Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

רוחב מסילת פסי רכבת... סיפור מעניין.


M.Azulay
שימו לב! השרשור הזה בן 5976 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

מישהו יודע לפי מה נקבע רוחב המסילה???

 

סיפור מעניין, על מקור המידות ואיך ההסטוריה משפיעה על הטכנולוגיה של היום. מפרט טכני (איך ועל-פי מה הוא נקבע):

רוחב פסי הרכבת בארה"ב הינו . (4 פיט ו-8.5 אינץ'). זהו מספר די מוזר.

למה דווקא כזה רוחב?

התשובה הפשוטה והמיידית היא שככה בנו אותם בבריטניה ולכן כך נבנו בארה"ב ע"י הבריטים המוגלים.

ולמה בבריטניה השתמשו ברוחב כזה?

המסילות הראשונות נבנו ע"י אותם אנשים שבנו את הרכבות העתיקות שהשתמשו ברוחב פסים זה.

ולמה דווקא השתמשו ברוחב כזה?

כיוון שהשתמשו אז באותם כלים ותבניות ששימשו לבניית כרכרות, שזה היה המרחק בין הגלגלים שלה.

ובכן, ולמה בכרכרות השתמשו ברוחב מוזר כזה בין הגלגלים?

כיוון שאילו זה היה אחרת היו נגרמים נזקים לכרכרות בעת נסיעה בכבישים עתיקים באנגליה בהן קיימות עקבות (סימנים "חרוטים" על פני הכביש שנוצרו משחיקה ע"י כרכרות שנסעו במהלך השנים).

ומי בנה את הכבישים העתיקים?

הדרכים הבין עירוניות הראשונות נבנו באנגליה, כמו בכל אירופה, ע"י הלגיונות של האימפריה הרומית והיו בשימוש מאז. כרכרות המלחמה של הרומאים יצרו את העקבות הראשונות על הכבישים שאילצו את כולם לחקות אותם מחשש לגרימת נזק לגלגלי כרכרות אחרות. מאחר והכרכרות נבנו עבור ועל ידי הרומאים, כולם היו זהים מבחינת המרחק בין הגלגלים.רוחב פסי הרכבת בארה"ב נגזר מהספציפיקציות המקוריות לכרכרת מלחמה רומית. כך שבפעם הבאה שתשאל את עצמך מאיזה תחת הפליצו מספר זה, יתכן שעלית בדיוק על הנקודה, מאחר והכרכרות הרומיות נבנו ברוחב שיתאים למקם את האחוריים של שני סוסים.ומכאן התשובה לשאלתנו המקורית.

בהקשר זה:

מעניין לציין כי בהסתכלות על מעבורת חלל העומדת לפני שיגור, ניתן להבחין בשני טילים גדולים הצמודים משני צידי מיכל הדלק הראשי. טילים אלה נקראים (SRB (Solid Rocket Boosters ומיוצרים ע"י חברת THIOKOL? במפעלם אשר ביוטה.המהנדסים שתכננו אותם היו רוצים לתכנן אותם יותר רחבים אך הטילים חייבים להיות מועברים לאתר השיגור ברכבת. קו הרכבת עובר דרך מנהרה בהרים, שהיא קצת יותר רחבה מהמסילה עצמה, אשר מתאימה בערך לרוחב התחת של שני סוסים.

כך יוצא, שהתכנון של טילי הדחף של מערכת התעבורה המתקדמת ביותר בעולם, נקבע לפני אלפיים שנה על פי רוחבו של התחת של סוס רומי.

כעת הבנת איך

 

 

מעניין לא?

נשלח אלי במייל כמה פעמים וחשבתי להעלות לפורום...

 

משה

 

חזק ואמץ!!!

למדנו משהו!!

לאותו עניין: למה במידות הצמיג יש מידת רוחב הצמיג במ"מ ואילו קוטר החישוק באינצים !??,

גם לדבר זה סיפור: ברטניה וארה"ב הטביעו מידות באינצים עלהצמיגים שהם מייצרים כך גם הברטים האוסוטרלים והקנאדים,האירופאים הטביעו מידות במ"מ , היה בילבול גדול ,ישבו החברים משני הצדדים והחליטו לבצע "פשרה",אתם, אמרו האירופאים קחו אתקוטר הג'נט ואנו נקח אתרוחב הצמיג ולגבי החתך הוא יהיה היחס באחוזים מהרחב המילימטרי!!!

 

זהו הסיפור

דוד ברזילי

באר שבע

איש באר שבע שמאוד אוהב אותכם

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פעם הייתי בהרצאה של מומחה לוגיסטיקה שסיפר שברוסיה פרסו מסילות ברזל בגודל שונה מהנהוג באירופה ובארה"ב, וזאת, עקב החשש מפלישה של מדינות אוייב.

 

עקב זאת מדינות בריה"מ לשעבר מנותקות עד היום מרשתות הרכבת הפרוסות באירופה, למעט חיבור עם עיר בפינלנד. שבה 2 סוגים של מסילות.

אכן בבריה"מ לשעבר רוחב מסילה שונה, אך הסיבות נובעות מיחידות מדידה שהיו מקובלות במאה ה-19 ברוסיה - אומנם גם היו אינצ'ים ורגל, אך האורך שלהם היה שונה מהמקובל בבריטניה. הממשלה הסובייטית החליטה להשאיר את המידות המקובלות.

 

אבל: אין שום ניתוק מרשת רכבות אירופאית. במעברי גבול מחליפים את יחידות הגלגלים למידה אירופאית ונרכבת ממשיכה הלאה. בתחילת שנות ה-90 התהליך לוקח סביב שעתיים לרכבת נוסעים בת 20 קרונות, בלי שהנוסעים יאלצו לעזוב את הקרונות.

אגב, הסידור הזה עובד עוד מראשית המאה ה-20, רק שנדמה לי שאז היו מחליפים את הסרנים.

Spirit In The Dark

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא. שים לב לגלגלי הרכבת הנמצאים לפני הגלגלים הקדמיים, ומאחורי האחוריים, הם אלו שמסיעים על הפסים ושומרים נתיב. הנעת הרכב מתבצעת ע"י הגלגלים הרגילים, החיכוך עם המסילה שתחתם, והם נותנים גם את השיכוך.

 

יוצרו 251 חתיכות כאלו, עבור חברת הרכבות של מיניסוטה.

 

במפעלי BAYER מצפון לקלן יש עד היום אונימוגים על גלגלי רכבת שמסדרים קרונות. בתחנת הרכבת בני ברק (קניון איילון) היה טרקטור פורדסון מייגור על גלגלי רכבת בשנות ה-60

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בעניין של רוחב המסילה: פעם קראתי ספר, שהיה על התקופה של העבדות בארה"ב. כל הסיפור התרכז סביב החבורה של נהגי הקטרים (שהיו בבעלותם, כמו חלק מהמשאיות היום, והם עשו הובלות של רכבות בתשלום). אז, דובר שם, שהיו אכן שני סטנדרטים של שתי חברות, שלא סבלו אחת את השניה, אבל בגלל הצורך להעביר רכבות בכ"ז- פשוט בנו פס שלישי, ככה שקטרים, שהיו יותר צרים- פשוט נסעו על המסילה הפנימית! אלה, שהיה להם קטר "צר" הרוויחו, כי היו יותר מסילות צרות... היה ספר מרתק, אבל עם סוף עצוב...

י Capri GT 74 MK2 "אספנות", עדיין מחכה לפחחות רצינית.*סוזוקי 1100F (שהפך ל"סטריטפייטר" לצערי :sad: )*GMC וואנדורה 4X4- "לוחם שטח" במנוחה *פורד D שנת78, ש"מת" להפוך ל"אספנות":oops:*פורד פיירמונט 79' :twisted: -חולם להיות שחור:wink: *"משפחת ליילנדים"* *ואסקורט סטיישן שניצלה בדקה ה-91:king::חובב מכוניות, אופנועים, מפלצות למיניהן ומוזיקה, הסובל מחוסר מקום, זמן ותקציב כרוני, להתעסק בכל התחביבים שלו :???:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ומה לגבי השאלה למה במדינות מסוימות נוסעים בצד ימין (הגה שמאלי) ובאחרות בצד שמאל (הגה ימני)? מי מכיר תשובות?

אני שמעתי כבר שתי גרסאות.

הגירסה שאני מכיר :

 

היה מקובל שחולפים זה משמאלו של זה וכך ,כל אחד יכול להגן על עצמו עם חרבו שאחוזה ביד ימין .

 

עד שגמד צרפתי שמאלי אחד כבש חצי עולם וקבע שחולפים מימין .

 

מי שנכבש נהג ככה ומי שלא ממשיך לנהוג בצד המקורי .

 

(מכיוון שאני לא בטוח עם נפוליון כבש את בריטניה ,אין לי מושג אם הסיפור הזה שווה משהו)

 

ומי יודע למה מצדיעים כך?

למה לוחצים את יד ימין ?

למה ממש אסור ללחוץ את יד שמאל בהרבה תרבויות ?

למה משיקים כוסות?

נשוי לשתי חיפושיות 74 1300 האחת ידנית השניה חצי אוטומטית כבר לא חצי אוט' :twisted:.

וגם לסובארו בראט (טנדר ) 81 4X4.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כן, זו גם גרסה אחת שאני מכיר ואכן הוא לא כבש את אנגליה.

גרסה שניה:

גם באנגליה רכבו על סוסים עם כירכרות בצד ימין. רכבו אחד מול השני בימין הדרך והעגלון החזיק את השוט ביד ימין.

האגדה מספרת שיום אחד המלכה ויקטוריה יצאה לטיול היומי, ובעודה צועדת עם פמלייתה על מדרכת רחוב לונדוני, חטפה בפניה הצלפת שוט מעגלון מזדמן שדירבן את סוסיו. בו במקום החליטה המלכה שהעגלונים יסעו בצד שמאל כך שהשוטים פונים למרכז הדרך. אחרי הכרכרות הגיעו המכוניות, והשלב הבא היה איזה תעשיית רכב שיווקה לאיזו מדינה, וההמשך ידוע...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מעריך שכ90% מהפורום שירת בצה"ל והצדיע ,אבל אף אחד לא יודע מאיפה באה הנוהג הזה.

 

 

הגירסה שאני מכיר היא ,שכשאביר רצה להביע כבוד או להראות חוסר יריבות מול אביר אחר הוא היה פותח את מגן הפנים בקסדה.

 

תדמינו את התנועה של פתיחת מכסה הפנים (דומה מאוד למשקף של קסדת אופנוע)

נשוי לשתי חיפושיות 74 1300 האחת ידנית השניה חצי אוטומטית כבר לא חצי אוט' :twisted:.

וגם לסובארו בראט (טנדר ) 81 4X4.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מנהג השקת הכוסות בא בשל הצורך בימי הביניים להרוג אנשים בהרעלה. השקת הכוסות נועדה כדי לערבב את המשקאות בכוסות השונות, ובכך להוות אקט של אמון.

יש אנשים שמוציאים ממך את המיטב, אנשים נפלאים ונדירים. אני קוראת לו אהובי - אסף.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אומי, כאחד שטייל בהודו אתה צריך לדעת למה ההודים לוחצים רק יד אחת (שכחתי אם היא שמאל או ימין) :-P

עד היום אני עוד לא בטוח אם הדבר אמת, אבל מקובל בהודו לא להשתמש בנייר טואלט, ותחת זאת לנקות עם אחת הידיים...

סוזוקי ג'ימני His side- JLX-L 2006 [   ] [][][][][] [   ]

טויוטה קורולה Her side- GLI 2013

שימרו על מרחק בכביש ועל קירבה בלב

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שביט ,שאלתי את זה כחידה.

 

למי שלא הבין ,ברוב התרבויות שממזרח לנו נהגו וחלק עוד נוהגים ,שיד ימין משמשת לאכילה ויד שמאל לניגוב (לא של חומוס).

מכיוון שהשטיפה היא רק במים ,לא אוכלים או נוגעים באדם אחר עם יד שמאל.

 

בהודו ,בכפרים ושכונות שלא רגילים לתיירים הסתכלו עלי מאוד מוזר אם נגעתי ביד שמאל בצלחת.

במקומות כאלה לרוב גם לא מוכרים נייר טואלט ,ואם נתקעים בלי ......אז ברומא תהייה רומאי.....

נשוי לשתי חיפושיות 74 1300 האחת ידנית השניה חצי אוטומטית כבר לא חצי אוט' :twisted:.

וגם לסובארו בראט (טנדר ) 81 4X4.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5976 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...