Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 3242 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

כמו שצחקנו על תקנות הבטיחות בצבא, גם תקנות החשמל נכתבו בדם

 

למרות שלא יקרה שום דבר אם נעשה דברים לא לפי התקנות, הצטברות של כמה מהם בו זמנית (גם אם השטויות נעשו במרחק של שנים אחד מהשני על ידי אנשים שונים) עלולה לגרום לאסון

 

למשל החיווט השחור הוא הפאזה והחום הוא האפס, שבוצע על ידי אדם אחד

חיווט המנוע ללא ניתוק אפס (שהוא בעצם הפאזה) על ידי אדם שני

ואחר כך הדירה נמכרת והמנוע מתקלקל ובחור שלישי שסומך על כך שבשחור יש אפס מנסה לתקן את המנוע ומתחשמל

פורסם
באופן כללי מומלץ להתייחס למוליך האפס כעל מוליך "חי" לכל דבר.

 

יכולות להיות מספר סיבות להתחשמלות ממוליך אפס, אני אתן דוגמא, אשמח אם יוכלו להוסיף דוגמאות נוספות.

אדם עלול לסמוך שמוליך אפס הוא אכן כזה בזכות הסימון שלו (צבע), אבל חלילה יכול להיות מצב שבוצעה טעות בחיווט. המכשיר החשמלי יתפקד כרגיל אם הפכו בין האפס והפאזה ומיתגו למשל את האפס. כמובן שמדובר בסכנה רצינית.

בנוסף בעומס כאשר זורם זרם במעגל תמיד יהיה הפרש כל שהוא בין מוליך האפס להארקה, כיוון שגם למוליך האפס יש התנגדות מסוימת.

 

לגבי הדרישה לניתוק האפס והפאזה, תאר לעצמך את התרחיש הבא: ישנה נקודת הסתעפות שמזינה שני צרכנים או יותר. עכשיו, נוצר נתק במורד הקו במוליך האפס. הצרכנים שמחוברים לאותה הסתעפות יפסיקו לעבוד, יכול מאוד להיות שנבחין רק בצרכן אחד ובאופן טבעי ניגש לבדוק אותו, נאמר שזה התריס החשמלי, ונניח שאין ניתוק של מוליך האפס שלו, אלא רק של הפאזה. כיבינו את המתג וניגשים לעבודה, מה שעלול לקרות הוא התחשמלות ממוליך האפס. כיוון שיש עוד צרכן שמחובר להסתעפות, שלא ניתקנו, הוא עדיין מוזן במוליך הפאזה, אבל יש נתק בהמשך של מוליך האפס, וכיוון שבנקודת ההסתעפות מוליכי האפס מחוברים, יוצא שמוליך האפס תחת מתח רשת. אם תיגע במוליך האפס בתריס אתה עלול לסגור מעגל ,דרך עכבת הצרכן שלא נותק והאדמה. ראה תרשים להמחשה:

attachment.php?attachmentid=492338&d=1502105397

 

מה שאתה בעצם אומר, שבמידה והצרכן דלוק, גם קו האפס מחשמל בדיוק כמו קו הפאזה?

זה נשמע הגיוני אבל אף פעם לא חשבתי על זה.

טסטר ידלק במצב כזה?

לא מתככנים להשתמש כחנוכיה - תמיד זה יכול לגמור על הראש של מישהו... :wink:

 

אין ספק. היופי חולף, אבל הרפס הוא נצחי.

 

בסוף יבוא אחמד וירסס איך שיצא לו.
פורסם

במצב רגיל הפרש הפוטנציאלים בין האפב לאדמה נמוך ולא תתחשמל.

אבל כבר קרה לי שנגעתי באפס, אמנם לא הרגשתי כלום, אבל המפסק נגד התחשמלות קפץ

פורסם (נערך)
מה שאתה בעצם אומר, שבמידה והצרכן דלוק, גם קו האפס מחשמל בדיוק כמו קו הפאזה?

זה נשמע הגיוני אבל אף פעם לא חשבתי על זה.

טסטר ידלק במצב כזה?

 

במידה והצרכן השני מחובר ויש נתק בהמשך קו האפס, ולא בדיוק כמו פאזה כיוון שיש את ההתנגדות של העומס בטור אליך, עדיין לא מומלץ.

 

לגבי הטסטר, אני לא יודע, יש סיכוי שתדלק הנורה בטסטר רגיל, אני משער שאולי תדלוק חלש יותר.

 

אני מתאר לעצמי שיכולות להיות עוד סיטואציות, אבל מה שחשוב זה לא לחשוב שמוליך האפס לא מסוכן.

עריכה אחרונה על ידי innvision
פורסם

קרה לי אומנם שקיצרתי בין האפס לאדמה עם היד ואז הרגשתי זרם קצר והפחת קפץ(זה בערך 30mA?)

הסיטואציה שתיארת דורשת התייחסות, זה העלה לי שאלה נוספת

נגיד ויש 5 נק של בדיקה, ולכל אחת יכול להיות או אפס או פאזה או כל שעטנז שיכול להיגרם מחיבורי חשמל.

במידה ואני עובד עם טסטר תקני ופשוט, כל נקודה שהדליקה את הטסטר היא מחשמלת- זה ההיגיון הבסיסי, אבל יש מצב שנקודה שלא הדליקה את הטסטר, אפילו באור חלש עדיין תגרום לחישמול?

זה מה שאני מבין מההסבר שלך, זה אומר שאי שאפשר לבטוח בטסטר ושום דבר לא בטוח, אולי רק בדיקה עם וולטמטר.

מאכזב

לא מתככנים להשתמש כחנוכיה - תמיד זה יכול לגמור על הראש של מישהו... :wink:

 

אין ספק. היופי חולף, אבל הרפס הוא נצחי.

 

בסוף יבוא אחמד וירסס איך שיצא לו.
פורסם (נערך)
קרה לי אומנם שקיצרתי בין האפס לאדמה עם היד ואז הרגשתי זרם קצר והפחת קפץ(זה בערך 30mA?)

הסיטואציה שתיארת דורשת התייחסות, זה העלה לי שאלה נוספת

נגיד ויש 5 נק של בדיקה, ולכל אחת יכול להיות או אפס או פאזה או כל שעטנז שיכול להיגרם מחיבורי חשמל.

במידה ואני עובד עם טסטר תקני ופשוט, כל נקודה שהדליקה את הטסטר היא מחשמלת- זה ההיגיון הבסיסי, אבל יש מצב שנקודה שלא הדליקה את הטסטר, אפילו באור חלש עדיין תגרום לחישמול?

זה מה שאני מבין מההסבר שלך, זה אומר שאי שאפשר לבטוח בטסטר ושום דבר לא בטוח, אולי רק בדיקה עם וולטמטר.

מאכזב - מנסיוני התשובה היא בהחלט כן. אני תמיד נוהג לבדוק בעזרת מד מתח את קיומו של מתח בכול החוטים. לא סומך על כול הטסטרים למיניהם.

 

הטסטר הנפוץ לבדיקת שקעים חשמלים בכדי לגלות האם קיים מתח בשקע אינו בטיחותי וברוב המדינות המתוקנות חל איסור על שימוש בטסטר עם מנורת ניאון ונגד טורי.

 

אני מציע לך לרכוש טסטר תוצרת פלוק הנקרא 1ac ii voltalert voltage detector. בזמנו קניתי אחד כזה אשר נמכר באיביי לשוק הסיני במחיר שווה לכול כיס.

 

שים לב ! גם לטסטר 'ללא מגע' יישנם חסרונת לכן חובה לקרוא ולהבין את מגבלות הטסטר.

עריכה אחרונה על ידי מרק10

איזה כייף לי :)

פורסם
לא מתככנים להשתמש כחנוכיה - תמיד זה יכול לגמור על הראש של מישהו... :wink:

 

אין ספק. היופי חולף, אבל הרפס הוא נצחי.

 

בסוף יבוא אחמד וירסס איך שיצא לו.
פורסם

1. הבדיקה היא ללא מגע בחוטי חשמל חשופים כלומר אין סכנת התחשמלות.

 

2. רגישות מאוד גבוהה כלומר ניתן לבדוק היכן נמצא נתק לאורך כבל מוזן מרשת החשמל.

 

3. התראה קולית וויזאולית ברורה על קיומו של מתח חשמלי.

 

אם תחליט לרכוש אחד כזה אני ממליץ לך לרכוש אחד עם שפיץ עגול ולא שטוח (ראה דוגמא).

 

http://www.fluke.com/fluke/ieen/electrical-testers/Electrical-Testers/Fluke-VoltAlerts.htm?PID=56200

איזה כייף לי :)

פורסם

 

במידה ואני עובד עם טסטר תקני ופשוט, כל נקודה שהדליקה את הטסטר היא מחשמלת- זה ההיגיון הבסיסי, אבל יש מצב שנקודה שלא הדליקה את הטסטר, אפילו באור חלש עדיין תגרום לחישמול?

זה מה שאני מבין מההסבר שלך, זה אומר שאי שאפשר לבטוח בטסטר ושום דבר לא בטוח, אולי רק בדיקה עם וולטמטר.

מאכזב

 

מכיוון שטסטר "רגיל" עובד למיטב הבנתי על סגירת מעגל דרך המשתמש,נגד האדמה, והנורה שבטסטר, עוצמת הארת הנורה תלויה בין השאר בכמה המשתמש מבודד מהאדמה. כבר קרה לי שהשתמשתי בטסטר רגיל, והנורה דלקה חלש מאוד עד כדי שלא נראת כמעט, נגיעה עם היד השנייה בסולם גרמה לנורה "לזרוח". ככה שיש בעייתיות מסויימת בשימוש בטסטר.

 

בגלל כל זה וסיבות נוספות, עדיף לדעתי לנתק את המתג "הראשי" בארון ולהיות רגוע, או במידה ויש ניתוק כפול לאותו מכשיר ( פאקט לדוגמא) אז להפעיל את הניתוק.

×
×
  • תוכן חדש...