Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

83' היתה שנה מעניינת - קיצור תולדות הב.מ.וו סדרה 3 E30.


חן פרחי
שימו לב! השרשור הזה בן 4115 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

בשנות ה 50' סבלה ב.מ.וו הגרמנית שמקום מושבה במינכן, מפיצול אישיות די מכובד; מצד אחד ייצרו ב.מ.וו את האיזטה המגוכחת ומצד שני את ה 502 וה 503 שהיו מכוניות פאר יוקרתיות שעשו שימוש במנוע V8 עשוי אלומיניום.

מצבה הכלכלי של ב.מ.וו בסוף שנות ה 50' היה בכי רע, והוחלט על פיתוח מכונית "אמיתית" שתחליף את האיזטה וה 600 שהביקוש להן ירד עקב העלייה מתמדת ברמת החיים.

בשנת 59' הציגה ב.מ.וו את ה 700 הקטנטנה שהתחרתה בהצלחה בפרינץ 4 ובשאר מתחרותיה שחלקו עימה את אותו קונספט - מנוע והנעה אחורית.

ה 700 זכתה להצלחה מכובדת, ואפשר להגיד שהיא הצילה את ב.מ.וו מכליה.

אולם היה ברור לאנשי ב.מ.וו שרק ממכונית קטנה אי אפשר לחיות, ולכן הוחלט על פיתוח מכונית משפחתית-ספורטיבית שתשנה את אופי החברה.

ב.מ.וו השקיעה משאבים רבים בפיתוח המכונית שנראה ב.מ.וו 1500 או "הסדרה החדשה", נאו קלאס בגרמנית צחה.

בשנת 62' הוצגה ה 1500 החדשה, שתוכננה מהיסוד כמכונית חדשה לחלוטין, כולל יחידות כוח.

המכונית זכתה להצלחה גדולה, ועד מהרה הוצגו גירסאות בעלות מנועי 1600 ו 1800 סמ"ק.

בשנת 66' הוצגה סדרת 02 שלא היתה אלא ה 1600\1800 במרכב 2 דלתות נאה למראה.

הצלחת סדרת 02 מיצבה את ב.מ.וו כיצרנית מכוניות משפחתיות ספורטיביות, ומצבה הכלכלי של החברה ממינכן השתפר פלאים, מה שאפשר פיתוח מכונית סאלון חדשה - ה E3.

לראת אמצע שנות ה 70' החליטו ב.מ.וו לפתח יורשת לסדרת 02, ובחודש יולי 1975 הוצגה ה E21 שנקראה סדרה 3.

ה E21 התבססה על מיכללי סדרת 02, למעט מערכת ההיגוי שהוחלפה; ל E21 היה הגה מסרק ומוט משונן לעומת הגה תיבה בסדרת 02.

המכונית נראתה מודרנית בהרבה, וגם הפנים עוצב מחדש, עם לוח מחוונים שעטף את הנהג, והציע הנדסת אנוש מעולה ואיכות גימור גבוהה.

סדרה 3 לא היתה ממש מכונית קופה במלוא מובן המילה, אך היא נתפסה ככזו, ולכן היא נמכרה בגירסת 2 דלתות בלבד עד תום ייצורה.

ה E21 הציעה לראשונה דגמים בעלי מנועי 6 בוכנות ב 320 וב 323, שהציעו ביצועים מצוייינים, כמו גם הזרקת דלק בדגמים רבים.

סדרה 3 התבססה כאמור על מיכללי קודמתה, כולל הסרן האחורי שכלל מיתלה אחורי נפרד מסוג זרועות חצי עוקבות.

מיתלה זה הינו קומפקטי מאד, אך הוא הגורם העיקרי להתנהגות כביש בעייתית במגבלות, מה שהודגש בגירסות החזקות של המכונית.

התנהגות הכביש במגבלות היתה בעייתה העיקרית של ה E21, ובתחום זה היא היתה רחוקה מאד ממתחרותיה האיטלקיות - האלפטא והג'ולייטה, שנהנו מחלוקת משקל מושלמת והתנהגות בטוחה ומהנה כאחד.

למרות זאת, זכתה סדרה 3 להצלחה גדולה, והפכה עד מהרה לסמל למעמד במדינות רבות, ותרמה רבות לתדמית ב.מ.וו.

אולם ב.מ.וו היו מודעים לבעיית התנהגות הכביש הסוררת, והחליטו שיורשתה תפתור את הבעייה ויהי מה.

בשלב מסויים אף שקלו בב.מ.וו מעבר להנעה קדמית, אולם הרעיון נגנז עד מהרה.

בתחילת שנות ה 80' החלו מהנדסי ב.מ.וו בפיתוח מחליפת ה E21 המצליחה, כשהנושא החשוב ביותר שדרש טיפול היה כאמור התנהגות הכביש.

הוחלט שהמכונית החדשה תשמור על הקו העיצובי שאיפיין את סדרת 02 וה E21, כשהפעם יושם דגש על שיפור מקדם הגרר, ברוח הזמנים.

הוחלט שגם המכונית החדשה תהייה בעלת 2 דלתות, כמו קודמתה, החלטה ששונתה די מהר.

המכונית החדשה נקראה בשם הקוד E30, ודמתה לקודמתה ועם זאת נראתה מודרנית ועדכנית.

הפנים עוצב מחדש, תוך שמירה על הקו העיצובי של קודמתה.

מושבי הקפיצים הוחלפו בכאלו היצוקים מפולימר וסוף כל סוף שונו ידיות פתיחת הדלתות המוזרות.

ב.מ.וו החליטו להשתמש ביחידות ההנעה של ה E21, שכללו את מנוע ה M10 הוותיק בדגמי ה 4 בוכנות ומנוע ה M20 בדגמי ה 6 בוכנות.

תיבות ההילוכים היו מתצורת גטרג בדגמים הידניים ו ZF 3 הילוכים בדגם האוטומטי.

מנוע ה 1.6 שיועד למדינות מוכות מס (מעניין אלו..) ומנוע ה 1.8 עשו שימוש במאייד פירבורג בעל בקרה אלקטרונית, ואילו מנוע ה 1.8 של ה 318I השתמש בהזרקת דלק של בוש.

מנועי ה 2.0 וה 2.3 היו מוזרקים בלבד.

הספקי המנוע היו זהים לאלו של קודמתה, 75 כ"ס ב 1.6, 90 כ"ס ב 1.8 , 105 כ"ס ב 318I, 125 כ"ס ב 320I ן 143 כ"ס ב 323I שהיתה אמורה להיות הספורטיבית שבחבורה.

דגמי ה 6 בוכנות נהנו מפנים משודרג שכלל דיפוני משולבי אריג ולוח בקרה שהותקן בתקרת המכונית.

רמת הגימור שופרה, ונוספו אופציות רבות - החל מחלונות חשמל ונעילה מרכזית, דרך הגה M מושבי עור ומושבים חשמליים.

לוח המחוונים כלל לוח בקרה שמציג בנוריות בצבעים משתנים את מועדי הטיפולים.

השינוי העיקרי לעומת ה E21 היה במתלה האחורי.

ב.מ.וו עברו לשימוש במתלה בעל זרועות עוקבות מלאות, בדומה למתלה האחורי של הפורד סיירה, בתקווה לשפר את ההתנהגות הסוררת במגבלות.

מערכת ההיגוי היתה בשיטת המסרק ומט משונן, שלראשונה נוספה אופצייה להגה כוח.

המכונית החדשה הוצגה באוקטובר 82' והצגה בפני עיתונות הרכב העולמית בהשקה צנועה למדי.

עד מהרה הסתבר שמה שהיה טוב במכונית היוצאת - הנדסת אנוש, איכות גימור, ביצועים בדגמים היקרים - נשאר טוב, ואילו ההתנהגות שופרה לעין ערוך, וסוף כל סוף יכלה המכונית לנצל את פוטנציאל ההנעה האחורית שלה.

ה E30 היתה מכונית נעימה מאד לנהיגה, וכמו כל ב.מ.וו הראוייה לשמה הציעה תנוחת נהיגה מושלמת, הנדסת אנוש שאין שנייה לה והרגשה שהמכונית ממש "תפורה" לפי מידות הנהג.

עד מהרה ב.מ.וו הבינה שלמכונית יש פוטנציאל גדול, ולכן הוצגה לראשונה גירסת 4דלתות, שהפכה אותה למשפחתית אמיתית.

למרות מבנה ה 4 דלתות, נותרה ה 3 מכונית צרה למדי וצפופה עבור הנוסעים במושב האחורי, במה שנדמה כנקודת תורפה אין סופית עבור היצרן הבאוורי.

כקודמתה, ה E30 נמכרה היטב מיומה הראשון, והצגת גירסת ה 4 דלתות פתחה בפניה פלח שוק שקודמתה החמיצה.

בשנת 85' עברה המכונית מתחית פנים קלילה, שנגעה בעיקר בצד המכאני - את מנוע ה 2.3 ב 323I החליף מנוע 2.5 חזק יותר, 171 כ"ס, ובאותה הזדמנות קיבלה גירסה זו בלמי דיסק אחוריים.

באותה שנה נוספה גירסת דיזל, לראשונה בב.מ.וו שהציעה הספק של 86 כ"ס ממנוע 2.5.

לתיבה האוטומטית נוסף הילוך, רביעי במספר, שגרם לשיוט שקט יותר.

כמו חברות רבות, ב.מ.וו השתעשעה בפיתוח גירסה כפולת הנעה למכונית שנקראה 325IX, שלא זכתה להצלחה גדולה.

בסוף 87' עברה המכונית מתיחת פנים משמעותית יותר, שכללה החלפת פגושי הניקל המיושנים למראה בפגושי פלסטיק, שיפור הבטיחות הפאסיבית, והחשוב מכל - החלפת מנוע ה 1.8 ב 318I במנוע חדש לחלוטין.

מנוע ה M10 היה כבר בן למעלה מ 20, והתנהגותו וביצועיו לא הלמו את תדמית החברה.

ב.מ.וו החליטה שגם דגמי ה 4 בוכנות לא ייבישו את הסמל שעל מכסה המנוע, והוחלט על פיתוח מנוע חדש.

המנוע החדש נקרא M40 בעל 4 בוכנות שעשה שימוש ברצועת תיזמון, הזרקת דלק והצתה ממוחשבת ומרימי שסתומים הידראוליים.

אמנם ההספק עלה רק ב 10 כ"ס, אולם השיפור בהתנהגות היה עצום ורב, וסוף סוף גם דגמי ה 4 בוכנות סיפקו ביצועים הולמים.

לקאת 89' הוחלף גם מנוע ה 1.6 75 כ"ס שסיפק ביצועים מביכים משהו, בגירסה מוקטנת של מנוע ה M40, וגם דגם זה סיפק ביצועים הולמים, סוף סוף.

בשנת 87' נוספה גירסת סטיישן למכונית, בדומה לאוונט של אודי שנקראה טורינג, כמו סדרת ה 02 במבנה דומה.

ב 89' נוספה גירסת 16 שסתומים למנוע ה 1.8 M40 שנקראה 318IS וההספק עמד על 140 כ"ס, אולם המומנט נפגע והמנוע היה חסר גמישות לחלוטין.

באותה שנה נוסף מגדש טורבו למנוע הדיזל והספקו עלה ל 115 כ"ס, והיא נחשבה באותה העת לאחת ממכוניות הדיזל הזריזות שיוצרו.

בתחילת 91' הוחלפה ה E30 ב E36 החדשה לגמרי, למעט דגמי הטורינג והקונברטיבל שייצורם נמשך עד 94' ו 93' בהתאמה.

לארץ יובאה סדרה 3 החל מ תחילת שנת הדגם 83' וזכתה כאן לא רק להצלחה גדולה, אלא הפכה לסמל מעמד וסמל הצלחה, בצורה חסרת תקדים.

בשנת 84' כבר זיכיון היבוא לחברת רסקאר בבעלות איזי רוזוב, וזו החליטה לייבא באופן סדיר את כל דגמי המכונית, כולל ה 323 וה 325, ואיפשרה הזמנת אופציות כיד התקציב.

בשל מחיר נוח יחסית ותדמית נובורישית, הפכה המכונית לחביבתם של כדורגלנים, ספרי צמרת ונשות חברה.

ה E36 שהחליפה אותה היתה יקרה בהרבה, ולכן הכתר עבר להונדה סיביק שהגיעה לארץ ב 90'.

סה"כ ה E30 היתה מכונית טובה מאד לזמנה, והצלחתה המיסחרית תרמה רבות ליציבותב הכלכלית של ב.מ.ו מה שאפשר לה לפתח סדרת דגמים חדשה ומרשימה.

VOLVO 144 73'- 82 (!) HP.

15.7 קג"מ ב 2300 סל"ד נשמע טוב יותר.:-)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה תודה על הסקירה.

 

ה-E30 הייתה חלום הילדות שלי.

מימשתי אותו לפני שבע וחצי שנים, ומאז אני נהנה יומיום מהמכונית. המכונית עונה על כל הציפיות מהחלום ואף מעבר לכך. אני מעדיף אותה על כל מכונית מודרנית, גם על ה-E46 שמשמשת את אישתי.

הגודל הוא פשוט מוצלח: המכונית ממש לא גדולה ונוחה לתמרון ולחניה. שדה הראיה מעולה. תא המטען ענק. אני מסיע בעזרתה את שלושת ילדי כל יום.

כמו שקניתי אותה, M10 מוזרקת ידנית עם שתי דלתות, היא הייתה די פשוטה, אבל בעזרת מספר שינויים הבאתי אותה למצב המכונית המושלמת בשבילי.

החלפתי את המושבים הקדמיים למושבי הספורט המקוריים, שהתמיכה שלהם פשוט נפלאה.

את מסרק ההגה הארוך מאוד החלפתי למסרק מתוגבר של E36.

את הבלמים הקדמיים החלפתי למאווררים של 6 צילינדר.

הרכבתי מוטות מייצבים, אחורי וקדמי של הדגם החזק.

לאחר שהחלפת הבולמים למקוריים חדשים לא היתה משביעת רצון, התקנתי בילשטיין B6.

הדיפרנציאל הוחלף לבעל יחס מעט קצר יותר ומוגבל החלקה.

 

המכונית אמנם מזנקת בקו ישר לאט לעומת מכונית מודרנית, אבל בסיבובים אי אפשר להתחרות במהירות שאפשר לנסוע בה.

 

והבונוס מבחינתי - תענוג לעבוד על המכונית, היא נורא נוחה לעבודה עצמית. למדתי בעזרתה מכונאות, וגם נהיגה נכונה לומדים ממנה.

 

לא מחליף אותה בשום דבר אחר.

עמוס

וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו; וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ, שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת, וַיִּרְדֹּף, עַד-דָּן.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שהוצאתי רישיון, הרכב הראשון שנהגתי עליו, היה הב.מ.וו 316 של אבא שלי. מודל 87, גיר רגיל, צמיגים רחבים וניקלים בכנפיים (זה היה הטרנד של 1988). הרכב היה די איטי עם מנוע 1600 ישראלי, אבל סובב ראשים. זכורות לי מספר בעיות של התחממות, נראה לי מרדיאטור לא מתאים.

Volvo 960 3.0 24V 1996

Volvo 940 GLE 2.0 Turbo 1997

Volvo 940 GLE 2.3 1995

Oldsmobile Cutlass Supreme Brougham 5.0L V8 1982

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לאבא שלי היתה e21 שנת 82 עם גיר ידני! והמון תוספות מקוריות מהחברה { הרכב הגיע ארצה ביבוא אישי} אבא שלי שלא היה חובב הגה טוען עד היום שהיא היתה מכונית מדהימה וכיפית לנהיגה...לילה אחד בדרכו חזרה לחניה אחרי יום עבודה הוא גילה שהרכב נגנב:cry:

גם בe30 יצא לי לנסוע הרבה בתור ילד בעיקר בטיולים ארוכים לצפון אבל עם כל הכבוד הדבר הטוב ביותר שיצא מהe30 זאת הm הטובה ביותר בכל הזמנים { לדעתי}.

RACING

because football ,baseball , bowling & golf only require

ONE BALL

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כמו תמיד מהנה לקרוא.

קיבלת התראת משתמש בקארספורום - סיבה: שפה לא נאותה אנא חסוך מאיתנו את חוש ההומור הלא מצחיק שלך.
כל מה שעומד בין אדם, לאושר שלו, הוא היכולת להשלים עם כמה עובדות ולהבין שלא שווה להילחם עליהן.
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

העמידות של ה-E30 מדהימה.

כיום רבות מהן עוברות חיים קשים ע"י בני דודינו בירושלים ובצפון ועדין הן נוסעות.

קאליפרים צהובים בגודל של הטוסטר שיש לאמא שלי במטבח

ודיסקים בגודל של מגש פיצה .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

המהפך האמיתי במיתלה האחורי התחולל רק ב E36 עם סרן ה Z האחורי.

סרן ה Z הבליח להופעת בכורה באחורי ה M3 E30, ומשראו כי טוב הפך הסרן לבן בית באחורי כל E36,

נהגים שהתלוננו על אובדן השובבות ב 36 E קיבלו כפרס ניחומים את הקומפקט וה Z3 עם הזרועות העוקבות

להצדדות במהירויות נמוכות.

עד סוף יצור ה E30 פרט ל M3, האלפות האחוריות ידעו לקרקס את הבימריות החצופות בפניות.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

סרן Z הופיע לראשונה בב.מ.וו Z1 שהופיעה ב 89' והיתה מכונית ספורט שיוצרה מחומר תרמו פלסטי.

יחידת ההנעה, מערכת המיתלים הקדמית ומערכת ההיגוי נלקחו מה E30.

ה E30 מעולם לא השתמשה במיתלה רב חיבורי אלא בזרועות עוקבות.

ה Z3 היתה למעשה E30 לכל דבר, למעט המנוע הבסיסי, וחלקה את מרבית מיכלוליה עם ה E30, וכך גם ה E36 קומפקט שהשתמשה במיתלה זרועות עוקבות, בשל מחירו הגבוה של המיתלה הרב חיבורי.

ל M3 אתייחס מאוחר יותר - מגיע לה כבוד רב יותר מאיזכורה בכמה שורות.

VOLVO 144 73'- 82 (!) HP.

15.7 קג"מ ב 2300 סל"ד נשמע טוב יותר.:-)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4115 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...