Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

רכב היברידי


GaT
שימו לב! השרשור הזה בן 1022 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

לפני 10 שעות, motior כתב:

אם כל טעינת המצבר ברכב היברידי הייתה תוצאה ישירה של מנוע הבנזין, זיהום האוויר של ההיברידי היה קרוב מאוד לזה של רכב בנזין. כפי שהראית בעצמך, זיהום האוויר מרכב היברידי קטן משמעותית מזה של רכב בנזין ולכן ההיגיון שלי אומר שאו שחלק משמעותי מהטעינה לא מבוצע ע"י מנוע הבנזין או שהטעינה דרך מנוע הבנזין כרוכה בהרבה פחות זיהום מהפעלת מנוע הבנזין לצורך הנעת הגלגלים.

כך או כך, לא הגיוני לומר שהזיהום כתוצאה מייצור החשמל ברכב היברידי גרוע יותר מהזיהום הנוצר ע"י תחנת כח פחמית.

מזכיר לי שבתחילת הייצור של מכוניות היברידיות היה טיעון פופולרי שמכיוון שהסוללה נטענת ע"י מנוע הבנזין סך הזיהום של הרכב זהה לזיהום מרכב בנזין.

 

אני לא מבין למה אתה ממשיך להתעקש. מקור האנרגיה החיצוני היחד ברכב היברידי שאינו נטען זה הבנזין שנכנס לרכב. בלימה רגנטיבית אינה מקור אנרגיה, היא פשוט מאפשרת לך לנצל את האנרגיה שברכב לא היברידי פשוט הופכת לחום בבלמים. כמובן שזה קיים גם בהיברידיות נטענות ובמכוניות חשמליות מלאות. אז כן, ברור שעדיף לנצל את האנרגיה הזו במקום לתת לה להתבזבז, אבל זו לא דרך יעילה ליצר חשמל. 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מהלך החיים של רכב היברידי מזהם פחות מאשר של רכב בעירה טהור, אבל מה עם תהליך הייצור וסוף חיי הרכב?

ברוב הרכבים ההיברידים יש סוללת ליתיום-יון, את הליתום כורים מהאדמה בתהליך חציבה מתועש וכבד, שמשאיר צלקות אקולוגיות די לא נעימות למראה, מצ''ב תמונה:

 

Lithium Mining Delivers BIG for WA, Increased Spodumene Production |  iSeekplant

 

בסוף מעגל החיים של רכב היברידי, הסוללה נזרקת לערימה עם מצבור של האחים שלה, מיותר לציין שהסוללה מכילה חומרים מסוכנים ומזיקים לבעלי חיים (כן, גם לנו).

חלק עוברים תהליך מחזור, שהוא יקר מאוד וגם הוא, מזהם.

בסופו של דבר מה שקובע ציון זיהום אוויר של רכב זה הנסיעה עצמה, לא תהליך הייצור, ואם רכב היברידי מעניק ציון טוב, המיינסטרים ילך לכיוון הזה בשל התקנות הנוקשות (Euro 6 הנוכחי, ו-Euro 7 שייכנס לתוקף בשנים הקרובות וככל הנראה כבר לא יאפשר כמעט ייצור רכבי בעירה טהורים בכלל).

אחרי כל זה, האם אתה עושה טוב לסביבה בזה שאתה קונה רכב היברידי? לא בטוח כמה.

הטוב שאולי זה עושה הוא לכיס שלך עם חיסכון הדלק.

 

 

עריכה אחרונה על ידי שליקו99
  • מעניין 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 3 שעות, שליקו99 כתב:

מהלך החיים של רכב היברידי מזהם פחות מאשר של רכב בעירה טהור, אבל מה עם תהליך הייצור וסוף חיי הרכב?

ברוב הרכבים ההיברידים יש סוללת ליתיום-יון, את הליתום כורים מהאדמה בתהליך חציבה מתועש וכבד, שמשאיר צלקות אקולוגיות די לא נעימות למראה, מצ''ב תמונה:

 

Lithium Mining Delivers BIG for WA, Increased Spodumene Production |  iSeekplant

 

בסוף מעגל החיים של רכב היברידי, הסוללה נזרקת לערימה עם מצבור של האחים שלה, מיותר לציין שהסוללה מכילה חומרים מסוכנים ומזיקים לבעלי חיים (כן, גם לנו).

חלק עוברים תהליך מחזור, שהוא יקר מאוד וגם הוא, מזהם.

בסופו של דבר מה שקובע ציון זיהום אוויר של רכב זה הנסיעה עצמה, לא תהליך הייצור, ואם רכב היברידי מעניק ציון טוב, המיינסטרים ילך לכיוון הזה בשל התקנות הנוקשות (Euro 6 הנוכחי, ו-Euro 7 שייכנס לתוקף בשנים הקרובות וככל הנראה כבר לא יאפשר כמעט ייצור רכבי בעירה טהורים בכלל).

אחרי כל זה, האם אתה עושה טוב לסביבה בזה שאתה קונה רכב היברידי? לא בטוח כמה.

הטוב שאולי זה עושה הוא לכיס שלך עם חיסכון הדלק.

 

 

 

חיפוש פשוט בגוגל מראה שהתמונה שהבאת היא בכלל של מכרה זהב. אני יכול להתייחס גם לשאר הטענות שלך אבל אני לא רואה טעם בזה.

 

https://www.minjargold.com.au

  • אהבתי 4
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 6 שעות, eladts כתב:

 

חיפוש פשוט בגוגל מראה שהתמונה שהבאת היא בכלל של מכרה זהב. אני יכול להתייחס גם לשאר הטענות שלך אבל אני לא רואה טעם בזה.

 

https://www.minjargold.com.au

כנראה שהחיפוש שלך היה פשוט מדי.

בדוק שוב ערך מכרה ליתיום/lithium mine

תשווה תמונות ותחזור אליי.

אם תואיל לבדוק תגלה שלמכרים יש מכנה משותף פשוט וזה החזות החיצונית דמוית המדרגות שמתחפרות לעומק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתאריך 7.7.2021 בשעה 23:57, eladts כתב:

 

 איך אתה חושב רכב היברידי "מיצר את החשמל של עצמו"? ממנוע הבנזין, שיותר מזהם אפילו מתחנת כוח פחמית.

בכלל לא הגזמת בהשוואה....

לפני 23 שעות, eladts כתב:

אני לא חושב שיש כיום איזשהו ספק שרכב היברידי מזהם פחות מרכב בנזין טהור מקביל. אני כמובן מדבר על רכב היברידי אמיתי, לא היברידי קל עם סוללה של 48V שזה בעצם מערכת עצור-סע משודרגת. הנה נתונים מאתר של משרד האנרגיה בארה"ב.

 

 

אתה טוען טענה מסויימת ומביא הוכחה שסותרת אותה : רכב היברידי קל פולט בערך 50% מזהמים ביחס לרכב בנזין טהור.

ההבדל בפליטת המזהמים בין סוגי הרכבים מבוססי החשמל הוא יותר קטן מההבדל בין רכב היברידי קל לרכב בנזין טהור.

 

רק הערה : החישוב כאן הוא לפי ארה"ב בה יש שילוב של תחנות כוח פחמיות (פולטות המון זיהום לאויר) ותחנות כוח גרעיניות שלא פולטות מזהמים לאויר (אצלן הזיהום הוא של חומר גרעיני שמוטמן באדמה, אך לא נפלט לאויר).

בניגוד לכך, בארץ יש בעיקר תחנות כוח פחמיות, כך שחישוב הזיהום עבור רכב מבוסס חשמל (EV + PHEV) יהיה יותר גבוה ( אחוז החשמל המופק כיום בארץ מאנרגיה מתחדשת, הוא זניח : כ-5-6 אחוז)

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

טוב קראתי שני מאמרים בנושא (אין לי הבנה טובה בנושא בכלל ולכן גם קשה לי למצוא מאמרים טובים). 

אכן נראה שרוב הסוללות עוברות הטמנה בסופו של דבר (שימוש חוזר קורה בהיקף גדול, למשל סוולת רכב שמגיעה ל80 אחוז יכולת, יכולה לשמש במכשירים קטנים יותר כמו אופניים חשמליים) אבל נראה לי שרגולציה ועוד פיתוח של שיטות מחזור רווחיות יכולות לשפר המון את המצב. כל הנכתב זה מההבנה שלי של המאמרים. 

שוב, זה עדיין לא נותן לי את החותמת הסופית לכן או לא, אבל בהחלט ראוי לשים לב לזה. 

 

1-s2.0-S2351978919305104-main.pdf

Heelan2016_Article_CurrentAndProspectiveLi-IonBat.pdf

 

Peugeot 206 1.4  2007 manual  (past) 

Fiat Panda  1.2  2011 manual (present)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אתה דואג לזיהום ופליטות לעולם? קנה רכב ישן, להציל רכב קיים שכבר יוצר וזיהם מגריטה ולהשמיש אותו עוד כמה שנים יחסוך יצור של רכב חדש שיהווה פחות זיהום לעולם.

זיהום לא בא רק מהאגזוז הוא בא גם מתהליך הייצור המאוד מזהם, ואם תקנה עוד רכב אז עוד רכבים יצאו מהמפעל מה שאומר עוד זיהום ואני בטוח שהפליטות שיצאו לך מהאגזוז אפילו אם הם כפולות מרכב היברידי חדש עדיין יהיו פחות מההפרש בינהם + היצור של החדש.

 

מצטער אם זה יצא תוקפני אבל אנשים שיכולים להרשות לעצמם רמת חיים מסוימת ורוצים להיות אקולוגים לא "יקריבו את עצמם" ללקנות רכב ישן זה שבאמת יזהם פחות כי זה פחות סטטוס ונוחות.

אז זה עניין של בחירות, מה חשוב לך יותר נוחות או זיהום? אם זיהום קנה רכב ישן, אם זה נוחות קנה רכב חדש ולא דווקא היברידי.

 

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כבר כתבתי אבל אכתוב שוב, הסוללה ברכב היברידי היא קטנה, בנירו/איוניק הקיבולת היא סה"כ 1.56kWh שזה שווה ערך ל2-3 סוללות של אופניים חשמליים.

לא עשיתי את החישובים אבל אני דיי בטוח שהזיהום מייצור סוללה קטנה שכזאת הוא זניח לעומת החיסכון בדלק ופליטת מזהמים מהמנוע, ומאוד זניח לעומת הזיהום מייצור שאר הרכב.

  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קודם כל זה לא נגמר בסוללה אלא גם במנוע חשמלי, ממירי מתחים, אלקטרוניקה מסובכת יותר עוד חוטים ועוד משקל שישפיע על הפליטות של המנוע בנזין.

 

אבל כשאני כתבתי על יצור לא דיברתי על היצור של רכב היברידי, דיברתי על יצור של רכב נקודה. לא משנה היברידי או לא היברידי לייצר רכב זה מזהם מאוד ועדיף למנוע את הייצור שלו מההתחלה אם אפשר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שמע כל מה שאתה אומר נכון, אבל מה בעניין בטיחות? את הילד שלי אני רוצה להסיע באפשרות הבטוחה שאפשר להציע. יש נק איזון שצריך למצוא. להגיד לי לקנות רכב ישן ולהשמיש אותו זה נחמד אבל לא פרקטי, אני מתנצל. אני מאד רוצה לתרום לאיכות הסביבה, אבל יש דברים שאני כנראה לא אקריב, כמו הבטיחות של המשפחה. אני נוסע בפיאט פנדה ישנה שלפניה נסעתי על 206 במשך עשור, בדיוק מהסיבה שציינת - צריך לצמצם צריכה נקודה. 

הייתי שמח לשמוע עוד דעות ורעיונות, זה לגמרי עוזר לי להתגבר על הconfirmation bias שיש לי קצת בנושא. 

ורק אציין, אני לא קונה רכב חדש כי זה סטטוס. ממש לא אכפת לי מסטטוס, בוא, נירו זה לא פסגת הסטטוס. תאמין לי שפנדה אני מרגיש מספיק בעל סטטוס. 

עריכה אחרונה על ידי GaT

 

Peugeot 206 1.4  2007 manual  (past) 

Fiat Panda  1.2  2011 manual (present)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 8 שעות, guya72 כתב:

בכלל לא הגזמת בהשוואה....

אתה טוען טענה מסויימת ומביא הוכחה שסותרת אותה : רכב היברידי קל פולט בערך 50% מזהמים ביחס לרכב בנזין טהור.

ההבדל בפליטת המזהמים בין סוגי הרכבים מבוססי החשמל הוא יותר קטן מההבדל בין רכב היברידי קל לרכב בנזין טהור.

 

רק הערה : החישוב כאן הוא לפי ארה"ב בה יש שילוב של תחנות כוח פחמיות (פולטות המון זיהום לאויר) ותחנות כוח גרעיניות שלא פולטות מזהמים לאויר (אצלן הזיהום הוא של חומר גרעיני שמוטמן באדמה, אך לא נפלט לאויר).

בניגוד לכך, בארץ יש בעיקר תחנות כוח פחמיות, כך שחישוב הזיהום עבור רכב מבוסס חשמל (EV + PHEV) יהיה יותר גבוה ( אחוז החשמל המופק כיום בארץ מאנרגיה מתחדשת, הוא זניח : כ-5-6 אחוז)

 

ההבדל בין רכב בנזין טהור ולרכב היברידי לא תלוי בשיטת יצור החשמל, כי רכב היברידי לא נטען לא משתמש בחשמל מהרשת. ברכב היברידי נטען וברכב חשמלי טהור כמובן שיש חשיבות לאופן יצור החשמל. האתר שהבאתי מאפשר לראות את ההשואה במדינות שונות בארה"ב שבכל אחת מהן תמהיל יצור החשמל שונה. עוד גורם שלא נלקח בחשבון הוא שאם הטעינה נעשית בלילה, כאשר יש עודפי יצור חשמל, היא לא גורמת לעליה בזיהום. קל מאוד למדינה לעודד טעינה בלילה ע"י תעריפי חשמל שונים בשעות העומס ושעות השיא.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלא תחשוב, אני לגמרי מבין אותך וגם אני לא הייתי עובר לסיוויק 98 כי בטיחות זה חשוב.

 

לדעתי הנקודה באמצע כל זה היא לקנות רכב בסביבות שנת 2010-2014, הפיאסטה שלי סתם לדוגמא שהתחילה יצור בשנת 2008 ויש לה ABS ESP ו7 כריות אוויר שזה מאוד בטיחותי לטעמי וזה רכב קטן אז הוא לא קשה על דלק.

 

כל המערכות החדשות יותר כמו סטייה מנתיב זיהוי הולכי רגל וכאלו מיותרות לדעתי ומספיק שהנהג ישים לב לכביש כדי למנוע מקרים כאלו כי בלי תשומת לב גם המערכות האלו לא יצילו אותך לגמרי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אישתי הייתה רואה את עניין הבטיחות ככה אז אולי זו הייתה אופציה טובה. לצערנו, בטיחות מקסימלית היא תנאי הכרחי, ומכאן הדילמה... 

 

Peugeot 206 1.4  2007 manual  (past) 

Fiat Panda  1.2  2011 manual (present)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז בטיחות היא הדבר החשוב העיקרי ולא זיהום, זה משנה בלא קצת את העדפות.

 

אגב שכחתי לציין שהרבה פיצרים של בטיחות בזיהוי דברים מרכב חדש יכולים לבוא גם ממובליאיי ברכב ישן שאפילו יצא משתלם כלכלית להתקין

  • מעניין 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1022 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...