Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 6265 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

  • תגובות 57
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

פורסם

אפשר לראות שהמערכת ב-106 מתוכננת מראש לעבוד בטמפ' יותר גבוהות מה-306/ZX ושות' (אגב, האם מדובר על 106 דור I, דור II, או שתיהן? האם מדובר גם על רכב עם מזגן מקורי?).

 

פתיחה מלאה של הטרמוסטט היא רק ב-100 מעלות, מאווררים נכנסים במהירות נמוכה רק ב-97 מעלות (מפסיקים ב-92).

יש לשים לב שהפקק של הרדיאטור מגיע בשני צבעים עליו - כתום וסגול, כאשר הקפיץ של הסגול מחזיק יותר לחץ במערכת.

לא כתוב בהיינס בכמה מעלות נכנסת המהירות הגבוהה של המאווררים, כנראה שזה באיזור 105-110 מעלות.

מוזר ש-PSA בנו מערכת קירור שעובדת די קרוב לתחום הטמפ' המסומן באדום (סכנה), אבל זה מה שיש (למיטב הבנתי, זה מיועד כדי לקבל ערכי זיהום אוויר נמוכים, אבל לא סגור על זה).

לפיכך הקריאה במד החום צריכה להיות באופן קבוע קו אחד מעל ה-90 מעלות (בערך 2/3 של מהלך המחוג) ובתנאים קשים (חום, עומס, מזגן) להגיע עד 3/4. קצת מוזר לי שהשאירו מרווח בטחון קטן כ"כ, מה שמצריך שמירה קפדנית על מערכת תקינה (נכון בכל רכב, אבל בגלל המרווח הקטן - נכון שבעתיים).

 

אם רוצים להפעיל את המערכת בחום נמוך יותר - הרי שנדרשת החלפה של התרמוסטט (ציינו כאן 82 מעלות) וכן עדיף "לעבוד" על הביטרון ע"י הוספת נגד בטור לחיישן (NTC) של טמפ' הנוזל המחובר אליו (בצבע חום).

במילה עדיף - הכוונה היא לעומת הפתרון של הוספת מפסק ידני להפעלת המאווררים, אשר מחייב התערבות של הנהג, מה שלא תמיד קורה (כלומר הנהג יכול שלא לשים לב לעליית הטמפ' ולשכוח להפעיל את המפסק). עדיף לתת למערכת לעבוד באופן אוט'.

 

יש לקחת בחשבון ששינוי כזה במע' יגרום לבלאי גבוה יותר על המאווררים (יעבדו יותר זמן) ואולי גם לצריכת דלק ופליטת מזהמים גבוהים יותר.

 

עריכה -

אחרי עוד קצת חפירות - מהירות גבוהה אמורה להיכנס ב-101 מעלות, ולהפסיק ב-96 מעלות. ממש מוזר לי ההפרשים הקטנים בין המהירויות. במזג אוויר קיצי בארץ, כנראה שהמאווררים משחקים כל הזמן בין מהירות נמוכה לגבוהה.

פורסם

בתור בעלים של 106 המון שנים 3/4 זה תקין, אבל שלא יעבור מעל זה ולו במעט,

אצלי בעיר זה הטמפרטורה ומחוץ לעיר היא יורדת, כדי להיות רגוע אפשר להוריד את הטמפרטורה לחצי קבוע כמו היפניות ע"י שיטות שונות.

פורד קפרי 1600GT 1973 + פורד קורטינה 1975 1600XL + פורד פוקוס 2005 1600 GHIA

מעוניין במידע על קפרי או כל פורדים ישנים אחרים נטושים/זרוקים/למכירה.

פורסם

כמה הערות:

 

ראשית, מה שכתב שמר:

מתי תבינו שהתרמוסטט לא משנה בכלל את טמפ' העבודה המקסימלית של המנוע?
- לא מובן לי. תפקידו של התרמוסטט הוא בדיוק זה - לקבע את הטמפרטורה של המנוע. כמובן שאם משנים את התרמוסטט לחם/קר יותר, אז טמפרטורת העבודה של המנוע תעלה/תרד. אולי הכוונה היא שבמקרה של תקלה, כלומר חוסר יכולת של מערכת הקירור להוציא מספיק חום מהמנוע, אז לתרמוסטט אין השפעה כזו. אם זו הכוונה, הרי שזה בהחלט נכון.

 

שנית, לגבי הענין של הפעלת המאווררים באופן קבוע - ראוי לציין שהמאווררים מועילים אם הרכב עומד או נוסע לאט, ומפריעים כאשר הרכב נוסע מהר (מעל 50 קמ"ש בערך). יש מכוניות שבהן המאווררים מכובים בשעת נסיעה מהירה ללא קשר לחום המנוע.

 

ולגבי הנושא באופן כללי:

בעיה של חימום נגרמת כתוצאה מתקלה. אם התקלה קלה, או גבולית, יתכן שאפשר לשפר את המצב על ידי הפעלת המאוורר, או החלפת / ביטול התרמוסטט; אבל צריך להבהיר שדברים אלו אינם פותרים את הבעיה אלא עוקפים אותה, וכן שבמקרה של בעיה שאינה גבולית, לא תהיה תועלת ב"פלסטרים" שכאלה.

 

נא לזכור שרכב תקין - למשל, הרכב כאשר יצא מהמפעל - אינו סובל מבעיות של התחממות. לכן אין סיבה לבטל או לעקוף מנגנונים, אלא עדיף פשוט למצוא ולתקן את התקלה. מנסיון - זה עובד :wink:

 

דני

פורסם
כמה הערות:

 

ראשית, מה שכתב שמר: - לא מובן לי. תפקידו של התרמוסטט הוא בדיוק זה - לקבע את הטמפרטורה של המנוע.

דני

 

בפירוש לא נכון.

התרמוסטט הוא בסה"כ ברז אשר שולט על אופן הפעולה של מע' הקירור. סגור - רק המעגל הקטן עובד (נוזל נע בתוך המנוע/רדיאטור פנימי), פתוח - המעגל הגדול מצטרף לפעולה (רדיאטור ואיתו מאווררים).

 

הטמפ' המקסימלית נקבעת ע"י הרדיאטור (שטח פנים+ מצב) ומערכת האוורור (במצב של הזרמת אוויר מאולצת).

פורסם

אני חושב שיש לך פה טעות בסיסית בהבנת פעולת מערכת הקירור. לפי שיטתך, מה תפקידו של התרמוסטט? מדוע הוא קיים? ולמה יש לו טמפרטורה מסויימת (לעומת רדיאטור, או משאבת מים, שאין להם טמפרטורה כלשהיא)?

 

צורת הפעולה של מערכת קירור תקינה היא כזו: יכולת ספיקת החום של הרדיאטור (נתעלם כרגע מהמאווררים וממשאבת המים מפני שאינם שייכים לענין) גדולה יותר מהחום העודף שיש להוציא מהמנוע. התרמוסטט נפתח באופן הדרגתי בצורה כזו שהוא מאפשר לרדיאטור להוציא מהמערכת מספיק חום כדי לשמור על טמפרטורה קבועה (פחות או יותר, נתעלם מהדקויות כרגע). כלומר: כאשר המנוע מתאמץ יותר, ולכן מוציא יותר חום, התרמוסטט נפתח יותר ומאפשר לרדיאטור להוציא יותר חום מהמערכת. כאשר המנוע מתאמץ פחות - להיפך. בצורה זו, של פתיחה וסגירה הדרגתיים, שומר התרמוסטט על חום קבוע של המנוע, וזהו תפקידו.

 

דני

פורסם

התרמוסטט לא שומר על חום קבוע של המנוע, זה הרדיאטור והמאוורר עושים.

 

התרמוסטט דואג לשמור על טמפרטורה מינימלית קבועה של המנוע.

 

בסך הכל דואג שהמנוע לא יירד מטמפרטורה מסויימת, והרדיאטור והמאוורר שהמנוע לע ייעלה מעל טמפרטורה מסויימת.

 

בקיצור תרמוסטט = גבול תחתון.

 

רדיאטור ומאוורר = גבול עליון.

 

אם תשים תרמוסטט של 90 מעלות במקום 82 , אז נכון שהמנוע ייפעל יותר חם אבל הוא לא מה שייגרום למנוע להתחמם יתר על המידה.

פורסם

אנא קרא את תגובתי הקודמת פעם נוספת.

 

במערכת קירור תקינה, יכולת הקירור גדולה יותר מכמות החום הנפלטת על ידי המנוע בשעת הספק מירבי, כל שכן בשעת נסיעה רגילה.

 

התרמוסטט אינו שומר על טמפרטורה נמוכה, או גבוהה, כי אם טמפרטורה קבועה. מכאן שמו: תרמו - חום, סטט - קבוע.

 

דני

פורסם

דני, כפי שאני קורא את הדו-שיח שלך עם שמר.. אני מבין ששניכם מתכוונים לומר את אותו הדבר רק מזווית שונה

 

כלומר

 

שמר אמר שהתרמוסטט אינו אחראי על קירור המנוע - נובע מכך ,אם תוציא את התרמוסטט לחלוטין והמנוע יתאמץ בעליות של ירושלים , מערכת הקירור=(רדיאטור+ מניפות) לא תוכל להתגבר על החום ולכן הטמ"פ תעלה..{ וזה נכון מנסיון}

 

דני,אתה טוען ובצדק.. שתפקיד הטרמוסטט לשאוף לשמור על טמ"פ מנוע קבועה כדי שתהיה נצילות טובה יותר של הדלק ולכן מזוית מבטך אתה צודק ,אך הטרמוסטט אמור לאפשר מעבר מים כאשר הטמ"פ עולה מעבר למה שהוא מוגדר ובכך לאפשר למערכת הקירור לשמור על המנוע מהתחממות יתר

 

אך לענייננו , מערכת הקירור של ה 106 המדוברת -אינה מצליחה להתגבר על היווצרות החום..

שהסיבות יכולות להיות.. רדיאטור סתום חלקית, משאבת מים גמורה (יצא לי לראות כבר משאבת מים ללא סנפירים כתוצאה מחלודה רצינית) , יוניט מאוררים בעייתי , בעיה בתערובת דלק\אויר (כאשר יש יותר אויר מדלק), טרמוסטט תקוע או תקוע חלקית..

 

 

מקווה שעזרתי.. רביד.

פורסם
אני חושב שיש לך פה טעות בסיסית בהבנת פעולת מערכת הקירור. לפי שיטתך, מה תפקידו של התרמוסטט? מדוע הוא קיים? ולמה יש לו טמפרטורה מסויימת (לעומת רדיאטור, או משאבת מים, שאין להם טמפרטורה כלשהיא)?

 

צורת הפעולה של מערכת קירור תקינה היא כזו: יכולת ספיקת החום של הרדיאטור (נתעלם כרגע מהמאווררים וממשאבת המים מפני שאינם שייכים לענין) גדולה יותר מהחום העודף שיש להוציא מהמנוע. התרמוסטט נפתח באופן הדרגתי בצורה כזו שהוא מאפשר לרדיאטור להוציא מהמערכת מספיק חום כדי לשמור על טמפרטורה קבועה (פחות או יותר, נתעלם מהדקויות כרגע). כלומר: כאשר המנוע מתאמץ יותר, ולכן מוציא יותר חום, התרמוסטט נפתח יותר ומאפשר לרדיאטור להוציא יותר חום מהמערכת. כאשר המנוע מתאמץ פחות - להיפך. בצורה זו, של פתיחה וסגירה הדרגתיים, שומר התרמוסטט על חום קבוע של המנוע, וזהו תפקידו.

 

דני

 

נדמה לי שהטעות הבסיסית היא שלך. אתה מתבלבל עם תרמוסטט חשמלי במערכות חימום. כאן לתרמוסטט אין תפקיד כזה. הוא לא מפעיל או מפסיק מערכת חימום כלשהי, אלא מונע או מאפשר מעבר נוזל מהמערכת שמחממת אותו (המנוע והבעירה הפנימית שמתרחשת בו).

התרמוסטט מיועד לאפשר למנוע המכונית הגעה אל הטמפ' המינימלית מהר ככל האפשר (ע"י סגירת מעבר נוזל הקירור אל המעבר הגדול) ובכך למנוע בזבוז דלק וזיהום אוויר (במנוע קר - נהוג להעשיר את התערובת, מה שגם גורם לזיהום אוויר גדול יותר).

כמו כן, באופן תיאורטי (בארץ זה כמעט לא קורה), התרמוסטט אמור גם להיסגר בכדי למנוע את קירור המנוע, אם הנוזל שיצא החוצה (לרדיאטור) קר מדי. זה אולי קורה בארצות קרות, אבל בארץ כמעט תמיד טמפ' הנוזל היא כזו - שהתרמוסטט לא ייסגר עד גמר הנסיעה (ואם ייסגר, אז מעט מאוד).

 

ברגע שהתרמוסטט נפתח, הוא כמעט מסיים את תפקידו במערכת (נשאר פתוח), ומכאן והלאה מערכת האוורור לוקחת פיקוד (בניגוד למה שכתבת, הרדיאטור (מקרן) לא מסוגל לפזר את החום ללא זרימה מאולצת של אוויר על פניו) ודואגת לשמור על טמפרטורת הנוזל באיזור 90 מעלות (היכן שהתרמוסטט כבר פתוח ולא נסגר).

פורסם

נ.ב- ברכב הזה יחס הדחיסה הוא יחסית גבוה- 1:10.2 והאוקטן שהיצרן ממליץ הוא 98 ,יכול להיות שאולי כאן טמונה הבעיה.. אם נוסיף את גיל הרכב ומצב מערכת הקירור אנו מגיעים למצב כזה.

 

מקווה שעזרתי.. רביד.

 

 

איפה כתובה המלצה לאוקטן 98?

some people need a high five

in the face

with a chair

פורסם

אני עומד על דברי.

 

בשעת נסיעה מהירה (100 קמ"ש לצורך הענין), המאוורר מיותר ואינו עושה דבר. מטרת המאוורר היא להזרים אוויר על פני הרדיאטור בשעת עמידה (רמזור, פקק וכולי). אין למאוורר תפקיד אחר.

 

תרמוסטט חשמלי (של רדיאטור חימום חשמלי למשל) מפעיל ומפסיק את פעולת החימום, או הוספת חום למערכת. התרמוסטט המיכאני במנוע מפעיל ומפסיק את פעולת הקירור (הפחתת חום מהמערכת). שיטת הפעולה שונה אך התפקוד מקביל.

 

ההספק הדרוש לנסיעה במהירות בינונית הוא כעשירית מההספק המירבי. כיצד, לפי שיטתך (התרמוסטט פתוח ואינו משפיע על תפקוד המערכת), נשאר חום המנוע קבוע למרות שינויים גדולים כל כך בהספק?

 

דני

פורסם

הבעירה הפנימית מייצרת חום רב. זה מוקרן אל הרדיאטור, אבל יכול להתפזר רק בתנאי שיש אוויר מאולץ על פני הרדיאטור. אם נוסעים במהירות - התנגדות האוויר (הרוח) היא זו שמקררת את הנוזל ברדיאטור. אם לא - המאווררים עושים את זה.

עובדה היא שחום המנוע לא יורד אל מתחת ל-90 מעלות ברוב הזמן, גם ברכבי פז'ו אשר שם השעון לינארי ועוקב אחרי שינוי הטמפ'. גם אם כן - הוא יורד לאיזור 75-80 במקרה הקיצוני. בטמפ' כזו הטרמוסטט עדיין פתוח.

פורסם

אולי לא הסברתי את שאלתי היטב. אנסה שוב, מזווית אחרת:

 

כאשר עולים בעליה ממושכת, חום המנוע עולה במקצת. למה? הרי - לפי שיטתך - התרמוסטט פתוח לחלוטין (כי הגענו אל העליה בחום מנוע רגיל), ומערכת הקירור תקינה ויכולה לקרר גם את ההספק הגדול יותר של המאמץ הכרוך בעליה. אם כן, מה הסיבה לכך שחום המנוע עולה - גם במערכת תקינה - כאשר נוסעים בעליה?

 

דני


×
×
  • תוכן חדש...