Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 7427 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

פוסטים מומלצים

פורסם

לאחר שלא זכיתי בדרך כלל (עדיין) לתגובות רציניות לנושא בפורום PSI, אשמח לקבל כאלו כאן, כלומר תגובות ענייניות ממי שיודע (ולא מי שמשער) בהתייחסות נקודתית לנושא הדיון:

 

שלום לכולם.

 

כידוע לכולם, מערכת הבלימה המקורית ב ZX וולקן אינה עומדת ברמה הכללית של האוטו.המערכת, שכוללת גודל דיסקים של 247 מ"מ פשוט עוצרת לא טוב.

 

כידוע, אחד הצעדים הפופולארים שנעשים כדי לפתור את הבעיה הוא שדרוג מערכת הבלימה לכזו של ברלינגו, שדרוג שנעשה בקלות יחסית ובמחיר לא גבוה והכולל החלפה לדיסקים גדולים יותר (266 מול 247 מ"מ), קאליפרים ורפידות שונות.

 

כבעל ZX וולקן (שנת 93, מנוע 2.0 עם ABS), גם אני שמחתי לדעת כי קיימת אופציה שתוכל לשפר את מערכת הבלימה באוטו. לאחרונה, שידרגו שני חברי פורום את מערכת הבלימה בוולקנים שלהם, והחלטתי לבדוק את לעומק את הנושא.

 

השורה התחתונה: שדרוג מערכת הבלימה בוולקן עם ABS לא מקצר את מרחק הבלימה.

 

ונעבור לעובדות:

 

בשתי בדיקות נפרדות, מול שתי מכוניות שונות שמערכת הבלימה שלהן שודרגה כל אחת במקום אחר, מרחק הבלימה יחסית לרכב שלי (לו, כאמור יש מערכת בלימה סטנדרטית) נותר דומה. שימו לב: מרחק הבלימה נותר דומה. אין לי מידע לגבי פייד בבלמים, תחושה או כל דבר אחר מלבד מרחק הבלימה. אלו הן העובדות חברים.

 

מעבר לניתוח הפסיכולוגי המעניין אך הלא רלוונטי כאן, ("תשמע, אחי, האוטו נשתל עכשיו אחרי השדרוג!) אבקש לדעת, ממי שיודע ולא משער, הסבר לתופעה.

 

הסברים אפשריים לדעתי: במכוניות שבלמו מולי לא הוחלפה משאבת הבלם

המרכזית.

מערכת ה ABS המיושנת ברכב מבטלת את היתרון, באם קיים.

 

כאמור, אי השיפור במרחק הבלימה הוא עובדה, המגובה בעדות של ארבעה אנשים, מתוכם שניים בעלי הרכבים המשודרגים שהיו מעדיפים להודות את ההפך.

 

אשמח לקבל התייחסות לסוגיות שהועלו.

 

תודה.

zx וולקן

  • תגובות 75
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

פורסם

אשמח לקבל נתונים קצת יותר רציניים.

 

מהירויות בלימה , תאריך טיפול אחרון , הרכב הבלמים , מרחקי בלימה מדוייקים , מספר פעמים בהם בוצע הניסוי , האם אותו נהג ביצע את הבלימות , האם באותו מקום ובאותו תאריך.

 

אז ניתן להגיב.

 

אם זמנך בידיך - אני מוכן לנדב את האוטו שלי לבדיקה. אמנם הוא רק AURA , אבל בלמי ברלינגו ורפידות LUCAS (ציר אחורי בלמי דיסק , אם משנה. אין לי ABS).

פורסם

1. האם אותו נהג בלם בכל הרכבים?

2. האם מערכות הבלימה היו תקינות (או ברמה זהה של "קלקול") בכל הרכבים?

3. האם כל הרכבים היו באותו משקל?

4. האם בכל הרכבים היו אותם צמיגים (או לפחות צמיגים ברמה דומה ומצב שחיקה דומה)?

5. האם היתה לך דרך לוודא שכל הרכבים נסעו בדיוק באותה מהירות לפני הבלימה (סטיית ספידומטר

שונה).

 

לפני שאתה עורך ניסויים "מדעיים" ומסיק מהם עובדות, בדוק שאתה יודע לערוך כאלו.

 

שמע, שמתי באוטו שלי טורבו, אבל לא חיברתי אותו לסעפת הפליטה. וואלה, מה כולם מדברים על זה שטורבו נותן כוח? אצלי שום דבר לא השתנה. דוגמא קצת קיצונית, אבל הכוונה ברורה. לא מספיק להגדיל קוטר, צריך לגבות את ההחלפה בכל מה שצריך.

 

בקיצור, לא יודע לגבי ברקסים של ברלינגו, אבל אל תצא בהצהרות על "עובדות" בלי לבדוק אותן כמו שצריך.

[LEFT][B][FONT=Times New Roman]Damn it boy, you are about as useless as a cock-flavoured lollipop.[/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][I]Coach Patches O'Hulihan[/I][/FONT][/LEFT]

פורסם

ההסבר לתופעה דיי פשוט: מהרגע שהגעת למצב של נעילת גלגלים וגורלך נתון בידיי מערכת ה ABS, היא זו שלמעשה אחראית על מרחק הבלימה הזהה בשני הרכבים.

 

הגדלת הדיסקים והקאליפרים, ביחד עם משאבת הבלמים המרכזית, צריכה לתת מענה לעניין התחושה והתעמעמות (FADE) הבלמים בלבד !

בכל מקרה שתי המערכות יכולות להביא את הגלגלים לנעילה מלאה - כך שכל מה שנותר להסיק הוא *איך* מגיעים לנעילת גלגלים מלאה (באיזו תחושה ותוך כמה זמן תתחיל הדעיכה בעוצמה כתוצאה מהתחממות יתר).

 

רכב"נשתל" או לא - הכל עניין של תחושה. גם בוולקן עם דיסקים של 247 מ"מ אתה יכול לקבל עוצמת בלימה "שותלת" אם תלחץ חזק על דוושת הבלם. במערכת עם דיסקים בקוטר גדול יותר ומשאבה תואמת לקאליפרים, תרגיש את ה"שתילה" כבר מהנגיעה הראשונה בדוושה - כל זאת תודות למומנט בלימה הנוסף שקיבלת בזכות הדיסקים הגדולים יותר.

 

איציק

Deepal S05 MAX MY26 272Hp 
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic

פורסם

רק הערה אחת. בהנחה שהכח המופעל על הקליפר זהה (לחץ הרגל המוגבר באמצעות המערכת ההידראולית)- הרי שככל ששטח הבלימה יהיה יותר גדול (ובברלינגו הוא יותר גדול , עובדתית) - כח הבלימה על הדיסק יהיה גדול יותר. אין מה לעשות נגד זה - אלה הם חוקי הפיזיקה .

פורסם

ז"א שללא שידרוג של מערכת ה ABS ברכב (וולקן), כל שדרוג מערכת הבלימה בין אם יכלול משאבת בלם מרכזית ובין אם לאו, לא ישפיע על מרחק הבלימה בבלימת חירום?

zx וולקן

פורסם
רק הערה אחת. בהנחה שהכח המופעל על הקליפר זהה (לחץ הרגל המוגבר באמצעות המערכת ההידראולית)- הרי שככל ששטח הבלימה יהיה יותר גדול (ובברלינגו הוא יותר גדול , עובדתית) - כח הבלימה על הקליפר יהיה גדול יותר. אין מה לעשות נגד זה - אלה הם חוקי הפיזיקה .

זה בדיוק העניין. האם ללא החלפת משאבת הבלם אתה משיג את אותו כוח שמופעל על קאליפר משודרג יחסית לאחד "רגיל"?

zx וולקן

פורסם

מה שאיציק אמר - במצב של נעילה , רק הצמיגים (וה-ABS שמשחרר , מחזיר אותם למצב נעילה) יקבעו את המרחק.

 

 

עם זאת - לטעמי ,עם הברקסים הסטנדרטיים - אחרי מספר בלימות יקשה עליך מאוד להגיע למצב נעילה.

בבלמי הברלינגו זה כמעט לא קורה ,מנסיון של נסיעה קשה בת 3/4 שעה עם שימוש אינטנסיבי בברקס.

פורסם
זה בדיוק העניין. האם ללא החלפת משאבת הבלם אתה משיג את אותו כוח שמופעל על קאליפר משודרג יחסית לאחד "רגיל"?

הכוח הוא מכפלה של הכוח שאתה משקיע (עד כמה הרגל שלך "בריאה") ביכולת ההגברה של הבוסטר.

אם אתה בולם חזק מעבר לסף הנעילה של הגלגל - אין משמעות לתגבור המערכת.

פורסם

ולכן, בנהיגה יום יומית ולא תובענית, ובהנחה שאני מעוניין לקצר את מרחק הבלימה ברכב (למשל כדי לא לדרוס ילד שמתפרץ לכביש) שדרוג המערכת לברלינגו ללא שדרוג ה ABS לא יתרום לי?

zx וולקן

פורסם

הסיבה שבגללה מחליפים את משאבת הבלם המרכזית לזו של ברלינגו (יחד עם הקאליפרים של ברלינגו) היא בשביל לשמור על התאמה בין מהלך הדוושה למהלך הקאליפר - פחות או יותר.

הקאליפרים של הברלינגו הם בעלי קוטר בוכנה גדול יותר מהקאליפרים של וולקן. זה אומר שאם (נניח !) ההספק של המשאבה בוולקן קטן בחצי ממשאבה של ברלינגו, מהלך הדוושה שתצטרך ללחוץ עליו בשביל לקבל את אותו יחס לחיצה-דחיסה בקאליפר הוא פי 2.

 

בעברית יותר פשוטה זה אומר שככל שהבוכנות בקאליפר גדולות יותר, נדרש יותר נוזל בלמים ע"מ לקבל תזוזה בקאליפר. בשביל זה שמים משאבת בלם מרכזית שההספק שלה גדול יותר ומתאים לקאליפרים.

 

תאורטית, אם תשאיר את הקאליפרים של הוולקן ותשים משאבה של ברלינגו, תקצר את מהלך הדוושה האפקטיבי שלך בצורה משמעותית ואז באמת יש סיכוי שכל נגיעה בדוושת הבלם תשתול את הרכב באספלט - אבל באותה המידה הבלמים שלך גם ידעכו דיי מהר (כי בסופו של דבר גרמת לחיכוך הרבה יותר חזק מבלי לקבל שיפור במומנט הבלימה).

 

שורה תחתונה:

2 המערכות מסוגלת להגיע למצב של נעילת גלגלים. המערכת עם הדיסקים הגדולים יותר תיתן לך יותר תחושה, בזכות זה שהגדלת את מומנט הבלימה (התרחקת יותר מהציר המרכזי המניע/בולם את הגלגל) - אבל אל תשכח שבמקביל לזה העלת את המשקל המוקפץ (אם זה מזיז לך...) במתלה (צלחת יותר גדולה).

 

ז"א שללא שידרוג של מערכת ה ABS ברכב (וולקן), כל שדרוג מערכת הבלימה בין אם יכלול משאבת בלם מרכזית ובין אם לאו, לא ישפיע על מרחק הבלימה בבלימת חירום?

בדיוק. הגעת למצב של נעילת גלגלים ומשם ה ABS לוקח פיקוד.

הבעיה העיקרית במקרים הללו נעוצה אך ורק בתחושה. אפשר לתרגם את זה ליתרון ואפשר לראות בזה גם חיסרון, הכל תלוי איך מסתכלים על זה.

אם אתה מחפש יותר חדות בדוושת הבלם שלך ויותר אורך רוח (יותר זמן עד שהדעיכה תגיע) - קאליפרים של ברלינגו ומשאבה מרכזית יספקו לך את זה - רק אל תחשוב שזה יקצר לך את מרחק הבלימה.

 

איציק

Deepal S05 MAX MY26 272Hp 
   Citroen Berlingo XTR MY17
 1.6
HDi 100Hp Automatic

פורסם
ולכן, בנהיגה יום יומית ולא תובענית, ובהנחה שאני מעוניין לקצר את מרחק הבלימה ברכב (למשל כדי לא לדרוס ילד שמתפרץ לכביש) שדרוג המערכת לברלינגו ללא שדרוג ה ABS לא יתרום לי?

אם אתה מעוניין בנהיגה יומ-יומית ולא תובענית , אין סיבה לשדרג. יותר מזה - אני לא רואה סיבה להחזיק רכב מסוגו של הוולקן (הכוונה ל-רכב "חם" ומעלה לכיוון ספורטיבי). רכב משפחתי רגיל יעשה את אותה עבודה במחיר זול בהרבה.

 

בד"כ מי שמשקיע בשיפור כלשהו - עושה זאת בשביל לנצל אותו. אם זה רק בשביל ה-SHOW , יבושם לאותו "משפר".

פורסם

בפועל לכן, ובהסתמך על מה שאיציק אמר, שדרוג ברלינגו בוולקן עם ABS לא מקצר את מרחק הבלימה ביום יום. הדברים מאמתים את תוצאות הבדיקה שנערכה, ומלמדים אותנו דבר חשוב: איך מתפתח לו מיתוס... (כן אני יודע, יש לברלינגו יתרונות חשובים לנהיגה ספורטיבית, אבל אי קיצור מרחק הבלימה ביום יום ע"י שדרוג המערכת זה לא בדיוק משהו שקופץ לראש כשמשדרגים את מערכת הבלימה.

zx וולקן

פורסם
לא ענית על אף אחת מהשאלות בנשאלו בתחילת השרשור.

שמר, אתה קצת חצוף, הוא בדק, אתה לא!

 

הבדיקות האלה שווה לת***, יש מליון דברים שונים

 

הבלימה הכי טובה היא על סף נעילה, קשה מאוד להגיע לזה

 

בלימה עם ABS ישן תהיה פחות טובה מבלימה מושלמת על סף נעילה

 

במבחן שקראתי על רפידות (בלבד), היו הבדלים של עד 10-15 מטר במרחק הבלימה ממהירות בינונית (לא זוכר בדיוק, אבל לא מ20 קמ"ש)

dir="rtl" style="text-align:right;"> שימו לב! השרשור הזה בן 7427 ימים, שזה ממש ממש הרבה ולכן הוא ננעל.

אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא - פנו לאחד המנהלים ונפתח את השרשור חזרה לתגובות.

Guest
הנושא הזה נעול לתגובות.

×
×
  • תוכן חדש...