Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

שאלה לגבי בדיקת לחץ בצמיגים


taranta
מעבר לפיתרון נפתר ע"י SlowRide,

פוסטים מומלצים

לפני 2 דקות, om2 כתב:

אני די בטוח שנפח הצמיג קטן במקצת בהפעלה של לחץ עליו.

 

בוא נדייק. לא מהפעלה של לחץ, אלא מהפעלה שלכוחות כתוצאה ממשקל הרכב שמועמס עליו. סבבה, נניח והנפח קטן בקצת (השינוי בנפח זניח). מדוע, אם כן, נראה לך שיהיה שינוי בלחץ האוויר בצמג, אם הנפח נשאר קרוב לזהה?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • חברי המעגל הראשון

אין מצב שזה משפיע ברמה משמעותית, ככה שאם מילאת 32 כשהגלגל באויר והורדת את האוטו זה עולה ל40. אולי בבלון גומי של ילדים שהוא נמתח. צמיג זה אמנם גמיש אבל לא ברמה כזו.

אומרים שהעתיד הוא אנרגיה סולארית, אז עברתי לסולר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 6 דקות, BassDriver כתב:

במצב עמידה - תוספת משקל לא תעשה שינוי בלחץ הנמדד ברגע נתון, כל עוד הטמפרטורה זהה בשתי המדידות.

[...]

ולכן מומלץ לנפח עפ"י הוראות יצרן - כאשר הצמיג מורכב על הרכב.

 

גם אתה סותר את עצמך.

 

קח צמיג אחד שאינו מורכב על הרכב, נפח אותו ל-30psi, ושים אותו על הרכב. אנחנו מסכימים שתוספת המשקל לא השפיעה על לחץ האוויר, ואם תמדוד אותו כעת, עדיין תראה 30psi.

כעת, נפח צמיג אחר על הרכב, בזמן שהרכב עומד, גם ל-30psi, ע"פ ההמלצה שלך (לנפח כאשר הצמיג מורכב על הרכב). מאיפה יופיע הבדל בין שני הצמיגים? את שניהם אתה בודק ורואה שמנופחים ל-30psi. אז אם אלה אותם צמיגים, ונופחו באותה טמפרטורה - שניהם יהיו בעלי משטח סוליה זהה ודפורמציה זהה.

 

כל ההסבר שלך לגבי משטח הסוליה והצורך להתאים לחץ אוויר למשקל הרכב נכון (ולכן יכול להיות לחץ מומלץ שונה לרכב ריק ורכב מלא), חוץ מזה שאין שום בעיה לנפח את הצמיג ללחץ המומלץ לפני שמרכיבים אותו על הרכב. כמובן שבין התיאריה, לבין הציפייה שבצמיגייה ממוצעת יינפחו את הצמיג ללחץ הנכון, ולא למה שכתוב על הצמיג, יש פער מאוד גדול.

לפני כשעה, BassDriver כתב:

הנוסחה הפיזיקלית שמתארת את המצב קשורה ל "חוק הגז האידאלי".
יחסי הגומלין בין המרכיבים השונים הם:

[ PV = nRT ]

  • ( P ) is the pressure of the gas, - לחץ הגז.
  • ( V ) is the volume of the gas, - נפח הגז.
  • ( n ) is the number of moles of gas,  - כמות הגז ב mole.
  • ( R ) is the ideal gas constant, קבוע גז אידאלי.
  • ( T ) is the temperature of the gas in Kelvin. טמפרטורת הגז בקלוין.

ניתן לראות שיש השפעה של כל אחד מהמרכיבים לעיל אחד על השני.
בהנחה שכמות הגז נשארת זהה, והקבוע - קבוע. לא רואה ששינוי בנפח משפיע על הלחץ - הוא כן ישפיע על הטמפרטורה.
שינוי בטמפרטורה - כן יכול להשפיע על הנפח ועל הלחץ.
אם בעקבות עומס גבוה יותר על הצמיג, תהיה צפיפות גבוהה יותר של המולקולות - כן יושפע הלחץ. בזה אני כבר לא מבין..

 

רק שכמות הגז לא נשארת קבועה - כשאתה מנפח את הצמיג, אתה מכניס עוד ועוד אוויר לתוכו. ולכן מה שאתה רואה זה עליה של הלחץ (P) באופן פרופורציונלי לכמות האוויר שאתה מכניס (n), בזמן ששאר הרכיבים (נפח וטמפרטורה) נשארים זהים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחדד. וקראתי שוב את ההסבר שבלינק. כאשר כל התנאים שווים, ובמיוחד הטמפרטורה, הלחץ והנפח אמורים להיות זהים.
יש חילוקי דעות בין המשתתפים בדיון שבלינק - בדיוק כמונו, אם תוספת משקל שגורמת לדפורמציה של הצמיג, גורמת לשינוי בנפח. כי הנוסחה של גז אידאלי מתייחסת למרחקים זהים של המולקולות ביניהם. ואני לפחות, לא מספיק בקיא בכימיה להגיד אם יש שינוי במרחקי המולקולות כאשר הצמיג מקבל דפורמציה בגלל תוספת המשקל.
באותו דיון כותבים שהנושא גם תאורטי, ולא את הכל ניתן להבין.
אני חושב שהבעיה בכלל במקום אחר.
הוראות היצרן במדבקה על סף הדלת - הנחיה ללחץ בעומס רגיל, והנחיה ללחץ גבוה יותר בעומס מלא. אני מניח שכוונת היצרן - כאשר הצמיג מותקן ברכב.
והצמיגיה - צריכה לנפח לפי הוראות היצרן. כשמורכב.
 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בוקי כמובן צודק, בקירוב ראשון נפח ולכן לחץ האויר בצמיג כמעט אינו תלוי בעומס. התגובה של הצמיג לעליית העומס מגיעה דרך הגדלת שטח המגע (וכזכור שטח כפול לחץ = כוח) עד להגעה למצב שיווי משקל חדש.


צמיג, כמו בלון, משתייך למשפחה של מבנים גמישים דקי דופן בהם התגובה לעומס אינה דרך עליית הלחץ הפנימי אלא דרך שינוי הצורה. אם נכנסים לרזולוציה יותר גבוהה, יהיה הבדל זניח בלחץ מכיוון שהצמיג אינו באמת "בלון" אידיאלי, לדפנות ולסוליה יש קשיחות כלשהי והן יתנגדו לשינוי הצורה, ולכן כן יגרמו להקטנה מסויימת של הנפח ומכאן לעליה בלחץ, שכאמור באופן מעשי תהיה מזערית.

  • אהבתי 1
  • רעיון טוב! 2

חזיר דיזל

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 9 דקות, BassDriver כתב:

אחדד. וקראתי שוב את ההסבר שבלינק. כאשר כל התנאים שווים, ובמיוחד הטמפרטורה, הלחץ והנפח אמורים להיות זהים.
יש חילוקי דעות בין המשתתפים בדיון שבלינק - בדיוק כמונו, אם תוספת משקל שגורמת לדפורמציה של הצמיג, גורמת לשינוי בנפח. כי הנוסחה של גז אידאלי מתייחסת למרחקים זהים של המולקולות ביניהם. ואני לפחות, לא מספיק בקיא בכימיה להגיד אם יש שינוי במרחקי המולקולות כאשר הצמיג מקבל דפורמציה בגלל תוספת המשקל.
באותו דיון כותבים שהנושא גם תאורטי, ולא את הכל ניתן להבין.
אני חושב שהבעיה בכלל במקום אחר.
הוראות היצרן במדבקה על סף הדלת - הנחיה ללחץ בעומס רגיל, והנחיה ללחץ גבוה יותר בעומס מלא. אני מניח שכוונת היצרן - כאשר הצמיג מותקן ברכב.
והצמיגיה - צריכה לנפח לפי הוראות היצרן. כשמורכב.
 

 

אתה מפספס. ההנחיה של יצרן הרכב היא שכשהעומס רגיל (כלומר, הרכב לא מלא), לחץ האוויר צריך להיות X (נגיד, 30psi). וכשהרכב עמוס, צריך לנפח יותר (נגיד, 34psi). אין שום קשר להאם אתה מגיע ללחץ הזה כשהצמיג מורכב או לא, כי אין לכך השפעה על הלחץ (אם היא קיימת, היא כל כך זניחה, שהשגיאה של המשאבה ומד הלחץ שתשתמש בו יהיו בסדרי גודל גדולים יותר). כוונת היצרן היא ללחץ מסוים, ואין שום התייחסות למיקום בו מגיעים ללחץ הזה, על הרכב או לא (כמובן שבהנחה ותנאי הסביבה זהים - אם תפרק את הצמיג ותנפח אותו בתוך מקרר תעשייתי לפני נסיעה בסהרה, לא תגיע לתוצאה טובה).

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עוד משהו שאני חושב שיש מקום להוסיף לדיון: בדגמים מסויימים יש הנחיית יצרן  לעלות לחץ אוויר בצמיגים כשנוסעים במהירות גבוהה, מעל 160 קמ"ש. 

 

הסיבה - כמו שכתבתי מקודם - להקטין את התחממות הצמיג שנגרמת בגלל עיוות שלו שמוכפל במהירות סיבוב גבוהה.

 

imagen2.jpeg.c8e448779a9424cccd41f57101e343fb.jpeg

  • אהבתי 1

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 6 שעות, Buki כתב:

...הנפח שלו לדעתי ישאר כמעט ללא שינוי. 

רב מערכות ה-TPMS המודרניות מדווחות ברזולוציה של +/- 1 PSI.

הוספת משקל סביר על הצמיג תשנה את הלחץ במעט,  לא ב-PSI שלם.

 

לפני מספר ימים הופיע בפורום צילום של מערכת ברמת דיוק של  0.1  PSI.

שם אפשר לראות שינוי של  0.1-0.2 PSI.

אולי.

 

לפני 10 שעות, taranta כתב:

היום סוף סוף יצא לי לבדוק בתנאים אופטימליים - בצמיגים היה 40 PSI במקום 32 וזה עוד אחרי חמישה שבועות שמן הסתם הורדיו עוד כמה PSI  בעצמם.

צמיגים תקינים על ג'אנט תקין מאבדים מעט מאוד לחץ במשך 5 שבועות.

 

כך שאם הפועל מילא 41, הוא לא עשה עבודה טובה.

 

מסי זה לא רק כדורגל,אסקורט, טריומף, אלפאסוד, מטרו, אונו, פונטו, I30, קונה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 5 שעות, רוןS כתב:

צמיגים תקינים על ג'אנט תקין

 

זה.

 

אם הצמיגים אצלך מאבדים יותר, משהו לא תקין.

 

לי יש צמיג אחד שמאבד psi או יותר בשבוע/50-100 ק"מ. עדיין לא בטוח אם הבעיה בג'אנט או מד TPMS חיצוני. שאר הצמיגים מחזיקים בכיף 5 שבועות עם אותו לחץ, אולי בקושי ירידה של 1psi.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 9 דקות, taranta כתב:

צמיגים מאבדים בכיף 3-4 PSI בתקופה הזו בנסועה עירונית עם הרבה באמפרים.

כל אחד והרגלי הנהיגה שלו.

לפני באמפר צריך להאט(זו מטרת קיומו, כן ?), אחרת גם הבולמים עלולים להפגע.

אם הרכב מאבד 3-4 PSI בגלל באמפרים, אתה נוסע מהר מידי.

מסי זה לא רק כדורגל,אסקורט, טריומף, אלפאסוד, מטרו, אונו, פונטו, I30, קונה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יש באמפר ויש באמפר.
הבריחת אויר בגלל באמפרים נגרמת מכמות הדפורמציה שהם גורמים לצמיג.
אלה בגובה 30 ס"מ שעוצבו לעליה מתונה - יירד הכי פחות.

אלה בגובה 30 ס"מ שעוצבו לעליה אגרסיבית - יירד יותר.
אלה מ PVC בגובה 10 ס"מ (בד"כ צהוב/צהוב שחור) - קטלניים!
ככלל - בולם עד לפני הבאמפר, משחרר לחזרת הבולמי זעזועים לגובה מקסימלי, עולה, יורד ונותן גז.
שלא לדבר על הנזק שהדבר הזה עושה גם לצמיגים וגם לבולמי הזעזועים.

עריכה אחרונה על ידי BassDriver
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם העובד של הפנצ'ריה יקרא את כל הפוסט כאן - הוא יוכל להגיד שיש לו תואר מוסמך בצמיגים. מה נסגר אתכם? אל תסמוך על אף אחד שעובד בפנצ'ריה, ותמיד תבדוק לבד. לצערי כמעט כל תחנות הדלק שיש להם מתקן לניפוח אוויר מזייפות ומראות לחץ שונה. נפח צמיגים קרים, בקיץ שלנו הם קרים אולי בלילה בחניה. סמוך רק על עצמך. יש גם מקרים שצמיג לא היה מוברג עד הסוף, אז תבדוק גם את זה. 

***ההערות על דעת עצמי בלבד***

בעבר: טויוטה קורולה 2009 GLI (רובוטית), טויוטה קורולה 2014 GLI

בהווה: BMW 330e 2018

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...