1. לא באמת קבוע או מובטח. יש אינספור אותיות קטנות המאפשרות לשנות את המקדם בעתיד.
לגבי כדאיות - תלוי מתי לדעתך ילך לך הראש מנוע
חפש בגוגל מחשבונים המתאימים מקדם לתוחלת חיים מוערכת. אחד לדוגמא כאן.
אגב, בגמל IRA ניתן להשיג 0.2% מהחסכון ו 0% מההפקדה. זה הבדל עצום שיכול להצטבר להפרש של מיליונים לקראת פרישה (כמובן תלוי בגובה ההפקדות). פנסיה תהיה זולה אף יותר באחוזים מהחסכון.
2. אחלה אם אתה יודע מה אתה עושה או לא רוצה לתרום את כספך לתספורת הבאה של תשובה. אגב, לא צריך דוקטורט - כל החומר מאוד נגיש באינטרנט, לדוגמא באתר הסולידית.
כמו שאמרו, אין פנסיה IRA. יש רק גמל. לגמל אין את הרכיב הביטוחי של הפנסיה וביטוח חיצוני עלול להיות יקר יותר. אפשר לקרוא כאן על כל ההבדלים.
אפשר לשלב את שניהם. אפשר גם ללכת על פנסיה שמשקיעה בממדים. לדוגמא הפניקס.
3. השקעה פסיבית = קונים ומחזיקים להמון שנים. גם אם השוק יתקן את עצמו מכל סיבה שהיא, בתוחלת כנראה תרוויח.
גם במדדים יש המון משחק - עולמי\אזורי, שווקים מפותחים\מתפתחים, יחס מניות-אג"ח וכו, מה שישפיע על הרווח.