Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

פרויקט שיפוץ שברולט בלייזר 1983


ערן rob
שימו לב! השרשור הזה בן 1294 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

על התוכניות שלי לבניית מחשב מנוע כבר סיפרתי כשהפרויקט עלה בראשי.

חלקים הוזמנו, רכיבים הולחמו ולבסוף התקבל מסך LCD עם ערימת חוטים וכרטיסים אלקטרוניים שכאשר חובר למתמר הטמפרטורה של הרכב אפילו הראה את חום המנוע.

אבל אז, תוך כדי ניסוי לחיווט מחדש של המערכת בתוך הרכב חוט נגע בחוט והמחשב כבה...

לא רק כבה, נשרף.

מבואס על סיום הפרויקט בטרם עת הזמנתי לוח ראשי חדש (כ-10$ ועוד חודש פלוס של המתנה).

 

מאז הרבה דלק זרם בקרבורטור, הלוח החדש הגיע כבר מזמן וחיכה לתורו ליד גל הזיזים ראש המנוע ועוד חלקים נוספים שהוזמנו, הגיעו ומחכים לתורם.

לפני כמה ימים סיימתי את אב הטיפוס הראשון, המערכת כולה זוודה בתוך מארז פלסטי ומסך ה LCD חובר עם כבל בתוך מארז נפרד במיקום נוח לצפייה.

 

נכון לעכשיו המערכת כוללת:

מד טמפ של המים ביציאה מהמנוע

מד טמפ של שמן הגיר בכניסה לרדיאטור

מסך LCD

מגבר קטנטן עם רמקול חזק מספיק כדי להתגבר על רעשי הדרך

ממסר אחד לשליטה על הוונטה של רדיאטור הגיר

ממסר נוסף שמחכה לחיווט לוונטה של המנוע

המערכת כוילה כך שבטמפ מסוימת הוונטה נכנסת לעבודה

כאשר הטמפ עולה מעל נק מסויימת הרמקול משמיע התראה

כאשר הטמפ יורדת הרמקול משמיע התראה שונה כי הכל בסדר

מעל לטמפ גבוהה מתקבלת התראה נוספת בצליל שונה

 

בתאוריה הכל עבד ולכן יצאתי עם הרכב לנסיעת מבחן, המערכת תפקדה מצוין.

סוף סוף יכולתי לדעת מה הגיר "מרגיש" במהלך הנסיעה ואת התמונה שהתגלתה אפשר לתאר בצורה הטובה ביותר כ ignorance is bliss.

מסתבר שבנסיעת שטח איטית במשך יום שלם טמפרטורת הגיר לא עברה את ה-80 מעלות, עד כאן הכל סבבה.

אבל ברגע שמגיעים אל הכביש המהיר הטמפרטורה מתחילה לטפס ולא עוצרת עד שמגיעה ל 130 מעלות

מה יכול לגרום לתיבת ההילוכים (אוטומטית עם נעילה של ממיר המומנט) להתחמם לרמות כל כך לא בריאות?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • חודשיים מאוחר יותר...

כל הקיץ הזמנתי חלקים ותכננתי איך שנכנס הסתיו אני מתחיל את פרויקט שדרוג המנוע.

הרעיון היה להוסיף עוד כ-150 סוסים ולנסות להגיע ל-400.

בארצנו הקטנה פרויקט כזה הוא לא פשוט וחלקים למנוע בן יותר מ-30 שנה לא נמצאים זמינים על המדף,

ובוודאי שלא חלקים משופרים שנועדו להעלות את הספק המנוע ולא רק לסגור פינה באוברול.

בכל מקרה החלקים הגיעו, מזג האוויר התחיל להתקרר ואפילו הסטנד שהכנתי למנוע כבר עמד מוכן בגראז'

נשאר רק להחליט אם להשבית את הרכב לכמה חודשים ולשפץ את המנוע הקיים או לרכוש מנוע מפירוק ולשפץ אותו.

התחבטתי עם השאלה במשך זמן מה עד אשר הגיעה ההתערבות מלמעלה - הג'ימי (2.3מטר גובה מבחינתי זה מלמעלה) החליט שהגיר סיים את חייו!

 

זה היה בסיום של טיול חד יומי בצפון כאשר הגיר התחיל לעשות בעיות ולא להעביר הילוכים, את 10 הק"מ האחרונים עד הבית סיימתי בהילוך ראשון.

 

ההחלטה נפלה, אני מתחיל בשיפוץ ושדרוג הגיר והמנוע יאלץ לחכות.

ואם כבר אוברול מלא לגיר אז לפחות שיתאים למנוע שמגיע ואם כבר משדרגים אז גיר שהוא גם ידני וגם אוטומט (טיפטרוניק שנות ה-80 אם תרצו) יכול להיות שדרוג נחמד.

רכשתי קיט שיפוץ לגיר של חברת TCI הקיט מחזק את הגיר ומתאים למנועים עד 500 כ"ס וגם הופך את הגיר לאוטומט/ידני וידית הילוכים של חברת B&M

 

הזמנתי חבר לבירה באחד הלילות וסיפרתי לו שהלילה מורידים את הגיר ומעבירים אותו לסטנד

3 שעות אחרי שהוא הגיע, סיימנו את שישית הבירות ואפילו הספקנו לפרק את הקונקטור של ה-4X4 מהטרנספר

אבל הגיר עדיין היה על הרכב.

המסקנה היתה ברורה! אין ברירה, יש משימות שצריך לעשות על בירה אחת.

זה לקח עוד כמה ימים אבל בסוף נמצא הזמן והחשק והגיר סוף סוף מצא את מקומו על הסטנד שיוצר במיוחד עבור המנוע.

 

מלבד קיט השיפוץ שכלל את כל הגומיות והקלאטשים, רכשתי גם ספרים, 4 ספרים שונים המתארים את פירוק והרכבת הגיר.

קראתי את כולם ורק אז התחלתי במשימה בהרגשה ש"עכשיו אני מוכן", אויייי כמה שטעיתי....

TH700_00.jpg

BM80842.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

השרשור הזה דלה ממני את הכח להמשיך את שאר השבוע.

 

בלייזר כזה היה "רכב החלומות" הראשון שלי שאני זוכר מילדות וכעד היום מרגש להביט בו.

The first one to get angry loses

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לפני שקרס הגיר והחליט לא להעביר יותר הילוכים, לא הבנתי דבר בגירים לא כל שכן בגירים אוטומטיים. מעולם לא פירקתי גיר וביננו (בלי שאף אחד ישמע) גם לא ידעתי מה ההבדל בין הגיר הידני לאחיו החורג הגיר האוטומט.

 

הגיר המדובר הוא תוצרת GM מסוג TH700R4 או 4L60 יוצר משנת 1982 ועד שנת 1992 ללא שינויים מהותיים (למרות שעבר עדכונים ושדרוגים רבים לחלקיו הפניימים) בשנת 1993 שונה הגיר מעט ולבית השסתומים (המוח של הגיר בעברית של מוסך) התווסף פיקוד אלקטרוני מה שמצריך מחשב פשוט לניהול הגיר, כל יתר החלקים הפנימיים של הגיר עדיין זהים או ניתנים להחלפה עם הדגם הישן יותר, מלבד בית השסתומים שונה גם שמו ל 4L60-E (אלקטרוני).עד כמה שאני יודע, הגיר הזה עדיין נמצא בשימוש וניתן גם היום לקנות רכבים חדשים תוצרת GM עם הגיר 4L60E. העובדה שהגיר הזה כל כך ותיק וכל כך נפוץ הופכת את חלקי החילוף שלו לזמינים (אפילו בארץ) וזולים.

יחסי ההעברה של הגיר הילוך ראשון קצר ביותר עם יחס של 3.06 ואוברדרייב (רביעי) עם יחס של 0.7 הופכים אותו למוצר מבוקש גם ברכבי עבודה בהם יש צורך במומנט זמין וגם ברכבי השרירים וברכבי השיוט. תוסיפו לזה את העבודה שממיר המומנט (טורק) ניתן לנעילה חשמלית כבר משנות השמונים ומתקבל גיר עם הרגשה של 5 הילוכים שיכול לסבסב גלגלים ביציאה מרמזור וישר אחכ לשייט במהירות של 130קמש.

 

כמה מילים על איך עובד הגיר האוטומט, בגיר האוטומט גלגלי השיניים יושבים כולם על ציר אחד מרכזי ומזכירים במעט את הסטליטים שבדיפרנציאל, בעזרת סידרה של מצמדים (קלאטש) ובוכנות ניתן בכל רגע לעצור גלגל שיניים מסויים ובכך לשנות את יחס ההעברה. בית השסתומים אחראי על חלוקת השמן ההידראולי (עד 15 בר לחץ בתוך הגיר) בין הבוכנות השונות והן לוחצות את המצמדים וגורמות לעצירת גלגל שיניים זה או אחר ובכך להחלפת ההילוך.

 

ציר הכניסה של הגיר מחובר דרך ממיר המומנט אל גלגל התנופה של המנוע. להזכירכם, גלגל התנופה לא עוצר לעולם (כל עוד המנוע עובד) אבל הגלגלים כן עוצרים. על הקסם הזה אחראי ממיר המומנט, בצורה פשוטה ממיר המומנט בנוי כמו שתי וונטות אחת מול השנייה, כאשר סיבוב של וונטה אחת יוצר זרימה של שמן אשר מסובבת את הוונטה הנגדית (מצמד הידראולי). בגיר המדובר בתוך ממיר המומנט נמצאים מצמדים נוספים אשר תפקידם לחבר את שתי הוונטות יחדיו. כל עוד שממיר המומנט אינו נעול ישנם איבודים של אנרגיה מכיוון שבזמן האצה ושיוט הוונטה שמחוברת למנוע תמיד תסתובב מהר יותר מזו שמונעת מזרימת השמן (הוונטה שמחוברת לגיר). נעילת הממיר מבטלת את איבודי האנרגיה/כוח ומאפשרת לרכב לשייט בסל"ד נמוך.

 

Z03.jpg

Z02.jpg

Z01.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רזי,

הנעילה של ממיר המומנט היא חלק אינטגרלי שנמצא בתוך ממיר המומנט. רק כהערת אגב, ממיר המומנט סגור בריתוך ואין אפשרות לפתוח אותו ללא מחרטה עם התקן מיוחד.

הנעילה של הממיר הכרחית ברגע שהרכב מגיע למהירות שיוט, הנעילה מונעת מהממיר להתחמם ומאפשרת לגיר להתקרר.

בונוס נוסף הוא האפשרות לשייט בסל"ד נמוך יותר --> צריכת דלק נמוכה יותר.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נתחיל בפירוק הגיר, את התהליך הזה אפשר לחלק ל-3 שלבים.

 

 

השלב הראשון ניתן בעצם לביצוע גם כאשר הגיר מורכב על הרכב והוא כולל את פירוק בית השסתומים. מתחילים בפירוק אגן השמן, שאריות של משקע שחור כמו בתמונה אצלי מעיד על מצמדים שרופים, כאן זה גם זמן טוב לציין שאומנם הגיר תוצרת GM אמריקאי לגמרי אבל כל הברגים שבו מילימטרים. שליפה מהירה של הפילטר ואח"כ עוד מספר לא קטן של ברגים שמחזיק את בית השסתומים הראשי ובית השסתומים המשני (AUX). בין בית השסתומים למעטפת הגיר (Case) מפרידים 2 אטמים ופלטה מנוקבת. פירוק של כל החבילה ומגיעים אל מעטפת הגיר ומה שמכונה באנגלית חור התולעת (לא קשה להבין למה).

 

 

 

 

ZZ_02.jpg

ZZ_01.jpg

ZZ_00.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כאן בעצם נגמר השלב אותו ניתן לבצע בעזרת כלים שנמצאים בכל ארגז כלים ממוצע (ממוצע עבור מי שרגיל לפרק סרנים).

 

 

השלב השני הוא פירוק המכלולים אשר נמצאים לאורך הציר הראשי. כל מכלול מורכב מאוסף של חלקים, כאשר המכלולים מוצאים ומוכנסים אל הגיר כמקשה אחת. הראשונה לצאת היא משאבת השמן, על מנת להרים אותה מהגיר יש צורך להשתמש בחולץ ייעודי. אח"כ מריבה קלה עם באנד/מצמד שאחראי על הילוכים 2,4 ושליפה קלה של מכלול הנסיעה לאחור ומכלול הנסיעה קדימה.

 

 

עכשיו, רק על מנת להקשות החליטו ב GM שהכי כדאי את הציר הראשי של הגיר לחבר באמצעות טבעת סגר שהפתיחה והסגירה שלה יכולה להתבצע רק עם פלייר ייעודי וגם זה במאמץ לא קטן. התגברות על המכשול הזה ומגיעים אל המכשול הבא, הפעם גם טבעת סגר וגם סידרת קפיצים, על מנת לפתוח את טבעת הסגר יש להשתמש במכווץ קפיצים ייעודי אשר מגביל את רוב השטח הפנוי להכנסת כלי כלשהו ואז במקום שנשאר להכניס פלייר ייעודי ולריב עם טבעת סגר שנמצאת בעומקו של הגיר. אם הצלחתם להגיע עד כאן אז הגיר כמעט ומפורק. נשארה עוד בוכנה אחת שההוצאה שלה יכולה להתבצע רק בעזרת אוויר דחוס מקומפרסור בחריר מיוחד שנמצא באחד מחורי התולעת

ZZ_06A.jpg

ZZ_06.jpg

ZZ_07.jpg

ZZ_05.jpg

ZZ_04.jpg

ZZ_03.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ברוכים הבאים, הגעתם אל השלב השלישי, עכשיו נקח את כל אחד מהמכלולים שכבר פורקו מהגיר ונפרק אותם לגורמים. בגלל שהשעה כבר מתחילה להיות מאוחרת ואתם בטח איבדתם אותי איפה שהוא סביב השורה השנייה של הפוסט הזה, אני רק אציין שבשביל להצליח במשימה הזו יש צורך במקווץ קפיצים ייעודי, וזהו.

 

 

 

כאן מסתיים השלב הקל של שיפוץ הגיר, השלב הבא ההרכבה מצריך שלל כלים ייעודיים חדשים והרבה סבלנות....

 

ZZ_08.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לאחר התייעצות שהייתה לי עם עצמי הגעתי למסקנה שאף אחד לא הולך לפרק ולהרכיב גיר בהסתמך על פוסט שנכתב באיזה פורום ולכן אין הרבה טעם להכנס לפרטים הטכניים של איך להרכיב, מה למדוד ועל סמך איזה טבלאות לעבוד.

 

מה שנשאר זה הסיפור, ואותו אספר:

 

את הזמן שנדרש לי על מנת לפרק ולהרכיב הייתי משקיע בלילות או בשישי בבוקר, ההרכבה הייתה איטית ולא מעט חלקים כגון מייסבים יכולים להיות מורכבים רק במנח אחד, הפיכה של מייסב תגרור שינוי של כ-1מ"מ בגובה החלק המורכב והבדל זה לא מאפשר את הכנסתם מחדש של טבעות הסגר.

 

לאחר כ-6 שבועות סיימתי את הפירוק וההרכבה ונשארה נסיעת המבחן. חיברתי מד לחץ על מנת לוודא שהגיר מגיע ללחצים הרצויים לפני שאני יוצא לנסיעה, הנעתי את הרכב ו.... כלום!

הלחץ אפס והרכב לא נוסע, לא קדימה ולא אחורה.

 

מתוסכל, התיישבתי בצד וניסיתי לחשוב מה עשיתי לא טוב, נכנסתי שוב לכל הפורומים ומצאתי שאחת הבעיות הנפוצות ביותר היא הערכה לא נכונה של כמות השמן שהגיר צורך לאחר שיפוץ כולל. בהחלפת שמנים סטנדרטית, ניתן להחליף מקסימום כ-5 ליטר שמן

לאחר שיפוץ כולל, נידרשים 12 ליטרים!

 

מלאתי עוד כ-3 ליטר שמן ופתאום התעורר הגיר, הלחץ עלה והגיע לרמות הרצויות - אפשר לצאת לנסיעת מבחן.

יצאתי מהחניה לאחר 6 שבועות בהם הרכב היה מושבת, האצה והגיר מעביר להילוך שני, כבר שיפור לעומת המצב לפני השיפוץ, מאיץ קצת יותר והגיר כבר מגיע לשלישי. לאט לאט חיוך עלה על השפתיים. הגיע הזמן לצאת לכביש המהיר ולנסות את הילוך רביעי ולנעול את ממיר המומנט.

בכביש המהיר תנועה רבה, כנראה הם לא מבינים שאני צריך להאיץ ולא מאפשרים לי לעלות מעבר להילוך שלישי, 3 דקות אח"כ ואני ביציאה מהכביש המהיר חזרה הביתה. מגיע לעצור ולאחריו מאיץ אבל כלום, הגיר לא מחליף הילוכים. שוב אני תקוע רק בהילוך ראשון.

מד לחץ השמן מראה ברדאק, הלחץ לא יציב.

 

בחזרה לחניה, החיוך כבר מזמן ירד מהשפתיים והרכב נמצא באותו מצב שהיה לפני 6 שבועות. חוזר לכל הפורומים, מתייעץ וכל הזמן הזה מדחיק את העובדה המצערת שהגיר חייב לרדת שוב מהרכב ולחזור לשיפוץ כולל. אומרים שיש כמה שלבים בהכרה של אדם בכך שיש לו בעיה ואני הייתי תקוע בשלב ההכחשה כשבוע. ניסיתי לפרק רק את בית השסתומים, בדקתי שסתום שסתום אם הוא הורכב נכון ואולי איזה גרגר חול תפס אותו, אבל כלום, הגיר תקוע בראשון ואני נאלצתי לעבור שלב ולהגיע לשלב ההשלמה, השלמה עם העובדה שהגיר יורד לשיפוץ נוסף.

 

השלמה, השלמה אבל לא בלי להלחם. החלטתי שאני לא משבית את הרכב עוד 6 שבועות והפתרון הזמני יהיה לרכוש גיר מפירוק ובינתיים לחזור ולשפץ את הגיר שלי. הזמנתי גרר וביחד נסענו למוסך/מגרש לפירוק הגיר והרכבת גיר חליפי. פירוק הגיר היה זריז (כמה קל לעבוד מתחת לליפט) ותוך פחות משעה הגיר היה על הרצפה והמתנתי לגיר החליפי שיגיע מניקוי בגרניק. חצי שעה אחכ הוא הגיע, יפה וכמעט נקי עם פתק קטן שכתוב עליו גי.אם.סי ספארי 1992. מגניב.

 

רק בעיה אחת קטנה התעוררה, הגיר אומנם גיר 4L60 מהשנתון הנכון אבל הגיר הזה מיועד לרכב 2X4 ולכן הציר הראשי שעובר דרך כל הגיר אינו מתאים ואין אפשרות לחבר גיר במצב הזה לטרנספר. אפשרות אחת לפרק את הגיר ולהחליף ציר אפשרות שניה להמתין עוד כשעה עד שהחבר'ה במגרש יפרקו גיר מרכב מתאים. 5 שעות אחכ מגיעים הפועלים עם גיר שפורק מרכב 4X4 אבל לא הגיר המתאים. עכשיו מסתבר שאין גיר מתאים במגרש. שמים את הגיר והטרנספר שלי בבאגג' ואני חוזר הביתה עם הרכב אומנם אבל על גרר.

 

שוב הגיר עולה הסטנד ושוב מתחיל בפירוק, מסתבר שלפרק גיר בפעם השניה זה הרבה יותר קל מאשר בפעם הראשונה ותוך יומיים הגיר כבר מפורק לגורמים ואפילו הבעיה נמצאה, אחת מגומיות האטימה של אחת מהבוכנות נקרעה בזמן ההרכבה.

מרכיב את הגיר בשנית, ומנסה לשים לב שאני לא קורע אף גומיה. הבעיה שאין אפשרות לדעת אם הגומיות נקרעו או לא בזמן ההרכבה. מחזיר את הגיר לרכב ובודק לחץ שמן.

המד מראה לחץ נמוך מאוד, ובשילוב להילוך הלחץ הזה יורד לאפס ושוב אין תזוזה, לא קדימה ולא אחורה.

חוזר לכל הפורומים מיואש, ושוב הבעיה הנפוצה ביותר היא חוסר מילוי של שמן, אבל אני בדקתי את מד המפלס וראיתי שהמד מראה שיש יותר שמן ממקסימום, איך יכול להיות שחסר???

בכל זאת, מוסיף עוד 2 ליטר שמן ופתאום הגיר מתעורר, מפלס השמן יורד ומתייצב במקום טוב בראש המדיד ולחץ השמן נמצא בדיוק בטווח המתאים. זה הזמן לנסיעת מבחן.

 

הילוך ראשון, האצה מתונה והגיר עובר לשני, ממשיך להאיץ והנה אני בשלישי, עוד קצת על דוושת המצערת והגיר כבר ברביעי. הגיע הזמן לצאת לכביש המהיר. הפעם הכביש כמעט ריק ואני מאיץ ללא שום בעיה למהירות תלת ספרתית עם ממיר מומנט נעול ורכב שמשייט ב2000 סלד.

עוצר באותו תמרור מפורסם ולאחריו מנסה להאיץ בשנית. הפעם אין שום בעיה הגיר מעביר הילוכים כאילו לא עברו עלינו חודשים של פירוקים הרכבות ותקלות.

 

נכון להיום, אני עדיין לא באמת בטוח שהכל בסדר, הרבה זמן לא היה לי על מנת לבדוק אבל ב-20 ק"מ שעשיתי מאז השיפוץ לא התעוררו בעיות. חסרה לי עוד איזו גיחה לשטח על מנת לאמץ קצת את הגיר ולדעת שהשיפוץ באמת הצליח.

 

במבט לאחור, רוב התהליך היה מהנה, למדתי המון ואין כמו ההרגשה לנסוע על משהו שאני בניתי. הבעיה היחידה היא שלהוריד גיר בתנאים של מוסך מדרכה זה לא כיף, מזה ממש לא נהנתי.

ZZ_09.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לאחר התייעצות שהייתה לי עם עצמי הגעתי למסקנה שאף אחד לא הולך לפרק ולהרכיב גיר בהסתמך על פוסט שנכתב באיזה פורום ולכן אין הרבה טעם להכנס לפרטים הטכניים של איך להרכיב, מה למדוד ועל סמך איזה טבלאות לעבוד.

יפה ומעניין. אבל מנסיון - המשפט שלמעלה אינו מדוייק. אנשים קוראים, וקוראים, ומדפיסים, וכותבים ומצלצלים כשיש שאלות,

וגם לך עצמך, אם חלילה תצטרך לחזור על התהליך תיעוד מפורט של התהליך רק יעזור.

זה גם משמש עידוד ותמריץ לכל מי שרוצה לנסות גם את כוחו.

ברזלים מעופפים שעושים בום, רובר חוזר מהמתים:

http://lulisml.wordpress.com/

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 1294 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...