Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

הזרקת דלק וקרבורטור-שאלה בסיסית


ברווז
שימו לב! השרשור הזה בן 6852 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שאלה של חוסר ידע,האמת...

1)האם הקרבורטור עצמו אחראי(קרי-בתוכו)על חלוקת הדלק?

2)איזה רכיב במנוע הזרקה "מזריק" את הדלק?(ובלי בדיחות כמו"נרקומנטי" או "ג'וינט הגלגלים"...)

תודה.

ערוץ היוטיוב שלי: BuildiT - DIY Israel.

מעוניינים לעזור לחתולי הרחוב? מחפשים מתנה מיוחדת?

סבונים 100% טבעי ובעבודת יד- כל ההכנסות קודש לטיפול בחתולים. דברו איתי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הקרבורטור אכן אחראי לחלוקת הדלק וליס אויר דלק מתאים.

 

במערכת הזרקה כשמה היא יש מזרקים או אינג'קטורים-קרא להם איך שבא לך והם אלה שמזריקים את הדלק לתוך תא השריפה

התמונות של הסובארו שלי

http://yonatans-subaru.pic.co.il

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

והפעלת המזרקים מתבצעת ע"י מחשב נהול המנוע הקובע מתי יפתח המזרק ולכמה זמן וזאת בהתאם לנתונים המשתנים שמקבל מחשב נהול המנוע מחיישנים שונים על מהירות הסבוב של המנוע, מצב הלחיצה על המצערת, כמות האויר הנכנסת למנוע וחומה, לחץ האויר הסביבתי וואקום המנוע, חום המנוע,מדחס מזגן פועל, הילוכים אוטומטים משולבים ועוד.

בברכה - רפי לין :-)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עוד משהו בסיסי

הקרבורטור אכן מחלק את הדלק ביחס אוויר באופן מדויק יחסית למערכות הזרקה מתקדמות

אך ההבל העיקרי שהקרבורטור לו פעיל אלא רק כאשר המנוע עובד ובעזרת יניקת האוויר של המנוע הדלק נישאב לתוך תאי השרפה ,

מה שבמע"הזרקה הם לו נעזרות ביניקת המנוע , המע"מזריקה דלק באופן עצמאי ע"י מחשב

ועזרים (חישנים )

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שאלה פשוטה תשובה פשוטה...!!

תראה הקרבורטור הוא מחלק את הדלק אך העבודה שלו היא לווסת את היחס האוויר והדלק לפי לחיצת הדוושה שלך שאליה מחובר כבל הגז שנכנס עם סיכה לתוך הקרבורטור ...

בקשר להזרקה אז זב בדיוק כמו שזה נשמע זה פשוט הזרקה חשמלית של הדלק אל הצילנדרים ומנוהלים ע"י מחשב האוטו

:-):-P:wink::?:roll:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הסבר מעט מעמיק יותר:

 

המאייד הוא האחראי על אידוי הדלק באויר ויצירת התערובת (ומכאן שמו כמובן).

המאייד מתבסס על עקרון הצינור הונטורי שקובע כי עם הקטנת קוטר צינור, יעלה הלחץ השורר בו (יתכן והניסוח לקוי, אז אנא תקנו).

על פי עקרון זה, באם ימוקם חריר במקום בו יגדל קוטר הצינור בשנית, יתקיים אפקט של יניקה מאותו חריר.

כך למעשה נשאב הדלק ומתערבב עם האויר - האויר זורם בצינור הונטורי (לוע הקרבורטור) שקוטרו קטן בהדרגה ולפתע גדל (שם ממוקם החריר), וכך נשאב הדלק מן החריר.

הדיוק של תהליך זה מרשים, אך יעיל רק בטווח צר מאוד של פעולת המנוע (עם שינוי תנאי העומס, פתיחת המצערת ושאר ירקות, יעילות התהליך מתפוגגת).

לכן, מצוייד המאייד באי אילו מערכות שונות אשר מסייעות לו להתגבר על מגרעותיו ולהשאר יעיל בכל תנאי פעולת המנוע במידת האפשר (כגון מערכת המשנק שתפקידה להעשיר התערובת בהתנעות קרות, משאבות תאוצה שאחראיות על תגבור אספקת הדלק למנוע בעת לחיצה פתאומית על המצערת ועוד).

 

במערכות הזרקת דלק, הליך הזנת הדלק למנוע שונה במעט (וכאן אתייחס למערכות ההזרקה הנפוצות - דהיינו רב נקודתיות, ולא למע' חד נקודתיות שיותר דומות לקרבורטור בעל מזרק חשמלי).

בעוד שבקרבורטור מאוייד הדלק באויר בתוכו והתערובת זורמת בסעפת היניקה, במערכת הזרקה אויר בלבד זורם בסעפת היניקה, ותהליך איוד הדלק מתרחש הרף עין לפני כניסתו לצילינדר.

המזרקים ממוקמים ממש 'לפני' שסתום היניקה, כך שהתערובת נוצרת רגעים קטים לפני הכניסה לצילנדר.

המזרק הוא האחראי להזנת הדלק לצילינדר - זהו רכיב אלקטרוני, שנפתח בעת מעבר זרם דרכו ומאפשר הזרקת הדלק.

יש לציין שבניגוד לשמו, המזרק לא מזריק את הדלק כנוזל, אלא מרסס את הדלק לאלפי רסיסים (ע"מ להקל על אידויו באויר) בזוית רחבה ככל שניתן.

רוב המזרקים פועלים בלחץ קבוע, כלומר כמות הדלק המוזרקת לצילינדר תקבע ע"י משך זמן הפעלת המזרק (ולמעשה גורם המחזור שלו), כיום ישנם מזרקים הפועלים בלחץ משתנה.

האחראי על נתינת האות למזרקים, לתזמון ההזרקה ולקביעת משך ההזרקה הוא מחשב ניהול המנוע, שנעזר במספר חיישנים ובמפות קבועות ע"מ לחשבם.

בין החיישנים העיקריים נמנים חיישן מסת האויר (שמודד בעצם את כמות האויר הנכנסת לסעפת היניקה), חיישן הלמבדא (שבודק את טיב ההזרקה בדיעבד, כלומר זהו מעין משוב - לאחר שריפת התערובת מודד חיישן הלמבדא את ערכי השריפה וע"י כך ניתן למחשב משוב באם החישוב הקודם מתאים), חיישן טמפ' האויר (שמשפיעה על כמות החמצן המגיע לצילינדרים) ועוד (מיותר לציין שישנם חיישנים נוספים כפי שציין רפי שחשיבותם לא פחותה בחישובי מנת ההזרקה).

 

מערכת הזרקה על פי רוב תהיה מדוייקת ויעילה יותר, וזאת הודות לעליונות החישוב, המדידות המדויק והאלקטרוניקה על ההתקן המכני.

 

אציין כי יש לסייג דבריי שרומזים לטובת מערכת ההזרקה לבל יתעוררו זעמו וחימתו של ידידי צביקה שוחר וחסיד המאיידים. :wink:

 

בברכה,

שחף בן צבי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוקיי תודה רבה רבה!למדתי משהוא חדש היום!!!

ערוץ היוטיוב שלי: BuildiT - DIY Israel.

מעוניינים לעזור לחתולי הרחוב? מחפשים מתנה מיוחדת?

סבונים 100% טבעי ובעבודת יד- כל ההכנסות קודש לטיפול בחתולים. דברו איתי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ובכן, מעט הסבר על מערכות הזרקה שאינן אלקטרוניות.

כאמור, החלוצה בתחום הזרקת הבנזין הסדרתית היא המרצדס 300SL, שהושקה בשלהי שנות ה-50'.

בתקופה ההיא נהיר שלא הייתה האפשרות לשלב את אספקת הדלק לרכב עם אלקטרוניקה.

עם זאת, מנועי הדיזל שהיו בייצור אז אכן כללו מערכת הזרקה - ומכאן ההשראה לייצור מערכת הזרקת בנזין.

 

מערכות ההזרקה הראשוניות נחלקו לשני סוגים עיקריים.

הסוג הראשון הוא מרובה משאבות הזרקה (שהן בעצם המזרקים), והן מתוזמנות ע"י גל זיזים.

משמע שקיימת משאבת הזרקה לכל צילינדר, וכאשר גל הזיזים (שמתוזמן ומתואם להפעלתה, בדומה למערכת זימון השסתומים) גורם להפעלתה - המשאבה מייצרת לחץ וכך מגיע הדלק אל אותו צילינדר

(על עקרון זה מבוססת מערכת ההזרקה במרצדס המדוברת).

הסוג השני כולל מערכת הזרקה בודדת, שמחלקת את מנות הדלק לכל אחד מנחירי ההזרקה שממוקם בתעלת היניקה. משאבת ההזרקה מייצרת לחץ דרך קבע, והבנזין אותו היא מסניקה מחולק לנחירים ע"י מפלג (שגם הוא מתוזמן ומתואם, בדומה למערכת תזמון ההצתה).

(במערכת מסוג זה צויידה השברולט קורבט באחד מדגמיה הראשונים).

 

כמובן שעל מנת ההזרקה להשתנות בהתאם לעומס המנוע ופתיחת המצערת - במערכות ארכאיות אלו התאמת מנת ההזרקה התבצעה באופן פנאומטי.

כלומר, בעת פתיחת המצערת, משתנה הלחץ בצינור היניקה - שינוי הלחץ מועבר דרך צינורית אל מנגנון מכני שגורם לשינוי מידת סניקת הדלק במשאבת ההזרקה.

כך, עם פתיחת/סגירת המצערת משתנה מידת הזרקת הדלק במנוע.

 

 

niger21, איני מודע לאתרים המסבירים את העקרון, אך בטוחני שתוכל למצוא זאת בקלות ע"י חיפוש פשוט אחר עקרונות הפנאומטיקה (Pneumatics) וספציפית בנוגע לעקרון הונטורי (Venturi).

אגב, עליי לתקן טעות בדבריי - בצינור ונטורי, עם הקטנת קוטרו מהירות הגז (במקרה הקרבורטור מדובר באויר) עולה והלחץ קטן. היות והלחץ בחריר הדלק גדול יותר (לחץ אטמוספרי גדול יותר מהלחץ הנוכחי בצינור הונטורי), פורץ הדלק אל הצינור הונטורי ומתערבב עם האויר.

 

שמחתי לעזור.

שבת שלום,

שחף בן צבי.

בברכה,

שחף בן צבי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6852 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...