Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פוסטים מומלצים

פורסם

שמתי לב בהשוואה בין פיקנטו לספארק, שלראשונה יש ABS + EBD + BAS, ולשנייה רק ABS.

מספר שנים היינו עם הפיקנטו, ונאלצנו לבלימות חירום. השאלה היא, מה יהיה תפקוד הספארק במצבי בלימה חירומית בלי שני אלה? עד כמה זה מורגש/משפיע?

 

תוהה לעצמי  אם זה צריך להשפיע על קניית הרכב הנוכחית שלנו, אם כן נוריד את הספארק מהרשימה.

פורסם

לספארק החדשה יש את המערכות הללו.

היום: סיטרואן c3 2026 / סיטרואן c3 2024

פעם: פיאט דובלו 2002, פיאט פנדה 2011, רנו קליאו 2012, סיטרואן קקטוס 2016, מיצובישי ספייס סטאר 2014, רנו קליאו 2022.

פורסם
לפני 6 דקות, yulianx כתב:

לספארק החדשה יש את המערכות הללו.

ספארק החדשה משנת 2016 הכוונה? התקציב שלנו הוא יותר השנתונים האלה 16 17 18

 

פורסם

אכן הדור האחרון מ2016.

היום: סיטרואן c3 2026 / סיטרואן c3 2024

פעם: פיאט דובלו 2002, פיאט פנדה 2011, רנו קליאו 2012, סיטרואן קקטוס 2016, מיצובישי ספייס סטאר 2014, רנו קליאו 2022.

פורסם
לפני 9 שעות, malcolmx9 כתב:

שמתי לב בהשוואה בין פיקנטו לספארק, שלראשונה יש ABS + EBD + BAS, ולשנייה רק ABS.

מספר שנים היינו עם הפיקנטו, ונאלצנו לבלימות חירום. השאלה היא, מה יהיה תפקוד הספארק במצבי בלימה חירומית בלי שני אלה? עד כמה זה מורגש/משפיע?

 

תוהה לעצמי  אם זה צריך להשפיע על קניית הרכב הנוכחית שלנו, אם כן נוריד את הספארק מהרשימה.

 

להשכלה כללית, ABS יעילה רק בקו ישר ורק על רטוב. שאר המערכות נועדו למנוע החלקה בסיבוב, היגוי יתר או תת היגוי תוך נעילת גלגלים שונים ושימוש במנוע ולייצב אותך בכל מצב חירום שתיתקל. הפער בטיחותית הוא עצום. קשה לי להאמין שלפחות ב 15 השנים האחרונות יש רכב רק עם ABS כי רכב כזה היה מקבל אולי כוכב אחד בבטיחות.

 

הלכתי לבדוק מה אומר החוק בארץ. מ 2010 לכל הרכבים יש בקרת יציבות. כך שיש בקרת יציבות בספארק ולא אמור להיות השיקול לקניה. בפיקנטו משנה מסוימת יש בלימה אוטונומית במצבי חירום, זה בהחלט שובר שוויון אם שניהם באותו תקציב ורק לפיקנטו יש

פורסם

בפיקנטו בלימה אוטונוית הגיעה החל מהדור האחרון משנת  2017, בספארק ב2019 הייתה מתיחת פנים והיא גם הציעה בלימה לצד 10 כריות אוויר.

היום: סיטרואן c3 2026 / סיטרואן c3 2024

פעם: פיאט דובלו 2002, פיאט פנדה 2011, רנו קליאו 2012, סיטרואן קקטוס 2016, מיצובישי ספייס סטאר 2014, רנו קליאו 2022.

פורסם (נערך)
לפני 20 שעות, נירו72 כתב:

להשכלה כללית, ABS יעילה רק בקו ישר ורק על רטוב.

ממש לא רק על רטוב.

נסה למעוך בכוח את דוושת הבלם על כביש יבש ותרגיש את המערכת עובדת,

ומונעת נעילה של הגלגלים בחריקת צמיגים.

מניסיון (עם אופנוע*) על דרך עפר, יש מצבים שה-ABS ממש לא מאפשר לבלום,

ולכן בכלים שמיועדים גם לשטח, יש אפשרות ביטול.

 

*עם רכב לא התנסיתי בבלימות חזקת על עפר, אבל בעקרון זו אותה מערכת.

 

ועוד מעולם האופנועים - מערכת cornering abs עם חישני אינרציה ב-6 צירים שמתפקדת גם בפניות,

אבל מיותר ברכב 4גלגלי, כי בהם ה-ESP 'משחק' עם עוצמת הבלימה פר-גלגל,

אבל לא מוכר לי שימוש במנוע (תאוצה) לצורך ייצוב, אלא רק הפחתת התאוצה (ניתוק הצתה).

 

עריכה אחרונה על ידי BoazB11
  • רעיון טוב! 1
פורסם

ABS בכביש יבש מוריד מרחק בלימה ומונע נעילה של הגלגלים כמו שכתבת, אך זה לא דבר חיובי.  חריקת צמיגים זה בעצם הגדלת מקדם החיכוך עם הכביש ובפועל זו הבלימה וזה בדיוק מה שצריך.  חיכוך מירבי בין הצמיג לכביש. וזו הסיבה שצמיג חדש עם גומי חדש משאיר יותר גומי על הכביש ומוריד מרחק בלימה, בעוד צמיג שהתייבש אפילו לאחר שנתיים מאריך מרחק בלימה. רק על רכב לא מאוזן בצורה קיצונית בכל מובן שהוא כולל לחצים שונים בבלמים וצמיגים גרועים בצורה קיצונית אולי זה יכול להביא תועלת בכביש יבש. מניסיון אישי כשעשיתי תאונה בקסטל בירידה בגלל ABS אי שם בעבר ולפני שאר המערכות יכול להעיד כמה המערכת הזו הייתה דפוקה וזמן הבלימה נמשך נצח ברמה של הפסקת סיגריה והמתנה למפגש הבלתי נמנע.

 

עפר זה בכלל סיפור אחר של נהיגה ולא קשור בכלל לכביש ושום מערכת לא מתוכננת לעפר. על עפר בכלל התחלתי לנהוג בשדות עם רכב ואופנוע, כך שיודע עד כמה זו נהיגה אחרת (ולטעמי מהנה יותר)

  • מעניין 1
פורסם
לפני 4 דקות, נירו72 כתב:

חריקת צמיגים זה בעצם הגדלת מקדם החיכוך עם הכביש ובפועל זו הבלימה וזה בדיוק מה שצריך.  חיכוך מירבי בין הצמיג לכביש.

אתה צודק ברמת העקרון, אבל המחיר של בלימה כזו הוא אובדן ההיגוי.

המטרה של ABS היא בדיוק בקטע הזה. לשמר את כושר ההיגוי.

ראיתי סרטונים שהישוו אפקטיביות של בלימה עם/בלי ABS,

והיתרון הזה של 'בלי' מתבטא כמעט רק בכביש ישר ויבש, לעומת היתרון של עם ABS

שמתבטא במגוון מצבים של כביש רטוב/חלק, לא אחיד, בתמרון חמיקה וכדו'.

לפני 10 דקות, נירו72 כתב:

עפר זה בכלל סיפור אחר

הזכרתי עפר כדוגמה למצע עם אחיזה גבולית ש-ABS מגיב אליו במהירות נמוכה ונגישה.

ברור לגמרי שנהיגת/רכיבת שטח זה עולם אחר עם כללים אחרים.

פורסם

דבר נוסף, לגביי המנוע לא רשמתי שהוא מאיץ, איפה ראית שכתבתי את זה? כתבתי שימוש במנוע, קרי, משתמש בבלימת מנוע והורדת הסל"ד במקביל ובהתאם לצורך עם שאר המערכות

לפני 3 דקות, BoazB11 כתב:

אתה צודק ברמת העקרון, אבל המחיר של בלימה כזו הוא אובדן ההיגוי.

המטרה של ABS היא בדיוק בקטע הזה. לשמר את כושר ההיגוי.

ראיתי סרטונים שהישוו אפקטיביות של בלימה עם/בלי ABS,

והיתרון הזה של 'בלי' מתבטא כמעט רק בכביש ישר ויבש, לעומת היתרון של עם ABS

שמתבטא במגוון מצבים של כביש רטוב/חלק, לא אחיד, בתמרון חמיקה וכדו'.

הזכרתי עפר כדוגמה למצע עם אחיזה גבולית ש-ABS מגיב אליו במהירות נמוכה ונגישה.

ברור לגמרי שנהיגת/רכיבת שטח זה עולם אחר עם כללים אחרים.

 

מנחש שאתה צעיר ולא נסעת מעולם על רכב  לפני תקופת ה ABS בשביל להשוות בפועל לרכבים כשהוסיפו כאלו. במעשי ולא בתאוריה נסעתי על עשרות רבות של מכוניות כאלו, חלקם רכבי ספורט כולל משופרים שהיו בבעלותי, ומעולם לא מצאתי שום יתרון בכביש יבש של ABS. נהפוך הוא, רק חיסרונות.  מדבר על רכבים עם ABS נטו. מערכות כמו ESP וכאלו זה כבר סיפור אחר.

פורסם

כי זה תפקידו של המנוע, להאיץ...

בקרת החלקה/אחיזה/יציבות מבצעת ניתוק הצתה רגעי, למנוע סיבסוב גלגלים

וזה בעצם לנטרל לרגע את המנוע שלא יפריע בניהול מצב החירום.

בלימת מנוע היא אפקט לוואי של פעולת המנוע, ובשימוש בנהיגה שגרתית.

במצב חירום משתמשים בכלים הייעודיים שהם הבלמים.

לפני 19 דקות, נירו72 כתב:

מנחש שאתה צעיר ולא נסעת מעולם על רכב  לפני תקופת ה ABS

בוא נגיד שלמדתי נהיגה על סובארו 1400DL ,

ורכיבה על  BSA350 ולמרות שזה אותן אותיות, ABS לא היה אז. (אולי במטוסים...).

 

זה נכון מה שאתה אומר.

על כביש יבש ABS אכן מגדיל מעט את מרחק הבלימה בידיים של נהג מיומן,

אבל בתמורה שומר על כושר ההיגוי, ומאפשר לך לתמרן ולחמוק במקום...

לפני 39 דקות, נירו72 כתב:

כשעשיתי תאונה בקסטל בירידה בגלל ABS אי שם בעבר ולפני שאר המערכות יכול להעיד כמה המערכת הזו הייתה דפוקה וזמן הבלימה נמשך נצח ברמה של הפסקת סיגריה והמתנה למפגש הבלתי נמנע.

 

פורסם (נערך)

לא מסכים איתך,  אני לא לבד בעניין ויש אף סרטונים להדגים את הכשלים.

בסיבוב בבלימה עם ABS שני הגלגלים בולמים יחד,  כאשר בפועל במסלול  גלגל אחד מסתובב מהר מהשני (הפנימי).

בקושי עוזר בחלק מהמקרים, בחלק לא, ובחלק מחמיר המצב. אני אישית שנאתי.

בנהיגה ספורטיבית שאינה של אדם מן הישוב בגיל מיושב זה היה סיוט ובעיקר נלחמתי במערכת.

לשם זה קמו כל המערכות בקרת אחיזה החדשות שהרבה יותר מתקדמות ומנסות לשער מה המסלול שניסית לקחת ולשמור על הקו תוך משחק עם גלגלים שונים בדגש על הפנימי והחיצוני.

נסכים לא להסכים, אחרת הדיון הזה יימשך לנצח.

 

ומכיוון שאתה מחפש באמת בקטנות.

מנוע לא מאיץ, זה האדם שמאיץ. מנוע כשלעצמו רק עובד בסרק.

שאר המערכות תפקידן לתווך בין פעולות שונות הנדרשות, כולל דוושת תאוצה, גיר, אלטרנטור, קירור חיישים וכו' ולהחליט מה לעשות בכל רגע נתון. מכיוון שהיום הכל אלקטרוני כולל היגוי ודוושת תאוצה, המחשב יכול להוריד מהירות/סל"ד מבלי לנתק הצתה אלא ישירות דרך מחשב המנוע ECU ותוך עקיפת הנהג. משם החלו לשכלל את היכולת לבלימה אוטונומית וכיו"ב.

עריכה אחרונה על ידי נירו72
פורסם

כמו שניתן לראות בסירטון abs יכול להציל גם ביבש, גם במישור וגם בסיבוב.

https://youtu.be/mlLYJW-yIIg?si=CVM7x_wF7FXjhpOz

היום: סיטרואן c3 2026 / סיטרואן c3 2024

פעם: פיאט דובלו 2002, פיאט פנדה 2011, רנו קליאו 2012, סיטרואן קקטוס 2016, מיצובישי ספייס סטאר 2014, רנו קליאו 2022.

פורסם (נערך)
לפני 8 שעות, yulianx כתב:

כמו שניתן לראות בסירטון abs יכול להציל גם ביבש, גם במישור וגם בסיבוב.

https://youtu.be/mlLYJW-yIIg?si=CVM7x_wF7FXjhpOz

 

לא חשבתי שניגרר לכזה דיון על מערכת שבגלל היותה מוגבלת שופרה עם מערכות נוספות.

בסרטון שהעלית הוא גם  אומר מה שאמרתי.  שנהג ספורטיבי שולט ברכב טוב יותר ללא ABS. 

אני לא אנטי גורף נגד ABS, ויש הרבה סרטונים אחרים שמדגימים את המגבלות בה, ולכן פותחו מערכות כמו TCS ESP ECS וכו'.

זו לא מערכת של שחור ולבן. יש מקרים שהיא טובה, ויש שלא. היא ממש לא טובה בכל המקרים.

המערכת פותחה כמשהו מציל חיים במקרי חירום אבל ביומיום היא מלאה מגבלות ובעיות לבדה.

כאשר נהג טוב יכול ב 99.9 אחוז מהמקרים לפעול טוב יותר ללא ABS במצבי חירום,

אבל ברכב עם ABS היא רחוקה מלהתקרב ל 99 אחוז יעילות של אותו נהג.

ולכן בעיניי כנהג מתקדם ברכב עם  ABS לבד עדיף בלי.

 

בסרטון שהעלית הוא מדגים שזמן הבלימה ארוך כ 30% יותר במישור על כביש יבש וארוך בקו ישר.

בירידה תלולה מבטיח לך שזה יגדל משמעותית.

וזאת עם מאזדה מיאטה הנעה אחורית שמן הסתם עם צמיגים טובים ובלמים טובים ונהג מתקדם.

 

מרחק בלימה בבלימה פתאומית הינו קריטי למניעת נשיקה בין מכוניות שחלקן כואבות מאוד. בצוואר ובכיס.

והרבה יותר יומיומי מאשר מצבים ABS נדרשים להם ומצילי חיים.

האפקטיביות של ABS היא רק במהירויות גבוהות יחסית ובכביש מהיר וגם שם יש לה מגבלות.

בנסיעה בדרך צפופה עם פקקים ונסיעה צפופה בתוך הערים שהמרחקים קצרים בין רכב לרכב, ורכב לתאונה.

וכל נהיגה מלאה בשלל אירועים במדינתנו הקטנטנה הצפופה והעצבנית, שם יש לה בעיקר חסרונות ואפס אפקטיביות.

 

תוסיף לזה שהכבישים פה מאוד צפופים, אין שמירת מרחק ואנשים פה חושבים שאם צמיג לא שחוק למה להחליף

גם אם הוא בטון, ובוא נחסוך נשים צמיג סיני דראק על רכב שמעל 100,000 ש"ח במשקל טון וחצי.

ובדרך לצפון או לדרום כשתקפוץ לך חיה לכביש, ילד, רכב שהחליט בבת אחת לחזור מהשוליים לכביש 20 מטר לפניך, 

או נהג שהחליף גלגל במהירות ממוצעת של בין 120 ל 180 השליש מרחק בלימה הזה יכול לקבוע חיים.

 

 

במקרי חירום לנהג מתקדם יש יותר יכולת לתמרן במרחק קצר ובאירועים פתאומיים שדורשים תמרון בין היגוי ובלימה בלי ABS מאשר עם.

כבישי ישראל מדגימים היטב את המשפט של ניטשה:

"מה שלא הורג אותך, מחשל אותך" (או הופך אותך לנהג טוב יותר).

 

כך שלומר בצורה גורפת שזו מערכת טובה זה חטא לאמת.

אם היא הייתה כ"כ מוצלחת לא היו מפתחים מערכות נוספות וטובות יותר.


 

 

 

 

עריכה אחרונה על ידי נירו72

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...