Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הקורסים המקצועיים לחובבי הרכב של CarsForum ו-Bosch - נפתחה ההרשמה למחזורים נוספים


פבל
שימו לב! השרשור הזה בן 3779 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום לכולם,

 

לאור הביקוש הגדול אנחנו פותחים בימים אלו את ההרשמה למחזורים נוספים של הקורס "מערכות מנוע בנזין" לחברי וגולשי האתר CarsForum.

 

הקורס מיועד לכל חובבי (וחובבות) הרכב ואינו דורש ידע קודם. הקורס יעניק לכם ידע תיאורטי ומעשי הנוגע לאופי פעולתן של מערכות ניהול המנוע. הקורס נבנה כך שבנוסף לידע התיאורטי יושם דגש גם על פיתרון תקלות מעשי (דיאגנוסטיקה) ובסופו של דבר כל בוגר קורס ידע לגשת ולאבחן תקלות ממוחשבות ברכבו. הידע שירכש בקורס רלוונטי לכל כלי הרכב על מערכותיהם, כולל כלי רכב המצוידים במערכות של יצרנים אחרים. בוש אחראית על כמעט כל הפיתוחים הטכנולוגיים בתחומי ההתמחות שלה.

 

קישור לעמוד ההרשמה

המחזור השלישי יתקיים במתכונת דומה לזאת של שני המחזורים הקודמים ויתמקד בנושאים הבאים:

 

1. מערכות הזרקת בנזין חד נקודתיות ורב נקודתיות (5 שעות) - שיטות הזרקה הקיימות בכלי הרכב, ניהול מנוע ממוחשב, בקרות תערובת, מניעת זיהום אוויר, תקלות נפוצות בהתיחסות לתקנים OBD-II.

2. מערכות ההצתה (5 שעות) - מערכת הצתה ללא מפלג, סליל הצתה לכל צילינדר, סליל הצתה לשני צילינדרים, סוגי המצתים (פלטיניום, אירידיום, כסף ונחושת) ושימוש באוסילוסקופ להמחשת עיקרון הפעולה של מערכת ההצתה.

3. חיישני מערכת ניהול המנוע (5 שעות) - חיישן חמצן (למבדה), חיישן נקישות, חיישן גל ארכובה, חיישן גל זיזים, חיישן טמפרטורה, חיישן מסת אוויר וחיישן תת לחץ.

4. אבחון תקלות (5 שעות) - אבחון תקלות נפוצות באמצעות מאגרי מידע אינטרקטיביים, סורקי תקלות ומכשיר 4 גזים.

5. אבחון תקלות (5 שעות) - אבחון תקלות נפוצות באמצעות דינמומטר שלדה, אוסילוסקופ וסורק תקלות.

 

attachment.php?attachmentid=302932&stc=1&d=1345974683

 

קורס זה אינו דורש ידע מוקדם בתחום ומתאים לכל מי שמעוניין להרחיב את ידיעותיו בתחום הזרקות הדלק ואבחון תקלות ממוחשב. קורס זה יהווה חלק ממערך ההדרכה לחברי CarsForum שיכלול בהמשך קורסים נוספים.

 

כמה מחברי הפורום שכבר נרשמו מספרים:

 

 

מומלץ מאוד לחובבי הרכב שקוראים הרבה באינטרנט ורוצים לדעת יותר לעומק ממקצוענים ברמה גבוהה, בהסברים קולעים ולעניין.

 

לדעתי מדובר בקורס שהוא חובה לכל מי שמתעניין בעולם הרכב ורוצה להבין מעבר לנתונים הטכניים היבשים.

 

היה פשוט כיף!

מצפה בכליון אוזניים להרצאות הבאות! :twisted:

 

אם עד היום הייתי מצפה לסופי השבוע בגלל החופש מהעבודה, הביקורים המשפחתיים, המפגש עם חברים והאפשרות להתעסק בדברים שאין לי זמן אחר להתעסק איתם, החל מאתמול יש לי סיבה מעולה נוספת לצפות לסופי השבוע.

איזו בעסה שצריך לחכות עוד ששה ימים עד השיעור הבא... :sad:

 

הקורס יתקיים במתכונת של חמישה מפגשים שבועיים, כל אחד באורך של כ-5 שעות אקדמיות. הקורס יתקיים במרכז ההדרכה של Bosch, באזור התעשייה של ראשון-לציון (ליד קניון הזהב). הקורס הקרוב צפוי להתחיל בחודש פברואר הקרוב (4/2/2013) והמפגשים יחלו בשעה 17:30.

 

עלות הקורס לחברי הפורום היא 940 ש"ח. הקורס הינו בלעדי לחברי CarsForum. את התשלום ניתן לחלק ל-3 תשלומים שווים בכרטיס אשראי. מספר המקומות מוגבל והרישום יתבצע על בסיס כל הקודם זוכה.

 

קישור לעמוד ההרשמה

 

תמונות וחוות דעת נוספות על הקורס ניתן למצוא כאן

 

attachment.php?attachmentid=299476&d=1343737563

 

attachment.php?attachmentid=299490&d=1343738128

DSC_1019.JPG

הצטרפו לקהילת הרכב של ישראל בפייסבוק ובאינסטגרם

אוהבים את מה שאנחנו עושים? רוצים לתמוך בנו ולקבל הטבות בו זמנית? עשו מנוי לאתר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • חודשיים מאוחר יותר...
  • תגובות 31
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

חייב לצאת עכשיו, לכן אכתוב בקיצור נמרץ ואפרט מאוחר יותר: מווווי כיף!!!

20120803_092952.jpg

20120803_092922.jpg

20120803_081620.jpg

AUTOBIANCHI A112 JUNIOR '84 | FIAT BRAVO SENSATION '11 | RENAULT CLIO ESTATE '14

 

לא תמצא רוטס HR במחיר זול יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מצטרף לדעתו של המלומד אלעד, היה פשוט כיף!

יוסי בן שפרוט הוא מדריך מקצועי בכל רמ"ח אבריו, בעל סבלנות יוצאת דופן ונתן מענה לכל שאלה שנשאל!

ההסברים בקורס נעשים בשפה פשוטה, ברורה ונהירה שלפחות לגבי עשתה סדר בכל המושגים שהכרתי ו"חיברה" אותם לתמונה אחת כוללת.

 

מצפה בכליון אוזניים להרצאות הבאות! :twisted:

 

איתמר.

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ועכשיו בפירוט:

הקורס נפתח בסבב היכרות קצר שלאחריו החל יוסי לספר במשך כשעה על חברת בוש: החזון, תחומי הפעילות, מו״פ וכו׳.

לאחר הסקירה קפצנו למים העמוקים: יוסי החל לסקור את התפתחות מערכת הזרקת הדלק במנועי בנזין לאורך השנים, ומשם להסבר מפורט על גזי הפליטה, מה נבדק במהלך מבחן הרישוי השנתי, תקלות אופייניות והתסמינים שלהן וכן מבט אל הצפוי לקראת המעבר לתקן זיהום האוויר יורו 6.

אין ספק שההרצאה היתה מובנית, ויוסי השכיל לנווט אותה בהתאם לסוגיות שהועלו מצד הקהל ועדיין להישאר מספיק קרוב לתוכנית המקורית.

אם עד היום הייתי מצפה לסופי השבוע בגלל החופש מהעבודה, הביקורים המשפחתיים, המפגש עם חברים והאפשרות להתעסק בדברים שאין לי זמן אחר להתעסק איתם, החל מאתמול יש לי סיבה מעולה נוספת לצפות לסופי השבוע.

איזו בעסה שצריך לחכות עוד ששה ימים עד השיעור הבא... :-(

AUTOBIANCHI A112 JUNIOR '84 | FIAT BRAVO SENSATION '11 | RENAULT CLIO ESTATE '14

 

לא תמצא רוטס HR במחיר זול יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז מה למדנו היום?

חיישן חמצן: מה תפקידו, כיצד פועל, מתי פועל בחוג פתוח ומתי בחוג סגור, מהו טווח הערכים שהוא מוציא ומה מסמן כל ערך, מה עושה גוף החימום ומדוע בכלל הוא שם ומתי יודעים שהגיע העת להחליף את החיישן באחד חדש.

לאחר כל אלה ירדנו אל המעבדה, שם נבדקה סיטרואן קסנטיה שנכנסה לעשור השני לחייה ובאורח פלא הציגה נתונים מעוררי השתאות, לאחריה פיז'ו 206 שסיפקה הדגמה חיה של הסיבות שגורמות להתפתחות סדק בסעפת הפליטה, סקודה רומסטר TSI שהדגימה לנו את מאפייניו הייחודיים של מנוע דל תערובת בעל הזרקה ישירה ולבסוף הונדה סיוויק קשישה ששבקה באמצע ההדגמה. התקלה, למקרה שתהיתם, אובחנה בתור סליל הצתה שאינו מצליח לספק ניצוץ בעוצמה מספקת.

לסיום חזרנו לכיתה ודיברנו קצת על מדדי פעילות תקינים עבור ממיר קטליטי.

ללא ספק היה יום מרתק. רמת הקושי ומורכבות החומר עלתה מהפעם שעברה, אבל בסופו של דבר אינני יכול לומר שאני מרגיש שקיים נושא שנלמד היום ושאינו נהיר לי.

20120810_124348.jpg

AUTOBIANCHI A112 JUNIOR '84 | FIAT BRAVO SENSATION '11 | RENAULT CLIO ESTATE '14

 

לא תמצא רוטס HR במחיר זול יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין ספק - הקורס הזה פשוט מצויין, ויוסי מדריך מעולה.

יאמר לזכותו שאנחנו לא עושים לו חיים קלים ושואלים שאלות לא טריוויאליות, והוא מצליח לענות תשובות לעניין ואפילו נהנה מכך :-P.

Subaru BRZ 2.4 | Toyota Avensis 2.0 | Citroen C4 SX Automatic 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה שאלעד שכח לציין זה שבבדיקה שנערכה לסקודה רומסטר נמצא כי כל זמן שהמנוע קר רמות הזיהום שלה היו גבוהות מאוד ולקח די הרבה זמן עד שהתחלנו לראות שיפור. למעשה עד תום הבדיקה לא התייצבו הנתונים על מספרים שעוברים טסט אך בהחלט ניתן היה לראות ירידה בזמן הבדיקה. יוסי המדריך נימק זאת בדרך הפעולה השונה של הרכב אשר יש בו מערכת פליטה מסועפת יותר, ממיר קטליטי קטן יותר וממיר NOXים נפרד. בכל מקרה אם היינו נותנים לרומסטר צ'אנס ומחכים שהיא תגיע לטמפ' העבודה סביר להניח שהיו מתקבלים מספרים תקניים. ויוה לה טכנולוגיה! :wink:

 

איתמר.

"מדינה מפותחת היא לא מדינה בה העניים נוסעים ברכב פרטי אלא מדינה בה העשירים נוסעים בתחבורה ציבורית"

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בפורום TechTalk שעבור רובכם הוא חסוי יש שני שרשורים שעוסקים בנושא שנלמד בשיעור האחרון: באחד יש אופל אסטרה 01' בעלת רמת CO גבוהה ובאחר פורד פיאסטה 97' עם חשד לחיישן חמצן מקולקל.

תודתי לפותח השרשורים חיים יוד, אשר נתן את הסכמתו להעברתם לפורום הטכני למען נוכל כולנו להיווכח כיצד התקלות הללו נראות במציאות ומהן הדרכים לאבחונן ופתרונן.

אם אינכם מצליחים לפתוח את אחד השרשורים, נסו שוב במועד מאוחר יותר. הם אמורים להיות זמינים לצפיה ולתגובות בכל רגע.

 

תהנו!

AUTOBIANCHI A112 JUNIOR '84 | FIAT BRAVO SENSATION '11 | RENAULT CLIO ESTATE '14

 

לא תמצא רוטס HR במחיר זול יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הי אלעד,

 

שני הקישורים שצירפת להודעתך מחזירים לי הודעת "אין לך הרשאות לגשת לדף זה", ובפורום הטכני אני לא מצליח למצוא אותן.

אתה יכול לתת קישורים מעודכנים, שיש אליהם גישה?

 

תודה

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אלעד, איתמר, מה קורה? אין השבוע סיכום של המפגש האחרון?

נו טוב, אני אקח את היוזמה.

 

אז ביום ו' האחרון היה לנו את המפגש השלישי של הקורס.

לאחר דיון נוסף בשאלת התנהגותו של חיישן החמצן (בעקבות שאלה של אחד המשתתפים) והצגת מלוא הפרמטרים הנמדדים ונרשמים מאופיין המתח שהוא מפיק כתלות בזמן, למדנו על סיווגים של "החטאת ניצוץ" או "ניצוץ חלש" ועל אופן החיווי שלהם באמצעות מערכת ה-OBD, על עודף ה-HC בגזי הפליטה הנגרם כתוצאה מכך, ועל הנזק הפוטנציאלי הכבד שזה יכול לגרום לממיר הקטליטי.

לאחר מכן עברנו לדבר על ניהול מערכת הדלק, עקרונות ומבנה מערכת אספקת הדלק ולחץ אספקת הדלק "בראי הדורות" (כיום לעומת בעבר) וההשלכות שלהם, משך ההזרקה וכיצד הוא, ובעקבותיו סל"ד המנוע, מושפעים מהמתח החשמלי במערכת החשמל של הרכב (מתח המצבר), ומכאן התחלנו לסקור את החיישנים השונים המשמשים במערכת ניהול המנוע, מיקומם, אופן פעולתם, הסיגנלים שהם מפיקים, היחידות בהן הם נמדדים, הערכים האופיניים והקיצוניים שלהם בתנאי פעולה שונים של המנוע, והשפעתם על החלטות מחשב ניהול המנוע, על פעולת המנוע ומערכות עזר שלו, ועל פעולת מערכות נוספות ברכב (ממסרה אוטומטית, בקרת אקלים, אלטרנטור): חיישני מצב מצערת (עם מצערת מכנית ומצערת חשמלית), חיישני ספיקת האוויר (חיישן המבוסס על מדידת הלחץ וכזה המודד ישירות את ספיקת המסה, אנאלוגיים ודיגיטליים), חיישן טמפרטורת האוויר בסעפת היניקה, חיישן טמפרטורת הסביבה, חיישן טמפרטורת נוזל צינון המנוע.

בנוסף, בחריגה ממסגרת תכנית הקורס (בעקבות שאלות של משתתפי הקורס), דיברנו גם על שימוש במצברים בעלי קיבולת גדולה או קטנה מהקיבולת הנומינלית איתה מגיע הרכב במקור, המשמעות של יחידת קיבולת המצבר (אמפר-שעה), מאפיינים של מצבר תקין ותקלות אופייניות, מצברים אטומים, בעלי פקקים ומצברי ג'ל, סכנת פיצוץ (מימן) במצברים, התנעה מרכב אחר באמצעות כבלים, מגדשים חשמליים, ו...

אני חושב שזהו (אם שכחתי משהו אתם מוזמנים להשלים).

 

כמו במפגשים הקודמים, הנושאים הנלמדים מרתקים, וביחד עם האופן בו הם מועברים על ידי יוסי - משאירים טעם של עוד, והבעיה היחידה היא שהזמן קצר מדי, ואנו מספיקים לגעת בנושאים רבים על קצה המזלג (ולפעמים גם זה לא, בין השאר בשל שאלות רבות של התלמידים, שבחלקן אינן קשורות באופן ישיר לחומר הנלמד ומסיטות את השיעור מהתכנית).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ועכשיו בקצרה משהו בעניין המגדשים החשמליים שהוזכרו בכיתה.

אני לא יודע על איזה מגדשים בדיוק דיבר מי שהזכיר אותם (איתמר?), אבל משיטוט לא ארוך ברשת מצאתי כמה יצרנים שנותנים קצת נתונים כמותיים (שגם הם נראים לי קצת אופטימיים).

ממה שראיתי, בשביל להעלות את הלחץ ב-1psi (אחד psi) בלבד, מנוע המגדש צורך כ-50-60A (חמישים-שישים), ולכן הוא לא יכול (לא מיועד) לפעול יותר מזמן קצר (נגיד 30 שניות ברציפות), ולכן גם אלה שראיתי מיועדים לפעול רק פרק זמן קצר במצב WOT, ואז זה מתבטא בתוספת הספק למנוע של כ-5% בלבד (וזה עוד הנתונים האופטימיים של היצרן). מגדשים כאלה שנותנים יותר כרוכים בהתקנת מצברים נוספים, אלטרנטורים חזקים יותר, וגם אז, אחרי פעולה של 15 שניות צריך לנסוע עוד כמה שעות כדי לטעון את המצברים ל-15 שניות הבאות.

אני רחוק מלהיות מומחה בזה, ולא מכיר את מה שקיים בשוק, אבל לדעתי, שנתמכת גם בכמה חישובי worst case פיזיקליים מקורבים, אין חוכמות. בשביל להחליף טורבו או סופר צ'רגר ע"י מנוע חשמלי, צריך מנוע בעל הספק מסדר גודל של קילווטים, ועם מערכת חשמלית של 12V זה לא מעשי (כרוך בזרמים של מאות אמפרים).

מגדשים מכניים צורכים מהמנוע כ-10-15 HP, ואין סיבה שמגדש חשמלי יוכל לעשות אותו דבר בפחות מזה.

 

המדחס שיוסי הראה לנו, הוא לדעתי חלק ממערכת שנקראת Hybrid Turbocharger Technology או בקיצור HTT. במערכת הזו יש טורבוצ'רגר קונבנציונלי, ובנוסף את המדחס החשמלי, שתפקידו רק להעלים את השהיית הטורבו (turbo lag). בתור שכזה, הוא צריך לפעול רק זמן קצרצר, כאשר המנוע עוד בסל"ד נמוך, הלחץ נמוך והטורבו עוד לא התחיל להשפיע.

במקרה הזה אני לא יודע לחשב באופן מקורב אם זה אפשרי עם זרם של 20A, או איזה זרם ידרש, אבל אינטואיטיבית זה כבר נראה הרבה יותר מציאותי. בכל מקרה מדובר כאמור על השלמה לטורבו "אמיתי", שצריכה לפעול זמן קצר בלבד בעומס נמוך יחסית.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מפגש רביעי: יום דיינו.

 

במעבדה של בוש יש דיינו שלדה. במסגרת הבדיקה הרכב נרתם למכשיר ומואץ עד להילוך השלישי עם מצערת פתוחה לגמרי (WOT). כל אותו זמן מודד הדינמומטר את הכוח בגלגלים.

ברגע שהגרף מתחיל לרדת המצערת נסגרת והגלגלים ממשיכים להסתובב מכוח האנרציה עד לעצירתם המוחלטת. זה הזמן שבו הדיינו מודד את ההתנגדות שמופעלת על המנוע ע"י תיבת ההילוכים ושאר האביזרים.

תוצאת החיבור של שני הנתונים הנ"ל היא נתון ההספק המחושב של המנוע (הקו הסגול בגרף).

הרצה ראשונה:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Mciix2KMPaM&list=UUSd-02uyeiRLaAt7K2D9EGA&index=1&feature=plpp_video דרך יוטיוב
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

המכשיר הציג נתון של 95.8kW, שווה ערך ל-130 כ"ס, בהילוך שלישי במהירות 112 קמ"ש. קצת מוזר בהתחשב בעובדה שההספק המוצהר של המנוע הוא 120 כ"ס והרכב סטנדרטי. ההספק בגלגל, אגב, עמד על 72.3kW, שהם כ-99 כ"ס.

 

הרצה שניה:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Zt0I-ckr9fU&list=UUSd-02uyeiRLaAt7K2D9EGA&index=2&feature=plpp_video דרך יוטיוב
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

הפעם ללא WOT ועד הילוך רביעי. שימו לב שהפעם המכשיר מציג הספק של 88kW, שהם 120 כ"ס - בדיוק לפי הצהרת היצרן.

 

בהמשך עלו על הדיינו טויוטה קורולה שיוסי לשווא ניסה ליצור אצלה תקלה בווסת לחץ הדלק מתוך כוונה לראות כיצד הנתון ישתקף במדידה לאחר שמחשב ניהול המנוע יעלה על התקלה. אפשר להיות רגועים: המחשב לא עלה על התקלה. בטויוטה קורולה אין תקלות, המחשב כלל אינו מכיר מצב כזה :lol:

יחד עם זאת, חל שינוי לטובה בהספק המנוע לאחר ניתוק וסת לחץ הדלק, וזאת מכיון שהווסת לא איזן את הלחצים כך שיותר דלק עבר במזרקים.

אני רק חושב על האפשרות שיוסי היה מנסה לעשות את התקלה הזאת בפיאט... היא היתה זורקת עליו בחזרה ספגטי תוך שהיא מסננת קללות נמרצות :lol:

 

לאחר בדיקת הדינמומטר הבראבו חוברה לסורק התקלות, באמצעותו קראנו כמה נתונים מעניינים מהמחשב ולמדנו שניסיון התנעה ללא הקשת קוד מוביל לרישום תקלה במחשב הרכב, כמו גם שהיא גודשת 1.4 באר ללא עומס. בקרוב אני אמור לקבל ELM327 ובכוונתי לבדוק את הנתון הזה תחת עומס. צפוי להיות מעניין.

 

יש עוד תמונות - אעלה אותן לכאן מאוחר יותר.

 

מווווווי כיף!! :-D

AUTOBIANCHI A112 JUNIOR '84 | FIAT BRAVO SENSATION '11 | RENAULT CLIO ESTATE '14

 

לא תמצא רוטס HR במחיר זול יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 3779 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...