Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 4639 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

לאחר שקראתי כאן על מומנט (קג"מ) ועל הספק ( כ"ס), רציתי לדעת:

1. האם נכון כי בנסיעות יומיומיות (עירוניות ובינעירוניות, שלא עולות על 110 קמ"ש), עדיף רכב בעל מומנט גבוה בסל"ד נמוך, שהספקו המירבי הוא x, על גבי רכב עם מומנט נמוך בסל"ד גבוהה שהספקו המרבי גדול מ-x?

2. במפרטי רכב מצוין מומנט/סל"ד וגם הספק/סל"ד. מה ההבדל בפועל ולמה יש להתייחס ככוח זמין?

 

תודה לעוזרים.

פורסם

1. כן.

2. לא לזה ולא לזה. נתונים נקודתיים לא אומרים כלום. קרוב לאותם נתונים תקבל רק עם מצערת פתוחה וגז ברצפה. מה שמענין אותך זה גרף מומנט הספק. זה יתן סדרי גודל וגם זה לא מדוייק כי זה עם גז ברצפה. כימעט אען גראפים עם מצערת פתוחה חלקית. אבל לפחות גרף יציג עד כמה המנוע גמיש.

כיצד לחסוך דלק? להאיץ לאט, לצבור תנופה לקראת עליות, לחזות מהלכים של נהגים אחרים בכביש, לא לעבור על המהירות המותרת, להמנע מגז-ברקס אלא לגלוש כמה שיותר ולהתאים נסיעה לתנאים

פורסם

שני הנתונים מקסימום מומנט/סל"ד ומקסימום הספק/סל"ד אמורים לתת לך מושג כללי לגבי רצועת הכוח הזמינה של המנוע, בפועל זה חלקי מאוד כי יכול להיות שמקסימום ההספק הוא ב-6K סל"ד, מקסימום המומנט הוא ב-4K סל"ד, אבל יש לך 80% מהמומנט כבר ב-2.5K סל"ד.

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

פורסם

כמו שצבי רשם - גרף מומנט/סל"ד הוא הנתון החשוב (הספק הוא נתון שמחושב מהמומנט והסל"ד ולא נתון עצמאי).

POWER = TORQUE X RPM / FACTOR

הפקטור הוא תלוי יחידות המדידה בהם משתמשים במומנט ובהספק. ביחידות מטריות (קילוואט וניוטן/מטר) הפקטור הוא 9548.

גרף מומנט של מנוע "גמיש" מגיע למקסימום שלו בסל"ד נמוך ושומר על רמה גבוהה לאורך תחום סל"ד רחב.

 

בנוסף יש פקטורים כגון תגובת המצערת, אובדן כוח בתיבת הילוכים ותמסורות, מהירות החלפת הילוכים וכמובן וכמובן משקל הרכב (ובמהירויות גבוהות - גם האירודינמיות שלו).

פורסם
שני הנתונים מקסימום מומנט/סל"ד ומקסימום הספק/סל"ד אמורים לתת לך מושג כללי לגבי רצועת הכוח הזמינה של המנוע, בפועל זה חלקי מאוד כי יכול להיות שמקסימום ההספק הוא ב-6K סל"ד, מקסימום המומנט הוא ב-4K סל"ד, אבל יש לך 80% מהמומנט כבר ב-2.5K סל"ד.

אז בעצם לתיבת ההילוכים יש חלק חשוב על הכוח בפועל, ואם אכן כך, איך אפשר להעריך את טווח הסל"ד האופטימלי מנתוני היצרן?

פורסם

תיבת ההילוכים מפחיתה את מהירות הסיבובים של מערכת ההנעה ומעלה את המומנט. ההספק נשאר אותו הדבר ולמעשה אף פוחת, כי בדרך אנרגיה הולכת לאיבוד, בהתאם ליעילות של תיבת ההילוכים. ככל שההילוך נמוך יותר, כך התיבה מפחיתה יותר את הסל"ד בתמורה למומנט גדול יותר.

 

מהירות הרכב הסופית נגזרת מסל"ד המנוע, יחס ההמרה של התיבה, יחס ההמרה של ההינע הסופי והקוטר החיצוני של הצמיג.

 

מכונית דימיונית עם מנוע שעובד רק ב-1000 סל"ד ונותן 10 קג"מ (ובערך 10 קילוואט) עם תיבת הילוכים אידיאלית והינע סופי 1:1 אידיאלי אף הוא. הילוך ראשון הוא ביחס 1:10 ולכן יסובב את הגלגלים ב-100 סל"ד - מהירות נמוכה, אולם יעביר מומנט של 100 קג"מ - הרבה כוח. ההילוך החמישי הוא ביחס 1:2 ויסובב את הגלגלים ב-500 סל"ד - המהירות כעת תהיה גדולה פי 5, אולם המומנט רק 20 קג"מ - מעט כוח.

 

היצרן אמור לבחור תיבת הילוכים שתואמת את עקומת המומנט של המנוע וזאת בהתאם למשקל הרכב ופרופיל השימוש הצפוי שלו (טרקטור, מכונית מירוץ, משפחתית המכוונת לצריכת דלק נמוכה וכיוצ"ב).

 

it's complicated...

פורסם
אז בעצם לתיבת ההילוכים יש חלק חשוב על הכוח בפועל, ואם אכן כך, איך אפשר להעריך את טווח הסל"ד האופטימלי מנתוני היצרן?

 

אני דווקא לא כתבתי אפילו חצי מילה על תיבת ההילוכים, כמובן שלתיבה יש חלק חשוב בכוח הזמין שיורד לכביש, וכמו שכתבתי, להסתמך על נתוני היצרן (לא גרף מומנט אלא הספק מקסימלי ומומנט מקסימלי) זה בכלל לא בטוח.

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

פורסם

שני הנתונים מקסימום מומנט/סל"ד ומקסימום הספק/סל"ד אמורים לתת לך מושג כללי לגבי רצועת הכוח הזמינה של המנוע

 

זה נתון נקודתי שאין לו שום משמעות בהתנהלות יומיומות וגם זה לא אומר כלום על זמינות. יכולים להיות שני מנועים נניח 1600 עם 15 קגמ מומנט על 4800 סלד. אבל מנוע אחד עם 12קגמ על 2000סלד והשני רק 6. אז למרות נתונים זהים על הנייר אחד ירגיש חזק ונמרץ והשני אנמי וחלש.

 

סתם לדוגמא, נניח יש לי 48קגמ על 3800סלד ומעל 300סוסים על 5600. האם זה אומר שאני נהנה ממנוע חזק מידי יום או רק כאשר טוחן תו את הצורה? פה נכנסת לתמונה רצועת כוח. מנתונים שהצגתי אין דרך לדעת את זה. אבל בגרף מומנט כתוב שיש לי מעל 30קגמ על 1000סלד ו40 על 2000. זה אומר המון!

כיצד לחסוך דלק? להאיץ לאט, לצבור תנופה לקראת עליות, לחזות מהלכים של נהגים אחרים בכביש, לא לעבור על המהירות המותרת, להמנע מגז-ברקס אלא לגלוש כמה שיותר ולהתאים נסיעה לתנאים

פורסם
שני הנתונים מקסימום מומנט/סל"ד ומקסימום הספק/סל"ד אמורים לתת לך מושג כללי לגבי רצועת הכוח הזמינה של המנוע

 

זה מספיק מודגש?

אם לא אז המשך המשפט מתחיל במילה "בפועל" ויש לפניה "אבל" מרומז.

ואם זה לא מספיק אז ההמשך מבהיר למה אי אפשר להסתמך על הנתונים האלה.

 

הבנו?

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

פורסם
אמורים לתת לך מושג כללי

לא היית ברור, ממה שכתבת מישהו עוד עלול להסיק שנתונים האלו נותנים מושג לגבי רצועת כוח כאשר הם לא. אז הבהרתי.

כיצד לחסוך דלק? להאיץ לאט, לצבור תנופה לקראת עליות, לחזות מהלכים של נהגים אחרים בכביש, לא לעבור על המהירות המותרת, להמנע מגז-ברקס אלא לגלוש כמה שיותר ולהתאים נסיעה לתנאים

פורסם

אמורים זה לתפיסת מי שהמציא את שיטת הפרסום הזאת של מומנט מקסימלי והספק מקסימלי.

ליאור

מאזדה 3 2.0 "ספיריט" 2020

בתאריך 12.5.2021 בשעה 13:54, יבגניפ כתב:

באמת. אני אוהב אותך כמו שאתה.

יבגני כבר לא אוהב אותי 😭

×
×
  • תוכן חדש...