Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם, הרי אפשר להגיב גם בלי, וממש לא בא לנו להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

Ooga

הוספת מוט מייצב אחורי - האם זה יעיל והאם זה אמור לעבור במכס?

שימו לב! השרשור הזה בן 355 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

Recommended Posts

היי,

ברשותי סיאט קורדובה 08 שעברה 100K.

בולמי השמן הקדמיים המקוריים כבר לא מתפקדים טוב (למרות שיצאו תקינים בכמה בדיקות במוסכים ומכונים לאחרונה) וככל הנראה יוחלפו בעתיד הלא רחוק לבולמי גז של KYB, אולי גם ביחד עם הקפיצים.

הבולמים האחוריים על פניו תקינים.

 

לרכב יש זווית גלגול די רצינית ונטיה לדי הרבה תת היגוי, וחשבתי על דרך לא יקרה לשפר את המצב מבלי לפגום באיכות הנסיעה, אם כבר אני מחליף בולמים.

נראה שלרכב ולאחיו (האיביזה, הפולו והפאביה) יש אפשרות להוסיף מוט מייצב אחורי, של חברת Whiteline האוסטרלית - דגם BWR19Z. ממה שקראתי בפורומים בחו"ל - השיפור משמעותי ומורגש מאוד, אם כי לרוב המוט שולב עם קפיצי הנמכה (שאין לי כוונה להתקין).

 

המחיר הכי זול שמצאתי - 1100 ש"ח כולל משלוח מארה"ב, כמובן בלי מיסים.

 

האם השינוי החיובי יהיה מורגש גם כאשר מותקנים ברכב בולמים וקפיצים רגילים?

והכי חשוב, מה הסיכוי שזה יעבור במכס? זה לא חלק עם תקן היות והרכב במקור מגיע בלי מוט מייצב אחורי בכלל.

 

תודה מראש.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

לא מדובר ברכב ספורטיבי שמשחקים איתו על המגבלות לכן בכל אופן לא צריך לעניין אותך להתעסק באיזון בין האחורה לקדימה אלא האחיזה האבסולוטית, במילים אחרות צמיגים ובולמים.

מוט מייצב מקדימה רק יגביר תת היגוי.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מוט נגד גלגול הוא למעשה קפיץ נוסף המורכב לרוחב המכונית כדי להקטין את זווית הגלגול (יתרון). החסרונות:

 

המוט מגביל את עבודת המתלה ופוגע בעצמאותו, עד כדי כך שהרכב יניף את הגלגל האחורי-פנימי.

המוט מקשיח את המתלה. על כביש ציבורי זה לרוב יוביל לירידה באחיזה עקב בעיות הצמדה.

המוט הוא קפיץ ללא בולם, ולכן הבולם של הקפיץ צריך לרסן גם אותו, ועדיין לא לייצר מתלה קשיח מדי.

 

מעבר לכל זה, חשבת מה אתה מנסה להשיג על ידי הוספת מוט מייצב אחורי כדי להפחית תת-היגוי?

 

קרול סמית אמר פעם שכדי להשיג רכב נייטרלי יש שתי ברירות: או לשדרג את הסרנים לרמתו של הטוב מביניהם, או לקלקל את שניהם עד לרמתו של הגרוע מביניהם. שתי השיטות משיגות את המטרה, אבל רק אחת מן השניים תעשה אותך מהיר יותר.

 

מעבר לזה, לרכב יש מקדם תת-היגוי מסיבה כלשהי. זה מה שמקנה לרכב יציבות, התנהגות כביש צפויה ונשלטת וגם יכולת שינוי כיוון מהירה.

 

גם אם מהשיפור שלך יצא רכב מהיר יותר, אם זו לא מהירות שאתה יכול (ברמת כישורי הנהיגה שלך ובאילוצים של כביש ציבורי) בהכרח לגרוף - אז זה לא שווה הרבה.

 

גם אם יש יותר מדי תת-היגוי, עם משחק במתלים הרבה יותר מדי קל לקבל כיול מסוכן שנוטה יותר מדי להיגוי יתר. עדיף להתחיל מבולמים משופרים והתאמת לחץ האוויר.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

QUOTE=Shlomi111;5079200]לא מדובר ברכב ספורטיבי שמשחקים איתו על המגבלות לכן בכל אופן לא צריך לעניין אותך להתעסק באיזון בין האחורה לקדימה אלא האחיזה האבסולוטית, במילים אחרות צמיגים ובולמים.

מוט מייצב מקדימה רק יגביר תת היגוי.

מדובר על הוספת מוט מייצב אחורי כמובן. קדמי, כמו ברוב הרכבים מהשנים האחרונות, קיים ברכב.

 

מוט נגד גלגול הוא למעשה קפיץ נוסף המורכב לרוחב המכונית כדי להקטין את זווית הגלגול (יתרון). החסרונות:

 

המוט מגביל את עבודת המתלה ופוגע בעצמאותו, עד כדי כך שהרכב יניף את הגלגל האחורי-פנימי.

המוט מקשיח את המתלה. על כביש ציבורי זה לרוב יוביל לירידה באחיזה עקב בעיות הצמדה.

המוט הוא קפיץ ללא בולם, ולכן הבולם של הקפיץ צריך לרסן גם אותו, ועדיין לא לייצר מתלה קשיח מדי.

 

מעבר לכל זה, חשבת מה אתה מנסה להשיג על ידי הוספת מוט מייצב אחורי כדי להפחית תת-היגוי?

 

קרול סמית אמר פעם שכדי להשיג רכב נייטרלי יש שתי ברירות: או לשדרג את הסרנים לרמתו של הטוב מביניהם, או לקלקל את שניהם עד לרמתו של הגרוע מביניהם. שתי השיטות משיגות את המטרה, אבל רק אחת מן השניים תעשה אותך מהיר יותר.

 

מעבר לזה, לרכב יש מקדם תת-היגוי מסיבה כלשהי. זה מה שמקנה לרכב יציבות, התנהגות כביש צפויה ונשלטת וגם יכולת שינוי כיוון מהירה.

 

גם אם מהשיפור שלך יצא רכב מהיר יותר, אם זו לא מהירות שאתה יכול (ברמת כישורי הנהיגה שלך ובאילוצים של כביש ציבורי) בהכרח לגרוף - אז זה לא שווה הרבה.

 

גם אם יש יותר מדי תת-היגוי, עם משחק במתלים הרבה יותר מדי קל לקבל כיול מסוכן שנוטה יותר מדי להיגוי יתר. עדיף להתחיל מבולמים משופרים והתאמת לחץ האוויר.

קודם כל תודה על התגובה המפורטת חן.

 

אתחיל מהאמצע, כי זה נושא שכבר חשבתי עליו - עניין השארת הרכב צפוי חשובה לי. במקרה זה המוט כולל 3 אפשרויות התקנה וכך 3 רמות קשיחות, כאשר הרמות הנמוכות יותר מתוכננות לא לגרום לשינוי רדיקאלי. לא תהיה לי כוונה להתקינו עם הקשיחות המקסימלית וזה כדי באמת למנוע היגוי יתר ושאר הבעיות הנלוות אליו.

 

לגבי השאר, חלק מהחסרונות לא היו מוכרים לי, אבל האם הם באמת משמעותיים? אני לא נוהג בצורה אגרסיבית, במיוחד לא ביום יום.

רק רוצה לשפר קצת את הבעייה שמשום מה מקבלת משקל די גדול בדגם הזה. בסופו של דבר בהרבה רכבים משפחתיים יש מוט מייצב אחורי.

 

האם יש דרך אחרת להפחית את זווית הגלגול בצורה שלא תפגע משמעותית בנוחות הנסיעה ומצד שני לא תגרום לנזק רב לכיס?

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
חלק מהחסרונות לא היו מוכרים לי, אבל האם הם באמת משמעותיים? אני לא נוהג בצורה אגרסיבית, במיוחד לא ביום יום. רק רוצה לשפר קצת את הבעיה שמשום מה מקבלת משקל די גדול בדגם הזה. בסופו של דבר בהרבה רכבים משפחתיים יש מוט מייצב אחורי.

 

עד כמה זה משמעותי תלוי ברכב. כאשר היצרן שם מוט נגד גלגול הוא מתכנן מראש את כל המתלה סביב כזה כך שיהיה משוכך די הצורך וגם לא נוקשה מדי. לא כך בהוספת מוט לרכב מן-המוכן.

 

אם לא נוהגים בצורה אגרסיבית מלכתחילה, אז למה לטרוח? נהגים שלא מגיעים למגבלות כך או כך הם המקור לרוב הטענות כאילו מוטות כאלו משפרים ביצועים, כי הם לא מבינים שהמגבלות דווקא פחתו.

 

נהגים כאלו מעריכים רק את היותו של הרכב נייטרלי יותר (זה לא יתרון כשלעצמו) ו/או ישיר יותר, ובכך הכוונה לרוב לזה שהוא פשוט יותר קופצני.

 

אני אישית רואה חשיבות בהשארת רזרבה גדולה ככל הניתן ביני לבין נקודת אבדן השליטה, לכל צרה שלא תבוא. על אחת כמה וכמה כאשר אני נוהג מהר (ולא "אגרסיבי").

 

האם יש דרך אחרת להפחית את זווית הגלגול בצורה שלא תפגע משמעותית בנוחות הנסיעה ומצד שני לא תגרום לנזק רב לכיס?

 

שיפור טכניקת הנהיגה ו/או שינוי סגנון הנהיגה.

החלפת בולמים לחדשים ורצוי גם לאיכותיים יותר.

לאחר מכן ניתן לשקול החלפת קפיצים ואולי הנמכה קלה.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

קצת אבהיר את עניין הנהיגה - בהנהיגה יומיומיית רגילה אני לא מתקרב למגבלות הרכב.

בעת נסיעה זריזה בכבישים שדורשים קצת יותר - מגבלות האחיזה של הרכב מורגשות ומגיעים אליהן מהר (אם כי מן הסתם נהג מיומן יותר היה מוציא מהרכב יותר).

 

נכון להרגע הנקודה של אובדן שליטה רחוקה עד לא קיימת בגלל תת ההיגוי, הכוונה שלי היא לאזן ביניהם ללא הגזמה, להפחית מעט תת היגוי אבל לא לגרום לרכב להיות בלתי נשלט.

 

אבל נשים את זה בצד רגע, כי אני באמת לא רוצה ללכת רחוק מדי.

לאילו בולמים להחליף? מה תהיה ההשפעה על הנוחות? הרכב לא מצטיין גם עם הבולמים המקוריים.

כרגע הכיוון בקדמיים הוא בולם KYB 334835 וקפיץ RA3750. הפרונט של הרכב כרגע נמוך ב 1-2 ס"מ ולכן הקפיצים גם בתכנון.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

בולמים טובים יותר לא צריכים לפגוע ממש בנוחות הנסיעה. למעשה, זה בדיוק מה שאתה לא רוצה, כי כאשר הרכב "מתרסק" - הוא לא אוחז, וגם קשה יותר לנהוג בו כמו שצריך.

 

עצם החלפת הבולמים הקיימים בקרוב (טענת לנסועה של יותר ממאה אלף קילומטרים) וכנראה גם הקפיצים (לאור טענותיך על צניחת גובהו של המרכב) תייצר את השיפור המשמעותי ביותר.

 

מעבר לכך, כל בולם שמתאים לרכב ולקשיחות הקפיצים המורכבים בו (והמוט המייצב הקדמי) יספק לך את הסחורה.

 

נוסף על כך, אל תחשוב על "מגבלות האחיזה", תחשוב על מגבלות מעטפת הביצועים. למגבלות האחיזה אני יכול להגיע (באותו רכב ואותו סיבוב) גם בשלושים קילומטרים לשעה (לא חוכמה) וגם בחמשים.

 

אם אתה לא נוהג בחלק העליון של מעטפת הביצועים (וגם ככה בנהיגת כביש אנו לא יכולים לנצל בבטחה יותר מששים-שבעים אחוז ממנה) אז לשיפורים מעבר לכך אין יותר מדי משמעות.

 

להקטנת מעטפת הביצועים, להבדיל, יכולה להיות משמעות מכרעת. לפי דבריו של קרול סמית לעיל (למשל) תת-היגוי לא מפחיתים על ידי קלקול הסרן האחורי, אלא על ידי שיפור הסרן הקדמי.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

תודה על ההסבר, אני חושב שאתחיל מהחלפת הבולמים הקדמיים [והקפיצים] ומשם אתקדם.

 

רק דבר אחד, למה מבחינתך הוספת מוט מייצב אחורי בהכרח גורמת ל'קלקול' הסרן האחורי?

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

את זה אתה אמרת...

 

רצית להוסיף מוט מייצב אחורי כדי להקטין תת-היגוי. איך?

 

להוסיף אחיזה לסרן הקדמי הוא לא יכול, כי הוא מורכב מאחור.

להוסיף אחיזה לסרן האחורי הוא יכול*, אבל זה לא משרת את המטרה שלך או להיפך.

 

כלומר, על כורחך מה שאתה מחפש הוא לקלקל את אחיזת הסרן האחורי. במצב כזה תקבל פחות תת-היגוי אבל גם פחות ביצועים סך הכל, אז מה השגת?

 

אלא אם כן אתה אחד מ"אלו" שאוהבים להוציא את הזנב לטיול. :wink: התיאור של סגנון הנהיגה כ"אגרסיבי" מסתדר לי עם כך, ולכן גם הצעתי שינוי של סגנון הנהיגה.

 

______________

אזהרה: להלן חפירה _

 

* היתרון של הקשחה הוא בזמן תגובה (Relaxation Length) ובשמירה על כיוון הגלגלים קרוב יותר למצב הסטטי, אם הוא אופטימלי.

 

במכוניות מירוץ המתלה הקשיח נדרש גם כדי למנוע מן המתלה לשקוע תחת הלחץ של האווירודינמיקה. במכונית כביש לא צריך.

 

זוויות הגלגול במכוניות כביש כיום קטנות והשינוי שכן קורה לזוויות השפיעה לא משפיע מאוד על ביצועי הרכב בשל הרגישות הנמוכה של צמיגים רדיאליים לשפיעה.

 

החסרון הוא בבעיות הצמדה לכביש, וגם בכך שבזמן העברת משקל הצדה, הסרן הקשיח יותר נושא בחלק גדול יותר מהעברת המשקל.

 

בשל רגישות הצמיג לעומס, הדבר הזה גורם לירידה מסוימת בביצועים האבסולוטיים של הסרן וגם לירידה בקשיחות הפניה שלו. זה הרבה יותר משמעותי מהיתרונות.

עריכה אחרונה על ידי חן ג.

הייתי בטוח שהילוך M נועד בשביל עליות [Mountain]

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אני אוהב את הזנב במקום שלו, לפחות בשלב זה.

אבל מצד שני, להפוך אותו לקצת פחות דביק בלי 'לקלקל' אותו יכול להיות בסדר.

 

בכל מקרה אני חושב שנתחיל עם שיפור המצב מקדימה ומשם נתקדם.

תודה חן.

 

בעצם, שאלה - משום מה לדגמי הדיזל ובנזין יש 2 קפיצים שונים, כאשר הקפיץ של הבנזין מעט קצר יותר. מה יכולה להיות הסיבה לכך? הרי הרכב מגיע עם דיזל 1.4 נטול טורבו ומצד שני עם בנזין 2.0, אז זה לא קשור למשקל.

בנזין - 50.jpg

דיזל - 51.jpg

עריכה אחרונה על ידי Ooga

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מאמין שהנקודה כבר הועברה על ידי חן ג אבל אני גם יחזק - מיותר יהיה לפגוע באחיזה מאחורה, לא נראה לי שאתה מעוניין במשחקי זנב עם הקורודובה. לכן העניין היחיד הוא שיפור אחיזה שזה בעיקר צמיגים.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אז עברו שלוש שנים מאז פתיחת השרשור, ושנתיים וחצי מאז שהוחלפו הבולמים הקדמיים והקפיצים.

השיפור מההחלפה כמובן היה משמעותי, אבל הנטייה של הרכב לגלגול נשארה, במיוחד שלמרות שהבולמים לא מתרסקים, הפרונט כן עלה בכמה סמ.

 

בטיפול האחרון שמתי לב שצריך להחליף מוטות קישור למוט המייצב.

חיפוש כרגיל באתר של febi העלה שהם מוכרים סט שלם הכולל גם מוט מייצב.

המוט המקורי אצלי הוא 18ממ, אבל יש גם סט עם 19 וגם אחד עם 20 - זה שמגיע על קופרה.

האם יש סיבה לא ללכת על מייצב בעובי 19 מקדימה?

יגדיל תת היגוי מעט אני מבין, האם ישפיע על הנטיה לגלגול?

 

מאז שהוחלפו הצמיגים הקדמיים לאפיגריפ פרפורמנס ונוספה אחיזה הדבר נעשה מורגש יותר.

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתה רוצה ללמוד לעומק תתחיל לקרוא ולהבין את הפיסיקה והדינאמיקה של מוטות ייצוב, זה תחום לא מאד פשוט.

בגדול, גלגול זה לא דבר רע ברכב שאין לו עזרים אווירודינאמיים.


דלק זה לכוסיות. גברים אמיתיים דוחפים את הרכב :loco:

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אם זה היה מאוד פשוט וקל ולא היו נכנסים בחשבון המון משתנים לא הייתי שואל פה :p.

לא מצאתי דברים יותר מדי מפורטים בחיפושים שלי, לפחות לא משהו שמעיד על הרעה בהקשחת המתלים.

חשבתי אולי יהיה קצת מידע מהשטח.

מפורומים בחו"ל נראה שכולם ממש מגזימים שם (מוט מייצב 22 ממ, מוט מייצב 24 מאחור.

 

בכל מקרה, מבירור נראה שלהחלפת הבושינגים נדרש פירוק של תת השלדה. מה שאומר שלהחליף את כל המוט או רק את התותבים שלו -אותה עבודה.

אולי אחליף רק את התותבים במידה והמוט בעובי 18 ולא 16 (כן, גם כזה היה). יש תותבים מחוזקים שכנראה גם ימנעו את הנקישות ב 150~ שח

שתף הודעה זו


קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
שימו לב! השרשור הזה בן 355 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...