו 240 בפירוקיה אנא ספרו לי על כך

וגם אם ראיתם וולוו 700 או 900

פורסם

אתה שואל את השאלה הלא נכונה. מה הכוונה? קראתי חומר בנושא בשני אתרים.שניהם חלוקים לגבי אורך החיים של השמן. אבל שניהם מסכימים לגבי דבר אחד. השאלה היותר חשובה היא לא אם השמן תקין או לא אלא האם השמן מתאים לרכב או לא. כלומר, קנית שמן ועברו 10 שנים. בינתיים כבר החלפת מכונית. המנועים של היום בעלי דרישה שונה מהמנועים של פעם. שמן שיוצר בשנות ה 80 אולי עדיין תקין אבל הוא בהחלט לא מתאים לתיפקוד תקין של מנוע משנת 2000 לדוגמה. לכן, אם יש לך רכב עם מנוע שהיצרן מבקש שמן עם תקן API SJ זה יהיה מאוד לא חכם ומאוד לא נבון להשתמש בשמן עם תקן API של SE, SH, SG ונמוכים יותר.

 

בכל מקרה זה מה שחברת וואלואוליין רושמת באתר שלה לגבי השאלה הזו בדיוק ואני מצטט.

  1. Does motor oil expire? How long does motor oil generally last?
    Valvoline motor oil does not have a documented expiration date. Under optimal conditions, the product is stable for an extended period of time and can be used as long as the American Petroleum Institute (API) rating on the label continues to meet or exceed the requirements listed in your owner's manual. If the rating is still current, shake the container before use to blend any additives that may have settled.

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם

יש לשמן אורך חיי מדף.

ממה שקראתי אורך חיי מדף של שמן מנוע הוא בערך 3-4 שנים בהנחה שהשמן סגור, לא נפתח אף פעם ונשמר במקום מוצל.

 

לאחר מס' שנים השמן מאבד מתכונות הסיכה שלו.

שמן שנפתח ומגיע להתחמצנות לא להשתמש בו לאחר תקופה.

 

אני אישית לא שם במנוע שמן שהוא מעל שנתיים.

פורסם

נתקלתי באנשים ששמו בחיפושית שלהם שמן 40 בן 15 שנה(!)

"זול וזוגלובק - שניהם מתחילים בזין, ובשניהם תקבל נקניקיה"

חיפושיות 73-74

פורסם
יש לשמן אורך חיי מדף.

ממה שקראתי אורך חיי מדף של שמן מנוע הוא בערך 3-4 שנים בהנחה שהשמן סגור, לא נפתח אף פעם ונשמר במקום מוצל.

 

לאחר מס' שנים השמן מאבד מתכונות הסיכה שלו.

שמן שנפתח ומגיע להתחמצנות לא להשתמש בו לאחר תקופה.

 

אני אישית לא שם במנוע שמן שהוא מעל שנתיים.

 

האם אתה קורא לחברת וואלוולין שקרנים? או אולי לא מקצועים שלא יודעים מה הם אומרים?

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם

תשמע תמיד בכל דבר נוזלי הכי טוב זה הכי טרי.

ככל שהנוזל עומד יותר זמן אז הוא מתקלקל ולא משנה מה רשום.

שמן גיר ידני הוא גם ככה מוחלף פעם בחיים בקושי לכן לא משנה אורך חיי המדף שלו .

שמן מנוע עד שנתיים זה הגיוני מעבר לא .

"זול וזוגלובק - שניהם מתחילים בזין, ובשניהם תקבל נקניקיה"

חיפושיות 73-74

פורסם
תשמע תמיד בכל דבר נוזלי הכי טוב זה הכי טרי.

ככל שהנוזל עומד יותר זמן אז הוא מתקלקל ולא משנה מה רשום.

שמן גיר ידני הוא גם ככה מוחלף פעם בחיים בקושי לכן לא משנה אורך חיי המדף שלו .

שמן מנוע עד שנתיים זה הגיוני מעבר לא .

תמיד? בכל דבר נוזלי? מה, למשל, לגבי יין/ויסקי/ברנדי וכו'?

ומה לגבי מוצקים? במוצקים זה לא תמיד נכון?

לא משנה מה רשום איפה?

ממה נובע ההבדל בין שמן גיר ושמן מנוע? מה, שמן גיר הוא לא נוזל? לגביו לא מתקיים הכלל שתמיד הכי טוב זה הכי טרי? (אגב, למה דווקא ידני? יש גם גירים אוטומטיים שמחליפים להם שמן פעם בחיים בקושי (על פי הנחיות יצרן)).

הגיוני? לפי איזה הגיון? למה דווקא שנתיים? למה שנה או 10 שנים זה פחות הגיוני?

 

רק לא מזמן שאלת בעצמך את השאלה הזו.

קניתי שמנים של אג'יפ 15-40 ו20-50

על ה15-40 יש בתחתית האריזה סימון של 09 ,ב20-50 רשום07.

האם זהו תאריך ייצור? מותר להשתמש בשמנים אלו?

אז מאיפה התובנות החדשות, הנחרצות והמפתיעות האלו? אתה יכול לספק איזה סימוכין אובייקטיבי מבוסס, מנומק או סתם משכנע?

 

נתקלתי באנשים ששמו בחיפושית שלהם שמן 40 בן 15 שנה(!)

נו ו...? זה היה טוב/רע? מה קרה לחיפושיות האלו?

פורסם
אתה שואל את השאלה הלא נכונה. מה הכוונה? קראתי חומר בנושא בשני אתרים.שניהם חלוקים לגבי אורך החיים של השמן. אבל שניהם מסכימים לגבי דבר אחד. השאלה היותר חשובה היא לא אם השמן תקין או לא אלא האם השמן מתאים לרכב או לא. כלומר, קנית שמן ועברו 10 שנים. בינתיים כבר החלפת מכונית. המנועים של היום בעלי דרישה שונה מהמנועים של פעם. שמן שיוצר בשנות ה 80 אולי עדיין תקין אבל הוא בהחלט לא מתאים לתיפקוד תקין של מנוע משנת 2000 לדוגמה. לכן, אם יש לך רכב עם מנוע שהיצרן מבקש שמן עם תקן API SJ זה יהיה מאוד לא חכם ומאוד לא נבון להשתמש בשמן עם תקן API של SE, SH, SG ונמוכים יותר.

 

בכל מקרה זה מה שחברת וואלואוליין רושמת באתר שלה לגבי השאלה הזו בדיוק ואני מצטט.

  1. Does motor oil expire? How long does motor oil generally last?
    Valvoline motor oil does not have a documented expiration date. Under optimal conditions, the product is stable for an extended period of time and can be used as long as the American Petroleum Institute (API) rating on the label continues to meet or exceed the requirements listed in your owner's manual. If the rating is still current, shake the container before use to blend any additives that may have settled.

 

למה שאלה לא נכונה? זו שאלה אחרת.

נניח שעברו 10 שנים אבל לא החלפת מכונית.

יש לך שמן בן 10, נגיד מדרגת SJ או SL, והמנוע שלך דורש דרגת SJ ומעלה.

מותר/אפשר/רצוי להשתמש?

פורסם

תקו SJ ומעלה נחשב עדיין "CURRENT" ולא "OBSOLIT"

 

אני "קונה" את הציטוט של ולווליין.

 

אם שמן יכול לשכב במנוע (עם כל המשמעות) בין שנה לשנתיים לשמני LL אז במיכל אטום ללא שימוש יוכל להחזיק הרבה יותר.

 

כמובן שיש להתאים את תקן השמן למנוע ואפילו עדיף עבור מנועים ישנים להשתמש בתקן ישן(כיוון שישנה ירידה הדרגתית באחוז הZDDP בתקנים האחרונים ע"מ להאריך את אורך חיי הממיר הקטליטי וזה מה שעלול לפגוע במנועים ישנים (בעיקר כאלה שתוכננו לפני 1988

פורסם
שלום חברים,

בחיטוט במחסן מצאתי מיכל חדש אטום של שמן פירסטון סינטטי 10/40.

לא הצלחתי למצוא על המיכל תאריך ייצור או תוקף.

כמה זמן שמן יכול לעמוד?

(אם יש מגבלת זמן - איך יודעים שהשמן שנרכב בחנות לא אוכסן שנים באיזה מחסן של היבואן והוא ישן מידי?)

 

שיט. כתבתי תגובה ארוכה, והדפדפן נסגר לי באמצע, לפני שהספקתי לעשות קופי למה שכתבתי.

אין לי כח לשחזר הכל.

בקצרה, אין נתון חד-משמעי ואין תקן מחייב. אפילו תאריך ייצור זה נדיר למצוא על אריזות שמן.

חברות ואנשי מקצוע שונים זורקים מספרים שנעים בין שנה אחת לזמן בלתי-מוגבל, כשבאמצע נוקבים גם ב-5 שנים ו-10 שנים.

חברות שכן מפרסמות guidelines (מוביל, אמסאויל) מדברות על 5 שנים.

אבל כולם מדגישים שזה תלוי בסביבת ובתנאי האחסנה, וזו אחת הסיבות האובייקטיביות שבגללן לא ניתן לקבוע מספר חד-משמעי.

מצד שני, התנאים להם חשוף השמן במנוע בעת פעולתו קשים לאין שיעור מהתנאים הכי גרועים שהוא יכול לחוות באחסנה, ולכן אם שמן יכול לשמש במנוע במשך שנה, אני חושב שהוא בהחלט יכול לשרוד כמה שנים באחסנה.

 

אכן, לא תמיד אתה יכול לדעת כמה זמן השמן שכב באיזה מחסנים ובאיזה תנאים.

אבל במקרים רבים אפשר לראות על האריזה הטבעה של תאריך ייצור האריזה (מין שעון כזה שהמחוג מצביע על החודש, ובמרכזו כתובה השנה), אז זה יכול לתת חסם עליון לגיל של השמן.

פורסם

ניקנו השבוע 5 יחידות(כיוון שלא היתה אריזה של 5) כאלה לטיפול המתקרב.

אין לי בעיה עם זה שהוא כמעט בן שנתיים,האריזות אטומות כמובן, שכן במדף בחנות ממוזגת,נקנה במחיר טוב.

EUROL 5W30 FULL SYNTHETIC.jpg

פורסם
למה שאלה לא נכונה? זו שאלה אחרת.

נניח שעברו 10 שנים אבל לא החלפת מכונית.

יש לך שמן בן 10, נגיד מדרגת SJ או SL, והמנוע שלך דורש דרגת SJ ומעלה.

מותר/אפשר/רצוי להשתמש?

 

בוא ונפשט את זה כמה שאפשר. כל עוד מדובר בשמן שמתאים לתקן שאותו מנוע צריך אז זה בסדר. אם יש לך מנוע שמצריך תקן API SJ,SM,SL ואתה שם לו שמן עם תקן API SE,SH,SG זה בהחלט לא מומלץ כי אתה תגרום לבלאי ואף נזק מסויימים שהרי השמן לא ממלא את התפקיד שלו באיכות שהמנוע תוכנן לה. לעומת זאת, אם זה ההיפך, מנוע שדורש שמן עם תקן API SE ואתה שם לו שמן עם תקן API יותר מתקדם אז זה בסדר למרות שהרכב ישן.

 

לעומת זאת, הייתי נוקט במשנה זהירות כאשר מדובר במכוניות אספנות ישנות. הרי בשמנים של פעם היו מרכיבים כימיים שאולי כבר לא נמצאים בשמן של היום. לכן שימוש בשמן מודרני יגרום לבלאי מואץ במנועים אלה. לא סתם חברות אמריקאיות גדולות מייצרות שמן במיוחד עבור מכוניות אספנות.

"אני מתחפש לטיפת שמן במערכת ההנעה ומתחיל לזרום בתוך כל הצינורות, השסתומים והקופסאות ואז אני מאתר את התקלה"

ישראל טילן, המיתוס והאגדה, מגדולי מהנדסי ישראל.

פורסם
נתקלתי באנשים ששמו בחיפושית שלהם שמן 40 בן 15 שנה(!)

יש אפשרות , אבל מוגזם .

השמן 40 הוא חד צמיגי בסיסי - עומד בפני עצמו ללא שינוי צמיגות , ולפעמים הוא מתוסף במונעי הקצפה בלבד .

 

הבעיה והיתרון בשמנים החדשים כי הם מתוספים ברמה גבוהה - שמן בסיס + חבילת תוספים משני צמיגות , מורידי חיכוך ועוד .

וחבילת התוספים היא המשנה לאורך זמן את הרכבה הכימיקלי .

לכן לא כדאי לקחת סיכון ועדיף להיות על הצד הבטוח ולהשתמש בשמנים עד 2 שנים -

 

וכמו שרשמו יש על מיכל הפלסטיק בד"כ הטבעה של תאריך יצור המיכל -

החברות היום של מכלי הפלסטיק והן שמני המנוע לא מייצרות למדף , מייצרים לפי הזמנה וצפי של + 10% .

כך שאם המיכל יוצר בתאריך לפני שנתיים , סביר כי גם השמן יוצר בטווח זה .

 

אייל .

עצמאי בשטח - 1 מטר מהצד.

פורסם
בוא ונפשט את זה כמה שאפשר. כל עוד מדובר בשמן שמתאים לתקן שאותו מנוע צריך אז זה בסדר. אם יש לך מנוע שמצריך תקן API SJ,SM,SL ואתה שם לו שמן עם תקן API SE,SH,SG זה בהחלט לא מומלץ כי אתה תגרום לבלאי ואף נזק מסויימים שהרי השמן לא ממלא את התפקיד שלו באיכות שהמנוע תוכנן לה. לעומת זאת, אם זה ההיפך, מנוע שדורש שמן עם תקן API SE ואתה שם לו שמן עם תקן API יותר מתקדם אז זה בסדר למרות שהרכב ישן.

 

אני חושב שזה דווקא הפוך. או לפחות לא בהכרח כך.

אם תשים שמן מתקנים ותיקים כמו SG למנוע שדורש SL, SM - אתה לא תגרום לבלאי, רק אולי לקיצור חיי הממיר הקטליטי ולזיהום סביבה גדול יותר.

במקרה ההפוך, לא בטוח שזה בסדר. דווקא אז יכול להיגרם בלאי, משום שתוספים מונעי שחיקה יגמרו לפני החלפת השמן.

 

אבל זה כמו שתגיד שצמיגות השמן צריכה להתאים לדרישות המנוע. למה אתה נטפל דווקא לדרגת ה-API?

נגיד שיש לך שמן ישן בצמיגות 20W50, והמנוע שלך קורא לצמיגות 5W-30.

גם אז לא הייתי ממליץ לך להשתמש בשמן הישן, גם אם הוא היה חדש ועומד בתקן API הנדרש.

ולכן הדוגמאות שהבאת הן גם לא כל כך מציאותיות, כי עם השנים, גם דרגות ה-API התקדמו, אבל גם הצמיגיות שבשימוש ירדו, ואם אתה משווה מקרים כל כך קיצוניים כמו SE ו-SM - אז גם הצמיגיות לא יתאימו.

 

להבנתי, תאימות הצמיגות ודרגת API (או המקבילות לה) זה תנאי מוקדם הכרחי, והשאלה היא כמה זמן ממועד ייצורו של השמן עוד אפשר להשתנמש בו בבטחה - בהנחה שהתנאי הזה מתקיים?

×
×
  • תוכן חדש...