Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

השפעת רוחב הצמיג על חיכוך ואחיזה


jonni 999
שימו לב! השרשור הזה בן 7071 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

תראו לפי מה שאינ יודע מפיזיקה ....שטח המגע אינו משנה את גודל החיכוך ..החיכוך הוא פונקציה של מסה , וסוגי המשטחים המשתתפים במגע.....לפי הדבר הזה ניתן לאמר בוואדאות שגודל הצמיג (עובי )..אינו משנה את רמת האחיזה (כיוון שאחיזה שווה לחיכוך )- כלומר צמיג בעובי סנטימטר מייצר אותה אחיזה של צמיג בעובי 30 סנטימטר (במידה והם עשוייםן מאותו חומר). עכשיו אני מבין שלעובי הצמיד יש משמעות בחלוקת עומסים וכדומה ...אבל בהרבה כתבות ותוכניות על מכוניות שאינ רואה ...ששם יש אנשים תותחים שמבינים עניין (כתבות מהאתרים המובילים בארץ ...וכמו כן טופ גיר, הילוך חמישי וכדומה)...הם אומרים שצמיגים עבים יותר מספקים אחיזה טובה יותר ....השאלה שלי היא איך זה יכול להיות אם כפי שידוע גודל שטח המגע אינו משפיע על רמת החיכוך ???????????

אודה מאוד אם מישהו יכול לפתור לי את הבעיה המטרידה הזאת ...תודה ..

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

השאלה שלי היא איך זה יכול להיות אם כפי שידוע גודל שטח המגע אינו משפיע על רמת החיכוך ?
ידוע לך לא נכון.

יש יחס ישר בין שטח הפנים לבין החיכוך.

 

 

בלי קשר - צמיג רחב, הוא בד"כ גם בעל חתך נמוך יותר, ולכן מתעוות פחות בסיבוב, ומשפיע כמובן על האחיזה.

חפש בפורום.

:multi: רז .

 

205GTI סטנדרטית (תלוי מה הסטנדרטים שלך...).

נמכרה.

טיול נהיגה

בפורשה קאררה 4 GTS.

המרצדס שלי

נמכרה.

טיול נהיגה ביגואר F-TYPE V8 5.0

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

וואלה אחי שאמרתי ידוע לי לא התכוונתי לאמרו לי ....התכוונתי שלמדתי את זה ....לשטח המגע אין כל קשר לגודל החיכוך .....רק לסוג החומרים ...

 

ובקשר לדבר השני שאמרת ....אמרתי שלצמיג רכב יש משמעויות אחרות ...אבל שאלתי ספציפית לגבי אחיזה ...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מבחינת הנוסחה F=un, אתה צודק. אין קשר בין שטח מגע לכוח החיכוך.

 

אבל, מקדם החיכוך משתנה, במעט, בהתאם לכוחות המופעלים על הגומי.

 

 

קרא את המאמר הבא:

 

http://www.geocities.com/haim_kotler

מהמאמר:

 

 

 

 

מה משפיע על יכולת הצמיגים להאיץ ולבלום ? (או: שמתי צמיגי אופניים על הפורשה, היא תאיץ בסדר ?)

 

 

 

ממה שנאמר קודם אפשר להבין, שבעצם כל מה שחשוב לנו לדעת לגבי יכולת הצמיגים להאיץ ולבלום, זה מקדם החיכוך בין הגומי לקרקע ואחוז ההחלקה.

 

אז איפה נכנסות לתמונה מידות הצמיגים ? ולחץ האוויר ? ומבנה הצמיג ?

 

כידוע לרובנו, הנתונים האלה חשובים מאד גם הם.

 

מידות הצמיג:

 

- צמיג רחב יותר פירושו בד"כ שטח מגע גדול יותר. ככל ששטח המגע גדול יותר, יותר אלמנטי צמיג נוגעים בקרקע. לכן, כל אחד מהאלמנטים לוקח פחות עומס וגם פחות כוחות משיכה/בלימה.

 

- מסתבר שמקדם החיכוך של גומי הוא לא גודל קבוע, אלא משתנה עם העומס. ככל שנופל פוחת עומס על אלמנט הגומי, מקדם החיכוך שלו גבוה יותר. לא מדובר על הפרשים גדולים, אלא סדר גודל של 5% - 10%.

 

- ככל שאלמנט הצמיג עומד בכוחות נמוכים יותר, יש סיכוי קטן יותר שהוא יקרע. קריעת הגומי תתבטא בפסי גומי שחורים על הכביש. ברגע שהאלמנט נקרע הוא למעשה מפסיק להעביר את הכוחות שהוא היה צריך להעביר ולכן הביצוע נפגע.

 

- קירור – הצמיגים גדולים יותר מתקררים מהר יותר. חום יתר תורם גם הוא לירידת מקדמי החיכוך ולבלאי מהיר של סולית הצמיג.

 

- סיכום:

 

o כאשר ננסה להאיץ את אותו הרכב עם צמיגים רחבים נקבל האצה טובה יותר ופחות סימני גומי על הכביש, אם נאיץ אותו עם צמיגים צרים, נקבל האצה גרועה יותר ובלאי גבוה יותר.

 

o כנ"ל בבלימה. צמיגים רחבים יותר יתנו מרחקי בלימה קצרים יותר ופחות בלאי.

 

 

ועוד משהו ששוה להוסיף (קיבלתי מפרופ' דוידסון באונ' בן-גוריון) : הגומי לא ממש מתנהג כמוצק, יש לו גמישות מסוימת שגורמת לו , ברמת המיקרו, "להימעך" אל תוך החורים והחריצים באספלט, ושם כמו שברור לך מן הסתם, כבר לא מדובר על שני משטחים אופקיים, אלא על משטחים בזויות שונות, אפילו עד כדי שני משטחים אנכיים. אם נקצין את זה, אז נחשוב על גלגל שיניים שנוסע על מישור משונן, במקרה כזה מקדם החיכוך בין המשטחים כבר יהפוך לכמעט לא רלוונטי, נכון? ואם חושבים על זה בצורה הזו, אז יותר שטח שווה ליותר "שיניים" שננעצות באספלט.

בכל מקרה, זו הפשטה רצינית מאוד, אחיזת צמיגים זה נושא מורכב להפליא.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כאשר הצמיג יותר רחב, יש יותר גומי שנוגע בכביש בכל רגע (בעצם יש יותר גומי בכלל על כל הצמיג) כך יוצא שאפשר להשתמש בגומי מחומר יותר רך כאשר הצמיג יותר רחב, ומקדם השחיקה של הצמיג (לא הגומי) לא ישתנה בהרבה. כך משיגים אחיזה גבוהה יותר.

 

אגב, כך גם עם גלגל בעל רדיוס גדול יותר! גלגל גדול, משמע יותר גומי, משמע גומי יכול להיות רך יותר.

 

בברכה נדב

הפרוייקט הקטן(גדול) שלי למכירה, מכונית מרוץ ישראלית(לחצו כאן)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

סבבה אחי עכשיו הבנתי ....ממש עזרת לי ...תודה רבה ..

 

בקריאה מעמיקה ...אני חייב להודות שזאת כתבה מעולה .....מסבירה באופן הפשוט ביותר דברים מסובכים מאוד ...

מי שכתב את זה (חיים ) - אתה תותח על ...תודה רבה ...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ועכשיו לי עלו כמה שאלות

לגבי :

כאשר ננסה להאיץ את אותו הרכב עם צמיגים רחבים נקבל האצה טובה יותר ופחות סימני גומי על הכביש, אם נאיץ אותו עם צמיגים צרים, נקבל האצה גרועה יותר ובלאי גבוה יותר.

איך זה כשמגדילים ג'אנט למשל מ 16 אינצ' ל 17 כולל צמיגים כמובן !!!

איך ההאצה תהיה מהירה יותר

הרי בהמון כתבות ראיתי שהאחיזה עולה והבנתי למה

אבל אומרים שצריכת הדלק עולה בגלל חיכוך יותר קשה עם הכביש ושהמנוע מתאמץ יותר

 

מישהו יכול לסדר לי את הבלגן בראש :) תודה !

:silly: Cx5 - 2012

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דיברו פה על עובי הצמיג ולא על ההיקף !!

 

בד"כ האצה בצמיגים עבים יותר גדלה משום שהגלגל פחות יפרפר ומצד שני יותר חיכוך מאיט את הרכב כי מופעל יותר התנגדות ויותר משקל של צמיג עבה יותר מאט אף הוא את הרכב !

JDM :twisted:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ועכשיו לי עלו כמה שאלות

לגבי :

איך זה כשמגדילים ג'אנט למשל מ 16 אינצ' ל 17 כולל צמיגים כמובן !!!

איך ההאצה תהיה מהירה יותר

הרי בהמון כתבות ראיתי שהאחיזה עולה והבנתי למה

אבל אומרים שצריכת הדלק עולה בגלל חיכוך יותר קשה עם הכביש ושהמנוע מתאמץ יותר

 

מישהו יכול לסדר לי את הבלגן בראש :) תודה !

קוטר הצמיג ורוחב הצמיג הם דברים שונים..

כאשר הצמיג יותר רחב, יותר חלק ממנו נוגע בקרקע, והאחיזה טובה יותר, והכוח שמועבר לגלגל לא הולך לאיבוד בגלל שהאחיזה לא מספיק חזקה בשביל לשאת אותו, אלה ישר גורם לתזוזה של הרכב.

מי שמודד את התקדמותו, הצלחתו ואושרו בצורה יחסית לאחרים, לעד ישאר מתוסכל;

תמיד יהיה שכן עם גינה גדולה יותר, דשא ירוק יותר ומכסחת-דשא חדשה יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אבל כשמגדילים מ 16 ל 17 משנים את גודל הג'אנט בתכלס גודל הצמיג נשאר אותו דבר רק שהחתך שלו יורד !

אם נשים צמיג של 17 וצמיג של 16 כשהם מפורקים אחד מעל לשני נראה שהחתך שונה אבל הם באותו רדיוס וקוטר

 

ושה 17 רק עבה יותר - אז אם ככה זה מהווה אחיזה יותר טובה. ומה עם הדלק ?

:silly: Cx5 - 2012

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תראו לפי מה שאינ יודע מפיזיקה ....שטח המגע אינו משנה את גודל החיכוך ..החיכוך הוא פונקציה של מסה , וסוגי המשטחים המשתתפים במגע.....לפי הדבר הזה ניתן לאמר בוואדאות שגודל הצמיג (עובי )..אינו משנה את רמת האחיזה (כיוון שאחיזה שווה לחיכוך )- כלומר צמיג בעובי סנטימטר מייצר אותה אחיזה של צמיג בעובי 30 סנטימטר (במידה והם עשוייםן מאותו חומר). עכשיו אני מבין שלעובי הצמיד יש משמעות בחלוקת עומסים וכדומה ...אבל בהרבה כתבות ותוכניות על מכוניות שאינ רואה ...ששם יש אנשים תותחים שמבינים עניין (כתבות מהאתרים המובילים בארץ ...וכמו כן טופ גיר, הילוך חמישי וכדומה)...הם אומרים שצמיגים עבים יותר מספקים אחיזה טובה יותר ....השאלה שלי היא איך זה יכול להיות אם כפי שידוע גודל שטח המגע אינו משפיע על רמת החיכוך ???????????

אודה מאוד אם מישהו יכול לפתור לי את הבעיה המטרידה הזאת ...תודה ..

שלום,

 

לא ברור למה כוונתך ב"עובי הצמיג". ראוי להבחין בין :

*עובי הסוליה ורבדיה

לבין

*רוחב סוליה.

 

חלקכם התיחסתם לנושא האחיזה ואני רוצה להוסיף כמה הארות בהתיחס לתשתיות\מסלול הנסיעה.

 

יש משמעות רבה בהתאמת הצמיגים\רוחבם, לסוג התשתית עליה הרכב נוסע.

שמוש בצמיג\סוליה במידת רוחב יותר גדולה מהמקור ישפיעה לרעה כאשר הנסיעה היא בתנאי כביש רטוב , במצב כזה רמת האחיזה תרד.

הסיבה לכך שככל שהמהירות גדלה, לצמיג ה"רחב" יותר לא יהיה לו מספיק זמן לפנות את המים , במצב כזה תיווצר "ציפה" - hydroplaning .

*פתרון מקובל במצב כזה הוא באמצעות התקנת צמיג יותר "צר" שיאפשר אחיזה טובה יותר.

*פתרון נוסף הוא באצעות חירוץ הסוליה הרחבה ויצירת תעלות הקפיות רבות יותר.

 

מרוץ פריס-דקר

אחת הדוגמאות היותר מודגשות מבחינת סוג תשתית נסיעה .

במירוץ זה נעשה שמוש באותו רכב בסוגים ומידות שונים של צמיגים, בהתאם לאופי מסלול \תשתיות הנסיעה.

 

סימון\סימול יכולת האחיזה

נמצא על דופן הצמיג , מסומן במילה : TRACTION לפי רמות על כביש רטוב

AA - מרחק בלימה קצר יותר...

A

B

C - מרחק הבלימה ארוך יותר...

מקובל גם הסימון באמצעו ספרות...

 

לסיום לעת עתה ..

משהו למחשבה..לכולנו ידוע שיש שחיקה בצמיגים, נניח שהשחיקה הייתה עד כדי כך, שלא רואים את החריצים\תעלות על הסוליה, אם כך שטח האחיזה גדל...לא????:roll:

 

עורך האתר למכוניות ספורט בישראל

מריוס

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

לסיום לעת עתה ..

משהו למחשבה..לכולנו ידוע שיש שחיקה בצמיגים, נניח שהשחיקה הייתה עד כדי כך, שלא רואים את החריצים\תעלות על הסוליה, אם כך שטח האחיזה גדל...לא????:roll:

 

שלום.

מה השאלה בדיוק ? ועל מה החומר למחשבה ?

צמיג שכולו שחוק - יהיה יבש, בלוי ומסוכן.

צמיג חלק, חדש, להלן צמיג "סליק" כן יהיה בעל אחיזה גבוהה יותר (במסלול יבש).

:multi: רז .

 

205GTI סטנדרטית (תלוי מה הסטנדרטים שלך...).

נמכרה.

טיול נהיגה

בפורשה קאררה 4 GTS.

המרצדס שלי

נמכרה.

טיול נהיגה ביגואר F-TYPE V8 5.0

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אבל כשמגדילים מ 16 ל 17 משנים את גודל הג'אנט בתכלס גודל הצמיג נשאר אותו דבר רק שהחתך שלו יורד !

אם נשים צמיג של 17 וצמיג של 16 כשהם מפורקים אחד מעל לשני נראה שהחתך שונה אבל הם באותו רדיוס וקוטר

 

ושה 17 רק עבה יותר - אז אם ככה זה מהווה אחיזה יותר טובה. ומה עם הדלק ?

אין לי מושג מאיפה השטויות האלה..

קוטר הצמיג והחתך שלו זה 2 דברים שונים לגמרי..

אתה יכול למצוא 17 עם חתך נמוך ו16 עם חתך נמוך - ואז הם ממש לא יהיו באותו גודל..

 

זה שהצמיג יותר עבה לא מהווה אחיזה יותר טובה - להיפך, היא פחות טובה.

כיוון שהצמיג עבה, בפניות וסיבובים יש לו נטייה להתעוות ואז האחיזה נפגמת, בעוד בצמיג דק יותר (חתך נמוך) הצמיג מתעוות פחות והאחיזה נשמרת יותר טובה.

מי שמודד את התקדמותו, הצלחתו ואושרו בצורה יחסית לאחרים, לעד ישאר מתוסכל;

תמיד יהיה שכן עם גינה גדולה יותר, דשא ירוק יותר ומכסחת-דשא חדשה יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום.

צמיג חלק, חדש, להלן צמיג "סליק" כן יהיה בעל אחיזה גבוהה יותר (במסלול יבש).

ובמסלול רטוב לא תהיה אחיזה כלל :wink:

מי שמודד את התקדמותו, הצלחתו ואושרו בצורה יחסית לאחרים, לעד ישאר מתוסכל;

תמיד יהיה שכן עם גינה גדולה יותר, דשא ירוק יותר ומכסחת-דשא חדשה יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קרא את המאמר הבא:

 

http://www.geocities.com/haim_kotler

 

בשניה שראיתי את השאלה בתחילת השרשור חשבתי על המאמר הזה. מעניין - לא ידעתי שהוא נמצא במקום הזה ברשת, אני מכיר אותו רק כלינק במאמרים בפורום תפוז - טוב לדעת, מכיוון שזה מאמר מצוין!!

 

ובאמת חבל שחיים די נעלם... :-(

 

רוני

BMW 325i E46

שלום, רוכב.

נא לא לבקש ממני גישה לאוף טופיק

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 7071 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...