Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הסבר: כמה דלק צורך המזגן ברכב ואיך ניתן לחסוך?


Adani
שימו לב! השרשור הזה בן 1469 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

כולנו בוודאי שמנו לב שבקיץ צריכת הדלק שלנו גבוהה מאשר בחורף, אבל לא כולנו יודעים שהסיבה היא פשוטה – המזגן.

צריכת דלק היא אחת הצרות הגדולות של התפרן המצוי, ובדיוק בשביל זה התכנסנו כאן במועדון. אני אתייחס לפן הטכני בצורה מאוד מופשטת (אם בכלל), פשוט כי זה לא העיקר כאן.

 

ראשית ניגע בקצת נתונים: ברכב ממוצע, השימוש במערכת המיזוג ברכב מעלֶה את צריכת הדלק בכ-10%, ובמקרים קיצוניים יכול להעלות את הצריכה עד כ-20% יותר מאשר נסיעה ללא מזגן. הנתון הזה כמובן משתנה מרכב לרכב ותלוי במספר פרמטרים נוספים, ביניהם גם אופי השימוש במזגן. (שזה, כפי שיוסבר בהמשך, מעניין אותנו)

לצורך הדגמה, אם למשל הרכב שלכם צורך ליטר בנזין לכל 15 ק"מ, ובהנחה שהשימוש במזגן מעלֶה את צריכת הדלק בכ-11%, נקבל שהרכב שלכם יצרוך ליטר בנזין לכל 13.5 ק"מ. לא נשמע משמעותי? הנה דוגמה נוספת – נניח כמו בדוגמה הקודמת שצריכת הדלק של הרכב היא ליטר ל-15 ק"מ, ונניח שאתם מתדלקים כל 50 ליטרים. אז ללא מזגן תעברו 750 ק"מ, בעוד שעם מזגן תעברו 675 ק"מ – הפרש של 75 ק"מ בכל תדלוק. (זה כמו נסיעה מנתניה עד אשדוד!)

 

ובכן, עם כל הכבוד לכסף, לא קנינו תנור ובטח שלא סאונה ומן הסתם שלא נשב ונתבשל ברכב בשביל לחסוך בדלק. אז מה עושים?

האינסטינקט הראשוני שלנו הוא לחשוב, "אם לא מזגן, נפתח חלון!", אבל האם פתיחת חלונות במקום הדלקת המזגן באמת תחסוך לנו בדלק?

 

התשובה היא – כן ולא.

במהירויות נמוכות יותר – עד כ-70 קמ"ש, כיבוי המזגן ופתיחת חלונות ברכב אכן יחסכו לנו ויורידו את צריכת הדלק.

הבעיה בפתיחת החלונות טמונה במהירויות הגבוהות יותר – מעבר לרעש ולרוח שחובטת לנו בפרצוף, במהירות גבוהה יותר החלונות הפתוחים פוגעים באווירודינמיות של הרכב (כלומר נוצר גרר) וכתוצאה מכך צריכת הדלק שלנו עולה. מהצד השני, במהירויות גבוהות קל יותר למזגן לקרר את האוויר ולכן השימוש בו במהירות גבוהה יהיה יחסית חסכוני יותר.

כתוצאה משני הנ"ל, כפי שניתן כבר להבין, בנסיעה עד כ-70 קמ"ש עדיף לפתוח חלונות ובנסיעה במהירות גבוהה מכ-70 קמ"ש יהיה חסכוני יותר דווקא להדליק את המזגן. כמובן שמדובר על מתי שמזג האוויר נעים בחוץ, לפתוח חלונות ב40 מעלות זו לא אופציה שפויה.

הערה – המפוח עצמו של המזגן כמעט ולא משפיע על צריכת הדלק ולכן גם עם חלונות פתוחים ניתן רק לכבות את ה-A/C (ובכך בעצם לנטרל את המדחס) ולהשאיר את המפוח מעט עובד כדי לעזור לאוויר לזרום ברכב.

 

זוכרים שאמרנו שאופי השימוש במזגן מעניין אותנו? יופי. שימוש נכון במערכת המיזוג מעמיס פחות על המזגן ויכול מאוד לעזור בצריכת הדלק.

הדעות חלוקות בנוגע לאופי השימוש הנכון במזגן, עם זאת, אנסה לתת פיתרון כללי שברוב המקרים יעזור לקרר את הרכב בצורה יעילה יותר וכתוצאה מכך גם לחסוך בצריכת הדלק.

 

הטיפ הראשון והברור מאליו הוא – העדיפו לחנות בצל ולא בשמש ישירה. כך הטמפ' ברכב לא עולה בצורה קיצונית והמזגן פחות מתאמץ לקרר את האוויר. אבל מן הסתם שזה לא תמיד אפשרי ולכן אני ממליץ להשתמש בסכך שמש, לפחות בשעות הצהריים החמות. (די נו, זה עולה רק 30 שקל, זה שווה את זה)

לאחר שהרכב כבר (לצערינו) ישב בשמש ועכשיו הוא רותח, נעשה את השלבים הבאים:

  1. הדבר הראשון שנעשה הוא לפתוח את החלונות ישר כמגיעים לרכב. לא, לא רק קצת משני הקדמיים, לפתוח את כל החלונות ברכב (אלה שאפשר כמובן, מי שאין לו חלונות חשמליים מאחורה שלא יתחיל לגלול לי). הרכב אטום וכאשר הוא עומד בשמש הוא הופך (באמת) לחממה – האוויר בפנים מתחמם ונשאר לכוד, ולכן עלינו להוציא אותו ולאפשר זרימה חופשית של האוויר. הערת שוליים – אם אתם יכולים, השאירו כשאתם חונים שני חלונות מעט פתוחים על מנת לאפשר את זרימת האוויר גם בזמן החנייה. (לרוב לא נוכל לעשות את זה מחשש לגניבות, לכן זו הערת שוליים)
  2. שזה בעצם כמעט כמו 1, נתחיל נסיעה עם חלונות פתוחים. ממש לדקה וניתן גם לסגור חצי, הסיבה היא שאוויר חם, מטבעו, עולה למעלה ולכן נסיעה קצרה עם חלון מעט פתוח תעזור מאוד לסלק את האוויר החם שנותר ברכב.
  3. הסעיף האהוב עליי, זה שבאמת מחדש משהו לאנשים – בתחילת נסיעה, הפעילו את המזגן על המהירות הכי נמוכה (!) שאפשר, לאחר שהרכב מתקרר תוכלו לשחק עם מהירות המפוח להנאתכם. הסיבה היא שקשה יותר למזגן לקרר כמות גדולה של אוויר, ובנוסף, כאשר אנו שמים על עוצמת מפוח גבוהה המזגן נאלץ "למשוך" אוויר גם מתוך תא הנוסעים ולא רק מבחוץ, וזה כאמור אוויר חם שקשה יותר לקרר. לכן הדרך האפקטיבית ביותר היא להתחיל במהירות הכי נמוכה שאפשר, ברכבים חדשים יותר עם מזגן "אוטומטי" המזגן יתחיל אוטומטית במהירות הכי נמוכה בדיוק מהסיבה הזו.
  4. התחילו נסיעה עם סירקולציה פנימית כבויה והפעילו אותה כאשר הרכב מתקרר. כבר אמרנו שכאשר המזגן מושך אוויר חם מתא הנוסעים הוא מתקשה יותר לקרר אותו, לכן כאשר הרכב עוד חם נאפשר למזגן "למשוך" אוויר מבחוץ, וכאשר הרכב כבר קריר, נגרום לו למשוך אוויר קריר מתא הנוסעים על מנת שלא יתאמץ לקרר אוויר חם יותר מבחוץ.
  5. אם המזגן כבר קירר את הרכב, לכבות אותו על מנת "לחסוך קצת" זה רעיון גרוע. הרכב כבר קר, אתה מכבה את המזגן ואולי גם פותח חלון, נהיה לך חם, אתה מדליק את המזגן שוב והוא צריך עוד פעם לקרר את הרכב... לא יעיל, לא כדאי. אם הרכב כבר קר העדיפו להשאיר אותו ככה ולא לנסות להתחכם, אפשר להוריד את המהירות או להעלות קצת את הטמפ' במידת הצורך.
  6. אם יש מושבים ריקים ברכב, סגרו או כוונו את תריסי המזגן אליכם. פחות מעניין אם יהיה שם חם, אין מי שיתלונן על זה. אם ברכב יש תריסי מזגן גם מאחורה, שימו לב לסגור גם אותם - הם משפיעים בצורה מורגשת.

 

טיפ אחרון אך חשוב מאוד – אל תזניחו ותתחזקו את המזגן שלכם. כאשר פילטר המזגן כבר מתחיל להיסתם, הגז לא בלחץ המתאים או כל רכיב אחר לא מתפקד כראוי, המזגן יתאמץ יותר על מנת לקרר, יהיה פחות יעיל ויצרוך יותר דלק. דרך אגב, זה נכון לכל מערכת ברכב.

 

זהו חברים, מקווה שהצלחתם להוציא דבר או שניים מהחפירה הזאת. עכשיו תוכלו לצאת לרחובות חכמים יותר והכי חשוב - חסכוניים יותר. :) 

 

 

עריכה אחרונה על ידי Adani
  • אהבתי 1
  • מעניין 2
  • רעיון טוב! 1

 SEAT Ibiza 2014 1.2t DSG >> Toyota Yaris 2018 HYBRID >> Renault Clio 2019 1.2t DCT >> Alfa Romeo Giulietta Milano 2014 1.4t TCT

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה על העצות. 

מה לגבי כיסוי חיצוני לרכב בשעות שהוא חונה בשמש? גם יכול לעזור להוריד את הטמפרטורה בתוך הרכב. 

סוזוקי SX4 שנת 2012 
יונדאי I20 ידנית שנת 2017 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהחלט עוזר ובעצמי נהגתי להשתמש, אבל זה מאוד מסורבל ולשים ולקפל את הכיסוי במיוחד בשעות היום גורם לך להזיע פי 50 מהחום שהיה נחסך.

בגלל שזה פחות פרקטי ליום-יום וזה גם יחסית יקר המלצתי על סכך שמש. 

לדעתי רק אם הרכב עומד מעל יום אז יש טעם לשים כיסוי, דרך אגב, לא רק בגלל השמש.

 SEAT Ibiza 2014 1.2t DSG >> Toyota Yaris 2018 HYBRID >> Renault Clio 2019 1.2t DCT >> Alfa Romeo Giulietta Milano 2014 1.4t TCT

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נכון זה גם שומר על הצבע והפלסטיקה ולדעתי שווה את ההשקעה בזמן. אחרי מספר פעמים של תרגול העניין לוקח בדיוק דקה וחצי. 

סוזוקי SX4 שנת 2012 
יונדאי I20 ידנית שנת 2017 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

Adani, תודה רבה !  כתוב היטב, מקצועי מאוד ומועיל !

 

שתי תוספות קטנות שאני מיישם בהצלחה. 

1. כשברכב כבר קר מספיק או קר מדי אני מעביר לסירקולציה פנימית מלאה, חלונות סגורים, מנטרל מדחס על ידי לחיצה על A/C למצב OFF. במשך 2-3 דקות המפוח מזרים אוויר קר מספיק. כשמתחיל להיות קצת חם מדי לוחץ שוב להפעיל את המדחס. פרקטיקה כזו חוסכת כ-20% מזמן הפעלת המדחס והשיפור בצריכת הדלק משמעותי למדי. 

 

2. כדקה לפני סיום הנסיעה שוב סוגר מדחס והפעם עם סירקולציה פתוחה. עדיין הקירור די יעיל ובנוסף יש בונוס של חסכון קל וגם ייבוש תעלות המזגן מריחות לוואי. 

  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

×
×
  • תוכן חדש...