Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פרויקט סיטרואן c אליזה רצועת טיימינג שנקרעה בנסיעה


יגיל

פוסטים מומלצים

כבר פירסמתי על הרכב, מתכנן שזה יהיה שרשור שמלווה את הפרויקט שלי.

סיטרואן c אליזה 2013 מנוע EC5.

אחרי תקופה לא קצרה שאני מטפל ברכב שלי בעצמי כולל הכל החלטתי לקנות רכב לפרויקט קצת יותר מורכב (כנ"ל גם אחרי שעברתי קורס מכונאות מסוים, "סוויץ בראש", ממליץ בחום. אני יודע שאני מזוכיסט שקניתי צרפתי). קניתי את הרכב בידיעה שהרצועת מנוע נקרעה לו תוך כדי נסיעה (ובזול). לאחר שיחה עם המוסך שהרכב היה אצלו הוא טען שהוא פתח את מכסה הרצועה ושהיא קרועה, וצריך לשפץ ראש מנוע (5,500 ש''ח אצלו).

הרכב נגרר אל ההורים שלי (לצערי הבית שלי היה רחוק ואין איפה לאחסן אותו אצלי), ופה גם טמונה בעיה שאני צריך להביא את הכלים כל פעם אליהם.

דבר ראשון שעשיתי היה לסובב את הפולי קראנק לבדוק האם אני מרגיש "תקיעה" (בוכנה שפוגעת בשסתום), ולא נתקע.

אחרי תקופה של מילואים ועוד עיסוקים ניגשתי אל הרכב והתחלתי לפרק את הרצועה (שפשוט הייתה חצי חלקה, חצי מהשיניים התפוררו) והראש מנוע, עבודה לא קצרה ולא מאוד קלה (הצרפתים אוהבים לסבך), ולפניכם התוצאות:

 

הבוכנות👇

 

IMG_20241123_202947.thumb.jpg.092153389b055fcf73547be176d59235.jpg

 

והשסתומים👇

 

IMG_20241123_203121.thumb.jpg.b3c99ea4a5aa8a0a7d5275d0715066c3.jpg

 

לא נקי במיוחד😅

לצערי, המנוע הוא מנוע interference, זאת אומרת שהבוכנות פגעו בשסתומים (בעיקר בשסתומי הפליטה, לשסתומי היניקה כן יש מין מגרעת בבוכנות, אז נראה שאין להן נזק ממשי).

שסתומי הפליטה ככל הנראה התעקמו וכמו שאתם רואים נשארו במצב "פתוח" חלקית.

וזהו, זה המצב שאני נמצא בו היום. הוזמנו שסתומי פליטה וגומיות שסתומים, בנוסף לעוד כמה אטמים.

עכשיו לכמה שאלות:

1. המלצה לחולץ (ומתקין) שסתומים שלא ישבור את הכיס?

2. הבנתי שיש מה שנקרא valve lapping, אשמח להמלצה לכלי ולחומר שאיתו עושים את זה (יש כאלה ידניים).

3. יש דרך לפרק את הבלוק מנוע ולהוציא אותו בלי ליפט מיוחד בשבילו? אם לא אז אצטרך לנקות אותו מחובר.

4. האם אני יכול לנקות את הבלוק מנוע ככה מחובר? חשבתי לרוקן שמן, ואז כשאנקה את הבוכנות ואת הבלוק כל החומרים ירדו לעוקה דרך מעברי השמן ואז אפרק את העוקה ואנקה אותה. אפשרי? (מודע לכך שיש את מעברי הנוזל קירור, אותם אשתדל לסתום, ובכל מקרה אני אעשה פלאש למערכת הקירור).

5. אשמח להמלצה לסרגל flatness, יש לי את המדידים.

 

תודה מראש, אם יש לכם דברים להעלות לי ששכחתי אשמח, ואשתדל לעדכן פה, גם אם יהיו לי עוד שאלות🙏

עריכה אחרונה על ידי יגיל
  • אהבתי 5
  • רעיון טוב! 1

מאזדה 3 2009 האצ'בק, 2000 סמ"ק

סיטרואן c אליזה 2013, 1600 סמ"ק, מנוע EC5

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל השסתומים התעקמו זה דבר ראשון.

שנית, יש לבדוק שמובילי השסתומים לא נסדקו לאחר פירוק השסתומים.

שלישית יש לנקות את הבוכנות ולאבחן האם נגרמו חריצים ועיוותים בראש הבוכנות אחרת השיפוץ כנראה לא יהיה משתלם או לא מוצלח, דפיקה על ראש הבוכנה עלולה לסגור את מרווח טבעת הבוכנה ולגרום להתפסות הטבעות, שיפוץ ראש מנוע/מנוע דורש המון צומת לב .

המנוע הזה נחשב לפשוט וקל לעבודה, אני מציע שתצטייד בספרות טכנית מתאימה להמשך העבודה והבדיקות.

בהצלחה

עריכה אחרונה על ידי ba323f
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה על התשובה.

א. למה החלטת שכל השסתומים התעקמו?

ב. אבדוק את המובילים.

ג. יש מכות קלות על הבוכנות, חריצים קטנים. הבנתי שמבחינת פעילות המנוע יהיה שינוי קל אבל לא קריטי, אבל אני מבין שאתה מתכוון לכך שהרינגים ייתפסו.

ד. יש לי את ספר הטיפולים של הרכב, אבל משום מה הפרוצדורות להוצאת השסתומים וניקוי וכו' לא מופיע שם. יכול לתת המלצה מאיפה ואיך לרכוש את הספרות הטכנית?

מאזדה 3 2009 האצ'בק, 2000 סמ"ק

סיטרואן c אליזה 2013, 1600 סמ"ק, מנוע EC5

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תשתמש בשיטה ישנה וטובה, תניח את הראש מנוע על הצד ותמלא מים בכל פתחי היניקה (פורטים), במצב תקין המים לא ידלפו מהשסתומים בכלל, במקרה אצלך תראה שהמים זורמים להם בכיף, חזור לעדכן.

 

לגבי ספרות טכנית אפשר לחפש ברשת או לפחות לאסוף נתונים טכניים של מומנטים וכו.

עריכה אחרונה על ידי ba323f
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מכיר את השיטה. השאלה אם זה לא ידלוף פשוט בגלל כל הפיח ושהם לא יושבים כמו שצריך, בלי קשר להתעקמות. כמו שאמרתי- בתוך הבוכנה היו מגרעות לשסתומי היניקה. אבל בכל מקרה אבדוק את זה.

 

מומנטים יש לי, בספר טיפולים. פשוט לא את כל הפרוצדורה.

מה לגבי השאלות בתחילת השרשור? ניקוי הבלוק וכו'

מאזדה 3 2009 האצ'בק, 2000 סמ"ק

סיטרואן c אליזה 2013, 1600 סמ"ק, מנוע EC5

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • 3 שבועות מאוחר יותר ...

פוסט התקדמות ועדכון😄 (שאלות בסוף).

אז לצערי אין לי גישה כל הזמן לרכב כמו שציינתי, והעבודה היא מתמשכת ואיטית.

ראש המנוע שנמצא אצלי בבית- פורקו הקאמשאפטים שנראים בסדר, כל הברגים נוקו כנ"ל גם לתרמוסטט (הוזמן חדש, אבל בכל מקרה ניקיתי בשביל השטיפה הכוללת שאעשה איתו לנוזל הקירור שבמנוע ולא עם התרמוסטט החדש). חולץ השסתומים הגיע אלי ובקרוב אפרק את כל השסתומים, אעשה ניקוי יסודי לראש, וארכיב את השסתומים החדשים (הוזמנו גם שסתומי יניקה).

 

בלוק המנוע שנמצא בתוך הרכב- משטח הבלוק והבוכנות נוקו😄

סדר הפעולות היה כזה: ניקוי משטח הבלוק עם סנט מוריץ (מסיר שומנים ופיח קר) ומברשת שיניים, כנ"ל גם הבוכנות (העלאה לtdc וניקוי). לאחר מכן עם להב סקרייפר (או סכין גילוח) על המשטח עצמו (ולא על הבוכנות!) בזהירות להוריד את שאריות האטם וניקוי (אצלי הבלוק מברזל יצוק, במקרה שהוא מאלומיניום לא מומלץ עם להב סכין, אלא עם סקרייפר פלסטיק). לאחר מכן ניקוי קצר עם ספריי לניקוי בלמים ושיוף מסוכך בשמן (wd40) עם ספוג על המשטח ווידוא שהבלוק חלק.

חשוב לציין שכדאי לסתום את מעברי השמן ומעברי נוזל הקירור, וכנ"ל לסתום בצורה מסוימת את השטח הדק בין הבוכנה לצילינדר (למשל בעזרת חוט). אני לא הקפדתי יותר מדיי על כך מכיוון שאני אעשה שטיפה לנוזל קירור ולשמן המנוע, ובין הבוכנות והצילינדרים אני ניקיתי עם לחץ אוויר ונוזל בלמים וסובבתי את הקראנק וראיתי שלא נשארו לכלוכים. כמובן שהשתדלתי שלא ייכנסו לכלוכים למעברים. עוד חשוב לציין שהבוכנות מצופות בחומר שעוזר למנוע מעבר חום, לכן לא לנקות עם דברים חדים או קשים (וגם לא לשייף).

 

מצרף תמונות של ההתקדמות בבלוק המנוע:

לפני הניקוי הראשוני תוכלו לראות בתמונות למעלה, זה אחרי הניקוי הקל הזה ולפני הסנט מוריץ👇

IMG_20241230_132829.thumb.jpg.2c5b6b82780f5672e647cdf8cb4720a2.jpg

 

אחרי סנט מוריץ ולפני שיוף👇IMG_20241230_171737.thumb.jpg.4a44ede7911f84dbd2431e1807d0dc46.jpg

 

לאחר שיוף👇IMG_20241230_212251.thumb.jpg.7cbf354daa8684f881b6c5e8a362830b.jpg

 

IMG_20241230_210856.thumb.jpg.df2b795f83d21515a974e0df29624e7a.jpg

 

IMG_20241230_212302.thumb.jpg.af65b65d01d05630338c3c129fc59abf.jpg

 

כל ה"לכלוך" שכביכול רואים על הבלוק זה רק כתמים שנוצרו מהאטם, הכל חלק לגמרי.

 

קודם כל אם יש למישהו הערות/הארות אשמח לשמוע!

כמה שאלות:

1. אם אני מתכנן להשאיר את הבלוק לא מורכב תקופה קצרה כדאי למרוח אותו קצת בשמן נכון? כמובן שהוא מכוסה בשקית זבל ושהמכסה מנוע סגור.

2. לגבי TDC, כדי להחזיק את בוכנה 1 בTDC יש חור קטן בין הבלוק לגלגל תנופה ובגלגל תנופה יש גם חור קטן, שנמצא מול החור השני רק בTDC, והכנסתי שם ביט קדיחה שיחזיק את זה. העניין הוא שאני לא בטוח האם בוכנה 1 נמצאת בין פליטה ליניקה או בין דחיסה לעבודה וזכור לי שזה משנה לחיישן. אני צודק או טועה? האם חיישן הקראנק הוא חיישן "טיפש" שיודע רק אם הבוכנה למעלה או למטה ואז חיישן הקאמ הוא זה שתפקידו להבין באיזה מקטע המנוע או שגם חיישן הקראנק הוא "חכם" ויודע באיזה מקטע הוא? כשאני חושב על זה בעצם אין לי דרך לדעת בכלל באיזה שלב הבוכנה חוץ מאן היא למעלה או למטה.

 

אם יש למישהו שאלות אשמח לענות. תודה לכולם!

עריכה אחרונה על ידי יגיל
  • אהבתי 3

מאזדה 3 2009 האצ'בק, 2000 סמ"ק

סיטרואן c אליזה 2013, 1600 סמ"ק, מנוע EC5

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המשך קטן😄

בנוגע לשאלות בסוף הפוסט הקודם, שמתי קצת wd40 על הבלוק, עד שאגיע אליו שישמור עליו, ולגבי tdc לאחר בדיקה עם chatgpt זה בהחלט כמו שחשבתי, חיישן הקראנק הוא חיישן "טיפש" שיודע רק מיקום בוכנה ולא מחזור עבודה, אז אני אחלה.

 

היום התקדמתי קצת עם הראש מנוע לאחר שהגיע מכווץ קפיצי השסתומים.

נראלי ששסתומי הפליטה קצת עקומים, ממש טיפ טיפה😆😉

IMG_20250105_222938.thumb.jpg.5d1814d5f81268b595365b05a6d1839c.jpg

 

זה 👆 השסתום הראשון, עם כל החלקים שלו.

ולהלן 👇 תצוגת תכלית😅

IMG_20250105_232043.thumb.jpg.b9e7ca9a6b4559008148fb94012e02fd.jpg

 

חמודים ביחד.

ולהלן 👇 שסתום יניקה אחד (לא הספקתי להגיע לשאר).

IMG_20250105_222945.thumb.jpg.d4674f57c5f029ae086a464890a9f5df.jpg

 

הוא נראלי ממש טיפה עקום (ופה אני מתכוון ברצינות), לא כ"כ רואים את זה בתמונה. בכל מקרה הזמנתי גם שסתומי פליטה וגם יניקה.

 

מובילים השתומים נראים בסדר, אבדוק יותר לעומק את כולם כשאסיים לפרק את כל השסתומים.

 

אם מישהו מעוניין בסרטונים והסברים קצת יותר מפורטים תכתבו פה. אם יהיה היענות ורצון אני אשתדל להסביר יותר.

נתראה בפעם הבאה😄

IMG_20250105_232043.jpg

עריכה אחרונה על ידי יגיל
  • אהבתי 6
  • רעיון טוב! 1

מאזדה 3 2009 האצ'בק, 2000 סמ"ק

סיטרואן c אליזה 2013, 1600 סמ"ק, מנוע EC5

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...