Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

בק-אקס - מה זה?


dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 8088 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

שלום.

בק-אקס בעברית סרן אחורי...

דרישפט בעברית גל-הנע...

בהנעה קדמית (פרונט אקס) בעברית ציריה...

 

 

ועכשו איך אוכלים את הדיסה ולומדים.

גל-ההנע מעביר תנועה סיבובית מהגיר אחורה לסרן אחורי.

מה קורה בסרן. קודם פרוט החלקים המרכיבים את הסרן

לא יזיק לאף אחד. החלקים הם: קרונה , פיניון , לב הקרונה

(בית הסטלטים) , סטלטים , שייבות חיכוך , פינים , מחזירי שמן ,

מיסבים , סתמים , שמן.

עכשו שאנחנו יודעים את מרכיבי הסלט בו ונעשה סלט...

1)גל-ההנע מתחבר לפניון בכניסה לסרן ומעביר את התנועה הסיבובית

דרך 2 מיסבים קונים לתוך הסרן. על הפניון יצוק גלגל שיניים קטן שמעביר את

התנועה הסיבובית לקרונה בהפחתה ניכרת. כמו כן הפניון והקרונה משנים

את זוית הסיבוב ב90 מעלות.

2) במרכז הקרונה יש לנו את הלב (דמוי פעמון) שבתוכו מורכבים הסטלטים

בעזרת פינים ושתי שייבות קעורות שיש להם תפקיד מיוחד (הסבר יבוא בהמשך).

הקרונה,הלב + הסטלטים מורכבים בעזרת שני חבקים ובתוכם מיסבים.

3) לתוך הסטלטים חודרים האקסים דרך מחזירי שמן ומיסבים.

4) על האקסים מורכבים הגלגלים.

אופן פעולה: כאשר נכנסים עם הרכב לסיבוב יש לנו בעיה כדלקמן:

הגלגל הקרוב למדרכה "עושה דרך" יותר קצרה ובמהירות נמוכה

יחסית לגלגל שבמרכז הכביש, "שעושה דרך" יותר ארוכה ובמהירות

יותר גבוהה. מה שקורה תכלס , בסרן זה דבר כזה, יש לנו את הסטלטים

שיודעים לעשות משהוא חכם והוא לחלק ולהעביר את הסיבוב מגלגל אחד לשני

כלומר - כאשר נוסעים בדרך ישרה במהירות נניח 10 קמ"ש אז שני

הגלגלים מסתובבים בדיוק באותה מהירות ובמקרה הזה הסטלטים לא מסתובבים

ממש עומדים... כאשר נכנסים לסיבוב נאמר ימינה, הגלגל הימני יסתובב יותר לאט מהשמאלי, ואז הסטלטים נכנסים לפעולה יודעים לספוג ולחלק את הסיבובים, בהתאם לפניה ולאפשר נסיעה חלקה של הרכב.

הבטחתי אני מקים הסבר על השייבות חיכוך. לדוגמא כאשר יורדים לשוליים שיש בהם חול, הגלגל שבחול יתחיל "לפרפר" ואז השייבות בולמות את "הפירפור" ומונעות איבוד שליטה על הרכב. זה גם עוזר בנסיעה על שלג ודרכי אפר.

 

 

מקווה שהבנתם כי זה קצת מסובך ומבלבל וזה רק הסבר בסיסי...

חבריה מכונאות זה מיקצוע שצריך גם ללמוד.

אגב החלק המסובך ביותר מבחינת כיוונים זה הסרן אחורי זו ממש אומנות

לדעת לכוון ורק זקנים כמוני עוד יודעים לעשות את זה כי היום הצעירים לא

מתקנים רק מחלפים באחר ופעם זה לא היה כך :idea:

מילים כמו: שטויות, אהבל,טיפש,תלמד, זה לא קללות אז לא להעלב!!!

:multi::onfire:

פורסם
וכדי לראות מה קורה בפנים (אני חושב שזה החלק שפונה לגיר, אני צודק ? אני פשוט לא רואה את הגלגל שיניים הקטן)

 

TorqueBearingCaps.jpg

 

שמוליק

 

 

 

שלום.

מה שרואים בתמונה זה היה פעם בק-אקס נכון להיום

זה כנראה משמש כסרן לעגלה ניגררת!!!

 

הדבר המצולם הינו דיפרנציאל, לא?

:roll:

פורסם

תנו לי להבין משהו,ברכב הנעה אחורית אין ציריות בגלגלים קדמיים בגלל שלא צריך להעביר אלהם כח מהמנוע?

פורסם

נכון כמו שבהנעה קידמית אין ציריות או בקאקס לגלגלים האחוריים

לתגובה רצינית, ראה את הודעתו של gsi16v.
זה משפט שלא ציפיתי לראות בפורום הזה
פורסם
נכון כמו שבהנעה קידמית אין ציריות או בקאקס לגלגלים האחוריים

 

וכשיש הנעה אחורית יש צריות בגלגלים או שיש את ה בקאקס הזה?

פורסם
נכון כמו שבהנעה קידמית אין ציריות או בקאקס לגלגלים האחוריים

 

וכשיש הנעה אחורית יש צריות בגלגלים או שיש את ה בקאקס הזה?

אני אנסה לעשות טיפה סדר :

הכח יוצא מגלגל התנופה של המנוע.

משם עובר אל תיבת ההילוכים (ידנית/אוט' - לא משנה).

עכשיו יש שלושה סוגי הנעה.

הנעה קדמית - הגלגלים הקדמיים מקבלים את כח המנוע . הדבר מתבצע כך : מתיבת ההילוכים , אל הדיפרנציאל (שניהם נמצאים באותו HOUSING , כדי לחסוך מקום וחלקים) , הדיפרנציאל מחלק את כח המנוע בין שני הגלגלים לפי הצורך (קו ישר ,סיבוב). הסבר מפורט על אופן פעולתו של הדיפרנציאל , בהודעתו של בני ל.

 

שלום.

בק-אקס בעברית סרן אחורי...

דרישפט בעברית גל-הנע...

בהנעה קדמית (פרונט אקס) בעברית ציריה...

 

 

ועכשו איך אוכלים את הדיסה ולומדים.

גל-ההנע מעביר תנועה סיבובית מהגיר אחורה לסרן אחורי.

מה קורה בסרן. קודם פרוט החלקים המרכיבים את הסרן

לא יזיק לאף אחד. החלקים הם: קרונה , פיניון , לב הקרונה

(בית הסטלטים) , סטלטים , שייבות חיכוך , פינים , מחזירי שמן ,

מיסבים , סתמים , שמן.

עכשו שאנחנו יודעים את מרכיבי הסלט בו ונעשה סלט...

1)גל-ההנע מתחבר לפניון בכניסה לסרן ומעביר את התנועה הסיבובית

דרך 2 מיסבים קונים לתוך הסרן. על הפניון יצוק גלגל שיניים קטן שמעביר את

התנועה הסיבובית לקרונה בהפחתה ניכרת. כמו כן הפניון והקרונה משנים

את זוית הסיבוב ב90 מעלות.

2) במרכז הקרונה יש לנו את הלב (דמוי פעמון) שבתוכו מורכבים הסטלטים

בעזרת פינים ושתי שייבות קעורות שיש להם תפקיד מיוחד (הסבר יבוא בהמשך).

הקרונה,הלב + הסטלטים מורכבים בעזרת שני חבקים ובתוכם מיסבים.

3) לתוך הסטלטים חודרים האקסים דרך מחזירי שמן ומיסבים.

4) על האקסים מורכבים הגלגלים.

אופן פעולה: כאשר נכנסים עם הרכב לסיבוב יש לנו בעיה כדלקמן:

הגלגל הקרוב למדרכה "עושה דרך" יותר קצרה ובמהירות נמוכה

יחסית לגלגל שבמרכז הכביש, "שעושה דרך" יותר ארוכה ובמהירות

יותר גבוהה. מה שקורה תכלס , בסרן זה דבר כזה, יש לנו את הסטלטים

שיודעים לעשות משהוא חכם והוא לחלק ולהעביר את הסיבוב מגלגל אחד לשני

כלומר - כאשר נוסעים בדרך ישרה במהירות נניח 10 קמ"ש אז שני

הגלגלים מסתובבים בדיוק באותה מהירות ובמקרה הזה הסטלטים לא מסתובבים

ממש עומדים... כאשר נכנסים לסיבוב נאמר ימינה, הגלגל הימני יסתובב יותר לאט מהשמאלי, ואז הסטלטים נכנסים לפעולה יודעים לספוג ולחלק את הסיבובים, בהתאם לפניה ולאפשר נסיעה חלקה של הרכב.

הבטחתי אני מקים הסבר על השייבות חיכוך. לדוגמא כאשר יורדים לשוליים שיש בהם חול, הגלגל שבחול יתחיל "לפרפר" ואז השייבות בולמות את "הפירפור" ומונעות איבוד שליטה על הרכב. זה גם עוזר בנסיעה על שלג ודרכי אפר.

 

מקווה שהבנתם כי זה קצת מסובך ומבלבל וזה רק הסבר בסיסי...

חבריה מכונאות זה מיקצוע שצריך גם ללמוד.

אגב החלק המסובך ביותר מבחינת כיוונים זה הסרן אחורי זו ממש אומנות

לדעת לכוון ורק זקנים כמוני עוד יודעים לעשות את זה כי היום הצעירים לא

מתקנים רק מחלפים באחר ופעם זה לא היה כך :idea:

 

שימו לב שבני הסביר רק על הדיפרנציאל , שהינו רק חלק מהבק-אקס ,או הציר האחורי. (תיכף נחזור לזה).

 

אל הדיפרנציאל מתחברות הציריות , שהן למעשה צינורות מתכת עבים המסוגלים לעמוד בעומסי פיתול רציניים. מבנה עקרוני של הצירייה הוא :

פעמון (מיסב המאפשר תנועה ימינה שמאלה למעלה למטה , כדי שעם הסיבוב לא תישבר הציריה או כל מה שמחובר אליה) עם זרוע שמתחברת לדיפרנציאל בצד אחד ולגלגל בצד שני.

 

המוט עצמו , שמורכב למעשה משני מוטות ,האחד בתוך השני (מאפשר התארכות/התקצרות של המוט בזמן קפיצות/פניות וכו').

 

הציריות מתחברות אל הגלגל , והן אלה שמסובבות אותו - כלומר מעבירות את כח המנוע דרך הגיר והדיפרנציאל אל המנוע.

 

הלאה : הנעה אחורית.

הכח עובר באופן זהה מהמנוע אל תיבת ההילוכים , רק ששם , במקום אל הדיפרנציאל , הכח מועבר באמצעות מוט ברזל ארוך העובר מצידו הקדמי של הרכב (מנוע וכו') לציר האחורי (בק-אקס. הנה חזרתי אליו . הבטח-תי , ולכן אקיים 8) ). מוט זה נקרא גל הינע , או בעברית דרייבשאפט (לא מוט יבש - דריישאפט).

גל ההינע מתחבר אל הדיפרנציאל שהוא ליבו של הציר האחורי (בק-אקס) (ראו תמונות ושוב את הסברו של בני) , וממנו יוצאות זוג ציריות , רק שהפעם הן מניעות את הגלגלים האחוריים.

 

בד"כ הציריות בציר האחורי יהיו נתונות בתוך הציר האחורי (בנוי כעין צינור חלול), ולא חשופות כפי שהן במקרה של הנעה קדמית - וזאת כדי להגן על הציריות , אשר בהנעה אחורית חשופות הרבה יותר לפגיעה מזדמנת.

 

אחרונה חביבה , הנעה כפולה.

בשיטת הנעה זו ישנם (לפחות) שני דיפרנציאלים , כאשר הכח עובר אל הגלגלים הקדמיים דרך תיבת ההילוכים , וממנה יוצא גם גל הינע לכיוון הציר האחורי ,וממנו אל הגלגלים.

 

הסיבה שבגללה כתבתי לפחות שני דיפרנציאלים היא שעקב הפרשי המהירויות הנוצרים בין שני הצירים , עלול להיווצר ניגוד אינטרסים ,המוביל להתנהגות לא רצוייה של הרכב .

בסיבוב למשל ,תחת החלקה , אחד הצירים יעשה דרך ארוכה מאשר השני , ובגלל שאין אפשרות לחלק את הכח שלא בצורה שווה זה ישפיע לרעה על התנהגות המכונית.

 

מסיבה זו הוסיפו גם את הדיפרנציאל המרכזי ,אשר עושה את אותה פעולה שנעשית בין שני הגלגלים , רק הפעם בין שני הצירים.

 

תתי זן של הדיפרנציאל האמור הם דיפרנציאל בעל חלוקה משתנה (יותר כח לציר זה או אחר) , דיפרנציאל בעל החלקה מוגבלת (שלא נותן לכל הכח לעבור לציר אחד , שימושי במקירם כמו שקיעה ,בהם הכח עובר אל הגלגלים שלא אוחזים) , מספר דיפרנציאלים מרכזיים ועוד.

 

אגב , בהנעה אחורית אין צירייות קדימה ,וההיפך , ציריה היא הרכיב המניע . אם היא ישנה קדימה הגלגלים הקדמיים יונעו , ובהתאמה אחורה.

 

דבר אחרון לגבי הנעה כפולה - בהרבה רכבי שטח (היה) נהוג להרכיב פרילוקים , שהם מתקן המנתק את הגלגלים עצמם מהציריה , וזאת כדי למנוע חיכוך ובלאי מיותרים בזמן שההנעה הקדמית אינה נדרשת.

פורסם

רוצים הכי פשוט?

רכב הנעה אחורית עם דרייב שאפט ובק אקסל בכחול (אין ציריות):

Trans_RearDriveFlow.gif

 

רכב הנעה קדמית עם ציריות בכחול (אין דרייבשאפט ובק אקסל):

Trans_FrontDriveFlow.gif

 

 

רכב הנעה כפולה הוא שילוב של שניהם עם דיפרנציאל נוסף בין הצירים.

התקפשנו?

פורסם

בני ל. כתב:

 

חרטה ברטה

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Shmulik כתב:

וכדי לראות מה קורה בפנים (אני חושב שזה החלק שפונה לגיר, אני צודק ? אני פשוט לא רואה את הגלגל שיניים הקטן)

 

 

 

שמוליק

 

 

 

 

שלום.

מה שרואים בתמונה זה היה פעם בק-אקס נכון להיום

זה כנראה משמש כסרן לעגלה ניגררת!!!

 

TorqueBearingCaps.jpg

 

לא חרטה ברטה בכלל. אם תסתכל טוב על התמונה תראה את קפיצי העלים של הסרן הקדמי בג'יפ שבו מותקן הסרן האחורי שבתמונה עם נעילת זיקה במקום דיפרנציאל.

 

מה זה נעילת זיקה?

 

http://www.jeepolog.com/j6tech_lockerguide.htm

פורסם

שלום חנן.

אתה לא צודק ואתה לא יודע מה אתה אומר...

אבל אני מוכן ללמוד תמיד אנה ממך הבט שוב התצלום

ותסביר לי למה אין סטליטים ולמה לב הדיפרנציל מרותך הכול מניוקה

(אם אין סטלטים אין דיפרנציל)

רצוי שתקרא שוב את המאמר שלי ותבין איפה טעיתה :shock:

מילים כמו: שטויות, אהבל,טיפש,תלמד, זה לא קללות אז לא להעלב!!!

:multi::onfire:

פורסם

הדיפרנציאל מרותך כי זה נעילת זיקה.

כאחד שכבר עשה ונסע עם נעילת זיקה ( ועוד קדמית! ) , והתקין עוד 12-13 נעילות דיפרנציאל שונות (אחוריות וקדמיות מסוגים דטרויט לוקר, לוקרייט, נו-סליפ, גירלס) , אני מכיר קצת את הנושא.

 

כבר שמתי קישור שמסביר מה זו נעילת זיקה, אבל בקצרה, חלק מהג'יפאים, אם בשביל לחסוך את העלות של נעילת דיפרנציאל ואם בשביל לקבל משהו שהוא יותר פשוט מנעילה ולכן יש סיכוי שיהיה גם אמין יותר ובעל התנהגות צפויה יותר, מרתכים את הסטליטים ומבטלים את פעולת הדיפרנציאל כליל.

פורסם

חנן צודק.

 

LincolnLocker.jpg

 

ציטוט מהאתר :

 

"For those of you that have never seen a LincolnLocker, here one is. The gears are welded together, NOT to the carrier, if you do this

"

הם מרותכים.

 

 

לאתר המלא (שרשור כבד)

 

http://mightymo.org/Proj_D41-2Replacement.html

 

שמוליק

המכוניות שלי : Lantis-F 98 -> מאזדה מיאטה 95

המכוניות של אשתי : יונדאי אקסט 95, מאזדה 3 2006, מיאטה NB 2003, סיטרואן C3 2017

המכוניות ליסינג שהיו לי : מאזדה 3 2010, סוזוקי סוויפט 2014, סוזוקי ויטרה 2016, רנו גרנד קופה 2019, סקודה קאמיק

החלום : RX8

×
×
  • תוכן חדש...