Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

עדכון מצב האומה בעניין כבלי OBD


20VT
שימו לב! השרשור הזה בן 6823 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

מכיוון שאני אשם בכתיבת כמה שרשורים בפורום הזה בנושא כבלי OBD וסביבתם הקרובה, אני מקבל מדי כמה שבועות / חודשים ה.פ. מאנשים שהנושא מעניין אותם וגם טרחו והשקיעו מזמנם לחפש בארכיוני הפורום (שהוא הדבר הנכון לעשות). בדרך כלל מבקשים עזרה בבניית / השגת כבל כזה. זה המקום לציין שאני שמח לקבל כל ה.פ. ומעבר לזה אני משתדל לעזור לכל מי שפונה במה שאני יכול.

אבל לשם היעילות ועל מנת לחסוך את הזמן שדרוש לי כל פעם לכתיבת הדברים, אני מפרסם פה את "מצב האומה" בנושא כבלי OBD כפי שהוא ידוע לי כרגע. האמת היא שהמצב די טוב, ובוודאי טוב בהרבה ממה שהיה כשכתבתי את אותם דברים בנוגע לבניית הכבל שלי. לא שזה אומר שאפשר להשיג היום כבלים כאלה בהום סנטר או באוטו דיפו, אבל בהחלט צריך להתאמץ הרבה פחות ממה שאני ואחרים נאלצנו להשקיע לפני שנה-שנתיים.

שתי התפתחויות עיקריות גרמו לזה:

1. כל עניין ה-OBD צבר יותר פופלריות בעולם המוטורי הפרטי והנאור (דהיינו בערך כל העולם למעט ארצנו הקטנטונת).

2. היציאות/כניסות הטוריות (serial port) נכחדו מהמחשבים הניידים, מה שמונע שימוש בטריקים אלקטרוניים פשוטים מהסוג שהכבל שבניתי מבוסס עליהם.

 

ההתפתחות השלישית היא שמישהו שגם הבין ב-OBD וגם ידע סינית, סיפר לסינים שיש בעולם ביקוש לכבלים האלה. מכאן הדרך היתה קצרה לייצור המוני של כבלים סיניים שכמעט לא עולים כסף ומתחברים לכל סוג OBD שקיים, וגם לא דורשים כניסה טורית אלא USB. כמובן שכל החברות שמכרו קיטים לבניית כבלים, או כבלים טוריים מוכנים ב-$150 לא אהבו את זה, אבל ככה זה בעסקים.

לכן המצב כיום הוא שמעשית, בניית כבל בעצמך היא היום בחירה לא כדאית במיוחד, לא מבחינה כלכלית ולא מבחינת התוצאה. בעברית, אפשר לקנות כבל יותר טוב מזה שתבנה, בפחות כסף ממה שיעלה לך לבנות אותו (כמו כל מוצר שמיוצר בייצור המוני בסין). אז היום אפשר לקנות כבל USB שעובד יותר מהר ויותר טוב מהכבל שאני בניתי, בפחות מ-$40. בנוסף נחסך מכם החיפוש המעיק אחר הקונקטור המיוחד של ה-OBD, שמחירו לבד (עבורכם, בקניית יחדיה בודדת) יכול בקלות להגיע למחיר של כבל שלם ומוכן היום.

חיפוש קצר ב-ebay עם מילות המפתח USB ו-OBD יניב את מיטב הכבלים כולל הבטחה לעבודה עם VAG-COM בקצב מהיר יותר מאשר הכבל הטורי שלי.

 

חידוש נוסף הוא כבלים שנקראים KKL, שבניגוד למה שחשבתם אינו קיצור של "קרן קיימת לישראל" אלא פשוט ציון העובדה שלכבל יש שאפשרות להתחבר ברכב לשני קווים מסוג K, ולקו אחד מסוג L. רוב הכבלים הם KL בלבד, כלומר K אחד ו-L אחד. לשם הקיצור נאמר ש-L לא מאוד חשוב ו-K הוא הקו שדרכו מדברים עם רוב מערכות הרכב.

ה-K הנוסף מועיל בעיקר ברכבים חדשים, יקרים ו-"חשמליים" במיוחד (למשל ה-A6 החדשה), ששם מרוב ציוד אלקטרוני יש יותר יחידות ממוחשבות ממה שניתן לשים על K בודד, ולכן הוסיפו קו K שני ש'סוחב' עליו בעיקר את הציוד הפחות קריטי (כלומר למשל את מחשב חימום המושבים או את מחשב בקרת האקלים לתא המטען). מזה אתם יכולים להבין שברוב המקרים כבל KL רגיל צריך להספיק לכם, כי המנוע, הגיר ומערכות היציבות והבטיחות תמיד יישארו על ה-K המקורי. בכל זאת מי שקונה היום כבל עדיף שיקנה כבר KKL. החדשות הטובות הן שהוא יצטרך להוסיף משהו בין אפס ל-$10 בשביל השכלול המדהים הזה.

 

כל זה כמובן לא מעניין את מי שרוצה לבנות כבל בשביל הכיף / לימוד. עבור אלו אני יכול לספק את המידע שאת הכבל שלי בניתי לפי הסכימה הזו שמופיעה בדף המצויין של jeff noxon בנושא OBD. הכבל עובד מצויין אבל דורש serial port על המחשב ופועל בקצב איטי למדי. כמובן שהוא מסוג KL ולא KKL. מי שרוצה עוד מידע על בנייה מוזמן לעיין גם באתר של scantool שהם אחת מהחברות שציינתי שמכרו קיטים במחירים לא סיניים, ולכן אני ממליץ לקרוא שם מהר לפני שהם ייעלמו מהמפה...

 

זהו בינתיים, מי שהמידע הנ"ל עדיין לא מספיק לו מוזמן לשאול כאן או להמשיך לשלוח לי ה.פ., אם כי אני מזהיר בזאת שקצב הכניסה שלי לפורום אינו מה שהיה פעם (מזדקנים...).

My responses are limited. You must ask the right questions

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אהלן;

 

קודם כל אתה לא "אשם" בשום דבר, זה שיש התעניינות זה טוב - להבא פשוט אפשר לפרט יותר ובצורה פשוטה :-)... לא מחפשים כאן שום אשמים בשום דבר :-)

 

2 דברים באותו הנושא:

 

1. האם אתה בטוח שכבל KKL יכנס בשקע של KL רגיל ?

2. אם תוכל לפרט עוד עם התוכנה VAG-COM למען משתמשי הפורום בעלי VAG זה יהיה מצויין.

 

תודה

 

איציק

Peugeot 3008 MY18 1.6HDi 120Hp Automatic
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic
Citroen C4 MY07 2.0 143Hp Automatic

 

 

eפ.מצולמים אחרונים: הח' שסתום ספיקה למדחס מזגן, טיימינג למנוע 2.0 EW10J4 ב 307, הח' COM2000 ברכבי PSA , הח' שמן AL4, הח' שסתומים AL4

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קודם כל אתה לא "אשם" בשום דבר, זה שיש התעניינות זה טוב - להבא פשוט אפשר לפרט יותר ובצורה פשוטה :smile:... לא מחפשים כאן שום אשמים בשום דבר :smile:
התכוונתי אשם במובן "חטאתי בכתיבה". אין כאן שום רגשי אשמה או חרטה, למען הסר ספק :smile:. גם אין כאן תלונה על זה שפונים אלי. פשוט חשבתי שיש אינפורמציה שמעניינת יותר מאדם אחד ולכן שווה לפרסם אותה בשרשור במקום בה.פ.

 

2 דברים באותו הנושא:

1. האם אתה בטוח שכבל KKL יכנס בשקע של KL רגיל ?

2. אם תוכל לפרט עוד עם התוכנה VAG-COM למען משתמשי הפורום בעלי VAG זה יהיה מצויין.

תודה

איציק

1. כן, אין שינוי בקונקטור, פשוט החליפו את הפונקציה של אחד הפינים הקיימים ל-K נוסף. הקונקטור של OBD גדול בהרבה ממה שדרוש (16 פינים כשבד"כ רק 3 או 4 בשימוש) ולכן אותו קונקטור משמש להרבה סוגים של ממשקים שונים (שזה כשלעצמו החלטה טכנית תמוהה קצת).

שאלה יותר מטרידה פרקטית היא האם התוכנה שבה משתמשים תומכת ב-dual K-line. התשובה היא ש-VAG-COM בגרסאות החדשות יותר תומכת בזה. גם תוכנות אחרות תומכות בזה בגרסאות חדשות. מצד שני, כמו שכתבתי, כל העניין לא קריטי. ממילא לרוב המוסכים יש בעיקר ציוד KL, שימשיך להיות שימושי בזמן הקרוב.

2. אני יכול לפרט הרבה אבל לא ממש עכשיו. מי שצריך דחוף יכול לעיין באתר הרשמי שלה, וחוץ מזה יש המון מידע ברשת כיוון שהתוכנה מאוד פופולרית. על קצה המזלג, התוכנה מאפשרת לתקשר עם מחשבי הרכב השונים וכוללת בסיסי נתונים על רכבים ומנועים שונים שמאפשרים לה לפענח קודי תקלות ספציצפיים של VAG, מעבר לתקלות ה'סטנדרטיות' שיש לכל רכב OBD.

תקשור עם המחשב מאפשר לקרוא קודי תקלה או לאפס אותם, וכמו כן לנטר ו/או להקליט נתונים בזמן נסיעה (מעין דינמומטר לעניים).

התוכנה מאוד גמישה ואוטומטית, תומכת בהרבה סוגים של כבלים ובכל רכבי VAG, התפעול שלה לא מסובך אבל צריך להבין מה עושים כדי לא לגרום נזק (כי אפשר גם לשנות פרמטרים במנוע). למתלהבי יתר נציין שלא ניתן לעשות באמצעות התוכנה "צ'יפ", לא ניתן להחזיר ספידומטר אחורה, ולא ניתן לשנות אימובילייזר.

התוכנה עולה $100 (לא כולל כבל) שזה ממש לא כסף בשביל תוכנה מקצועית (לשם השוואה office בסיסי עולה $400). למרות זאת אנשים גונבים אותה (אם כי בגרסאות ישנות), ואני כמובן לא אפרט איך.

באופן כללי התוכנה מיועדת ומתפתחת לרכבי VAG, אבל בפרוטוקול הבסיסי ניתן לתקשר באמצעותה גם עם כמה סוגים של רכבים אחרים שיש להם OBD מסוג ISO.

 

אני מצטער אם זה לא עונה על כל השאלות האפשריות, או שלא כל המושגים מוכרים לכולם. הנושא של OBD רחב מכדי שאפשר יהיה לכתוב מדריך למתחילים בהשקעה של חצי שעה. אני משתדל לעשות את זה בפורום בהדרגה וגם ככל שאני צובר את האינפורמציה בעצמי.

 

לילה טוב!

 

*** עריכה *** עכשיו שמתי לב שהשאלה שלך התייחסה לשימוש בכבל 'חדש' ברכב 'ישן' ולא כמו שעניתי. התשובה נותרת בעינה מבחינה מכנית (כלומר התקע ייכנס לשקע). אני משוכנע שזה נכון גם מבחינה חשמלית (כלומר שקיום ה-K הנוסף לא יוסיף ולא יפריע), אחרת החבר'ה שקובעים את התקן צריכים להיות ממש מטומטמים. גם כל מוכרי כבלי KKL טוענים לתאימות בכל הרכבים, כולל ה'ישנים'. אני אבדוק את זה ל-100%, ואם יתברר לי שזה לא המצב אני אכתוב כאן עדכון.

My responses are limited. You must ask the right questions

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בODBII קיימים 3 סוגי פרוטוקול נכון? אמריקאיות ארופאיות וVAG, אם אני לא טועה, יש לך אולי רשימה של מה תואם לאיזה רכב או שאין מנוס מלהסתכל על השקע עצמו?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין דבר כזה אמריקאיות אירופאיות וVAG אומנם ואג כבר מעצמת רכב....אבל אין לה תקן משלה

היא עובדת בתקן ISO כמו רוב האירופאיות

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6823 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...