Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

שאלה עקרונית לגבי בלימת מנוע


gsk
שימו לב! השרשור הזה בן 5895 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

כיצד מתבצעת בפועל בלימת המנוע?

 

נניח שמדובר ברכב שנוסע בירידה תלולה ומשולב הילוך נמוך. הרכב ממשיך תנועה מהירה ללא שהנהג לוחץ על דוושת התאוצה.

 

אני מבין שבמצב שכזה, לא מוזרם דלק לצילנדרים (או כמות דלק מינימלית). כלומר הבוכנות עולות ויורדות "על ריק" מעצם העובדה שהאנרגיה של תנועת הרכב מועברת אלהים דרך גלגלי הרכב ותיבת ההילוכים.

 

האם התהליך שתיארתי נכון? אם כך איך המנוע עוזר לבלימה אם לא מוזרם דלק לצילינדרים? כלומר איך המנוע יוצר את ההתנגדות לתנועה אם לא מבוצע בו תהליך של בעירה פנימית (והרי אם היה מבוצע היה צריך לתרום לתנועה ולא להתנגד לה)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הבוכנות מבצעות כל הזמן פעימת דחיסה, וגם בשאר הפעימות כמו יניקה ודחיסה מדובר על התנגדות מסויימת שכן זה מבוצע דרך שסתומים ולא בצורה חופשית, הדבר דורש אנרגיה ומאט את הרכב, כל זאת בנוסף לאנרגיה שמבוזבזת על חיכוך בכל מיני מכלולים,

 

 

בתאורה אם תוריד מהמנוע את הראש ותבצע בלימת מנוע בירידה כנראה שלא תצליח לעצור את הרכב יותר מידי אם בכלל,

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אני מבין אתכם נכון, לחץ האוויר שנמצא בבוכנות הוא בעצם יוצר את ההתנגדות לתנועה. אם ככה איזה יתרון יש נניח למנוע "חזק" על מנוע "חלש" בכוח הבלימה שלו בנסיעה במורד?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

 

בתאורה אם תוריד מהמנוע את הראש ותבצע בלימת מנוע בירידה כנראה שלא תצליח לעצור את הרכב יותר מידי אם בכלל,

למה להוריד ראש, לא חבל על כול העבודה? מספיק לפרק מצתים, הלא כן?

 

יחס הדחיסה יחד עם יחס העברה קובע בגדול את בלימת המנוע. מנוע בעל יחס דחיסה גבוה יותר יהיה לו בבלימת מנוע טובה יותר, כמו למשל רכבי דיזל.

אין משמעות כלל לכוח המנוע בנושא זה אבל כמובן שמנוע מרובה צילינדרים יבלום באופן עקרוני טוב יותר מאשר מנוע קטן ומספר קטן יותר של צילינדרים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מה שלרוב נוטים להזניח והוא דווקא החשוב ביותר הוא הגיר. עיקר פעולת הבלימה הזו תלויה בגיר שכן אם תשלב להילוך גבוה ולא נמוך הבלימה תהיה זניחה. לדעתי גם אם תוריד את הפלאגים או את הראש ותשלב להילוך נמוך עדיין תהיה בלימה לא מבוטלת. קח גלגל שיניים גדול שמסובב גלגל שיניים קטן ונסה לסובב אותו. אתה תרגיש בקושי אם אתה מסובב את הגלגל הגדול.

 

התנגדות המנוע כתוצאה מדחיסה וחיכוך מוגברת משמעותית ע"י תמסורת ההפוכה שנוצרת בשילוב הילוך נמוך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ולכן ציינתי את יחס ההעברה אבל אבל הוא יותר זניח מיחס הדחיסה כאשר מדובר במנוע, כי אתה די מוגבל בהילוך שאתה יכול לבחור לבלימת מנוע טובה, בחירת הילוך נמוך מידי תגרום לשיפור בלימת מנוע וגם לפוטנציאל נזק ממשי למנוע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נראה לי דווקא שלהיפך, ככל שגלגל התנופה קל יותר בלימת המנוע גדלה,

משום שהגלגל (כשמו) אוצר אנרגיה ורוצה להמשיך להסתובב,

גם כאשר מופעל עליו כוח שעוצר אותו (בלימת מנוע-חיכוך קומפרסיה וכו').

ככל שהוא יותר קל הוא יאגור פחות אנרגיה, ולכן המנוע יאט יותר מהר=בלימת מנוע גדולה יותר.

 

(יצא לי קצת מסובך)

Most people drive to work.

Others work to DRIVE

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אביב דווקא הגיר פחות משמעותי פה, ברור שיש שינויים ביחס העברה וכו', אבל הגיר גלגל שיניים גדול או קטן זה לא מה שבולם את ה2 טונות של ג'יפ לדוגמא בירידה,

ואגב הוכחה מאוד טובה לזה - רכב זהה דיזל ובנזין

לא פעם אנשים עוברים לרכבי דיזל ידניים, מורידים הילוך ומשחררים קלאטץ' ומה שמתקבל זה צווחות איומות מהצמיגים האחוריים שמאיימים להנעל נוכח הבלימה המטורפת שנוצרת, בגלל יחס דחיסה גבוה !

 

עוד דוגמא לשימוש במנוע כבלם ודווקא בעיקרון של הדחיסה וכו', זה אגזוז ברקס,

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אאוץ, התשובה היא כן.

כאשר הציר של המהלך הישיר שמונע מהמנוע, משולב לגלגל בעל קוטר גדול ממנו מקבלים כוח ופחות מהירות.

מה קורה בירידה ?. היחס משתנה הגלגלים (הצמיגים) הופכים להיות הכוח המניע, המהלך הישיר שהיה קודם המניע, הופך להיות המונע. ומאחר שהוא משולב להילוך נמוך, הוא מקבל את הסיבוב מגלגל גדול יותר ממנו, אז נוצרת יותר מהירות שמאלצת את המנוע להיכנס לסל"ד יותר גבוה.

אין ספק, שהגיר פחות משמעותי פה. הסרת הפלגים במצב זה, תגרום לחוסר בלימה כמעט מוחלט של המנוע,

והבלימה תהיה נתונה לחסדי הרוח.

בחלק מהגירים האוטומטיים, יש התקן שמונע מהמנוע לבלום את המהירות גם כשעוזבים את הגז.

דוד.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מי שטוען שלגיר אין חשיבות כאן לא מבין על מה הוא מדבר. ברור שיחס ההעברה הוא מה שמגביר את התנגדות המנוע (וניתן להסתכל על זה גם באופן שהגיר מנסה לאלץ את המנוע לסל"ד גבוה. זה לא משנה. בשורה התחתונה המנוע מהווה התנגדות).

עובדה לכך היא שבשילוב להילוך גבוה או בינוני לא תהיה בלימה רצינית.

 

המנוע מהווה את ההתנגדות (או המומנט הנגדי), שהיא לכשעצמה איננה מספיקה בכדי לבלום את הרכב.

הגיר מהווה את מגבר המומנט ובכך מוגברת התנגדות המנוע.

 

מה שכן אני מקבל זה שאם נוריד את התנגדות המנוע מהירות התמסורת תגדל בהדרגה (לאחר שילוב התמסורת) עד שהיא לא תהווה כמעט התנגדות לבלימת הרכב. בכל מקרה יהיה מעניין לבדוק את זה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מסוכן לבדוק את זה בירידה, בלי הפלגים. אפשר לבדוק את זה על המקום בגיר ידני.

 

שלב להילוך ראשון, הרים גלגל אחד עם ג'ק וסובב אותו ביד. פרק את הפלגים וסובב שוב.

אתה תרגיש הבדל גדול .

קשה לבדוק זאת בקשר להתנגדות הגיר צריך לפרק ציריות ופלגים.

לסובב את המנוע מהפולי פעם בהילוך ראשון ופעם ב-N.

לא תרגיש הבדל כמעט בכלל. המכונאי תוך כדי החלפת טיימינג, החלפת ציריות וטיפול 10K, ניתקל בזה.

לא מתוך כוונת נסיון.

מסקנה: מי שטוענים שלגיר אין חשיבות כאן, הם אכן בעלי נסיון, ומבינים מה שהם מדברים. :-P

זה עתה שמעתי בחדשות בטלויזיה שיש בארץ, יותר מ-2500 מוסכים פירטיים.

דוד.

דוד מזרחי נפטר ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5895 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...