Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מאמר: תכנון חשמלי של רשת can-bus בכלי רכב


Igalz
 שיתוף
עוקבים 13

פוסטים מומלצים

  • תגובות 66
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

ההודעות עם הניקוד הגבוה ביותר

הרעיון לכתבה נוצר בעיקבות שאלה בפורום הטכני, התחלתי לכתוב תגובה בפורום שלבסוף התנפחה לכתבה טכנית שלמה. מקווה שהיא תתרום לכם להבנה מעמיקה יותר על מבנה הרכב שלכם.   כידוע בכל רכב מודרני ישנן

מאמר מושקע מאוד ההקבלה לכדור עושה את העבודה

זה נקבע בדיוק כפי שיגאל תאר, לפי הארביטרציה. זה שורה של 11 ביט (או 29) שהיא בעצם קובעת מי מקבל קדימות (יש מודולים שגם נעזרים בשורה הזו כדי לפלטר או להכין תגובה הולמת במקרה של בקשה ולא פעולה). זה בעצם

תמונות שפורסמו בשרשור

לי עוד יצא לראות פלגי תרמינציה (פלג עם נגדים) ברשתות SCSI שהיו מרכיבים ידנית בקצוות הקו בעת בניית רשת. 

 

 

scsi-term1.gif.6e47f1f76292dcc781d68f0b9d831fa3.gif

 

0000362_scsi-1-active-terminator-centronics-50-male.jpeg.39e238adf823c7a773982a63ad160809.jpeg

  • מעניין 1

 

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הזקנים שביננו גדלו על ה H009 וה MuxBus  שעובדים על אותו העיקרון רק עם קו יתירות.

קיבלת התראת משתמש בקארספורום - סיבה: שפה לא נאותה אנא חסוך מאיתנו את חוש ההומור הלא מצחיק שלך.
כל מה שעומד בין אדם, לאושר שלו, הוא היכולת להשלים עם כמה עובדות ולהבין שלא שווה להילחם עליהן.
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני שעתיים, סולל הדרך כתב:

MuxBus  שעובדים על אותו עיקרון

אתה מדבר על תקשורות אוויוניות mil std 1553? כי לא צריך להיות זקן במיוחד בשביל להכיר את זה, במרבית מטוסי הקרב שלנו זה טס היום.

ומי שעובד היום על הF15 מכיר גם את H009.

השתחררתי ב2013 ובשירות הצבאי שלי תכננתי ובניתי מערכות מוטסות שדיברו muxbux 1553.

זה אותו זוג חוטים, רק במתכונת קוקסיאלית ועם סיכוך. לכן משתמשים בחיווט מסוג triax.

image.png.d388f29929686fc21d0890c8784a952e.png

 

 

 

 

לפני 7 שעות, Buki כתב:

לי עוד יצא לראות פלגי תרמינציה (פלג עם נגדים) ברשתות SCSI שהיו מרכיבים ידנית בקצוות הקו בעת בניית רשת. 

מי שהתעסק בשנות ה90 במפצלים של שידורי טלויזיה (בעיקר לכבלים פיראטים ושידורי לווין, אבל לא רק), מכיר היטב את פקקי הטרמינציה 75אוהם שהיית חייב לשים על כל קו שאינו בשימוש

image.png.907f659df3f1c327d73091f105f374f8.png

יום טוב גם לך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

למדתי משהו חדש! תודה

 

תוכל להסביר את חשיבות התדר לא מהצד של אמינות האות אלא למה לבחור תדר גבוה מלכתחילה? אני מניח שזה קשור בקצב המידע, אבל האם באמת צריך קצבי מידע מהירים במערכות רכב?

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 39 דקות, OrenW כתב:

אני מניח שזה קשור בקצב המידע, אבל האם באמת צריך קצבי מידע מהירים במערכות רכב?

יש כאן שני שיקולים:

1. כמות מידע שיש לך להעביר אל מול כמות הזמן שיש לך להעביר אותו

2. כמות היחידות שיש לך ברשת וכמה זמן כל יחידה מקבלת בשביל להעביר מידע.

 

השיקול הראשון ברור מאליו. אם אני רוצה לדוגמא שהמחשב ניהול מנוע ישדר למחשב גיר את הסל"ד 10 פעמים בשניה, ובא נניח שלצורך שידור סל"ד נדרשים 10 בתים, אז אני חייב שהקו שלי ידע להעביר לפחות 100 בתים בשניה.

עכשיו בוא נניח שהמחשב גיר שולח בקשה למחשב ניהול מנוע לקבל סל"ד, ומצפה לקבל תשובה תוך לא יותר מ 10 מילישניות. זאת אומר שעכשיו הקו שלי צריך לדעת להעביר 10 בתים ב10 מילישניות, כלומר הוא חייב לעבוד בקצב של לפחות 1000 בתים לשניה.

 

השיקול השני קצת פחות טריוויאלי כי הוא דורש לחזות כל מיני תרחישים בעתיד.

בוא נניח יש לי רשת עם 10 מחשבים שונים. כל מחשב יכול לדבר רק כאשר הרשת פנויה, כי הרי יש לנו זוג חוטים בודד שעובר בין כולם.

בנסיעה רגילה המחשב ניהול מנוע והמחשב ניהול גיר מעבירים בינהם כמות מידע ידועה. אבל כאשר אני בולם פתאום המחשב ABS מתחיל לשלוח ולבקש נתונים, וכאשר אני מסובב את ההגה גם המחשב הגה כח שולח ומקבל יותר נתונים, ואם אני בסיבוב חד אז המחשב בקרת יציבות מתחיל לעבוד קשה ודורש לקבל נתונים מכולם. וכמובן שאסור לי לפגוע במחשב אחד על חשבון האחר.

בקיצור הרשת חייבת להיות מתוכננת כך שכל המחשבים יוכלו לבצע את העבודה שלהם בכל מצבי הנהיגה. אז נכון שלפעמים הרשת יחסית שקטה, אבל היא חייבת להיות מתוכננת כך שבכל המצבים לא יהיו מחשבים ש"ירעבו" לזמן שידור.

 

לסיכום ככל שכמות המחשבים גדלה, וכמות המידע שהם מעבירים גדלה, כך רוחב הפס של הרשת חייב לגדול.

היום בעולם התעופה כבר לא מסתפקים ברשתות "מבצעיות" שהוזכרו כמה פוסטים למעלה, והרבה מאוד נתונים מעבירים על גבי רשתות ethernet בדומה למחשב הבייתי.

אין לי ספק שגם לרכבים זה יגיע בקרוב, אם לא קיים כבר היום.

יום טוב גם לך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

בתכנון של רשת כזו נקבע משטר רשת שמנהל ע"י מחשב מרכזי. כל יחידת קצה יודעת או להגיב להודעה או רק להאזין.
קצב ההודעות נקבע במשטר לפי הנחיצות באופן סטטי קבוע או דינאמי בתרחישים שדורשים תיעדוף מידע בתנאים מסוימים,
היתרון של השיטה הוא יציבות


Sent from my iPhone using Tapatalk

קיבלת התראת משתמש בקארספורום - סיבה: שפה לא נאותה אנא חסוך מאיתנו את חוש ההומור הלא מצחיק שלך.
כל מה שעומד בין אדם, לאושר שלו, הוא היכולת להשלים עם כמה עובדות ולהבין שלא שווה להילחם עליהן.
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני 23 דקות, סולל הדרך כתב:

בתכנון של רשת כזו נקבע משטר רשת שמנהל ע"י מחשב מרכזי. כל יחידת קצה יודעת או להגיב להודעה או רק להאזין.
קצב ההודעות נקבע במשטר לפי הנחיצות באופן סטטי קבוע או דינאמי בתרחישים שדורשים תיעדוף מידע בתנאים מסוימים,
היתרון של השיטה הוא יציבות


Sent from my iPhone using Tapatalk

אנחנו עדיין מדברים על Muxbus1553? או על can-bus?

 

כי להבדיל מתיקשורות אוויוניות דווקא בCAN-BUS אין ניהול על ידי מחשב מרכזי, כל יחידת קצה יוצאת לשידור מתי שהיא רוצה וכמובן מתי שהקו פנוי.

בזמן יציאה לשידור ישנה ארביטרציה בין יחידות, ואכן ניתן לקבוע עדיפות ליחידה כזו או אחרת על פני האחרות. אבל זו קביעה סטטית, שאינה מנוהלת בזמן אמת.

יום טוב גם לך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אני לא מכיר את ה can אבל זה נשמע מוזר שאף אחד לא מנהל את התקשורת, מתעדף וקובע מדיניות... איך מחליטים שהקו פנוי ואם בדיוק אז מחליטים 2 אלמנטים לשדר כי הקו היה פנוי. זה מאוד מוזר מה שכתבת


Sent from my iPhone using Tapatalk

קיבלת התראת משתמש בקארספורום - סיבה: שפה לא נאותה אנא חסוך מאיתנו את חוש ההומור הלא מצחיק שלך.
כל מה שעומד בין אדם, לאושר שלו, הוא היכולת להשלים עם כמה עובדות ולהבין שלא שווה להילחם עליהן.
קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

זה נקבע בדיוק כפי שיגאל תאר, לפי הארביטרציה. זה שורה של 11 ביט (או 29) שהיא בעצם קובעת מי מקבל קדימות (יש מודולים שגם נעזרים בשורה הזו כדי לפלטר או להכין תגובה הולמת במקרה של בקשה ולא פעולה). זה בעצם גם מה שנוח כאן. 

כל צומת, בעזרת הרסיבר, בודק מה המצב של הbus. אם הוא קולט 1 (הbus פנוי; במצב רצסיבי) הוא מנסה לשדר. אם הוא קולט 0 זה אומר שכבר מישהו משדר והוא צריך לחכות עד שהוא יסיים (אני חושב שזה עד שמגיע ה acknowledgement bit ועוד איזה 8/9 ביטים של 0, יעני פנוי). 

ברגע שצומת קולט 0 הוא עובר רק למצב של האזנה. ככה יוצא מצב שרק אחד מדבר והאחד הזה נקבע ע"י כללי הארביטרציה. בגלל ש0 בעצם הוא מצב דומיננטי, הצומת עם הכי הרבה 0ים בקטע הארביטרציה הוא זה שיזכה לשדר על הbus. 

זה פחות או יותר. 

 

עריכה:

זה מזכיר תקשורת peer to peer

וזה די נותן חוסן לרשת. כולם סוג של מאסטרים, אז אם אחד נופל השאר יכולים להמשיך כרגיל, לעומת מצב של מאסטר. אם יש מאסטר שנופל אז כולם אחריו 

 

מצרף מאמר נוסף שמסביר. 

sloa101b.pdf

עריכה אחרונה על ידי Gal Atun
  • אהבתי 2

 

Peugeot 206 1.4  2007 manual  (past) 

Fiat Panda  1.2  2011 manual (present)

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

מאמר מעניין, תודה.

מוסיף כי יש רכבים בעלי רשת תקשורת CAN כפולה, מהירה ואיטית.

(האיטית עובור המודולים שלא נדרשת תקשורת מהירה).

כמו כן יש רכבים אשר בנוסף לרשת CAN מהירה, יש להם רשת תקשורת איטית LIN

אשר גם לה יש כמה גרסאות.

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

אחלה כתבה!

הנה מספר אינפוטים משלי.

 

הרעיון הכללי של CAN BUS הוא חסכון ברכיבים (חיישנים) והורדת משקל, בזכות צמצום מספר כבלי החשמל שיש ברכב.

מכשיר האבחון אינו מכיל נגד קצה אך כמובן שמעגל שמתחבר לשקע אבחון מכיל נגדים אלו, המכשיר אבחון הוא למעשה עוד יחידת בקרה שמתחברת לרשת והוא ללא נגד. 

כמות יחידות הבקרה ברכב גדלה מאוד ויצר עומס על הקו, איטיות ואיבוד מסרים או אי הגעת המסרים בזמן ולכן היה חשוב לפצל רשתות ולחברן עם CAN GATEWAY - יחידות אלו יכולות להיות יעודיות ויכולות להיות כחלק מיחידות בקרה מסויימות, למשל מחשב בודי שמתחבר למספר רשתות נפרדות ומהווה גם כיחידת שער. 

יש רכבים עם למעלה מ 10 רשתות תקשורת נפרדות. 

 

נגדי הקצה  לעיתים הם חלק מיחידת בקרה ולעיתים מגיעים כנגד נפרד שמותקן על הרתמת חשמל. 

 

יש רשתות תקשורת יותר מהירות עבור מערכות בטיחות, אברר את הקצב וארשום. 

 

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים
לפני שעתיים, danniel כתב:

יש רשתות תקשורת יותר מהירות עבור מערכות בטיחות, אברר את הקצב וארשום. 

העידכון האחרון לתקן can-bus, ששוחרר ב2016 או 17, מדבר על קצב מקסימאלי של 5 מגהביט לשניה, ועד 70 יחידות מחשוב ברשת.

האם נתקלת ברכבים שהקצבים הללו ממומשים בהם?

יום טוב גם לך

קישור ישיר להודעה
שיתוף באתרים אחרים

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 שיתוף

×
×
  • תוכן חדש...