Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

דיפרנציאל ברכבי 4X4. מה זה?


roeibf
שימו לב! השרשור הזה בן 4165 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

בוא נצא מתוך נקודת הנחה, שיחס העברה כללי בהמר הנ"ל (גיר בהילוך ראשון+טרנספר בLOW+דיפרנציאלים+הפחתה שיש על הגלגלים עצמם) הוא 1 ל 10.

 

בוא נצא מתוך נקודת הנחה שדיפ' רוחבי אחורי נעול וגם ואין החלקה של הצמיגים האחרים על הכביש (לא רואים בסרטון).

 

לפי מה שאתה אומר, דיפ' מרכזי נעול. דרייבשאפט קידמי עושה את אותה כמות הסיבובים בדיוק כמו האחורי.

 

נניח, שבמהלך הטיפוס צמיגים אחוריים עושים 1/2 סיבוב = 5 סיבובי מנוע.

 

הצמיגים הקידמיים עושים נניח 2 סיבובים = 20 סיבובי מנוע (איך יתכן?).

כשאתה אומר שהכוח יברח, אני מבין שהכוונה שאחד הקידמיים (אם דיפ' קידמי פתוח) יסתובב יתר מהר.

 

אבל בהנחה שהאחוריים לא מחליקים והסרן האחורי נעול והמרכזי נעול, הצמיגים הקידמיים (או לפחות אחד מהם) אמורים להגרר על הקיר כלפי מעלה ולא להסתובב.

 

וזה לא מה שקורה.

 

אין בעיה להיכנס לחישובים של דרך כלפי סיבוב גל הינע (למקרה זה מספיק היחס בדפרנציאל הרוחבי וקוטר הצמיג . הטרנספר והגיר לא מעניינים לצורך חישוב זה). אבל, לדעתי אנחנו סוטים מהמטרה.

 

בוא ניקח את המצב הקיצוניי בכביש בקו ישר שיכול לגרום לדרך שונה בין הסרנים = עלייה על באמפר.

בהנחה שגובה הבאמפר 10 סמ' והגעה לגובה זה נעשית במרחק של 40 סמ' (מקביל לכביש),

השיפוע שמתקבל הוא 15 מעלות. בהתאם לכך החלק השיפועי שהגלגלים הקידמיים צריכים לעבור הוא 41.4 סמ'.

כלומר הפרש של סה"כ 1.4 סמ' שהגלגלים הקידמיים צריך לעשות יותר מהאחוריים בעלייה על באמפר.

זהו הפרש מינורי "שנבלע" בצמיג בקוטר 31" (הנפוץ ביותר בג'יפים) בפרט שסטיית 1.4 סמ' מתחלקים לאורך ה 40 סמ'.

כלומר, עבור כול 1 סמ' שעובר הצמיג האחורי, הצמיג הקידמי צריך לבצע 1.035 סמ' בשלב שיפוע הבאמפר.

 

לעניין הדוגמה הקיצונית של הקיר, או דוגמה מעשית מהשטח.

טיפוס מדרגה בגובה 40 סמ' עם ג'יפ אופייני בעל בסיס גלגלים של 2.5 מטר.

במקרה כזה הדרך שיעברו הגלגלים האחוריים הוא סה"כ 3 סמ' !

אז היכן הולך הפרש הדרך ? לשום מקום. זה הניתור האופייני.

במקרה הקיר הגלגלים הקידמיים מחליקים עליו בלי "לצרוח" כי כמעט אין להם אחיזה.

כול ג'יפאי יודע שכול טיפוס כזה או מדרגה בגובה כמה עשרות סמ' חובה לבצע עם דפרנציאל מרכזי נעול.

אחרת "יטחן" הסרן הקידמי (על כך יעידו בעלי לנדקרוזר שטחנו סרנים קידמיים עקב אי נעילת דיפרנציאל מרכזי בשטח).

 

רענן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 40
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

למה, יש וייכוח שצריך לנעול דיפרנציאל מרכזי בשטח.

 

אי נעילת דיפרנציאל מרכזי בשטח (לא דרכי קק"ל) הוא לא שונה בהרבה מנסיעה על 2X4.

אפילו גרוע יותר.

 

ב 4X4 עם דיפרנציאל מרכזי מספיק שאחד מתוך ארבעת הגלגלים מאבד אחיזה (לדוגמא, מתרומם מעט) וכל הכוח עובר עליו ואין תנועה.

 

ב 2X4 מספיק שרק גלגל אחד מתוך שניים מאבד אחיזה ואין תנועה.

 

קשה לי להאמין שפריסת הבמפר היא רק 1.4 ס"מ, זה פשוט לה הגיוני.

מה גם שלא ניתן לחשב את זה כמו משולש, יש לו רדיוס, לדעתי זה מגיעה בשקט ל 10 ס"מ יותר, לאורך כל הבמפר.

 

דוגמא נסופת היא קוטר הגלגל.

צמיג שטח מלא שחוק, יכול להגיעה למצב של 2 ס"מ פחות בקוטר שלו לעומת צמיג חדש.

כלומר שחיקה של 1 ס"מ מהסוליה לעומת צמיג חדש.

 

צמיג 31, הוא בעל קוטר של 75 ס"מ +-, כלומר בפריסה אנחנו מקבלים 235.6 ס"מ.

 

צמיג 31 שחוק היה בעל קוטר של 72 ס"מ (1 ס"מ בסוליה שווה 2 ס"מ בקוטר) בפריסה נקבל 226.2.

 

במקרה כזה היה אבדל של 9.4 ס"מ.

בכל השלמה של סיבוב ממלא, ובמשך הנסיעה זה רק הולך לעולה.

 

עכשיו מחשוב במושגים של 1000 מטר.

הסרן עם הצמיגים השחוקים יעשה 425.5 סיבובים.

והסרן בעל הצמיגים החדשים יעשה 442.4 סיבובים.

 

כלומר כמעט 17 סיבובים יותר, שזה המון.

 

אני טועה?

מעניין איך זה במקרה של לחץ אוויר שונה, שבו הרדיוס בין מרכז הגלגל לכביש משתנה, אך היקף הגלגל לא.

 

בכל מקרה בוקי.

זה נושא מעניין שלא חשבתי עליו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אף אחד לא חולק על כך שצריך לנעול דיפרנציאל מרכזי בשטח טכני קשה עבירות.

 

לחיזוק ההסבר של פלג, אני יכול להוסיף שברכבי כביש עם 4X4 קבוע (סובארו אימפרזה למשל) ממליצים להתקין 4 צמיגים זהים מאותו דגם בדיוק. הטענה היא שאם הצמיגים הקידמיים הם מחברה א' והאחוריים מחברה ב', (אפילו שהמידה היא אותה מידה) יהיה עומס נוסף ומיותר על רכיבי מערכת ההנעה, שיגרום לבלאי מהיר יותר, עקב הפרשים בקוטר של הצמיגים.

 

וכאן מדובר במילימטרים בודדים ממש.

 

נ.ב. חישוב גובה פס האטה של רענן הוא נכון, בתנאי שמתייחסים אליו כאל משולש. בפועל קצת יותר.

 

לדעתי, וזה בדיוק המחלוקת בינינו - אם תסע 100.000 קילומטרים בקו ישר בכביש עם פסי האטה ושינוי גובה ברכב עם דיפ' פתוח וברכב עם דיפ' נעול - בסופו של דבר ברכב השני מערכת ההנעה והצמיגים יתבלו יותר.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בוקר טוב

האם אני יכול להסיק מכל הנאמר כאן, שרכב עם מרחק סרנים קצר, כמו סמוראי למשל, "יסבול" פחות מהפרשי מהירות בין הסרנים בנסיעה בשטח ?

מה אתם רוצים מהברקסים האומללים ??

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אף אחד לא חולק על כך שצריך לנעול דיפרנציאל מרכזי בשטח טכני קשה עבירות.

מצויין ! כולנו מסכימים.

 

לחיזוק ההסבר של פלג, אני יכול להוסיף שברכבי כביש עם 4X4 קבוע (סובארו אימפרזה למשל) ממליצים להתקין 4 צמיגים זהים מאותו דגם בדיוק. הטענה היא שאם הצמיגים הקידמיים הם מחברה א' והאחוריים מחברה ב', (אפילו שהמידה היא אותה מידה) יהיה עומס נוסף ומיותר על רכיבי מערכת ההנעה, שיגרום לבלאי מהיר יותר, עקב הפרשים בקוטר של הצמיגים.

 

וכאן מדובר במילימטרים בודדים ממש.

לדעתי כאן אנחנו כבר מתבדרים מהנושא.

הדיון העיקרי לא התמקד בכיצד לשמור על דפרנציאל מרכזי ברכבים AWD .

בכול מקרה, לדעתי הוראות היבאון של סובארו הם כסת"ח.

מה שמצחיק שמעניין אותם הפרשי הממ' בקוטר צמיגים אך מצד שני לא מונעים ביצוע בדיקת בלמים על הגלילונים לסרן אחד במהלך הרישוי השנתי (צריכים לבצע בדיקת בלמים במכון שיש לו מתקן עם שני זוגות גלילונים להרצת שני הסרנים במקביל).

איך שהוא מבצעים בדיקה שגויה זו והרשת לא מוצפת ע"י בעלי סובארו שנפגעה להם מע' ה AWD .

 

נ.ב. חישוב גובה פס האטה של רענן הוא נכון, בתנאי שמתייחסים אליו כאל משולש. בפועל קצת יותר.

נכון צריך לבצע חישוב קשתי . אך מכיוון שהרדיוס גדול מאוד אפשר לתאר זאת כיתר של משולש שזאת סטיה מינורית.

 

לדעתי, וזה בדיוק המחלוקת בינינו - אם תסע 100.000 קילומטרים בקו ישר בכביש עם פסי האטה ושינוי גובה ברכב עם דיפ' פתוח וברכב עם דיפ' נעול - בסופו של דבר ברכב השני מערכת ההנעה והצמיגים יתבלו יותר.

אתה צודק אבל הבלאי לצמיגים יהיה בגלל סיבובים ולא בגלל פסי האטה בקו ישר.

אפשר להוכיח זאת בניסוי פשוט.

תסכים איתי שיש הפרשי דרך גם בירידה מהבאמפ.

אם כך לשיטתך , בניוטרל בירידה מהבאמפ הרכב צריך להעצר.

למיטב ניסיוני לא מתרחש דבר כזה.

 

רענן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם כך לשיטתך , בניוטרל בירידה מהבאמפ הרכב צריך להעצר.

למיטב ניסיוני לא מתרחש דבר כזה.

 

רענן

 

ואם נניח הרכב יורד (במצב נעול) מרמפה של מובילית ב 45°.

יעצור או לא יעצור?

 

לדעתי כן יעצור.

 

וב 30° יעצור? לא ברור.

 

קשה לקבוע החל מאיזה שיפוע הפרשי גובה הופכים להיות זניחים.

 

אני לא השתכנעתי וגם לא שכנעתי אותך וזה בסדר. בהחלט יכולות להיות שתי נקודות מבט שונות.

 

אם אמצע חומר רלוונטי או הכוחכה חותכת שתוכל להכריע לכאן או לכאן אעלה אותה.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ואם נניח הרכב יורד (במצב נעול) מרמפה של מובילית ב 45°.

יעצור או לא יעצור?

 

לדעתי כן יעצור.

 

וב 30° יעצור? לא ברור.

 

קשה לקבוע החל מאיזה שיפוע הפרשי גובה הופכים להיות זניחים.

דוגמה מצויינת המובילית.

אם כך איך תסביר ירידת טנק מרמפה זאת ?

אני מקווה שאנחנו מסכימים שבזחל אין שינוי במהירויות בין המקטעים שלו.

כמו כן בתהליך הירידה /עליה יש מקטע שנמצא במישור (על האספלט בעליה, על המובילית בירידה).

 

רענן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

טנק לא קשור.

 

 

אין הפרש במהירויות המקטעים של הזחלים. זחל הוא סוג של כביש, עליו נוסעים גלגלי הטנק. בעליה/ירידה הזחל כולן בשיפוע, ולא חלקים ממנו.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מצויין ! כולנו מסכימים.

 

 

לדעתי כאן אנחנו כבר מתבדרים מהנושא.

הדיון העיקרי לא התמקד בכיצד לשמור על דפרנציאל מרכזי ברכבים AWD .

בכול מקרה, לדעתי הוראות היבאון של סובארו הם כסת"ח.

מה שמצחיק שמעניין אותם הפרשי הממ' בקוטר צמיגים אך מצד שני לא מונעים ביצוע בדיקת בלמים על הגלילונים לסרן אחד במהלך הרישוי השנתי (צריכים לבצע בדיקת בלמים במכון שיש לו מתקן עם שני זוגות גלילונים להרצת שני הסרנים במקביל).

איך שהוא מבצעים בדיקה שגויה זו והרשת לא מוצפת ע"י בעלי סובארו שנפגעה להם מע' ה AWD .

 

 

נכון צריך לבצע חישוב קשתי . אך מכיוון שהרדיוס גדול מאוד אפשר לתאר זאת כיתר של משולש שזאת סטיה מינורית.

 

 

אתה צודק אבל הבלאי לצמיגים יהיה בגלל סיבובים ולא בגלל פסי האטה בקו ישר.

אפשר להוכיח זאת בניסוי פשוט.

תסכים איתי שיש הפרשי דרך גם בירידה מהבאמפ.

אם כך לשיטתך , בניוטרל בירידה מהבאמפ הרכב צריך להעצר.

למיטב ניסיוני לא מתרחש דבר כזה.

 

רענן

 

 

 

אני לא חושב שההמלצה של חברת סובארו היא רק מהסיבה של שוני מינורי בקטרים.

אלה בגלל החיזה.

כמו שכולנו כבר יודעים במערכת שעובדת 4X4 קבוע בכביש מספיק שגלגל אחד (מתוך ארבע) יאבד אחיזה כדי לגרום להחלקה.

 

אם כך ההמלצה הגורפת עבור החלפת שני צמיגים על אותו סרן (בכל רכב סטנדרטי), יש לה את אותו משמעות בהמלצת החלפה של 4 צמיגים ברכבים המונעים 4X4 קבוע בכביש

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4165 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...