Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 2524 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם (נערך)

המשכנו, אני וDC12, להתכתב בפרטי.

למקרה שהדיון בינינו יעזור למשהו בעתיד, מצרף פה את ההתכתבות, בניקוי פרטים אישיים.

התגובות שלי בכחול.

 

1. המצבר שלי הוא 50 AH המטען 3.3A - אני לא יודע אם יש מנגנון שעוצר את המטען בסיום, יש דרך לדעת האם קיים מנגנון כזה? יש סיכון? יש דרך לדעת מתי לעצור

אני לא מכיר לעומק את המטען שיש ברשותך, אבל מהתמונה אני משוכנע שמדובר במטען מבוקר שיודע לטעון מצבר חומצה כמו שצריך ולעצור מתי שצריך. יש על המטען נורות לד שככל הניראה יראו לך מתי הטעינה הסתיימה, או יתריעו על בעיה. אם את לא מכיר את יכולות המטען או אופן השימוש בו, ממליץ לחפש מדריך למשתמש בגוגל או באתר היצרן.

 

2. ניסיתי לעשות בדיקה עם רב מודד, שימוש ראשון במכשיר, לא ידעתי היכן לשים את החץ והיכן לחבר את החוטים כי יש שלוש כניסות, אחרי משחק קטן נקודת החיבור למצבר התחילה להוציא עשר והחוט האדום נמס.. ניתקתי מהר.. לא ידעתי שמתח DC יכול להיות אגרסיבי.. יש משהו שאוכל לעשות נכון כדי שאוכל לבדוק כמה זמן אני צריך להטעין או מה המצב של המצבר?

לשם מדידת מתח עם רב מודד יש לחבר חוט אחד לשקע COM ואת השני לשקע שמסומן בVdc. את החוגה יש לשים במצב Vdc-20V. בהנחה שלא פגעת ברב מודד על ידי תפעול שגוי ממקודם, המצב המתואר אמור לתת לך קריאת מתח מצבר.

 

3. בדקתי עלות מצבר בחנות חלקי חילוף, מצבר ורטה יעלה לי בסך הכל 380. האם מה שקרה אומר בהכרח שהמצבר שלי בסוף דרכו ובכל זאת כדאי להחליף או לנסות להציל? (אין לי כסף מיותר אבל אם הצפי אומר שזה הסוף אז אין עניין לנסות לשחק עם זה בשביל 380 שח)

בהנחה ומערכת החשמל ברכב תקינה, ואין זרם זליגה מוגבר בחנייה ממושכת, עושה רושם שהמצבר סיים את חייו. טעינה במטען יעודי (כמו שיש לך) יכולה לתת לו או טיפה זמן חיים, אבל לא יותר מכמה שבועות\חודשים בודדים. אם אתה תלוי ברכב וחושש שהוא לא יניע בבוקר, הייתי מחליף את המצבר.

4. אם אקנה מצבר כאמור לא אדע אם יש זליגה, לאור הנתונים וגיל המצבר, מהותי ללכת לחשמלאי לבדיקה? (אני מניח ששם מצבר יעלה יותר יקר)

אני יכול לסייע לך בבדיקת זליגה אם תרצה. מחר בערב אני פנוי.

אבל המצבר חייב להיות תקין\טעון.

================================================================================

 

1. אחפש באינטרט מידע על המטען.

 

2. לגבי הרב מודד - במכשיר לא כתוב במפורש Vdc, אלא מצד ימין כתוב 10ADC ומצד שמאל VΩmA. (באמצע COM) זה אומר שאצלי Vdc זה בעצם השמאלי נכון?

נכון מאוד

3. לגבי הטעינה - אם בסיום התהליך אקבל 12V זה אומר שהטעינה הצליחה? ככל שבמשך הימים, שבועות, חודשים אקבל נתון כזה המשמעות היא שהמצבר ממשיך את חיו ושאתחיל לראות ירידה אבין ששוב הוא מגיע לסוף דרכו?

מתח קטבים של מצבר טעון במלואו הוא סביבות 12.7 וולט. בהנחה והמצבר לא חדש במיוחד וקצת עייף גם 12.5 זה סבבה.

מצבר חלש יראה סביבות 12.2 וולט. מתחת לזה המצבר כבר די מת.

 

4. תודה רבה על ההצעה לעזור. אני חושב שאפעל באופן הבא - אסיים את הטעינה ואבדוק עם הרב מודד, משם לפי התוצאות אתקדם או למצב שאני מושך עם המצבר או להחלפתו אצל חשמלאי או רכישה בחנות חלקי חילוף, וככל שאצטרך לבחור בחלופה הראשונה או השלישית ננסה לבדוק אפשרות של הבדיקה הזו

רק טיפ קטן, אל תמדוד את מתח הקטבים מיד עם סיום הטעינה. המדידה הזו היא קצת שיקרית בגלל תופעה חשמלית במצבר שנקראת surface charge (ראה הסבר כאן). על מנת לקבל קריאה אמינה, יש לפרוק את המצבר טיפטיפה. לדוגמא, לחבר אליו נורה לכמה שניות. הכי קל פשוט להחזיר את המצבר לאוטו, להדליק אורות ל10-15 שניות, לכבות אורות, ואז לבצע את המדידה.

 

 

================================================================================

עדכון לגבי הטעינה.

 

1. התבצעה לכאורה טעינה במשך כמה שעות, לבסוף המטען הפסיק להטעין למרות שבצג של המטען לא מופיע שהגיע לטעינה מלאה. כשאני מנסה להדליק שוב את המטען, אחרי כמה שניות הוא מפסיק את הפעולה. לאחר הטעינה בדקתי את המצבר עם רב מודד, היה 12.8V בערך לפני שחיברתי מנורה (surface charge), לאחר חיבור לכ-30 שניות קיבלתי בערך 11V ובהמשך קצת פחות. חיברתי את המצבר לרכב, מניע אבל הסטרטר נשמע מאוד חלש. בדיקה נוספת עם רב מודד לאחר כמה הנעות - בערך 10.02 שזה פחות ממה שהיה לפני הטעינה. אני לא יודע אם המטען כשל או המצבר. אתה יכול להסיק מסקנה כל שהיא מכל התהליך הזה?

זה סממן חד משמעי שהמצבר מת, אין לך מה להמשיך להלחם. הגיע הזמן להתחדש.

 

2. לגבי זליגת זרם - קראתי קצת וראיתי שאפשר לבדוק את זה עם רב מודד. בצעתי בדיקה (ניתוק המינוס > חיבור COM ו 10ADC ו 10A בחוגה > חיבור בטור) בהתחלה היה 60 ואז זה התחיל לרדת, בנקודה מסוימת זה היה על 10, בהמשך היה כתוב 0, גם כאן אני לא יודע אם הרב מודד נדפק או שזה בגלל שהמצבר לא תקין או שהבדיקה הזו פשוט לא ממצה. ומה שרציתי לשאול, אני כנראה אקנה רב מודד חדש ורציתי לדעת האם הבדיקה הזו מספיק אמינה.

 

בגדול ביצעת את הבדיקה נכון, ונשמע שאין זליגה מוגזמת. ירידת הזרם ההדרגתית גם היא הגיונית, שכן יחידות אלקטרוניות שונות ברכב נכנסות למצב שינה עמוק בסדר מסויים.

לידע כללי, הרב מודד שלך היה על סקאלה של זרמים יחסית גבוהים (עד 10A), אני לא יודע מה הדיוק שלו בסקאלה הזו והאם הוא מסוגל למדוד עשרות מיליאמפרים בצורה נאמנה.

אפשר לנסות לחזור על הבדיקה בתחום של הזרמים הנמוכים, לשים את הפרוב האדום בשקע VΩmA ואת החוגה במצב 2000mA dc.

אם אתה מחפש להתחדש ברב מודד חדש, וחשובה לך יכולת מדידת זרמים, שווה לשקול להתחדש בצבת אמפרמטר, שמאפשרת למדוד זרמים מבלי לנתק חוטים.

לי יש את הצבט הזו ואני מאוד מרוצה ממנה

https://www.aliexpress.com/item/32999263810.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.20b54c4dZwmVcG

 

 

================================================================================

בנתיים כדי לא להיתקע עם הרכב מחר לפני הנסיעה החלפתי מצבר.

אז פתרתי את הבעיה אבל נשארה עדיין סקרנות להבין את הנושא. את הסקרנות הזו אתדלק לאט לאט מקריאה בפורומים ולא תחת לחץ של הצורך בפתרון שכאמור הגיע לסיומו.

 

בכל זאת רק לסגור את הקצוות של ההודעה הקודמת:

 

לגבי הרב מודד וצבת אמפרמטר - תודה על ההמלצה, נראה לי קצת יקר ביחס לצורך שלי בדבר הזה. חיפשתי יותר זולים וראיתי שיש,

שים לב שהצבתות הזולות הן למדידת זרמי AC בלבד. צבת AC עובדת על עיקרון של השראות לעומת צבת DC שעובדת על עיקרון של HAL EFFECT. לכן צבת DC תמיד תהיה יקרה יותר. לטעמי צבת שהיא AC בלבד היא לא שימושית במיוחד. לכן שווה להשקיע את ההפרש לצבת DC.

 

השאלה אם באמת עדיף צבת על פני רב מודד מכיוון שמקריאה שלי בפורום עולה שדווקא הרב מודד יותר מדויק מצבת לצורך בדיקת אמפר בתחומים הנמוכים.

השאלה מה זה נמוכים. בתחומים של עשרות מיליאמפרים עד מיליאמפרים בודדים, הצבת שהמלצתי עליה עושה עבודה סבירה מאוד, כמובן תוך שימוש מושכל ואיפוס הצבת כמו שצריך. תיראה את ההשוואה שביצע חבר הפורום invision מול רב מודד של פלוק

https://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?672803-%D7%95%D7%95%D7%9C%D7%98%D7%9E%D7%98%D7%A8-%D7%A8%D7%91-%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%93-%D7%90%D7%95%D7%95-%D7%9E%D7%98%D7%A8-%D7%A7%D7%99%D7%91%D7%9C%D7%AA%D7%99-%D7%90%D7%97%D7%93-%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%90%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%93-%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%95-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%93%D7%95%D7%AA&p=5844638&viewfull=1#post5844638

כמובן אני לא יודע עד כמה זה באמת נכון. אם ננטרל את היתרון שלא צריך לנתק את המצבר (כי באמת לא מפריע לי לפרק שנייה בורג אחד), עדיין לדעתך יש עדיפות לצבת?

בכללי ישנה עדיפות לצבת כי לא תמיד יש אפשרות לנתק חוטים בכזו קלות.

בנוסף, ברכבים רבים ניתוק מצבר זו פעולה מעט יותר "הרסנית" מאשר אצלך, ואחרי ניתוק מצבר יש צורך לבצע לימוד לכל מיני יחידות.

לבסוף, ברכבים מודרנים רבים, ניתוק מצבר בעצם "הורס" את הבדיקה מכיוון שאחרי חיבור מחדש של המצבר יחידות אלקטרוניות רבות "מתעוררות" ולוקח זמן רב עד שמגיעים חזרה למצב של "חניית לילה".

למרות כל מה שכתבתי, כניראה שאתה לא מתכנן להפוך להיות חשמלאי רכב, לכן אם אין רצון להשקיע, כמובן ניתן להסתפק גם ברב מודד, רק צריך להיות מודע ליתרונות ולחסרונות.

 

ולגבי אופן הבדיקה - למרות שמחברים את הפרוב ל VΩmA עדיין זו בדיקת אמפר?

האותיות mA מסמלות שאכן מדובר במדידת זרם, בתחום של מיליאמפרים (אלפיות אמפר). כניסה זו מיועדת למדידת זרמים נמוכים (לרוב עד 2A), לעומת הכניסה השניה שמיועדת למדידת זרמים גבוהים (עד 10A במקרה שלך).

 

================================================================================

נזכרתי בעוד משהו שרציתי לשאול ושחכתי בהודעה הקודמת..

 

המצבר שהיה לי ברכב לפני הוא 50AH והוא שם לי 60 - זה באמת יותר טוב?

 

שהרכב מונע אני המתח הוא 13V, עם המצבר הקודם היה 14V, יכול להיות שהאלטרנטור בעצם מותאם למצבר קטן יותר ולכן הטעינה לא אופטימלית או שבעצם המצבר מלא ולכן הטעינה חלשה יותר כי אין בה צורך?

 

אין שום בעיה להתקין ברכב שלך מצבר 60A.

יתכן מאוד שמותקנת ברכב שלך מערכת טעינה חכמה (מבוקרת מחשב), וכאשר המצבר טעון ואין צריכת זרם גבוהה ממערכת הטעינה, היא מורידה את מתח הטעינה בצורה יזומה.

ממליץ להמשיך לעקוב.

================================================================================

זה למשל גם DC ועולה הרבה פחות באופן יחסי..

 

https://he.aliexpress.com/item/32924799796.html?spm=a2g0o.detail.1000015.1.3159393dmiWcDj&scm=1007.14452.136271.0&scm_id=1007.14452.136271.0&scm-url=1007.14452.136271.0&pvid=6a6a8eb0-612e-4f04-8b97-ce4d99269da3&s=p

 

ניראה מעניין.

אישית אני לא מכיר את המותג.

אבל אם תחליט לרכוש, אני אשמח לשמוע התרשמות ובדיקות דיוק.

עריכה אחרונה על ידי igal_zeltser

יום טוב גם לך

פורסם

חבל על הדיונים האלו "שמתבזבזים" בפרטי, ממש קשה לקריאה אז לא קראתי.

תכל"ס, ממה שרשום בפורום ולא בה"פ, אתה מתאר בעיה של מצבר שסיים את חייו.

×
×
  • תוכן חדש...