Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4637 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

איך ממיר המומנט של הגיר האוטומטי גורם למומנט ביציאה להיות גבוה יותר מהמומנט בכניסה?

 

יש לי השערה:

המרת מומנט מתבצעת כאשר מהירות הסיבוב שבציר הכניסה איננה שווה למהירות שבציר היציאה, למשל תיבת הילוכים מבצעת המרת מומנט כיוון שבהילוך 1 לדוגמא המנוע מסתובב מהר ואילו הגלגלים של הרכב מסתובבים לאט יחסית, המומנט של המנוע הוגבר דרך תיבת ההילוכים שהורידה את מהירות הסיבוב תוך העלאת מומנט הסיבוב.

 

נחזור אל ממיר המומנט, אם נצא מתוך הנחה שאבדן האנרגיה שלו - באחוזים - קבוע יחסית ומכיוון שמהירות הסיבוב שבכניסת הממיר איננה שווה בהכרח למהירות הסיבוב שבמוצא הממיר - הרי שהורדת מהירות הסיבוב במוצא הממיר תביא בהכרח לעלייה במומנט (אלא כמובן אם כל האנרגיה תבוזבז לאוויר).

  • תגובות 51
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

פורסם
אחרי שהסכמנו על זה, נעבור לשאלה יותר קשה:

 

מדוע ממיר מומנט נקרא "ממיר מומנט" ולא סתם "מצמד הידראוולי"?

 

ממיר-ז"א מומנט בכניסה שונה מומנט ביציאה.

 

איך ממיר המומנט של הגיר האוטומטי גורם למומנט ביציאה להיות גבוה יותר מהמומנט בכניסה?

 

זה תפקיד הסטטור שבזמן התחלת נסיעה הוא עומד סטטי ומסיט את זוית תקיפת השמן בין במאיץ למשאבה ובכך מגביר את המומנט על חשבון סלד

פורסם
יש לי השערה:

המרת מומנט מתבצעת כאשר מהירות הסיבוב שבציר הכניסה איננה שווה למהירות שבציר היציאה, למשל תיבת הילוכים מבצעת המרת מומנט כיוון שבהילוך 1 לדוגמא המנוע מסתובב מהר ואילו הגלגלים של הרכב מסתובבים לאט יחסית, המומנט של המנוע הוגבר דרך תיבת ההילוכים שהורידה את מהירות הסיבוב תוך העלאת מומנט הסיבוב.

 

אני לא מדבר בכלל עת תיבת ההילוכים. ברור שבתיבת ההילוכים שמשולבת ליחס העברה נמוך מתבצעת הכפלת מומנט על חשבון סל"ד.

 

אני מדבר על הכפלת מומנט בממיר מומנט עצמו.

 

דוגמא קטנה - אם מישהו ניסה פעם לזנק מהמקום ברכב ידני בהילוך רביעי - זה די קשה, כמעט בילתי אפשרי.

לעומת זאת, רכב אוטומטי שמשולב להילוך שלישי ביחס העברה 1:1 מזנק מהמקום לאט אבל סביר, וצובר מהירות (שוב, לאט אבל סביר), בזכות הכפלת מומנט בממיר מומנט.

נחזור אל ממיר המומנט, אם נצא מתוך הנחה שאבדן האנרגיה שלו - באחוזים - קבוע יחסית ומכיוון שמהירות הסיבוב שבכניסת הממיר איננה שווה בהכרח למהירות הסיבוב שבמוצא הממיר - הרי שהורדת מהירות הסיבוב במוצא הממיר תביא בהכרח לעלייה במומנט (אלא כמובן אם כל האנרגיה תבוזבז לאוויר).

 

 

זה לא מדוייק. אם היה מדובר במנגנון רגיל עם משאבה (צד מנוע) וטורבינה (צד תיבת ההילוכים) - העלת סל"ד מנוע הייתה גורמת בעיקר להעלת טמפרטורה, ללא עליה משמעותית במומנט בצד תיבת הילוכים.

 

 

זה תפקיד הסטטור שבזמן התחלת נסיעה הוא עומד סטטי ומסיט את זוית תקיפת השמן בין במאיץ למשאבה ובכך מגביר את המומנט על חשבון סלד

 

 

בדיוק.

ארחיב קצת:

 

בנוסף למשאבה וטורבינה בממיר מומנט יש רכיב שנקרא סטטור, הוא ממקם בין המשאבה לטורבינה.

תפקיד הסטטור הוא להסיט את השמן שכבר "עבד", אבל יש לו עדיין מספיק אנרגיה בחזרה לכיוון המשאבה.

 

ככל שיש הפרש מהירוית גדול יותר בין המשאבה לטורבינה (למשל בעת זינוק מהמקום), כך הסטטור מפנה יותר שמן לכיוון משאבה וזה מגביר את המומנט. הסטטור יושב על מייסב חד כיווני, ולכן כשמהירות הטורבינה משתווה או עולה על מהירות המשאבה, האפקט שתארתי מתבטל והמומנט המועבר מופחת. (לא נכנס כרגע לעיניין נעילת ממיר מומנט, זה נושא נפרד).

 

 

פורסם

 

 

זה לא מדוייק. אם היה מדובר במנגנון רגיל עם משאבה (צד מנוע) וטורבינה (צד תיבת ההילוכים) - העלת סל"ד מנוע הייתה גורמת בעיקר להעלת טמפרטורה, ללא עליה משמעותית במומנט בצד תיבת הילוכים.

 

 

 

כשהטורבינה שבצד תיבת ההילוכים מסתובבת לאט יותר מהטורבינה שבכניסה, זה גורם לעלייה בלחץ השמן, עליית לחץ השמן מביאה בהכרח לעלייה במומנט שבצד היציאה.

 

המנגנון שתיארת בהמשך ההודעה שלך (תודה - למדתי משהו חדש :-P ) מגביר את האפקט הזה.

פורסם

מבלי להיכנס ספציפית לממיר מומנט ולסידור עם הסטטור- בכל מקום שיש טורבינה שיש לה אינטראקציה עם זורם ישנה המרה של תנועה סיבובית לדחף או להיפך. בהמרה הזו ניתן לקבל יחסי המרה שמשמעותם שינוי ספיקה על חשבון לחץ או להיפך. נכנסים לתמונה כוח עילוי, פרופיל אווירודינמי וזווית התקפה של הכנפיים. למרות שזה מעניין מאד לדעתי זה כבר נושא לשרשור אחר לחלוטין.

פורסם

לדעתי נקרא ממיר מומנט כיוון, שכשמו כן הוא, ממיר את המומנט שמתקבל מהמנוע להספק הידראולי (ואז גם בחזרה).

 

במערכת הינע רגילה (קלאצ') המומנט נשאר מומנט וההספק תמיד מועבר בצורה של מומנטXסל"ד.

כאן ההספק מגיע מהמנוע כמומנטXסל"ד ומומר לצורה של לחץXספיקה במשאבה (ואז מומר בחזרה למומנטXסל"ד ביציאה בטורבינה)

Nissan Maxima A33 2L V6

Nissan Almera N16 1.8L

פורסם

לא, זו לא הסיבה.

 

הסיבה היא כפי שהסבר:

 

מאפשר הגדלת מומנט (עד פי 3) על חשבון הסל"ד, כל זאת כשתיבת הילוכים משולבת ליחס העברה נתון.

 

 

וכמו שכתבתי, רכב אוטומטי יכול באופן עקרוני לנסוע כשתיבת הילוכים משולבת קבוע להילוך ביחס העברה 1:1, שזה הילוך שלישי בתחבות עם 4 הילוכים.

 

כמו כן, בתיבות אוטומטית רגילות לרוב ההילוך הראשון הוא בעל יחס העברה גבוה יחסית וקרוב ליחס העברה של ההיחלוך השני בתיבות ידניות. הסיבה היא שוב - הכפלת מומנט בממיר מומנט בעת זינוק, שלא קיימת בתיבות ידניות.

 

 

פורסם
לא, זו לא הסיבה.

 

הסיבה היא כפי שהסבר:

 

מאפשר הגדלת מומנט (עד פי 3) על חשבון הסל"ד, כל זאת כשתיבת הילוכים משולבת ליחס העברה נתון.

 

לשחק עם מומנט וסל"ד זה בדיוק מה שעושה הגיר.

הספק נכנס=מומנטXסל"ד

המשחק בין הסל"ד השונה בגלגלי השיניים משנה את המומנט באותו יחס.

 

אז אם כך אתה מציע שנקרא לכל גיר פשוט "ממיר מומנט"?

Nissan Maxima A33 2L V6

Nissan Almera N16 1.8L

פורסם

ההמרה של המומנט מתרחשת רק כשיש הפרש משמעותי בין המהירויות של הגל המניע , ושל הגל המונע , ההפרש הוא הכי משמעותי בתחילת הנסיעה, הגל המניע סובב במהירות סרק , ואילו הגל המונע נייח.

פורסם
לא, זו לא הסיבה.

מאפשר הגדלת מומנט (עד פי 3) על חשבון הסל"ד, כל זאת כשתיבת הילוכים משולבת ליחס העברה נתון.

מצטער אבל לא הבנתי את כוונתך.

ממיר מומנט לא בא להחליף את תיבת ההילוכים.

 

כתבת למעלה כי הממיר מומנט מאפשר הגדלה של המומנט על חשבון הסל"ד. זה בדיוק מה שעושה הגיר, כל גיר.

זה מה שעושה הגיר בהילוך ראשון (צריך יותר מומנט כדי להתחיל להתקדם). באופן כללי יחס העברה בגיר משמעותו מומנט על חשבון סל"ד ולהיפך.

 

הספק= מומנט כפול סל"ד. ההספק לא משתנה (פחות או יותר.. לא להתקטנן) ולכן כשהסל"ד יורד המומנט עולה ולהיפך. זה כבר מתמטיקה פשוטה.

Nissan Maxima A33 2L V6

Nissan Almera N16 1.8L

פורסם

ומה אתה בא לומר בזה?

השאלה הייתה למה הוא קרוי ממיר מומנט ולא מצמד הידראולי (שזה עיקר תפקידו).

התשובה הייתה שהוא גם מסוגל לשנות את יחס התמסורת שלו באופן פנימי.

 

זה שגם גיר עושה את זה זה נכון, אך לא קשור לשאלה.

פורסם

גלגלי שיניים משנים את המומנט ביחס קבוע (לכל הילוך), וממיר המומנט בתיבה האוטומטית משנה את המומנט ביחס שמשתנה בין 2:1 ל-1:1 בערך, באופן רציף בהתאם לעומס.

 

דני

פורסם
ומה אתה בא לומר בזה?

השאלה הייתה למה הוא קרוי ממיר מומנט ולא מצמד הידראולי (שזה עיקר תפקידו).

התשובה הייתה שהוא גם מסוגל לשנות את יחס התמסורת שלו באופן פנימי.

 

זה שגם גיר עושה את זה זה נכון, אך לא קשור לשאלה.

 

אויש..

אז למה לא קוראים לגיר "תמסורת מכאנית"

 

תיכנסו רגע לראש ותענו על שתי השאלות: מה הממיר מוממנט ממיר? למה מומר המומנט?

Nissan Maxima A33 2L V6

Nissan Almera N16 1.8L

פורסם

ממיר מומנט ממיר מומנט למומנט...:roll:

 

מומנט נמוך ביציאה מהמנוע בסל"ד גבוה עובר המרה למומנט גבוה יותר בסל"ד נמוך יותר בכניסה לתיבת ההילוכים.

 

 


×
×
  • תוכן חדש...