Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

איך שואלים שאלה בפורום?


כRובי
שימו לב! השרשור הזה בן 7041 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

מאת: דניאל פטרי (מיצו) -

מקור המאמר

נוסח במקור עבור אנשי תמיכהטכנית ומחשבים, אבל הגרסה לעיל, הותאמה בדיוק לפורום שלנו

איך לשאול שאלה?

 

(או - איך שואלים שאלה בפורום מקצועי מבלי לחטוף על הראש משאר הגולשים?)

 

הקדמה

 

כמה פעמים ביקשת לקבל פתרון לבעיה שהיתה חשובה לך מאוד, חיכית שעות על גבי שעות לקבלת תשובה, אבל כל מה שקיבלת היה דממת אלחוט או תשובות מהסוג הזה:

 

השאלה שלך נשאלה בצורה שאיננה מאפשרת לנו לענות מכיוון שחסר בה מידע בסיסי וכל כך הרבה פרטים חיוניים, כך שתשובה שלנו תהיה בגדר ניחוש בלבד. חזור אלינו, נסח שאלה מחדש בצורה מקצועית, תן לנו את הפרטים הרלוונטיים ונשמח לנסות לעזור.

 

או במקרה גרוע יותר:

 

RTFM,
לפני זה אל תחזור לכאן!

 

אם קיבלת תשובה מסוג זה יותר מפעם אחת בחייך, רוב הסיכויים שתפיק תועלת מקריאת מדריך זה, שמנסה לתאר את הדרך הטובה ביותר לשאול שאלות בפורומים מקצועיים, בקבוצות דיון, ברשימות תפוצה וכו'.

 

בבואך לשאול שאלה בפורומים הקשורים לאופנועים, קטנועים, אופנועי שטח, מידע טכני ועוד שלל נושאים רלוונטיים, חשוב מאוד לדעת איך לשאול את השאלה על-מנת להגדיל את הסיכויים לקבל תשובה טובה, אמינה, מקצועית ומהירה.

 

לא כולם יודעים מהי הדרך הטובה ביותר לשאול שאלה מקצועית. שים לב למספר דגשים שיתוארו לעיל. אתה לא חייב למלא אחר כולם, אבל כל מידע שתספק בשלב הכותרת + השאלה עצמה, וגם במהלך תגובות שלך לתשובות שתקבל ישפרו כאמור את איכות התשובה לה אתה מחכה.

 

הערה: בגלל מגבלות השפה העברית מאמר זה כתוב בלשון זכר, עם הקוראות הסליחה.

 

הנחות יסוד

 

אם הגעת לכן כדי לשאול שאלה כנראה שהעניין היה מספיק חשוב לך. רצית עזרה, ולכן, אם אתה מצפה ממני או מגולשים אחרים בעלי ידע (שגולשים לכאן בזמנם הפנוי ובהתנדבות מלאה) לעזור לך לפתור את הבעיה החשובה שלך, המינימום שיכולת לעשות זה לספק מספיק מידע כדי שבאמת העזרה תהיה ממוקדת ויעילה.

 

כאיכות השאלה כך, בד"כ, איכות התשובה. ככל שתספק יותר פרטים רלוונטיים בשלב השאלה הראשונית, ככל שתתן תמונה מלאה יותר של הבעיה ושל כל הפעולות בהם נקטת כדי לפתור אותה, כך תקבל, בד"כ, תשובה מקצועית יותר.

 

אל תניח שהתשובה מגיעה לך! אף אחד לא חייב לך כלום! אולי יעזרו לך, אולי לא. לפני שאתה שואל שאלה נסה להעמיד את עצמך במקום זה שעומד לענות לך ונסה לראות האם אתה היית טורח בכלל לענות לעצמך. אנא התייחס לדרך שבה כתובה השאלה, לכותרת ולרמת העניין שהיא מעלה.

 

אנחנו לא מנחשים בקפה וגם לא יודעים לקרוא מחשבות. תן לנו את כל המידע הדרוש בשאלה עצמה, אל תיתן לנו לנחש, "לשאוב" ממך את המידע בתשלומים, או לחפור בחושך.

 

נסה להראות, בשאלה עצמה, שאתה מוכן להיות שותף פעיל בחיפוש אחר הפתרון לבעיה שלך. אל תזלזל באינטליגנציה של הגולשים האחרים ע"י כך שתוריד את הרמה של השאלה שלך. אנשים שעוזרים בפורומים וקבוצות דיון אוהבים אתגרים, אבל הם לא אוהבים שמישהו מבקש שיאכילו אותו בכפית את התשובה, ועוד חצוף מספיק כדי לא לטרוח לחזור ולהגיד "תודה".

 

לפני ששואלים

 

לקרוא לפני ששואלים - דפדף בפורום, קרא את הכותרות של כל האשכולות הנמצאים בדף הראשון, ואם יש לך כמה דקות, גם אלה הנמצאות דף אחד או שניים אחורה. יש סיכוי סביר שהשאלה אותה אתה עומד להעלות כבר נשאלה בצורה זו או אחרת בעבר, וזה יהיה די מטופש מבחינתך לשאול שאלה על "מה עושים בטיפול עשרת אלפים לקימקו 250 " למשל, כששני אשכולות ממך כבר היה דיון של 20 תגובות באותו נושא.

 

לבדוק האם אתה נמצא בפורום המתאים לפני שאתה שואל - פורום האופנועים דן בדיוק בנושא זה. אין טעם להעלות לשם שאלה בנושא אודיו לרכב, וגם לא בנושא תמיכה טכנית לפורום עצמו. לרוב הפורומים יש, בד"כ, תיאור בסיסי המציג את הנושאים העיקריים בהם דן הפורום. יש מערכות פורומים (כמו זו שלנו) בהם ניתן לבצע העברה של שאלות שלא היו במקום, ובפורומים כאלה, שאלה שלא תהיה במקום תועבר לפורום אחר במקרה הטוב, אבל במקרה הרע תזכה לתגובות עוינות מצד גולשים אחרים. מצד שני, זכור שישנן מערכות פורומים וקבוצות דיון בהם לא ניתן לבצע העברת אשכולות, ולכן ההודעה שלך פשוט תיעלם לה לדפים האחוריים מבלי שתזכה כלל לתגובות. בכל מקרה מדובר בבזבוז זמן שיכול היה בקלות להיחסך ממך.

 

כל פורום והרמה שלו - עם כל הכבוד לפורומים רבים באינטרנט, יש הבדל משמעותי בין פורום שמתעסק בעיקר באופנועים ונתמך על ידי אתר המתמחה בתחום (כמו פורום פול גז) לבין פורום המתמקד בכלים בעלי מנועי 50 סמ"ק בלבד. אפשר לראות את זה באיכות התשובות ובאופיים של האנשים המשתתפים בפורום או בקבוצת הדיון. נסה להתאים את רמת השאלה לרמת הפורום. שאלות של מתחילים בפורום מתקדם יזכו לרוב לתגובות קרירות, לא בגלל השחצנות של המשתתפים, אלא בגלל העובדה שהם מצפים מהשואל לעשות שיעורי בית לפני שהוא מעלה שאלה טריוויאלית.

 

להריץ חיפוש בארכיון ובפורום לפני ששואלים - אשכולות בעלי מידע חשוב ומרוכז יועברו, בד"כ, ע"י מנהלי הפורום לארכיון המיועד לצורך זה. בארכיון תוכל למצוא אוסף גדול של מאמרים, קבצי עזר, לינקים ועוד מידע חיוני. וכאילו שזה לא מספיק, יש גם את מאגר הכתבות והמאמרים של פול גז. אתה רוצה לדעת איזה אופנוע 500 "הכי טוב"? איזה אופנוע 50 הוא "הכי מהיר"? איפה אפשר לקנות ביטוח חובה בזול? (אגב, אין חיה כזו). סביר להניח שכל הנושאים האלה (ועוד מאות אחרים) נידונו בהרחבה בעבר, נכתבו להם תשובות מלאות ומקיפות, והם הוכנסו לארכיון של הפורום. מי יודע, אולי הבעיה ה*מאוד דחופה* שלך נידונה בעבר, זכתה לתשובות מעולות, והוכנסה כבר לארכיון? חסוך מעצמך את ההמתנה, ומגולשים אחרים את הצורך לענות שוב. חפש בארכיון וגם בפורום עצמו. הערה: לא לכל מערכת פורומים קיים ארכיון מסודר, לעיתים הארכיון הוא הפורום עצמו. אבל זה שלא מצאת ארכיון לא אומר שמותר לך לוותר על אופציית החיפוש החשובה. אל תחשוב שהיותך ישראלי מקנה לך פריבילגיה מיוחדת לא לקרוא מדריכים, או לחפש תשובות בכוחות עצמך.

 

השאלה עצמה

 

א) הכותרת

 

הכותרת שאתה נותן להודעה/שאלה שלך תקבע כמעט לבדה את מספר הכניסות של צופים אחרים לשאלה שלך ואת היחס שלהם אליה. אנא השתדל לנסח את הכותרת בקפידה ובמחשבה. מקד את הריכוז של הקורא הפוטנציאלי בבעיה עצמה ולא בכל מיני שטויות אחרות.

 

שיטה יעילה למדי להשגת המטרה הזו היא לכתוב בשיטה של "מטרה-בעיה". הנה כמה דוגמאות רעות וטובות:

 

דוגמאות רעות

 

  • "האופנוע לא מניע"

  • "בעיה בוינקר"

  • "מצבר"

מה אנחנו אמורים להבין מהכותרות האלה? למה לי לבזבז את זמני ולהיכנס לשאלה ולברר מה הבעיה שלך? אם אתה לא מסוגל להשקיע 3 שניות מחשבה אודות ניסוח הכותרת, מה הסיכוי שבתוך האשכול תהיה בעיה מעניינת שכתובה בצורה שאפשר להבין אותה?

 

דוגמאות נוראיות

 

  • "תעזרו לי..."

  • "מישהו יודע איך?..."

  • "עזרהההה!! בבקשהההה!!"

  • "@@@@ כנסו כולם!@@@@@"

מה זה??? לעזור? את/ה לא טורח אפילו לכתוב במה אתה צריך עזרה, צועק, מלכלך את הפורום או את קבוצת הדיון, חושב שאתה נמצא לבד בעולם וכולם צריכים לשרת אותך. שכח מזה! גישה זו אופיינית לישראלים באשר הם שם, והיא אחת הסיבות העיקריות לכך שאנחנו לא רצויים בהרבה פורומים מקצועיים או בערוצי שיחות שונים. ישראלי חושב שמגיע לו הכל ומתנהג בחוצפה וביהירות בכל מקום בו הוא דורך. זה הזמן לגלות לכם סוד: ככה לא מתנהגים, וככה בטח שלא תזכו לאהדה מצד אלה שאמורים לעזור לכם (שוב, להזכירך - בחינם ובהתנדבות).

 

אל תגדיר את הבעיה שלך כ"דחופה" או "בהולה" אפילו אם היא כזו. רוב האנשים לא יאמינו לך ויבחרו להתעלם ממך מתוך אמונה שאתה סתם מנסה ללכוד תשומת לב.

 

דוגמאות טובות

 

  • "תקלה בהנעת GPZ500 לאחר החלפת מצבר"

  • "האזעקה לא נדרכת - מצפצפת 5 פעמים ומפסיקה"

  • "הקטנוע מקרטע לאחר תדלוק בתחנה חדשה"

כבר מקריאת מהכותרת בשניות הראשונות ברור מראש על מה נסובה הבעיה. מי שירצה להיכנס להודעה שלך יידע למה לצפות, ואילו אלה שמחפשים משהו אחר יוכלו להימנע מבזבוז של זמנם היקר. יתרון נוסף: כותרת טובה מצביעה (כנראה) על כך שגם השאלה עצמה תהיה מאתגרת יותר ויהיו בה הפרטים החשובים למי שירצה לעזור (על כך - ראו בהמשך).

 

ב) ניסוח השאלה

 

בבקשה נסה להבין: אם לא תיתן פירוט מתאים של הבעיה שלך יהיה קשה מאוד לעזור לך.

 

לכל אופנוע וקטנוע, נפח ודגם יש דברים המיוחדים לו - אם לא תפרט בשאלה עצמה, יש סיכוי גדול שלא תקבל תשובה, או שהתשובה שתקבל תהיה כללית מאוד ולא תעזור לך.

 

שאלה מקצועית צריכה להכיל את כל הפרטים הרלוונטיים לשאלה עצמה. גם מה שלא נראה לך רלוונטי עשוי להתגלות כבעל חשיבות מאוחר יותר. תן לנו את כל התמונה, אל תחסוך מאיתנו מידע, אבל תוך כדי כך נסה גם לא לשעמם אותנו במגילות אסתר.

הכרובלוג

מחירון אופנועים

מנהל תחום אופנועי הכביש בקבוצת "עופר-אבניר" - המותגים: Suzuki, Aprilia, Moto Guzzi, Husqvarna

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ניפחת לי ת'מוח.:silly::loco::crazyeyes

כמה פעמים ספרת עד 10 וכלום לא קרה?

סיני בעל מוסך ''מוטו-ספידי'' מנתח בכיר לקטנועים, ובכלל אלוף העולם בהכל,והכי חשוב? נורא צנוע.

שיפורים לקטנועים, קיטים,קרבורטורים, אגזוזי לחץ,וריאטורים,הצתות משופרות,רולים וקפיצי מצמד,שסתומי עלים,ועוד.....

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

יחסית זה די דומה לזה...

 

הכל מובן וידוע מראש, רק חבל שאילו ששואלים את השאלות בצורה של שוק לא טורחים לקרוא את "ההוראות"...

 

גילי

מחפש בלוק מנוע V8 לתרומה וגם מחסן למכוניות שלי

האם זה נכון שחמישה מכל ארבעה אנשים מתקשים במתמטיקה ?

הציבור מטומטם, ולכן הציבור משלם...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא כדאי להדביק את הנושא?
הודבק :)

הכרובלוג

מחירון אופנועים

מנהל תחום אופנועי הכביש בקבוצת "עופר-אבניר" - המותגים: Suzuki, Aprilia, Moto Guzzi, Husqvarna

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כלל ראשון בכתיבת כללים - לכתוב כללים באורך שניתן לקרוא.

גם כן פורום של אופנועים,

חצי מהאנשים כאן כשהם יוצאים לרכב עושים את זה במגרשי חניה, אופנוענים עלק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא להאמין שסקוטר נותן למיצו טיפים לכתיבה ...

 

;)

 

 

בכל אופן, הקפצה אחרונה לנושא

 

קראו והפנימו

הכרובלוג

מחירון אופנועים

מנהל תחום אופנועי הכביש בקבוצת "עופר-אבניר" - המותגים: Suzuki, Aprilia, Moto Guzzi, Husqvarna

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 7041 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...