Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 5868 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

החל מאמצע שנות ה 60' החלה פיאט האיטלקית לנקוט במדיניות חדשה; היא עודדה פתיחת מפעלי הרכבה לדגמיה מחוץ לגבולות איטליה, ולרוב במדינות נחשלות יחסית, שהיו זקוקות למכוניות זולות ופשוטות לתחזוקה.

מיפעלי הרכבה של פיאט נפתחו במדינות כמו יוגוסלביה, תורכיה, ברית המועצות (לא בדיוק פיאט), פולין, מצרים וספרד.

בכל המדינות האלו הורכבו דגמים מיושנים של פיאט שלרוב ייצורן היסתיים זה מכבר, וכך פיאט תפסה שתי ציפורים במכה אחת; קו הייצור של הדגמים לא נשלח לגריטה ומצד שני קיבלה פיאט תמלוגים בגין כל מכונית שיוצרה.

גם דרום אמריקה לא הוזנחה, ומפעלי הרכבה של פיאט הוקמו בה בשנות ה 70' בברזיל וארגנטינה.

המפעל הברזילאי הוקם ב 76' בעיר בטים ועסק בהרכבת דגמי ה 127 בעיקר.

ההצלחה היתה מצויינת, ובסוף שנות ה 70' נפתחה במפעל הברזילאי מחלקת פיתוח עצמאית, קטנה אמנם, אך כזו שהתאימה לדרישות השוק המקומי.

אחד הפיתוחים היותר מוכרים של המפעל הברזילאי היה מנוע ה 1050 ששימש את ה 127 והריטמו.

מנוע זה הורכב בדגם הברזילאי של ה 127 שכונה פיאט 147 ושונה מעט חיצונית, בעיקר בחזית ובאחוריים.

פיאט ברזיל ייצאה את המכונית בעיקר לשווקים מיתפתחים, וגם אנחנו "זכינו" להנות ממנה בין השנים 84' ל 87', מאחר ויבואני פיאט חששו שמא האונו החדשה לא תצליח, וייבאו אותה כגיבוי.

ה 147, והטנדרון שהשתמש במיכלליה, הפיורינו נימכרו היטב אמנם, אך לאנשי פיאט הברזילאיים היה ברור שעליהם להתאים עצמם לעלייה ברמת החיים ולתחרות הגוברת בצד פורד ופולקסווגן שגם להם היו מפעלי ייצור בברזיל.

בנוסף, פיאט באיטלייה חסרו מכונית משפחתית קטנה, מאחר והמישפחתית היחידה שלהם באותה התקופה, הרגאטה, היתה יקרה יחסית, וגם היא לא היתה להיט היסטרי, בלשון המעטה.

אמנם הטיפו החדשה היתה בשלבי תכנון מיתקדמים, אבל היה ברור לפיאט שייקחו עוד שנתיים-שלוש עד שהמישפחתית שתתבסס על הטיפו תוצג, ולכן הם הגו רעיון - משפחתית קטנה על בסיס האונו, ובעצם אונו עם תא מטען נפרד.

המכונית החדשה היתה אמורה להתחרות ברנו 9 ובאופל קורסה TR, כמו גם בשלל יפניות משפחתיות קטנות ובסיסיות כמו הטויוטה טרסל או הניסאן סאני.

בנוסף, לפיאט חסר דגם סטיישן קטן וזול, והמכונית החדשה היתה אמורה למלא חלל זה.

מחלקת הפיתוח הברזילאית החלה בתכנון המכונית ב 86' ולמרות שהמכונית נראתה כמו אונו עם תא מטען נפרד, מדובר היה במכוניות שנות לחלוטין.

המכונית החדשה נקראה דונה, ולמעשה היא התבססה על שילדתה הנושנה של הפיאט 128 ז"ל, מכונית השנה 70', מה שאומר שגם היא השתמשה במתלה אחורי בעל קפיץ עלים רוחבי, ולא במתלה של האונו שהיה מתקדם בהרבה.

גם יחדות הכוח דמו מאד לאלו של ה 128, שמנוע ה 1.1 היה זהה לחלוטין, ואילו מנוע ה 1.3 היה מפיתוח עצמאי של המפעל הברזילאי.

מנוע ה 1.1 סיפק 55 כ"ס ואילו מנוע ה 1.3 סיפק 67 כ"ס.

לשני המנועים היו מאיידים כפולים והצתה אלקטרונית והם כונו 60 ו 70 בהתאמה.

תיבות ההילוכים היתה ידנית בעלת 5 מהירויות ללא אופציה לגיר רציף.

העיצוב הפנימי היה שונה משל האונו, ורמת הגימור היתה גבוהה יחסית, כמו גם האיבזור.

המכונית הוצגה בברזיל ב 87' ותוככנה להשלח בתחילת 88' לאיטליה ולמדינות אחרות, למעט בריטניה, מאחר והדונה לא יוצרה עם הגה ימני.

הפיאט דונה זכתה באיטליה למסע פרסום גדול יחסית, שהדגיש את יתרונותיה, ובהם מחיר זול, תא מטען עצום (503 ליטר), רמת גימור גבוהה וגירסת סטיישן שנקראה וויקאנד.

למרות שמכוניות קטנות או קומפקטיות שהוצמד להן תא מטען נפרד נראות לרוב כמו מוטציות מוטוריות, הדונה נראתה "טבעית" למדי, בעיקר עקב העיצוב הקופסתי של האונו המקורית.

למרות המראה הנאה ומסע הפרסום הנרחב, הדונה התגלתה כאכזבה גדולה על הכביש; שורשי ה 128 הורגשו בה היטב, והתנהגות הכביש היתה רחוקה שנות אור מאלו של האונו.

ההיגוי היה מעורפל והבלמים חלשים, כך שהדונה לא הזכירה במאום את מכוניות הדור החדש של פיאט.

המנועים היו טובים למדי אמנם, אבל חלוקת יחסי ההעברה בגיר היו גרועים, והיו תהומות עמוקים בין ההילוכים.

אחרי תקופת התלהבות קצרה, דעכו המכירות באיטליה, ובשנת 90' לא יובאה עוד המכונית.

לארץ הגיעה יצירת המופת הברזילאית בתחילת 88' והתקבלה כאן באהדה לא מבוטלת, בעיקר עקב יחס פח-שקל מצויין, ועקב העובדה שהיא הזכירה את האונו שהחלה לזכות בהצלחה לה היתה ראוייה.

די מהר התברר שבנוסף לאיכותיה המוטוריות הלא ממש מרנינות, גם איכות הייצור והגימור לא סיכנו את מעמדן של ב.מ.וו ומרצדס, והמכוניות גילו סימני התרופפות כללית די במהרה.

שנת היבוא העיקרית היתה 88' ומעט מאד מכוניות נמכרו גם ב 89' ואז הופסק ייבואה, והמכונית היחידה שהמשיכה להגיע מהמפעל הברזילאי היתה הפיורינו, טנדרון שבעצם התבסס על הדונה ולא על האונו, למרות הזהות העיצובית.

VOLVO 144 73'- 82 (!) HP.

15.7 קג"מ ב 2300 סל"ד נשמע טוב יותר.:-)

  • תגובות 38
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

פורסם

חן חן, לחן על הסקירה המעניינת המדוייקת, והמושכת את העין, שלחן פרחי, אינציקלופדייה מהלכת של מידע מוטורי, של מידע מוטורי, שלא נגמר לעולם!

הרבה כבוד !!

בברכה

צביקה

צביקה נפטר בדצמבר 2016 ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

 

ליצירת קשר, בנושא קרבורטורים בלבד , פנה לנייד בלבד:054-4861318

פורסם

טוב שלא נמכרו הרבה דונות בישראל ועוד יותר טוב שהן נעלמו מהר.

אחד הרכבים הגרועים של סוף שנות ה80.

פורסם

חן,

תודה על הסיקור הממצה.

 

אני רואה שאני זורק לך רעיונות אז מה לפעם הבאה?

 

פיאט דונה וויקאנד סלקטה?:wink:

 

100_fiatduna1.jpg

מחפש חלפים יעודיים לאימפרצה סטיישן ניו אייג'.

אשמח לדעת אם מישהוא מכיר אחת בפירוקיה.

פורסם

בארגנטינה הדונה והטמפרה היו הצלחה גדולה בסוף שנות ה-80.

אפשר היה לראות אותן בכל פינה.

גם לווה בהרבה פירסום טלויזיוני

Ford Taunus GXL 2300 v6 ידנית 1972 - [][ ]O=o=O[ ][]

Ford Fiesta CL 1988

CJ8s 1987 O|||||||O

Ford Focus Estate 2.0 2010

פורסם

לסבי ז"ל הייתה פיאט דונה 88 בצבע אפור עכבר כחמש שנים בין בשנים 91 עד 96 בסה"כ הרכב היה דיי אמין וטוב יחסית לתקופה! ואז בשנת 96 הוא עבר לבראבה חדשה שהייתה נפילה.

אגב בפ"ת בשוק ראיתי לפני כמה חודשים פיאט דונה בצבע בז' במצב מושלם ומדהים!! ראיתי כמה פעמים בפעם האחורנה לפני כשנה.

484.jpg

ברשותי אלפא 147 1.6 2002

לפני FIAT 131 1982 (נמכרה לצערי)

פורסם
לסבי ז"ל הייתה פיאט דונה 88 בצבע אפור עכבר כחמש שנים בין בשנים 91 עד 96 בסה"כ הרכב היה דיי אמין וטוב יחסית לתקופה! ואז בשנת 96 הוא עבר לבראבה חדשה שהייתה נפילה.

אגב בפ"ת בשוק ראיתי לפני כמה חודשים פיאט דונה בצבע בז' במצב מושלם ומדהים!! ראיתי כמה פעמים בפעם האחורנה לפני כשנה.

 

ב22000 שקל הית מביא אוטו חדש.... איזה ימים..

HYUNDAI GETS 1400 2008

פורסם

ובמחיר רצפה היית קונה אז דירה בדרום תל אביב.

אז מה זה אומר?

חוץ מזה שהמשכורות היו אז נמוכות פי כמה ,בערך באותו יחס.

היית קונה היום אוטו בלי מזגן ובלי הגה כוח עם גיר ידני ,ללא ABS וכריות אויר ועם מנוע של 67 כוח סוס שבקושי סוחב?

עם צמיגים שנראים כמו צמיגים של אופניים ועם בטיחות שואפת ל0 ?

פורסם

אחד הפיתוחים היותר מוכרים של המפעל הברזילאי היה מנוע ה 1050 ששימש את ה 127 והריטמו.

 

 

ככל שאני זוכר,הריטמו 60 שהובאה לישראל (1100 בלשון העם) עשתה שימוש במנוע העתיק והפנטסטי של ה-128 בנפח 1116 סמ"ק שכשלעצמו (ויחד עם ה-128 כולה) היה פורץ דרך אמיתי ממש עם תחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת.

בעלים גאה :inlove: של פיאט 124 ספיידר 1800.

פורסם

הריטמו 60 אכן יובאה לארץ עם מנוע ה 1116 סמ"ק של ה 128, שמצא דרכו גם לאונו 55 מאוחר יותר.גם בדור השני של האונו המשיכה פיאט לעשות שימוש בו, בדגם הסלקטה 60, שבניגוד לדגם ה 60 הידני, לא צוייד במנוע פייר.לריטמו היה דגם שצוייד במנוע 1050 והספקו היה זהה לזה של מנוע ה 1.1.

VOLVO 144 73'- 82 (!) HP.

15.7 קג"מ ב 2300 סל"ד נשמע טוב יותר.:-)

פורסם
ב22000 שקל הית מביא אוטו חדש.... איזה ימים..

זה מתחיל להישמע כמו הטוקבקיסט שתמיד ממלא דלק במאה ש"ח...

תשווה את מחיר הרכב למשכורת ממוצעת של אז ותקבל תשובה יותר מדוייקת

סוזוקי ג'ימני His side- JLX-L 2006 [   ] [][][][][] [   ]

טויוטה קורולה Her side- GLI 2013

שימרו על מרחק בכביש ועל קירבה בלב


×
×
  • תוכן חדש...