Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם, הרי אפשר להגיב גם בלי, וממש לא בא לנו להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

Buki

למה לטטרה יש גלגלים עקומים?

Recommended Posts

זה עוד שירשור שמבוסס על זכרונות ילדות...

 

מדי פעם, בדרך לבית הספר או ליד אתרי בנייה הייתי רואה את המשאיות האלו:

 

tatra_t148_2.jpg.827a04a20f36048b3c0005f988b93b1c.jpg

 

148_Y.jpg.071f95dd78109f3c9aa9de91c61620be.jpg

 

1_1736352.jpg.64958b33fa85cb78bd76cf7960792294.jpg

 

וכל פעם שברתי את הראש: מדוע בחלק מהן הגלגלים עומדים עקום. זאת אומרת עם קאמבר חיובי גדול מאוד שאפשר לראות בעין. 

חשבתי וחשבת על זה ולא מצאתי תשובה. הרי ידעתי איך הסרנים (בכל משאית) בנויים - סרן חי מאחורה, סרן קשיח מקדימה. הם לא מאפשרים לגלגים לעמוד בצורת / \ 

אי אפשר. זה לא אפשרי טכנית...

בהמשך התחלתי לשים לב שהתופעה הזו של גלגלים "עקומים" קיימת רק במשאית שנוסעת ריקה. במשאית עמוסה כל הגלגלים עומדים ישר כמו שצריך. 

פה כבר התבלבלתי לגמרי. icon_smile.gif.b1eda5b7cba44759db7bd8e18120d216.gif

 

טטרה. Tatra. יצרן צ'כי בין הוותיקים בעולם, ייצר מכוניות נוסעים משנת 1897 ומשאיות מ 1898.

 

ייצרן יחודי ששמר על אותם מאפיינים טכנולוגיים לאורך עשרות שנים (בעצם כמעט 100 שנה) ורק שיפר ושכלל אותם.

 

המאפיין העיקרי של משאית טטרה הוא שילדת צינור מרכזי Backbone tube frame. רעיון של דר' הנס לדווינקה שהפך לסימן היכר של טטרה.

זה של טטרה 111 משנות ה 40-50.

2.jpg.420b409e0b59c77786866c23feb5a6d8.jpg

 

111.jpg.464984c4eea8dd5037335b842ec39f61.jpg

 

זה בהמשך:

1.jpg.4a0f54d3cd427416869ed5010047b541.jpg

 

 

וזה היום:

3.jpg.f49286dcd228f0139f2919142ca5415a.jpg

 

המבנה הזה שרד את השנים ולא השתנה. כל מכלולי ההנעה נמצאים בתוך אותו צינור מרכזי שהוא גם הרכיב שנושא בעומס. 

 

המבנה מאפשר מודולריות - יכולת לייצר מגוון תצורות הנעה:  6X4, 6X6, 8X8 וכדומה, וגם מעניק גמישות וחוזק גבוהים מאוד. ייעוד המשאיות הוא בעיקר לעבודת שטח.

לכל גלגל מתלה נפרד המאפשר לו לנוע מעלה - מטה. זו התשובה לשאלה שבכותרת...

 

המאפיין השני שלא השתנה עד לשנים האחרונות ממש הוא מנוע דיזל קירור אוויר. היום משתמשים גם במנועים קנויים עם קירור נוזל ואין כבר "בלעדיות" לקירור אוויר, אבל המשאית שפגשתי בדרך לבית הספר הייתה עם קירור אוויר, כמו גם מספר דורות לפניה ואחריה. 

 

108969551_148engine.jpg.616d6abfc5bee3a79b2f396b6c20d677.jpg

 

2135498797_148engine1.jpg.10b689f2f7d33829e3fc8fa1971525b7.jpg 

קירור אוויר "זה טוב" כי זה יותר פשוט, יותר אמין, לא צריך לרוקן את מערכת הקירור בלילה חורפי כשמשתמיש במים אבל...המשאיות היו מתחממות בנסיעה איטית בעומס גבוה.

אפשר היה לראות אותן לפעמים נוסעות עם גריל מפורק לשיפור הקירור. 

 

האגדה מספרת שהוזמנו מהנדסים מצ'כיה לבדוק את הבעיה. בדקו, עשו סיבוב ואמרו לנהגים הרוסים - ההההא...הכל תקין. אין שום בעיה, אתם פשוט נוהגים לאט מידי ובטורים נמיכים. תנו גז. סעו יותר מהר ותמשכו יותר בכל הילוך והכל יהיה בסדר. 

 

 

המשאית הזו היא Tatra 148. 

148.jpg.8bc485ccb20a462ba0d51a449227dd27.jpg

 

148_O1.jpg.cc83b6c0c2fd8046553c994f1e694a24.jpg

דגם שיוצר בין השנים 1972-1982,

מנוע V8 קירור אוויר בהספקים עד 212 כ"ס, נפח 12.6 ליטר. הנעה 6X6 עם נעילה דיפרנציאליים (רוחבית ואורכית) פנאוומטית, גיר ידני 5 הילוכים + "חצאים" זאת אומרת 10 הילוכים, כושר העמסה 16 טון. הן נחשבו מאוד אמינות ועמידות, "סוסי עבודה" שעבדו במקומת הכי קשים ונשארו בשימוש במשך 20-30 שנה. 

 

1292327682_148interior2.jpg.bdfbd788103212a102080759393093a0.jpg

 

1478566433_148interior.jpg.9b7c19403f4337379ac0755afa20a205.jpg

 

לפניה היה דגם דומה 138, אותו אני לא בטוח שזוכר.

1855627141_Tatra138.jpg.0d4ea08cdd545edb01c21f6a154ca3e0.jpg

 

ואחריה, דגם 815, משאית "ללא אף" וחוץ מזה עם אותו מבנה מסורתי. 

הסדרה הזו מיוצרת עד היום עם כמה שינויים.

 

815_1.jpg.83f8537d656cb5709d00cf25921ede55.jpg

 

משנת 2011 מיוצרת Tatra Phoenix, עם קבינה של DAF אבל השילדה ומערכת ההנעה נשארו מסורתיים. הפניקס מיובאת לארץ:

 

270948740_TatraPhoenix.jpg.742084c9747f3c8360cde1eb1a6c834d.jpg

 

בנוסף טטרה מייצרת כלים צבאיים (יש בצה"ל משאיות שטח של טטרה), בעברה יצרה מכונות נוסעים (גם ייחודיות ולא דומות לשום דבר אחר), קרונות, חשמליות.

 

היום זה יצרן משאיות קטן, פונה לנישה ספציפית מאוד ולא מתחרה ביצרנים הגדולים.

 

 

  • תודה 12
  • מעניין 15

 

 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מעניין למה המבנה הזה של שלדת צינור נשאר ייחודי לטטרה, ולא משמש יצרנים אחרים.


X 94 > קסנטיה 97 > לנסר 2007 > מונדאו 2007 > קורולה 2013 > קורולה 2015 > איוניק 2018

 

Wherever you go, there you are

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

באמת מסקרן אם יש לזה תכלית היום או שזה עניין מסורתי. הגיוני הרי, כי כאשר רכב נניח פרטי רגיל עמוס, הגלגלים מקבלים קאמבר שלילי, אזי תנועה הפוכה תגדיל את אפשרות העמסה לכאורה. אבל אני מאמין שעם הטכנולוגיה היום, ניתן לייצר את אותו טווח העמסה מבלי לעשות שינוי פיזי בקאמבר של הגלגל. מעניין. 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מעניין, בכל מקרה תודה על הסקירה והמידע.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

תודה בוקי.

מישהו פעם נהג על משאית כזאת או משהו דומה?

 מעניין לשמוע כמה כוח פיזי צריך בידיים כדי לתפעל את זה. 

זה לא לנראה user friendly  במיוחד לנהג. 


Volvo V40 T5 Cross Country

Mazda CX5

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אגב, שימו לב שיש הינע סופי נפרד לכל גלגל והציריות לא ממוקמות בדיוק זו מול זו אלא צד אחד קדימה יותר לעומת הצד השני. אז לא רק הגלגלים עקומים, הם גם לא באותו קו icon_smile.gif.b1eda5b7cba44759db7bd8e18120d216.gif

 

333.png.c90f7c71f8c111649393e28e0f02e446.png

 

 

 

 

  • מעניין 2

 

 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 31 דקות, banji man כתב:

תודה בוקי.

מישהו פעם נהג על משאית כזאת או משהו דומה?

 מעניין לשמוע כמה כוח פיזי צריך בידיים כדי לתפעל את זה. 

זה לא לנראה user friendly  במיוחד לנהג. 

ממה שקראתי עליהן, לא שונה מכל משאית אחרת מאותה תקופה.

 

כשהייתי בסדיר באמצע שנות ה2000, הגדוד שלי בדיוק קיבל משאית טטרה, והיא הייתה עדיפה בכל פרמטר אפשרי על ריוסים ישנים ומתפרקים. לפחות מהסיבה שיש לה קבינה סגורה וממוזגת, ונראה לי אפילו תיבת הילוכים אוטומטית.

 

ממה שקראתי על דגמים ישנים יותר, בהשוואה למשאיות סובייטיות מאותה תקופה (רוב הטטרות יוצאו לברית המועצות), לנהוג על טטרה היה כמו לנהוג על פרייבט.

 

איך היא בהשוואה למשאיות מהמערב, כנראה פחות טובה, אם החברה כמעט קרסה אחרי נפילת מסך הברזל.


X 94 > קסנטיה 97 > לנסר 2007 > מונדאו 2007 > קורולה 2013 > קורולה 2015 > איוניק 2018

 

Wherever you go, there you are

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

היה הגה כוח וקלאץ' הידראוולי, לא חושב שהיה צורך בכוח פיזי מטורף בשביל לנהוג.


 

 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
פורסם (נערכה)

סקירה מעניינת מאוד. 

להלן סיפור המעיד על התכונות המעולות של משאיות טאטרה בהקשר ישראלי - בטחוני. 

בתחילת המאה הנוכחית הבינו בצה"ל שאין ברירה וחייבים לרענן את צי המשאיות הטקטיות של דרגי השדה שהיה כולו מבוסס על ריאוסים ישנים שלאחר עשורים רבים החלו להיות רעועים ולא עונים על הצרכים. 

הקימו צוות בחינה שבדק את כל החלופות בשוק העולמי שהיו זמינות והמליץ חד משמעית על משאיות טאטרה. 

אבל מה? תקציבית הייתה העדפה לנצל דולר סיוע מארה"ב למימון , אך החלופות האמריקאיות הטבעיות דאז (אושקוש ועוד) היו נחותות לעומת הטאטרות. 

מה עושה המוח היהודי ? מצאו קומבינה. הקימו חברה ייעודית אמריקאית בשם ATC  --> AMERICAN TRUCK COMPANY 

ציטוט מאתר ג'יפולוג:

 

ציטוט

המיזם ATC הוקם על מנת למכור משאיות טטרה לצה"ל. על מנת למכור מוצרים צבאיים לצה"ל כדאי שהם יהיו אמריקאיים, ולכן הוקם מפעל הרכבה בארה"ב, ולתוך המשאית הצ'כית הותאמו מכלולים אמריקאיים. המיזם נהגה והוקם על ידי חברת "רכב משימתי מיוחד" מהרצליה, ושותפים בו חברת טטרה הצ'כית וענק הציוד המכני הכבד טרקס (Terex) מארה"ב. בינתיים הלקוח המשמעותי היחיד הוא צה"ל, שכבר קנה כמה מאות משאיות 6X6 המיועדות להחליף חלק קטן מצי הריאו המזדקן .

 

 

כך הגיעו טאטרות לצה"ל בכספי הסיוע הדולרי האמריקאי. 

אנקדוטה: בצה"ל , משום מה , העדיפו לקרוא להם TETRA ולא TATRA (שהוא כידוע רכס הרים גבוה בסלובקיה). 

 

למתעניינים כתבת מבחן בג'יפולוג על הטאטרות בצה"ל :

 

http://www.jeepolog.com/forums/content.php/1189-jeepolog-archive

 

מצרף מספר תמונות של טאטרות צה"ליות ועוד הפתעה - צילום עתיק של סוכנות למכירת טאטרות פרייבט בתל אביב. 

 

 

unnamed (3).jpg

unnamed (2).jpg

unnamed (1).jpg

hegE_49dfjsersdfs_c.jpg

unnamed.jpg

טאטרה תל אביב.jpg

1653509-46.webp

 

עריכה אחרונה על ידי orankohn
  • תודה 7
  • מעניין 4

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
פורסם (נערכה)

צילום מטיול בסלובקיה ב- 2006  - באזור מורדות הרי הטטרה  - משאית טטרה עמוסת עצים. (כמובן, גלגלים קדמיים עקומים...)

וגם קצת צילומי התרשמות מה זה הרי הטטרה....

DSC00271.JPG

DSC00308.JPG

DSC00293.JPG

DSC00274.JPG

עריכה אחרונה על ידי beamvelavan
  • תודה 1

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הדגמת מערכת התמסורת בדור הנוכחי:

 

 

  • מעניין 1

 

 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

יפה ומעניין, יש לציין שגם מככבות במירוצי הדקאר לאורך השנים

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אגב...אפשר לראת דימיון במבנה המנוע בין המנוע הזה בטטרה 148

 

2135498797_148engine1.jpg.10b689f2f7d33829e3fc8fa1971525b7.jpg

 

לבין מנוע טטרה הרבה יותר ישן שמישהו השתיל בטנק T34 בקיבוץ גונן, עליו דיברנו בשירשור הזה.

 

22.jpg.e701a9b84fb39c011c989e79ad29e4b4.jpg

 

6.jpg.5246dc7fae344c3ef63c7beecb31cf5f.jpg

 

 

 

 


 

 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 13 שעות, Taipan כתב:

כי כאשר רכב נניח פרטי רגיל עמוס, הגלגלים מקבלים קאמבר שלילי

 

 

באיזה רכב פרטי הגלגלים מקבלים קאמבר שלילי בעומס? 


 

 

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...