Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

כיצד נבדקת תקינות מערכת ESP


יבגני
שימו לב! השרשור הזה בן 6261 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

ערב טוב לכולם ,



 

אני אמור להכין מאמר על מערכת ה ESP לרכב , אחד הדברים שאני אמור להתמקד בהם הוא כיצד נבדקת תקינות המערכת .

 

בחיפוש שערכתי באינטרנט לא מצאתי מידע בנושא כמו כן בדקתי בקבצי PDF ש 10מרק פירסם כאן וגם שם לא מצאתי תשובה .

 

כיצד המערכת בודקת את עצמה?

 

תודה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

למיטב ידיעתי, יש בה התקן שכולל ג'ירוסקופ, ורכיב זה רגיש לשינויים מהירים/קיצוניים, משהו כזה.

קראתי את זה לפני מליון שנה בכתבה שעשו על מרצדס שפיתחה את המערכת.

עכשיו: מאזדה 6 2009 2.0L

היה:אאודי 80 אוטומטי 95, נפח 2 ליטר הזרקה מנוע ABT | העולם מתחלק ל- 10 סוגי אנשים: אלה שמבינים בינארי, ואלה שלא... :arrow:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

זו כבר אחלה שאלה.

זה לא אמור להיות סוד של החברה שפיתחה את המערכת?

אני מניח שכמו כל מערכת בקרה באוטו, יש למערכת זו חיישנים והיא יודעת לבדוק את האותות שנשלחים (או לא) מהחיישנים האלה.

כמו למשל שאם יש תקלה בחיישן מהירות, אז מערכת הABS יודעת ומדליקה נורת אזהרה.

איך זה קורא בדיוק זה כבר שאלה למתכנני הבקר, המעבד והארכיטקטורה של המערכת.

 

תן לי שנה שנתיים , אהיה ב- SAP או בבאווריה ואבדוק לך את העניין. :wink:

עכשיו: מאזדה 6 2009 2.0L

היה:אאודי 80 אוטומטי 95, נפח 2 ליטר הזרקה מנוע ABT | העולם מתחלק ל- 10 סוגי אנשים: אלה שמבינים בינארי, ואלה שלא... :arrow:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

למרות שאני מחובר באופן הדוק ביותר לספרות יצרן, המידע על האופן שבו מערכות ממוחשבות בודקות את עצמן פשוט לא קיים לאנשים מחוץ למעגל ההנדסי של היצרן, לפחות ממה שאני מכיר.

 

אבל, אני בהחלט יכול לומר כמה מילים על האופן שבו מחשבים ברכב פועלים באופן כללי, מנקודת ראות של המאבחן במוסך.

 

מערכת ממוחשבת זה ביטוי שעלול להפחיד, אבל כשפורטים את המערכת לפרוטות של חיישנים ומפעילים, אז העסק נראה הרבה הרבה יותר פשוט, ברמת המאבחן. כל מחשב ברכב מחובר לחיישנים, שהם נותנים לו את הקלט שלו, ומפעיל מפעילים, ACTUATORS שהם הפלט שלו. כשמסתכלים כך על הדברים המערכות בדרך כלל פשוטות מאוד. כל חיישן מוסר מידע ישירות למחשב במספר חוטים קטן, 2-4 בד"כ, וכל מפעיל מופעל ישירות על ידי המחשב במספר חוטים קטן, 2-4 בד"כ.

אם למשל, חיישן מקבל אספקת מתח של אדמה, 0 וולט, ומתח רפרנס-ייחוס, של חמישה וולט, אז בד"כ המתח שהוא יחזיר במצב תקין ינוע בין 0.5 ל4.5 וולט. (זו רק דוגמא לסוג של מתחים. יש וואריאנטים שונים ומרובים) . אם יהיה בחוט שמחזיר את סיגנל המתח מהחיישן מתח של 0 וולט או של חמישה וולט, המחשב יחליט שיש קצר או נתק באחד מחוטי החיישן, או שהחיישן יצא מתחום הפעולה המכני שלו, או שיש תקלה חשמלית בחיישן. זהו סוג אחד של אבחון עצמי שהמחשב עושה. לפעמים הוא גם בודק מהו הזרם שעובר בחיישן, ומחליט לפי זה על תקלה חשמלית בחיישן. אם המתח יהיה בתחום המותר אבל יקפוץ מערך לערך ברמה שלא מאפיינת מערכת מכנית (למשל, אם טמפ' נוזל הצינון במנוע תשתנה מ20 מעלות ל100 מעלות בתוך עשירית שנייה) , גם אז המחשב יכול להחליט שמדובר בתקלה. במקרה של חיישני מהירות למשל, המחשב יכול גם להשוות את המהירויות שמתקבלות מהחיישנים השונים ולראות אם יש הפרש מהירויות בלתי אפשרי בין חיישן אחד לאחרים. המחשב גם מצפה לראות רמת מתח AC מינימלית כלשהי בזמן סיבוב הגלגל.

עד כאן חיישנים, ועכשיו לגבי מפעילים:

יש בדיקה של זרם במפעיל, שמבטאת את התנגדות סליל המפעיל, כמו למשל במקרה של סלילים במנוע הצעדים בבית המצערת, או סלילים של שסתומים פניאומטיים (במקרה של משאית) במערכת הבלמים, מערכת שקשורה בצורה ישירה למערכת הESP. זרם שונה מהנקוב יצביע על קצר/נתק/תקלה חשמלית אחרת במפעיל, או בחיווט, או בדרגת היציאה של המחשב אל המפעיל.

ישנה בדיקה שמפעילה מפעיל כלשהו ומרגישה על ידי חיישן אחר אם המערכת המכנית הגיבה בצורה נכונה.

בדיקות נוספות שהמחשב מבצע הן בדיקת אספקת מתחים ובדיקת קו התקשורת. בדרך כלל, כשיש תקלה מהותית באספקת המתח אל המחשב, או תקלה בקו התקשורת, מי שיתריע על תקלה במחשב התקול, הם דווקא המחשבים האחרים ברכב, שלא יזהו את המחשב התקול על רשת התקשורת.

 

ולגבי בדיקת המחשב עצמו: למעט במצב של תקלה בתקשורת או באספקת מתחים, שתגרום להרמת דגל במחשבים האחרים ברכב, בדרך כלל המחשב התקול יאשים האשמת שווא חיישן או מפעיל. כמעט ולא נתקלים במצב שבו המחשב מדווח: "אני תקול, תחליף אותי".

 

אני לא נכנס למידע ספציפי על סוגי החיישנים והמפעילים במערכת הESP, גם כי נראה לי שאתה מכיר את החומר, ולכן גם לא שאלת על זה, וגם כי אני מכיר טוב יותר את המערכת כפי שהיא קיימת ברכב כבד, משאיות ואוטובוסים, ולא בפרייבטים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

האם הבדיקות הנ"ל מתבצעות בזמן הנעת הרכב? או שהן מתבצעות במשך כל זמן פעולת הרכב?

האם קצר פתאומי במחשב המערכת יכול לגרום להפעלה פתאומית של מערכת הבלימה? האם יש מנגון במערכת שאמור לנטרל את פעולת המחשב במקרה הזה?



 

האם יש ספרות של יצרן מסויים שעליה אני יכול להסתמך?

 

תודה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש בדיקות כאלה ויש כאלה. בדיקות מפעילים, למשל, יכולות להיות מבוצעות בזמן פתיחת סוויץ', ויתכן שקשה עד בלתי אפשרי לבצע אותן בזמן נסיעה.

 

יש מנגנונים שאמורים לנתק מתח למפעילים במידה והם מגלים התנהגות חריגה ואז המפעיל אמור לחזור למצבו הנורמלי, הלא פעיל, אבל אולי יש גם מצב תיאורטי שבו מפעיל נתפס מכנית. נתקלתי במקרים כאלה ממערכות אחרות, לא ESP.

 

כמו שכתבתי, קשה עד בלתי אפשרי למצוא מידע על האבחון העצמי של המערכת בספרות היצרן, לפחות זו שאני מכיר. יש מידע שאומר למאבחן מה ואיך לבדוק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא שאני מזלזל בידע של חנן ח"ו. אני רק רוצה לומר שאתה יכול ללכת למוסך רנו, ולבקש את המידע ממכונאי רנו. ולמה אני אומר את זה?

 

כי הצרפתים העמיסו על רכב אחד 50.000 מערכות, ש60% מהן מתקלקלות באופן עיקבי :-P.

 

אני צודק, לא?

כל הנאמר בפורום הינו בגדר הסבר תיאורטי בלבד! (סעיף 14 לחוק יסוד קארספורום/יישום וביצוע פעולות).

וכן. ציון גולן הוא מ-ל-ך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בנוסף להסבר המצויין של חנן לגבי אבחון עצמי של מערכות בקרה ברכב לפי שתי שיטות, אנלוגי ולוגי , אסביר את השיטה מקובלת שתקפה למערכות ABS וESP וכל תתי המערכות שלה עם הכינויים השונים שיש לה אצל כל יצרן.

 

מערכות ABS ו ESP מבצעות אבחון עצמי בשני שלבים, הראשון יתבצע מייד לאחר הדלקת מתח ההצתה והיא בדיקה אנלוגית של כל חיישן במערכת או אקטוארטור (מפעיל - סולנואיד או מנוע חשמלי) לקצר או נתק בקו הפיזי המחובר אליו. בשלב זה כל רכיב בעל התנגדות מעבר לתחום המוגדר, נורת התקלה בלוח השעונים תדלק והמערכת תושבת.

שלב שני מחולק גם הוא לשני חלקים, לאחר התחלת הנסיעה יחידת הבקרה בודקת את אותות המהירות המגיעות מכל גלגל בצורה לוגית, כל הפרש מעל ערך מוגדר של מהירות בין הגלגלים והמהירות הממוצעת שמוגדרת המערכת תזהה תקלה לוגית בחיישני הגלגל, תדליק נורת תקלה בלוח השעונים ותשבית את המערכת.

אם בדיקה לוגית של הפרשי המהירויות צלחה המערכת תפעיל את כל האקטואטורים שלה כולל המנוע החשמלי של המערכת למספר שניות ותבדוק בניית לחץ רגעית, וצריכת זרם לכל מפעיל. פעולה זו לעיתים אף מורגשת בדוושת הבלם או נשמעת כרעש תקתוק/זמזום מהיר וחלש מתא המנוע. בדיקת השלב השני מתבצעת רק לאחר התנעת הרכב ובמהירות מוגדרת מראש אותה קבע היצרן, כ 10-20 קמ"ש בערך.

 

גם לאחר בדיקות אלו, גם אם עברו בהצלחה, יחידת הבקרה מנטרת באופן רציף אחר כל האותות המתקבלים מהחיישנים השונים, גם בזמן נסיעה וגם בזמן הפעלת המערכת בבלימה או החלקה (ESP). כל בעייה המאותרת לפי השיטות שהוסברו לעיל תגרום להדלקת הנורה בלוח השעונים והשבתת המערכת עד לתיקונה או איפוסה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ערב טוב לכולם ,

 

 

 

אני אמור להכין מאמר על מערכת ה ESP לרכב , אחד הדברים שאני אמור להתמקד בהם הוא כיצד נבדקת תקינות המערכת .

 

בחיפוש שערכתי באינטרנט לא מצאתי מידע בנושא כמו כן בדקתי בקבצי PDF ש 10מרק פירסם כאן וגם שם לא מצאתי תשובה .

 

כיצד המערכת בודקת את עצמה?

 

תודה.

 

הקובץ שראית אלו מספר עמודים מחוברת בת 70 עמודים שיש בה הסבר מפורט כיצד מערכת ESP של חברת בוש וגם ITT עובדת ואיזה חיישנים /מחשבים/מפעילים ורכיבים השיכים למערכת וערוצי המידע.

 

תוכל לרכוש בקישור חוברת של בוש .

http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=h146&subject=5

 

לאחר קריאה של החוברת תוכל ללמד את כולנו איך המערכת עובדת.

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב שני מחולק גם הוא לשני חלקים, לאחר התחלת הנסיעה יחידת הבקרה בודקת את אותות המהירות המגיעות מכל גלגל בצורה לוגית, כל הפרש מעל ערך מוגדר של מהירות בין הגלגלים והמהירות הממוצעת שמוגדרת המערכת תזהה תקלה לוגית בחיישני הגלגל, תדליק נורת תקלה בלוח השעונים ותשבית את המערכת.

אם בדיקה לוגית של הפרשי המהירויות צלחה המערכת תפעיל את כל האקטואטורים שלה כולל המנוע החשמלי של המערכת למספר שניות ותבדוק בניית לחץ רגעית, וצריכת זרם לכל מפעיל. פעולה זו לעיתים אף מורגשת בדוושת הבלם או נשמעת כרעש תקתוק/זמזום מהיר וחלש מתא המנוע. בדיקת השלב השני מתבצעת רק לאחר התנעת הרכב ובמהירות מוגדרת מראש אותה קבע היצרן, כ 10-20 קמ"ש בערך.

אז לפי מה שאני מבין מההסבר שלך ותקן אותי אם אני טועה...

אם מנורת ה ABS נדלקת רק שאני מתחיל ליסוע, זה אומר בוודאות שאחד החיישנים שלי תקולים וזה גורם להדלקת הנורה?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא מסכים עם המשפט האחרון של דניאל.

 

יש רכבים , בעיקר הישנים יותר, עם מערכות ABS בנות 10 שנים ומעלה, שההתחברות למחשב דיאגנוסטיקה היא מסורבלת ואנחנו בכלל לא טורחים לעשות את זה.

בודקים התנגדות חיישני מהירות. בודקים את מתח הAC שהם נותנים בנסיעה. בודקים התנגדויות מפעילים, ואם לא מוצאים כלום אז מחליפים מחשב לבדיקה. כל הקונקטורים נמצאים מול ברכי הנוסע ונגישים בצורה קלה. כל זה לוקח דקות בודדות ועוד לא ראיתי אפילו פעם אחת שתקלה לא נמצאה בצורה הזו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הבדיקות האלו אורכות שברירי שניות ולא ניתן לאבחן מה לא תקין ללא התחברות עם סורק.

אבל אם אני מניע את הרכב והמורה לא נדלקת אם אני עומד. גם אם אני עומד מס' דקות, ושאני מתחיל ליסוע, באיזור ה-15 קמ"ש המנורה נדלקת. זה לא אומר שאחד החיישנים לא בסדר? (הסורק מצביע על תקלת מחשב)

 

אני לא מסכים עם המשפט האחרון של דניאל.

 

יש רכבים , בעיקר הישנים יותר, עם מערכות ABS בנות 10 שנים ומעלה, שההתחברות למחשב דיאגנוסטיקה היא מסורבלת ואנחנו בכלל לא טורחים לעשות את זה.

בודקים התנגדות חיישני מהירות. בודקים את מתח הAC שהם נותנים בנסיעה. בודקים התנגדויות מפעילים, ואם לא מוצאים כלום אז מחליפים מחשב לבדיקה. כל הקונקטורים נמצאים מול ברכי הנוסע ונגישים בצורה קלה. כל זה לוקח דקות בודדות ועוד לא ראיתי אפילו פעם אחת שתקלה לא נמצאה בצורה הזו.

זאת בדיקה שאני יכול לעשות לבד?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6261 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...