Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

האם כדאי לעשות תעודת הוראה?


bobi
 שיתוף

פוסטים מומלצים

אני מורה רכז מקצוע מדעי בתיכון ובחטיבה.

יחסית בעל ידע בתחום השכר של המורים.

 

אני יכול לכתוב דף שלם ++ על ההוראה.

אבל לא בטוח שזה מה שאתה מעוניין לקרוא הכל

ולכן.

אם יש שאלות ספציפיות אשמח לענות 

 

ואם תרצה הרחבה על נושא כל שהוא.

באהבה (יכול להיות שיקח לי כמה ימים לענות)

  • מעניין 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

@Nakamichi נגעת בנקודה נכונה. ציינתי את חוסר היכולת שלי ללמד כניגוד למורים ה"טבעיים".

 

אני לא הולך לפרט כאן יותר מדי (אין במה להתבייש, להפך, אבל לא רוצה להעיק) - אבל הנקודה שלי היא בעצם מה שכתב ניקו: אותם אנשים שהזכרתי כמורים טובים "טבעיים" הם בעלי סמכותיות מטבעם ושולטים בכתה או בבית הספר בזכות משהו באישיות שלהם, לאו דווקא משהו שלמדו בשיעורי תעודת ההוראה. אם זה מצטרף לשליטה בחומר הנלמד וביכולת להעביר אותו הם יהיו מורים טובים.

 

דרך אגב - בני תשחורת הם בני תשחורת - ובכל מקום וזמן ימצאו את הדרך למרר את חיי המורה, גם אם בסגנון שונה בכל מקום ותקופה. אבל הסיסמה של משרד החינוך - "מורה טוב הוא מורה חיים" - נכונה מאד, אם כי לפעמים רק הפרספקטיבה של אי אילו שנים מראה לך את זה. 

עריכה אחרונה על ידי sperial
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הנושא של קביעות אומר בסה"כ שאתה עומד בקריטריונים ומתאים להיות עובד מדינה/ עובד עירייה.

זה לא אומר שאתה חסין בפני פיטורין (אפשר לפטר, אך זה תהליך מעט מסובך).

מעבר לכך - תשכח מכל מה שחשבת על המקצוע.

לא בהכרח תמצא עבודה בתור עובד של משרד חינוך/ רשות מקומית.  יש מורים שמועסקים דרך קבלני משנה, ואז אין קביעות (מפוטרים בסוף שנת לימודים ואולי מתקבלים חזרה לעבודה בתחילת שנת הלימודים).

הנושא של שנת שבתון - אנשים מרבים לקנא במורים בגלל זה, אך רובם אינם מבינים ואינם יודעים יודעים שלמעשה המורה מממן מכיסו את שנת השבתון (אינני יודע מה התהליך המדויק).

 

בנוסף, אנשים מקנאים בריבוי החופשות של המורים, אך קל לשכוח שמורה עובד גם אחה"צ בביתו (בדיקת עבודות/ מבחנים, הכנת מערך שיעורים למחר וכו'). אני יודע שהיה שינוי בנושא התגמול על כך (לעומת התקופה בה אני הייתי תלמיד בי"ס), אך אינני יודע פרטים מדויקים.

 

אני מניח שאני קצת מגזים, אך אני משליך מהתחום בו אני עובד - תאר לך מה יקרה אם תלמידה שלא תהיה מרוצה מהציון שקיבלה (בעיקר אם קיבלה ציון נכשל), תחליט להתלונן שנגעת בה/ הטרדת אותה מינית... 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

@guya72 אפרט טיפה על מה שאני יודע על הנושאים שהעלית:

 

שנת שבתון - ממומנת על ידי חסכון משך 6-8 שנים בקרן השתלמות. בשנת השבתון המורה מקבל אחוז מסויים (לא 100%) משכרו (לפי משך החסכון), נשמר רצף הזכויות הסוציאליות, וכן הקרן מממנת את ההשתלמויות עצמן, כאשר לבעלי עד תואר ראשון מדובר בתוכניות נוקשות למדי, בעלי תואר שני ומעלה יכולים להנות מהשתלמויות הרבה יותר נינוחות עם קורסים כיפיים. דרך אגב, כדי לממן את אלה, הניכוי החודשי לקרן השתלמות אצל מורים יותר גדול מאשר בכלל המשק ,ואין אפשרות למשוך את הקרן אלא לצרכי השתלמות - אי אפשר להשתמש בה, למשל, לרכישת רכב - אלא אחרי היציאה לגמלאות.

 

שעות עבודה - בעבר משרת מורה היתה 24 שעות פרונטליות (זה היה בתיכונים, ביסודיים היה יותר מזה), כיום היא סביב 40 שעות, אם כי, כמובן, לא כולן פרונטליות מלאות. יש גם שעות של הוראה בקבוצות קטנות ו"שעות שהיה" וכל מיני דרישות אחרות. וגם ליווי תלמידים לסיורים וטיולים, לפעמים בתנאים לא הכי טובים, ובדרך כלל כאשר כלולים גם לילות זה יותר גרוע מתורנויות של מתמחים בחדר המיון, כי זה אפס שעות שינה משך כמה לילות. וכפי שכתבת, הרבה מאד עבודה בבית, מהכנת השיעורים, כתיבת מבחנים ובדיקתם ועד תשובות לתלמידים ולהוריהם בכל מיני שעות מוזרות. 

 

ולגבי הסעיף האחרון שהזכרת - אחד השיאים של אשתי היה שקיבלה שיחות טלפון מעורך הדין של האב של אחד התלמידים. כיוון שהיא שלטה בהוראות משרד החינוך היא לימדה את אותו עורך דין את החוק שבגינו הוא התלונן.

עריכה אחרונה על ידי sperial
לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 53 דקות, sperial כתב:

@Nakamichi

דרך אגב - בני תשחורת הם בני תשחורת - ובכל מקום וזמן ימצאו את הדרך למרר את חיי המורה, גם אם בסגנון שונה בכל מקום ותקופה.

היום יש להם יותר כלים להרוס לך את הקריירה ואת החיים

עריכה אחרונה על ידי vadim6385

ZX 94 > קסנטיה 97 > לנסר 2007 > מונדאו 2007 > קורולה 2013 > קורולה 2015 > איוניק 2018 > סיוויק 2002 > מזדה3 2018

 

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy - Tom Waits

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בוא נתחיל מהשאלה הכי חשובה, אתה בכלל רוצה להיות מורה?

 

אחרי שענית על השאלה הזו בוא נרד לפרטים. מורה בתיכון הוא עובד של הבעלות או של חברה עירונית ולא עובד משרד החינוך. הוא יכול להחליף בתי ספר כרצונו אבל כשהוא עובר בית ספר הוא מתחיל מחדש את תהליך קבלת הקביעות (במקום הראשון הוא יקבל קביעות אחרי 3 שנים ואחר כך אם התחיל את השנה השנייה במקום אחר). החשיבות של הקביעות זה בעיקר שאי אפשר לפגוע בהיקף המשרה שלך. לגבי פיטורים, פיטורי מורה קבוע זה דבר קשה מאוד ונדיר מאוד. אתה צריך לאנוס תלמיד או לעשות משהו קיצוני ברמה הזו כדי להיות מפוטר.

 

לגבי צעירות, אין דבר כזה. פשוט מורים ותיקים לרוב לא רוצים תפקידים בגמול נמוך ומציעים אותם לחדשים שמתלהבים מזה שכבר בשנה הראשונה נותנים להם לחנך/ריכוז הסעות/ריכוז בגרויות וכו'.

 

שבתון: אתה יחד עם המעביד מפקיד בקרן השתלמות שאצל המורים שונה משאר המשק (מחזור החיים שלה הוא 14 שנים כשבשביעית אתה יכול לצאת לשבתון שבו אתה יכול לעבוד עד שליש משרה ואתה מקבל השלמת שכר ומימון לימודים על חשבון החיסכון שלך. אם לא תצא אחרי 14 שנים תוכל למשוך 89% מהשכום אלא אם תשמור אותו עד הפרישה ואז תקבל 100%).

 

שכר: שכר מורה מתחיל הוא נמוך. מורים עם 15 שנות ותק כבר מגיעים בקלות ל 12-15.

 

היק משרה: משרת מורה עומדת היום על כ 38 שעות שבועיות אבל זה כולל שעות שהייה בבית הספר ושעות שהייה בבית. חלק מהשעות הנ"ל אלה גמולים שונים כמו גמול הכנה לבגראות, גמול חינוך ושעות תפקיד. הפועל מורה ממוצע נמצא כ 18-20 שעות בכיתה למשרה מלאה.
 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רק הערה קטנה לגבי קרן ההשתלמות - אם לא היה לאחרונה שינוי, הרי שהחסכון בה נסגר אחרי לא יותר מ-8 שנים, אחרי תקופה זו נפתחת קרן חדשה עם ספירה חדשה של הזמן.

 

עד כמה שאני זוכר בתקופת ההשתלמות מקבלים שכר בגובה 88%-66% מהשכר לפי ותק החסכון (6-8 שנים), וכאמור, הקרן מממנת את הלימודים (יש חובת שעות שבועיות וכן כמה סוגי השתלמות) ורצף הזכויות הסוציאליות נשמר.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 11.11.2021 בשעה 06:28, sperial כתב:

נשמר רצף הזכויות הסוציאליות

כל עוד המורה משלם ביטוח לאומי/פנסיה/קרן השתלמות

בתאריך 11.11.2021 בשעה 06:28, sperial כתב:

וכן הקרן מממנת את ההשתלמויות עצמן, כאשר לבעלי עד תואר ראשון מדובר בתוכניות נוקשות למדי, בעלי תואר שני ומעלה יכולים להנות מהשתלמויות הרבה יותר נינוחות עם קורסים כיפיים

מדובר על חלוקה אחרת לחלוטין.

החלוקה מתבצעת לפי בשנת השתלמות מלאה (בחצי שנת השתלמות מדובר פשוט בחצי  ):

מורה עד גיל 45 או/ו בלי תואר שני

4 שש לימודי השלמה

12 שש לימודי חובה

מורה מעל גיל 45 או/ו תואר שני ומעלה

8 שש לימודי השלמה

8 שש לימודי חובה

 

בתאריך 11.11.2021 בשעה 06:28, sperial כתב:

דרך אגב, כדי לממן את אלה, הניכוי החודשי לקרן השתלמות אצל מורים יותר גדול מאשר בכלל המשק

אין קשר, המימון עבור הלימודים מגיע בגדול מקרן ההשתלמות ושאר החברות בחברה.

בתאריך 11.11.2021 בשעה 06:28, sperial כתב:

אין אפשרות למשוך את הקרן אלא לצרכי השתלמות - אי אפשר להשתמש בה, למשל, לרכישת רכב - אלא אחרי היציאה לגמלאות

היום זה השתנה ומאז הצו מתחילת הקורונה התנאים יותר קלים עבור הלוואה או משיכה.

בתאריך 11.11.2021 בשעה 07:20, Night Driver כתב:

מחזור החיים שלה הוא 14 שנים

המחזור של קרן השתלמות הוא 7 שנים. 

אחרי 7 שנים נפתחת אחת חדשה. 

בתאריך 11.11.2021 בשעה 08:42, sperial כתב:

ורצף הזכויות הסוציאליות נשמר

הוא לא נשמר

 

בתאריך 11.11.2021 בשעה 10:26, Step כתב:

ניתן לקחת כנגדה הלוואה (כפי שמקובל בקה"ש רגילה לא של מורים), בהנחה ואין כוונה לצאת לשנת שבתון

ניתן לקחת הלוואה אבל יש מצב שיש דרישה ליציאה לשנת השתלמות לפניה. 

יכול להיות שזו הדרישה עבור משיכה מהקרן

ready to rock
ready to rumble
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, DareDevil כתב:

המחזור של קרן השתלמות הוא 7 שנים. 

אחרי 7 שנים נפתחת אחת חדשה. 

רק אחרי שניצלת אופציה לצאת להשתלמות. אחרת הקרן הראשונה נזילה רק אחרי 14 שנים.

 

גילוי נאות: אשתי מורה כבר 27 שנים.

עריכה: אני מדבר על תיכונים. לא יודע מה קורה ביסודיים.

עריכה אחרונה על ידי Night Driver
  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 8 שעות, Night Driver כתב:

בוא נתחיל מהשאלה הכי חשובה, אתה בכלל רוצה להיות מורה?

לדעתי אם הסיבה ללכת להוראה רק כי זאת עבודה ממשלתית עם קביעות, עדיף לוותר מראש על התענוג.

 

פות"ש, אם אתה דוקטור (או בדרך לשם), למה לא להרצות באוניברסיטה/מכללה (או לג'נגלר בין כמה כאלה)?

ZX 94 > קסנטיה 97 > לנסר 2007 > מונדאו 2007 > קורולה 2013 > קורולה 2015 > איוניק 2018 > סיוויק 2002 > מזדה3 2018

 

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy - Tom Waits

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 10.11.2021 בשעה 14:46, sperial כתב:

מה שבהחלט יש זו תקופת ניסיון, אאל"ט 3 שנים, שבהן אתה נתון לפיקוח די הדוק, הרבה אנשים צריכים להגיש הרבה דוחות על עבודתך.

לגבי קידום - הוא נובע מהשכלה פורמלית, השתלמויות, תפקידים ועוד.

 

לא נכון.

סטאז' הינו שנה אחת בלבד, הפיקוח אינו הדוק (רוב מנהלי בתי הספר צריכים מורים צעירים ומתאמצים "לשמר" אותם),

לא ברור על איזה דו"חות אתה מדבר.

אפשר להתקדם במערכת גם ללא תואר שני, ההשתלמויות נדרשות גם לעובד הוראה פשוט.

 

בתאריך 11.11.2021 בשעה 07:20, Night Driver כתב:

שכר: שכר מורה מתחיל הוא נמוך.

 

לא נכון. 

מורה בתיכון בשנתו הראשונה ירוויח כ-8,500 ש"ח ברוטו (בהתייחס לכמות שעות העבודה, השכר אינו נמוך).

 

* הכותב נשוי למורה, אביו היה מורה בתיכון במשך 35 שנה.

ליעד

2007 TOYOTA Corolla 1.6L Runx

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שעתיים, Mr.Hybrid כתב:

לא נכון.

סטאז' הינו שנה אחת בלבד, הפיקוח אינו הדוק (רוב מנהלי בתי הספר צריכים מורים צעירים ומתאמצים "לשמר" אותם),

לא ברור על איזה דו"חות אתה מדבר.

אפשר להתקדם במערכת גם ללא תואר שני, ההשתלמויות נדרשות גם לעובד הוראה פשוט.

אתה מדבר על הסטאז ואני מדבר עד הקביעות. שתי תקופות שונות.

 

לגבי דוחות ההתייחסות היא למורה עם קביעות כדי להוציא אותו. הליך בכלל לא פשוט.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 10.11.2021 בשעה 09:26, vadim6385 כתב:

לגבי איך זה להיות מורה, הייתי מציע לפנות ל @יוסי פרנקוס

 

שאלתם את דעתי אז אתן אותה.

להיות מורה זה מעולה למי שאוהב את זה.
אני לימדתי שנתיים ביסודי וחטיבת הביניים.

לקחו אותי כמורה לאנגלית אבל בסוף נהפכתי למורה גם לעקרונות השרטוט ותכנון מוצר (קורס בחירה שאני המצאתי), והיו לי כמה שעות פרונטליות של פרויקט חקלאות.

 

 

אם באים עם גישה טובה, התלמידים מגיבים טוב.

עם התלמידים לא היו לי לרוב בעיות. הבעיות מתחילות מהמערכת עצמה.


הנושא של "טחינת צעירות" קיים מאוד.

גם אני וגם החדשים האחרים קיבלנו את הכיתות שאף מורה ותיק לא רצה, עם התלמידים ברמה הכי נמוכה והבעיות הכי קשות, ואז גם קיבלנו על הראש כי למורה חדש אין את הכלים להתמודד.
בשנה הראשונה היתה לי מנהלת מעולה שגיבתה אותי, אבל בשנה השניה היא הוחלפה במנהלת שלא יודעת להגיד מילה טובה ולא יודעת לקרוא את המצב בשום אופן.

 

לקחו ממני את כל הכלים שבהם יכולתי לאכוף איזשהו סוג של משמעת והתייחסו אלי באופן נוראי.

 

בנוסף, השנה הראשונה היתה סטאז' והשנה השניה היתה "בערך סטאז'", שזה אומר שצריך להמשיך ללכת ללימודים פעם בשבועיים ולעשות עבודות אקדמיות שאין שום קשר בינן ובין המציאות.


אני אישית לא נכנסתי לתחום כדי להיות מורה, אלא כדי שיהיה לי ניסיון בהוראה כדי לבנות תכניות לימוד ללימוד מרחוק (שנה לפני הקורונה) לילדים שלא יכולים להגיע לבית הספר מסיבות שונות.

עזבתי בעיקר בגלל הכסף אבל גם כי המערכת עצמה יכולה להיות מאוד אכזרית.

בשנתיים שעבדתי, אפשרו לי לעבוד רק חצי משרה.

 

בקיצור, אם מוצאים בית ספר טוב, ללמד זה אחלה.

אבל בשביל 10,000 ש"ח לחודש בהוראה צריך וותק של כמה שנים או דוקטורט.

 

למזלי התברגתי טוב במקום אחר בתחום הרכב אחרי שפרשתי.

הייתי חוזר אם היו משלמים לי מספיק, אבל אני לא רואה את זה קורה.

  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא קראתי את כל התגובות אז מתנצל מראש אם אני חוזר על משהו.

@bobi, אשתי מורה זו השנה השביעית, ולפי מה שאני קורא בין השורות התשובה הקצרה (והארוכה למען האמת) שלי אלייך, היא, לא.

 

אם אתה חושב ללכת להיות מורה בשביל שכר וקביעות, אתה הולך לחוות התפכחות יותר כואבת מזו שהייתה לרובנו אחרי מסיבת סיום התיכון.

זו עבודה קשה, לא מתגמלת, שוחקת, מעייפת, רוב התגמול מגיע ע"ב וותק ולא איכות הוראה, שיפור בציוני התלמידים או כל פרמטר מדיד אחר, כל מי שיכול לזרוק עלייך אחריות יעשה את זה, כל מי שלא רוצה להתמודד עם משהו יעביר את זה הלאה, מילה/דרישה של הורים היא חוק (כי לאף אחד שיכול להחליט אחרת אין ז*ן להתעסק עם זה) ועוד ועוד ועוד. 

 

כשאשתי מדברת על העבודה, אני שומע חיוביות בטון שלה אך ורק כשהיא מדברת על הישגים של התלמידים שלה. כל פעם שהיא מדברת על המערכת, היא מתוסכלת. היא עושה את זה כי היא באמת ובתמים אוהבת לעשות את זה. אם המניע שלה היה ליטרלי כל דבר אחר, כנראה שכבר הייתי מוצא אותה מתנדנדת מהתקרה איזה יום.

  • אהבתי 3

הצטרפו לקהילת הרכב של ישראל בפייסבוק ובאינסטגרם

אוהבים את מה שאנחנו עושים? רוצים לתמוך בנו ולקבל הטבות בו זמנית? עשו מנוי לאתר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 שיתוף

×
×
  • תוכן חדש...