Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

סדר פעולות האטת רכב גיר ידני


OMRIA
 שיתוף

פוסטים מומלצים

אני כבר 12 שנים נוהג ופעם אחרונה שנהגתי ברכב ידני היה לפני 9 שנים ואני רוצה לחזור לנהוג על ידני, אני בטוח שברגע שאני אשב על רכב ידני אני אדע לתפעל אותו, אבל אני בכל זאת רוצה לשמוע מנסיונכם.

נניח אני עכשיו על הילוך רביעי 100 קמ"ש.

מהן סדר הפעולות להאטת הרכב עד עצירה מוחלטת?

אגב אני זוכר שכשלמדתי נהיגה אז בזמנו, מורה הנהיגה לימד אותי שבהאטת הרכב צריך בכל הורדת הילוך ללחוץ על דוושת המצמד מחדש.

כלומר מחמישי לרביעי ללחוץ קלאץ' ולהוריד לרביעי ואז לשחרר קלאץ' ושוב ללחוץ קלאץ' ולהעביר לשלישי ואז שוב לשחרר קלאץ' וככה עד להילוך ראשון ועצירה מוחלטת.

ואני תוהה מדוע צריך ללחוץ ולשחרר את הקלאץ' בהורדת כל הילוך עד להילוך ראשון ועצירה מוחלטת? לא יותר פשוט ללחוץ על הקלאץ' באופן תמידי ורציף עד להילוך ראשון ועצירה מוחלטת? גם ככה בעת הלחיצה על הקלאץ' תיבת ההילוכים היא על ניוטרל והמנוע מנותק מגלגלי השיניים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 47
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

ימים פופולרים

אם תלחץ על הקלאץ באופן קבוע מה יעזור לך "להכניס" את המוט להילוך? ההילוך לא באמת משתלב אם לא משחררים את הקלאץ'

שחרור הקלאץ' הוא מה שנותן את האטת הרכב.

אין דרך פעולה נכון תמיד, זה תלוי במה שלפניך.

אם אתה צריך עצירה מהירה פשוט תבלום ותכניס להילוך מתאים כשתצטרך להאיץ

אם אתה צריך האטה כללית עד עצירה אתה יכול להוריד הילוך הילוך, אבל זה מייגע, אני אישית מוריד מ-6 ל-4, ואז ל-2 ואז ניוטרל.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא גולשים למרחק ארוך עם קלאץ׳ לחוץ, זה לא בטיחותי, כי אם תצטרך להאיץ שוב מסיבה מסויימת, יקח לך זמן להבין איזה הילוך מתאים ולשלב אותו. תמיד כדאי להמצא בהילוך משולב שמתאים למהירות בה אתה נמצא, כלומר מאפשר גלישה נוחה והאצה במידת הצורך.

מצד שני אין צורך להוריד הילוכים אחד אחד לפי הסדר, זה נחמד לשיעורי נהיגה. אפשר בהחלט להוריד מחמישי לשלישי, או מרביעי לשני. בחירת ההילוך צריכה להתאים לסיטואציה.

אין סיבה אמיתית ולא נוח להוריד חזרה לראשון, זה אפשרי במהירות איטית מאוד, גולשים בהילוך שני עד לעצירה מלאה.

 

כך שסדר הפעולות הוא:

  1. בלימה למהירות הרצויה.
  2. שילוב להילוך נמוך מתאים.
  3. המשך בלימה עד לעצירה.
  4. שילוב לסרק או הכנסה לראשון למדקדקים.
עריכה אחרונה על ידי Be roo
  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 41 דקות, aviaviavi כתב:

 

 

 

לפני 40 דקות, Be roo כתב:

לא גולשים למרחק ארוך עם קלאץ׳ לחוץ, זה לא בטיחותי, כי אם תצטרך להאיץ שובמסיבה מסויימת, יקח לך זמן להבין איזה הילוך מתאים ולשלב אותו. תמיד כדאי להמצא בהילוך משולב שמתאים למהירות בה אתה נמצא, כלומר מאפשר גלישה נוחה והאצה במידת הצורך.

מצד שני אין צורך להוריד הוילוכים לפי הסדר, זה נחמד לשיעורי נהיגה. אפשר בהחלט לשלב לשלישי, בחירת ההילוך צריכה להתאים לסיטואציה.

אין סיבה אמיתית ולא נוח להוריד חזרה לראשון, זה אפשרי במהירות איטית מאוד, גולשים בהילוך שני עד לעצירה מלאה.

תוך כדי שאני נשאר עם הקלאץ' לחוץ אני תוך כדי מוריד הילוכים ומתאים אותם למהירות הנסיעה כך שבכל רגע אני יכול לחזור ולהמשיך נסיעה מאותה נקודת מהירות כשההילוך מותאם.

זה לא שאני נשאר עם קלאץ' לחוץ ומוט הילוכים קבוע על הילוך חמישי ורק בעצירה מוריד ישירות לראשון, אלא לוחץ קבוע קלאץ' ומוריד הילוכים בהתאם למהירות הנסיעה.

לפני 40 דקות, Be roo כתב:

לא גולשים למרחק ארוך עם קלאץ׳ לחוץ, זה לא בטיחותי, כי אם תצטרך להאיץ שוב מסיבה מסויימת, יקח לך זמן להבין איזה הילוך מתאים ולשלב אותו. תמיד כדאי להמצא בהילוך משולב שמתאים למהירות בה אתה נמצא, כלומר מאפשר גלישה נוחה והאצה במידת הצורך.

מצד שני אין צורך להוריד הילוכים אחד אחד לפי הסדר, זה נחמד לשיעורי נהיגה. אפשר בהחלט להוריד מחמישי לשלישי, או מרביעי לשני. בחירת ההילוך צריכה להתאים לסיטואציה.

אין סיבה אמיתית ולא נוח להוריד חזרה לראשון, זה אפשרי במהירות איטית מאוד, גולשים בהילוך שני עד לעצירה מלאה.

 

כך שסדר הפעולות הוא:

  1. בלימה למהירות הרצויה.
  2. שילוב להילוך נמוך מתאים.
  3. המשך בלימה עד לעצירה.
  4. שילוב לסרק או הכנסה לראשון למדקדקים.

 

איך בפועל אתה מדלג על הילוך? המנוע לא מקרטע או נכבה בדילוג על הילוך? מה סדר הפעולות שלך לביצוע הזה ולמה בסוף לניוטרל ולא לראשון?

עריכה אחרונה על ידי OMRIA
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לבלום רק ע"י הבלמים ומבלי לערב בלימת מנוע ברכב ידני זה:

א. פשוט לא נכון. ככה פשוט.

ב. מסוכן מאוד ברגע שתצטרך להאיץ.

ג. 1. גומר את הבלמים יותר מהר.

ג. 2. יכול לעוות את הצלחות עקב החום הרב ו/או לגרום לך לאבד יכולת להשתמש בבלמים מסיבה זו.

ד. וואלה- בתור נוהג על ידני זה שנים ארוכות- זה נשמע ממש לא נוח.

 

לשאלותיך- אתה לא יכול להאט ממהירות של הילוך חמישי עד למהירות אפסית תוך לחיצה ממושכת על שתי הדוושות השמאליות בלבד, ותוך כדי זה "להתאים" את ההילוך. ההילוך תלוי בעוד כמה משתנים חוץ ממהירות.

 

למה ניוטרל? כי ככה נכון. הכי נכון להגיע לניוטראל בהאטה הסופית. במקרה הצורך אתה מוכן להעביר לראשון או אם מסתדר לך- תכניס לשני ותמשיך.

 

בנימה קצת שונה- אתה הופך פעולה פשוטה וזורמת למסובכת ומסורבלת, למרות שזה נראה לך ההיפך.

כשמתרגלים לנהוג על גיר רגיל לא מייחסים לזה מחשבה נוספת, זה לא מרגיש כמעמסה ולכן אין צורך לנסות למצוא קיצורי דרך (שמתבררים כלא מועילים), חוץ ממה שהזכירו פה על 'דילוג הילוך', אבל זה בטל בשישים.

 

הערת הנהלה: מה שכתוב כאן - שגוי. 

אין חובה לערב בלימת מנוע, אין בעיה של בלאי לבלמים ובוודאי שאין סכנה לעיוות צלחות, אלא בתנאים מאוד קיצוניים.

 

מתן ייעוץ לא מבוסס זו עבירה על חוקי הפורום. אם אין ידע קונקרטי ומבוסס, לא להמציא תיאוריות.

 

 

  • אהבתי 1
  • רעיון גרוע 2
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 13 דקות, אורח לרגע כתב:

לבלום רק ע"י הבלמים ומבלי לערב בלימת מנוע ברכב ידני זה:

א. פשוט לא נכון. ככה פשוט.

ב. מסוכן מאוד ברגע שתצטרך להאיץ.

ג. 1. גומר את הבלמים יותר מהר.

ג. 2. יכול לעוות את הצלחות עקב החום הרב ו/או לגרום לך לאבד יכולת להשתמש בבלמים מסיבה זו.

ד. וואלה- בתור נוהג על ידני זה שנים ארוכות- זה נשמע ממש לא נוח.

 

לשאלותיך- אתה לא יכול להאט ממהירות של הילוך חמישי עד למהירות אפסית תוך לחיצה ממושכת על שתי הדוושות השמאליות בלבד, ותוך כדי זה "להתאים" את ההילוך. ההילוך תלוי בעוד כמה משתנים חוץ ממהירות.

 

למה ניוטרל? כי ככה נכון. הכי נכון להגיע לניוטראל בהאטה הסופית. במקרה הצורך אתה מוכן להעביר לראשון או אם מסתדר לך- תכניס לשני ותמשיך.

 

בנימה קצת שונה- אתה הופך פעולה פשוטה וזורמת למסובכת ומסורבלת, למרות שזה נראה לך ההיפך.

כשמתרגלים לנהוג על גיר רגיל לא מייחסים לזה מחשבה נוספת, זה לא מרגיש כמעמסה ולכן אין צורך לנסות למצוא קיצורי דרך (שמתבררים כלא מועילים), חוץ ממה שהזכירו פה על 'דילוג הילוך', אבל זה בטל בשישים.

אז איך בפועל אתה מוריד הילוכים?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין פה סודות.

-הורדת רגל מדוושת תאוצה/גז.

-לחיצה על שתי הדוושות השמאליות יחד.

-הורדת הילוך אחרי שהרכב האיט והגיע למהירות הנכונה התואמת את תנאי הדרך (עלייה/ירידה).

-הרמת הרגל מדוושת הקלאץ (עם או בלי המשך לחיצה על הבלם)

-הורדת עוד הילוך וחוזר חלילה.

 

**ייתכן כי אני לא מדייק. אני כבר 25 שנה נוהג על רכבים ידניים ואופנועים עם הילוכים. זה כל כך טבעי לי שהייתי צריך לשחזר את סדר הפעולות מתוך הספה בסלון, אולי מתפספס לי משהו :)

 

  • רעיון גרוע 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם זה לעצירה מוחלטת מ 100 קמ"ש:

נשאר משולב להילוך חמישי. בולם עם הברקס עד לאיזור 40 קמ"ש. 

קלאץ'. 

ניוטרל

שחרר קלאץ'. 

ממשיך לבלום עד לעצירה. 

 

 

אם זה מ 100 קמ"ש ל 40 קמ"ש. 

 

נשאר משולב להילוך חמישי. 

בולם עם הברקס. 

בהגעה ל 40 קמ"ש:

קלאץ'. 

הורדה להילוך שני או שלישי בהתאם לצורך. 

שחרר קלאץ' וממשיך לנסוע במהירות הרצויה. 

  • אהבתי 1
  • רעיון טוב! 3

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

השרשור הזה הוא קצת לימוד שחיה בהתכתבות (יו-יה, כוורת).

שיטת הבלימה תלויה גם בנסיבות. ה-100 ל-0 יכול להיות ישיר כפי שתאר בוקי, אם הוא הדרגתי יכול להיות עם שילוב שלישי ואפילו שני בדרך. תצטרך להכיר את הרכב ואת השליטה בקלאץ' כדי לשמור על יעילות ועל בטיחות.

לפני 5 שעות, David32 כתב:

מה שאתה לא מבין זה שאתה מבזבז את הזמן שלך, את תעבורת האינטרנט שלך ואת אורך החיים של סוויצים במקלדת שלך.

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, אורח לרגע כתב:

לבלום רק ע"י הבלמים ומבלי לערב בלימת מנוע ברכב ידני זה:

ב. מסוכן מאוד ברגע שתצטרך להאיץ.

ג. 1. גומר את הבלמים יותר מהר.

ג. 2. יכול לעוות את הצלחות עקב החום הרב ו/או לגרום לך לאבד יכולת להשתמש בבלמים מסיבה זו.

-לא רואה איך זה מסוכן, אז תתעכב עוד שניה וחצי בהאצה אם הרמזור פתאום מתחלף לירוק, לא ביג דיל. אולי מסוכן אם מישהו הולך להיכנס בך מאחורה וצריך להתחמק מהתאונה בהאצה, בתכלס זה תרחיש לא סביר ואני בספק אם יש פה הרבה אנשים שהצליחו להתחמק מתאונה מאחור ע"י האצה (צריך גם רכב חזק וגם להיות מאוד עירני למה שקורה מאחוריך).

-שוחק את הבלמים יותר זה נכון אבל לחמם עד הבלמים עד איבוד כח עצירה? הוא שאל פה על בלימה לעצירה כן? לא על ירידות ארוכות בדרכים הרריות. מזכיר שרוב הרכבים על הכביש אוטומטיים ולא עוזרים בבלימה עם הורדת הילוכים ובלימת מנוע.

 

יוצא לי לעיתים לנהוג על ידני כולל טיולים בחו"ל, אישית לפני עצירה (רמזור וכ"ו) אני משתמש בברקס ונשאר בהילוך הנוכחי עד שיורד לכ1000 סל"ד ואז מכניס לניוטרל.

אם זאת האטה מ100 ל50 אז בולם עם הברקס וכשמתקרב ל50 אז מכניס להילוך שלישי עם מכת גז קטנה כשהקלאץ לחוץ כדי להתאים את הסל"ד למהירות הרכב (rev matching), הופך את ההעברה ליותר חלקה.

כמובן שאין כל פסול בלהשתמש בבלימת מנוע אבל לדעתי בנהיגה מנהלתית זה סתם מיותר. 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני כשעה, Buki כתב:

אם זה לעצירה מוחלטת מ 100 קמ"ש:

נשאר משולב להילוך חמישי. בולם עם הברקס עד לאיזור 40 קמ"ש. 

קלאץ'. 

ניוטרל

שחרר קלאץ'. 

ממשיך לבלום עד לעצירה. 

 

 

אם זה מ 100 קמ"ש ל 40 קמ"ש. 

 

נשאר משולב להילוך חמישי. 

בולם עם הברקס. 

בהגעה ל 40 קמ"ש:

קלאץ'. 

הורדה להילוך שני או שלישי בהתאם לצורך. 

שחרר קלאץ' וממשיך לנסוע במהירות הרצויה. 

איך אפשר להאט מ 100 ל 50 על הילוך חמישי?

ההילוך לא תואם למהירות הנסיעה.

המנוע לא מקרטע או נכבה?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

40-50 קמ"ש זה בערך 1000 סל"ד בהילוך חמישי. 

 

המנוע לא מקרטע ולא נכבע כי הוא יכול לעבוד גם ב 700 סל"ד

 

זה כמובן כל עוד אתה רק נוסע עם הילוך משולב ולא מנסה להאיץ. 

  • רעיון טוב! 1

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שעתיים, OMRIA כתב:

תוך כדי שאני נשאר עם הקלאץ' לחוץ אני תוך כדי מוריד הילוכים ומתאים אותם למהירות הנסיעה כך שבכל רגע אני יכול לחזור ולהמשיך נסיעה מאותה נקודת מהירות כשההילוך מותאם.

החלפת הילוכים אחד אחד תוך כדי שהקלאץ לחוץ לא נותנת כלום, באותה מידה אתה יכול להשאיר את מוט ההילוכים בניוטרל. כשתצטרך לא תהיה בהילוך משולב ותבזבז זמן, לוקח זמן להרים את הקלאץ בהדרגה, אז גם לא תהיה בהילוך וגם תסתכן בלזרוק את הקלאץ׳ וקפיצת הרכב קדימה, דווקא במקרה חירום שבו צריך שליטה.

מבחינה בטיחותית לא גולשים לאורך זמן ללא הילוך משולב.

 

לפני שעתיים, OMRIA כתב:

איך בפועל אתה מדלג על הילוך? המנוע לא מקרטע או נכבה בדילוג על הילוך? מה סדר הפעולות שלך לביצוע הזה ולמה בסוף לניוטרל ולא לראשון?

המנוע לא יודע כמה הילוכים יש לו, לא מפריע לו שמדלגים כל עוד המהירות מתאימה להילוך.

אתה יכול להאט למהירות שתמאימה להילוך רביעי ואז לשלב אותו, ואז למהירות שמתאימה להילוך שלישי ואז לשלב אותו וכן הלאה, אבל אין התאמה אחד לאחד בין הילוך למהירות, אתה יכול להאט מ-100 ל-70 ולהוריד ישר מחמישי לשלישי.

כאמור, המהדרים משלבים אחרי העצירה לראשון כדי להיות מוכנים תמיד להאיץ במקרה הצורך אבל בודדים עושים זאת, לא נוח לעמוד דקות ברמזור עם קלאץ׳ לחוץ. 

 

לפני שעתיים, אורח לרגע כתב:

א. פשוט לא נכון. ככה פשוט.

ב. מסוכן מאוד ברגע שתצטרך להאיץ.

ג. 1. גומר את הבלמים יותר מהר.

ג. 2. יכול לעוות את הצלחות עקב החום הרב ו/או לגרום לך לאבד יכולת להשתמש בבלמים מסיבה זו.

ד. וואלה- בתור נוהג על ידני זה שנים ארוכות- זה נשמע ממש לא נוח.

 

א. זה כן נכון, פשוט ככה.

ב. לא מסוכן בכלל ברגע שדואגים להוריד להילוך מתאים אחרי ההאטה.

ג. 1. כי עדיף לגמור את הקלאץ? תבדוק עלויות החלפת קלאץ לעומת רפידות.

ג. 2. רלוונטי רק בירידות ארוכות, נהיגה ספורטיבית או משאית.

ד. נוח זה ענין של הרגל.

עריכה אחרונה על ידי Be roo
  • אהבתי 1
  • רעיון טוב! 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני 8 דקות, Be roo כתב:

א. זה כן נכון, פשוט ככה.

ב. לא מסוכן בכלל ברגע שדואגים להוריד להילוך מתאים אחרי ההאטה.

ג. 1. כי עדיף לגמור את הקלאץ? תבדוק עלויות החלפ קלאץ לעומת רפידות.

ג. 2. רלונוטי רק בירידות ארוכות או נהיגה ספורטיבית.

ד. נוח זה ענין של הרגל.

לא הבנתי. את מתווכחת עם עצמך? 

כתבת לו כן לשלב הילוכים אבל כשאני כותב את זה את אומרת שאני טועה?

א. לא. לא נוהגים ככה. מצטער. לא נוהגים על בסיס קבוע בלי להוריד הילוכים. גם אני מדלג על הילוכים וגם התחברתי למה שבוקי כתב. כשחושבים על זה- גם אני עושה זאת.

אבל לעצור לגמרי ממהירות XXX עד עצירה מלאה עם קלאץ לוחץ? צ'טער, זה לא נכון.

ב. סבבה. מסכים. אני כותב מתוך הבנה שפות"ש התכוון לבצע פעולות מבלי לשלב הילוכים כלל. 

ג. גיר. לא קלאץ.

אין שום קשר לקלאץ.

כן, ייתכן בלאי מואץ ברמה כלשהיא לגיר. מעדיף את זה על פני לחמם את הברקסים יתר על המידה באופן קבוע. בהחלט.

ד. נוח? לפי תיאור של פות"ש, בנסיעה עירונית הוא יהיה 50% מהזמן עם רגל שמאל לוחצת עד הסוף? סובייקטיבי או לא, למי זה נוח? 

 

** אני חושב שיש פה התפלספות יתר על המידה. כן, אפשר לעצור את הרכב בכמה וכמה דרכים. עם קלאץ, בלי קלאץ, בלי ברקס, עם ברקס... אבל כשפות"ש, שאין לו נסיון, מציג שאלה כזו הייתי נמנע מלייעץ לו לעצור על בסיס קבוע כמו בוקי שנוהג לפרנסתו (אאל"ט על ידני).

הייעוץ שלי מנסה להיות אובייקטיבי ורלוונטי לנהג שהולך מחר ליישם את העצות האלה על הכביש, לא לכתוב בשביל להודיע לעולם שאני יודע לעצור ממהירות 200 ל-0 בלי להוריד הילוכים. ואני יודע. זה הרי די פשוט, אבל כשפות"ש ילמד לתפעל הילוכים כמו שצריך "על עיוור", אז יתכבד כבודו, יפתח שרשור חדש ויקבל עצות למתקדמים.

-תמה החפירה. תודה.-

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 שיתוף

×
×
  • תוכן חדש...